Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 576 ggr
annape
0

Vem har en iller?!

Tänkte bara skriva vad som hände dottern i skolan häromdagen.

De skulle välja ämne att hålla föredrag om, och min dotter valde att ha om iller.
Läraren undrade varför hon ville ha om just iller. När hon svarade att hon har en iller hemma, bara glodde han på henne och utbrast -Vem har en iller hemma?!

Tyckte det var lite skojigt. Han kunde bara inte tro att man kunde ha en iller hemma som husdjur.

NinaogRaKKerUngene
0

Jeg synes det sier mer om læreren enn om oss som har ilder.

Litt uvitende, eller gammeldags lærer ?

annape
0

#1 Jo, en äldre lärare.

werner
0

Jadu.. vi är väll 3000 registrerade illerägare i sverige vad jag vet.. faxlin vet nog mer om detta ^^ Kul, säg till dottern att hälsa att det är väldigt mycket folk som har iller i sverige som husdjur (eller haft, mer haft en har tror jag) sen att det är lika vanligt som hund och katt i USA (fast där har dom ju tillochmed skunk som husdjur)

Faxlin
0

haha, sådana lärare finns det tyvärr gott om. Kanske inte är så konstigt att folk inte vet vad vi har i kopplet när vi är ute och går. :-)
Jag tror starkt på att bästa sättet att överbygga folks bristande kunskap är just att visa sig i skolor och sådant och berätta om våra djur. Så att din dotter valde iller tycker jag är helt underbart.
Här i våran komun så föreläser jag på två av skolorna inför varje sommarlov. Så det har blivit årligt förekommande. Vilket också har visat sig öka folks kunskap när man är ute med dem. För dessa barn går faktiskt hem sedan och berättar för mamma och pappa som genast blir tveksam så de kollar upp det på internet. Så sprider vi kunskapen sakta men säkert.

Att ha iller, är inte så ovanligt som folk tror. Jag träffar alltid folk som antingen har eller har haft iller eller känner någon som har eller har haft iller när jag är ute med mina pälsar. Och som werner säger, vi är många som är registrerade, men mörkertalet är ännu högre. Och i USA är det lika vanligt med iller som med hund och katt. Dessutom tycker jag mig ha märkt en stor uppgång i illerägar antalet i Sverige med de senaste tio åren.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Allegori]
0

Åkte hem på tåget med min brunstige illerhane Junior i måndags, och fick många kommentarer (men ingen som kommenterade lukten, finkänsligt av dem!) om hur söt han var, den kvinnliga konduktören älskade honom, men även kommentarer som "Jasså, kan man ha en sån som husdjur?" och "Bor inte de i skogen".

Upplysning åt folket! Men det är ju lite charmigt att de är ovanliga, och bra som "contakt makers" när okända kommer fram och vill veta vad det är för ett vilddjur man har med sig :)

werner
0

Katter och hundar kommer ju från början från skogen även, dock är våra katter, hundar och illrar avlade till tamraser (om man nu kan säga så om iller)

Illermatten
0

Kul!

Min systerson höll föredrag om illrar i skolan och sedan fick hela klassen komma ut på skolgården och hälsa på mig och Gizmo. Snacka om duktig iller. 30 st 11-åringar är ganska många. ALLA skulle hålla klappa, gosa och busa med Gizmo. Min iller-kille trivdes som fisken i vattnet. Han är verkligen social. Tänk vad olika illrar är. Min Ebbe skulle få spader i samma sammanhang. Han är rädd bara man går ut med honom och kryper förtvivlat in i mattes jacka och gömmer sig.

Hälsningar från Illermatten