Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 750 ggr
klarsferrets
0

info om det nya vaccinet

Hej tjejer!   Nu har jag fått info från SVA om nya valpsjukevaccinet. Det är ett illervaccin (inte ett minkvaccin som jag fruktade eftersom det Febrivac-vaccin som finns sedan tidigare är för mink). Det är ett licenspreparat, vilket innebär att man inte kommer att kunna hitta information om det i FASS vet, men det blir inte svårare att få tag på för det (Fervac D var också ett licensprep). Vaccinet innehåller ett levande virus som är försvagat. Det var likadant med Fervac och Nobivac, men Nobivac innehåller även andra levande virus och är framtaget för hund=dåligt immunsvar hos iller. Jag har hittat referenser som säger att levande vaccin ger bättre immunsvar hos iller och att man inte ska använda avdödade vacciner (på STIFs gamla hemsida står att man inte ska använda levande vaccin). Frekvensen biverkningar är lika stor för alla vacciner som finns tillgängliga för iller (USA). Vaccinationsrekommendationer: Grundvaccination: valpar yngre än 10 v bör ej vaccineras pga att de fortfarande kan ha antikroppar från mamman. Om de vaccineras måste en ny dos ges efter 4-6 veckor. Djur som är äldre än 10 v vid första vaccinationen behöver bara en dos. Omvaccination: varje år. Vaccinet ger fullt skydd efter 10-20 dagar, varför jag anser att vi bör öka tiden från senaste vaccination till 20 dagar för utställningar och mässor. Endast kliniskt friska djur bör vaccineras Dräktiga eller digivande honor bör ej vaccineras   Kostnaden för inköp av vaccin till vet är ungefär samma som för Fervac D, så det bör inte bli några större prisskillnader.   Eftersom vaccinet är uppbyggt på samma sätt som Fervac D föreslår jag följande strategi: Illrar som tidigare bara vaccinerats med Fervac D vaccineras med det nya vaccinet när det är dags för nästa vaccination Illrar som vaccinerats med Nobivac, antingen bara (valpar) eller de som fått Fervac tidigare och vaccinerats med nobivac när vacc.tiden gått ut, bör vaccineras så snart som möjligt eftersom Nobivac inte ger ett bra skydd. Det är ju inte så svårt att byta vaccin nu eftersom det bara behövs en grundvaccination!   Charlotte Silverlås   Lägg gärna ut detta på nätet, men om ni ändrar om något i texten vill jag gärna kolla först så det inte blir något dumt fel.  

Charlotte Silverlås DVM, PhD-student Dept. of Clinical Sciences Div for Ruminant Medicine and Veterinary Epidemiology Swedish University of Agricultural Sciences Box 7054 SE-750 07 UPPSALA

sarae
0

kanon att du får ut informationen!

[tiiia]
0

okej, men dior blev vacc 1ggn med fervac, men det fanns inte vacc kvar när han skulle ha sin andra vacc. antar att det gamla vacc inte hjälper eftersom att han inte var över 10v då? så det är nya vacc 1ggn nu som gäller då? eller?. / M

klarsferrets
0

enligt sva så ska han ha 1 spruta av det nya vaccinet

[tiiia]
0

okej, tack så mkt :)

DG
0

Jättebra med information :) Ska försöka ringa vet. senare och se on jag kan få tid för Hapsis för vacc. snart.

Nea
0

Men om det är uppbyggt på samma sätt som i Fervac så skall man väl inte behöva vaccinera varje år utan göra som med Frevac, vaccinera vartannat år?

Sedan hängde jag inte med på det andra. Är valpen över 10 veckor och har skydd från mamman så räcker det med bara en spruta?

Men om man köper en valp där mamman inte är vaccinerad av någon orsak behöver man ge valpen två sprutor då?

klarsferrets
0

Det är så här att vissa väljer att vaccinera varje år p.g.a. att man tar med sina djur utan för sverige neråt till och då måste du vaccinera varje år samt rabis..

den andra frågan väntar jag med tills jag får klar täcken om att det är så som jag tror.

-eM-
0

Hm, man behöver alltså inte grundvaccinera om en iller som redan fått dom två första sprutorna av Fervac D?

Roxanne
0

ohh vad bra :D:D:D:D

Tina-A
0

Milton är inet vaccinerad alls, vet inte om hans mamma var det eller inte, men det borde hon väl varit?

I alla fall. Ska Milton alltså bara ha 1 spruta och sen 1 spruta till om ett år? Har jag förstått det rätt då? Oavsett om mamman var vaccinerad eller inte?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

klarsferrets
0

Om inte mamman är vaccinerad under gtarviditeten så ska din liller ha 1 spruta o sedan efter 4- 6 v en till

holtz
0

grymt grymt grymt! min lilla prada ska vaccas om precis en vecka =)

Tina-A
0

#11: och sedan efter 1 år?

Och om hon var det, då behövs bara 1 nu och sen om 1 år?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

-eM-
0

Kolla inlägg #8

Madde
0

Nu måste jag fråga. Har läst lite ovan och så.

Men nu har vi criss som måste vaccineras i december. Behöver han bara 1 spruta.

Innan har han blivit vaccinerad med 2 fervac d sprutor då han blev omvaccinerad.

Är det som att börja om på ny kula???

Känner mig helt väck just nu. Kan hända att det har med att jag är lite trött. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

klarsferrets
0

Ja Criss ska ha bara en spruta av det nya vaccin.

Du ska inte vaccinera om helt

Guteillern
0

klarsferret (#7): Har du fått svar på Nea.'s fråga i inlägg #6 ännu?

/Ammi

LeeLoo
0

Hej! Vad skulle du göra om du hade en kull valpar hemma?

"Grundvaccination: valpar yngre än 10 v bör ej vaccineras pga att de fortfarande kan ha antikroppar från mamman. Om de vaccineras måste en ny dos ges efter 4-6 veckor. Djur som är äldre än 10 v vid första vaccinationen behöver bara en dos."

tacksam för svar

Faxlin
0

Jag släpper inte mina valpar före 10 veckor. Så jag skulle välja att vacinera valparna samtidigt som jag chippar och veterinärbesiktar dem.
Så får nya ägaren ta en ny tur till vetten för vacination efter ett år.
men det är hur jag kommer göra efter de rekomendationer som nu finns om detta vacin.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LeeLoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 jo det var så jag hade tänkt mig om det räcker med en vid 10 veckor och sedan en efter ett år. Blev bara förvirrad på det där med 4-6 veckor.

Men nu tror jag att jag har fattat galoppen, än så länge. Om inga ändringar kommer, ska bevaka tråden.. sry *trött*

Faxlin
0

naw vilken söting.

Bara för att förklara, om man tar och vacinerar sin valp vid 8 veckor till exempel för att mamman inte är vacinerad. Då behöver de en ny spruta 4-6 veckor efteråt för att få fullgott skydd. men är mamman vacinerad behövs alltså inte detta.

Gå och sov nu, så kan du prata mer iller i morgon;-)

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

#17 nej det har jag inte fått .

jag vill ha svar på papper därför tar det längre tid. då jag inte vill skriva vad jag hört utan dom måste skriva till mig eller mejla för då kan det inte bli fel lika som jag klistra in Charlottes mail då kan det inte bli fel .

för om du läser charlottes mail så stå allt . men vi vill nu  ha mer info om hur vida den ska vaxineras om eller inte. Så då tar det tid .

Det bästa med att få det ner skrivet. Det är ju att man tjälv inte kan lägga till eller dra i från

klarsferrets
0

#2 här kommer svaret.

1) okej, men dior blev vacc 1ggn med fervac, men det fanns inte vacc kvar när han skulle ha sin andra vacc. Antar att det gamla vacc inte hjälper eftersom att han inte var över 10v då? så det är nya vacc 1ggn nu som gäller då? Eller?. / M 

**Fervac D krävde två sprutor för att grundvaccinationen skulle vara klar, så Dior är inte fullt grundvaccinerad. Han ska ha en spruta med Febrivac dist nu och sedan behöver han inte vaccineras förrän om ett år.
**

klarsferrets
0

#6 här kommer svaret.

Men om det är uppbyggt på samma sätt som I Fervac så skall man väl inte behöva vaccinera varje år utan göra som med Frevac, vaccinera vartannat år?

**Fervac D hade först rekommendationen att man skulle vaccinera varje år, men sedan förlängde man det till vartannat år eftersom det ansågs räcka. Det kan hända att samma sak kommer att gälla för Febrivac, men tills vidare är rekommendationen omvaccination varje år.
**

klarsferrets
0

jag klistrar in alla frågor på samm gång jag hoppas ni har överseende med detta. jag vill ju inte att det ska bli fel lägger in detta under här .

1) okej, men dior blev vacc 1ggn med fervac, men det fanns inte vacc kvar när han skulle ha sin andra vacc. Antar att det gamla vacc inte hjälper eftersom att han inte var över 10v då? så det är nya vacc 1ggn nu som gäller då? Eller?. / M
** Fervac D krävde två sprutor för att grundvaccinationen skulle vara klar, så Dior är inte fullt grundvaccinerad. Han ska ha en spruta med Febrivac dist nu och sedan behöver han inte vaccineras förrän om ett år.

** 
2)

Men om det är uppbyggt på samma sätt som I Fervac så skall man väl inte behöva vaccinera varje år utan göra som med Frevac, vaccinera vartannat år?
**Fervac D hade först rekommendationen att man skulle vaccinera varje år, men sedan förlängde man det till vartannat år eftersom det ansågs räcka. Det kan hända att samma sak kommer att gälla för Febrivac, men tills vidare är rekommendationen omvaccination varje år.

**Sedan hängde jag inte med på det andra. Är valpen över 10 veckor och har skydd från mamman så räcker det med bara en spruta?
**Valpen får antikroppar från mamman (om hon är vaccinerad) dels i livmodern, dels genom råmjölken. Antikropparna tar slut efter hand, så efter 10 veckor har valpen inget skydd från mamman längre. Vaccinerar man INNAN tio veckors ålder kan det finnas så mycket antikroppar att vaccinet "attackeras", dvs gör slut på virusarna så att antikropparna tar slut i stället för att det bildas nya. Därför måste man ge en andra spruta. Efter 10 veckors ålder har illern dock så lite av mammans antikroppar kvar att man får en positiv reaktion på vaccinationen, dvs bildning av antikroppar och därmed ett skydd mot sjukdom. Därför behövs bara en spruta om man vaccinerar efter 10 veckors ålder (detta gäller alltså Febrivac).

**Men om man köper en valp där mamman inte är vaccinerad av någon orsak behöver man ge valpen två sprutor då?
**Nej, det räcker med en spruta. Två sprutor behövs bara om mamman var vaccinerad och man ger första sprutan innan tio veckors ålder (vilket alltså är fullständigt slöseri med pengar eftersom man måste betala två vet.besök istället för ett). Jag skulle rekommendera att valpar efter ovaccinerade honor vaccineras vid 8 veckors ålder, eller snarast möjligt om man köper dem när de är äldre än så.

**3)

Milton är inet vaccinerad alls, vet inte om hans mamma var det eller inte, men det borde hon väl varit?
I alla fall. Ska Milton alltså bara ha 1 spruta och sen 1 spruta till om ett år? Har jag förstått det rätt då? Oavsett om mamman var vaccinerad eller inte?
**Ja det borde hon ha varit men det vet man ju inte om man inte frågar ägaren.
Japp, du har förstått rätt (jag antar att Milton är äldre än 10 veckor och då behöver du inte bekymra dig om huruvida mamma var vaccinerad eller inte.

**Ursäkta att det blev så många.
jag skriver ner lite anndra frågor här nedanför.

1 ) Vad jag har fattat så ska alla ha  vaxinera 1 ggr per år *Stämmer*
2 ) Man ska inte vaccinera gravid iller utan i så fall se till att den vaccinationen görs före parningen. Stämmer. Vaccinet kan störa dräktigheten. Vaccination av dräktiga djur ska bara göras i nödfall, vilket jag tolkar som om det skulle komma ett utbrott av valpsjuka.
3 ) man ska fortfarande ge 1 vaccin o sedan vänta I 4 v därefter 1 till och sedan varje år.Nej. Med Febrivac räcker det att ge en grundvaccination (om man inte vaccinerar valpar innan 10 v ålder OCH mamman är vaccinerad (se svaret på  fråga ovan)
4 ) Dom som nu har gett Nobivak DH2 eller Fervac D ska inte om vaccinera utan bara ge 1 ggr per år.  De som har gett Nobivac (oavsett som grundvaccination eller som ersättning för Fervac) bör vaccinera om så snart som möjligt. De som fortfarande har skydd av sin Fervac (vacc för max 2 år sedan, eller 1 år om man inte fyllt 1 år än) vaccinerar med Febrivac när det är dags för nästa vaccination.

sarae
0

Toppen Anna att du fått så snabba svar från charlotte, samt att du tagit dig tid att lägga in allt!!!

klarsferrets
0

Tack försöker så att lla kan få svar så fort som möjligth .

Sedan tycker jag att det är bättre att få svar från en vetrinär än att försöka att svar skälv det blir oftast fel då i alla fall för mig hihi

Nea
0

Nu kommer jag med nästa fråga och eftersom jag jsut nu är lite virrig i huvudet av allt jobbande och skolgång (även om den egentliga orsaken är att jag är blondin ;-) ) så hänger jag inte med på allt.

Jag har två som blev vaccinerade med Fervac D i somras som skall ha sin nästa 2008. Skall jag vänta med Febrivac tills dess eller skall jag vaccinera dem 2007?

sarae
0

Det är nog upp till dig ;) Med fervac funkar det ju att ta vartannat år…så du kan nog vänta med febrivac till 2008. Själv vaccinerar jag varje år för jag e så nojjig hihihi

Nea
0

Jag är nojjig åt andra håller, vill inte övervaccinera. Glad

sarae
0

hihihi…då e vi lite övernojiga allihop ;)

Sabina-old
0

Nu har jag inte orkat läsa allt,men det känns bra att få det bekräftat så jag frågar istället.

Max blev vaccinerad två ggr innan ett år (hans mamma var inte vaccinerad) och en spruta när han var ett år. Hans nästa spruta ska han då få när han är tre och så vidare vartannat år. Och han behöver inte omvaccineras för att han har vaccinerats med Fervac D

Har jag rätt?

sarae
0

Ja..nästa spruta när han är 3 ska vara med febrivac…men än så länge så är rekomendationen att man vaccinerar med febrivac varje år istället för vartannat…så då blir nästa spruta vid 3år, 4 år. 5 år osv

Madde
0

Jättebra med alla dess svar på våra frågor. =)))

klarsferrets
0

putar upp denna då dettta är hög aktuelt

Madde
0

Vore inte fel och göra en artikel om just det nya vaccinet. =)

Vad tror ni…

klarsferrets
0

vist det är ju kanon om du har tid med det

Madde
0

mm ska höra med åsa när hon kommer ut. =) hihihi

Faxlin
0

jag är ute. Alltid ute ;-)

Audiatur et altera pars

Johannah
0

Ah, super att vaccinationsrekommendationerna har kommit ut, och super att det bara krävs en grundvaccinationsspruta. Så slipper jag vara olydig. ;)

klarsferrets
0

putar upp

Guteillern
0

klarsferrets: Tack! /Ammi

JossanH
0

#40 Skrattande

Sajtvärd på Iller.ifokus

Missy
0

En liten fundering bara ifall det nu är samma typ av vaccin som det föregående hur kansdet då komma sig att man bara behöver vaccinera 1 gång och inte två gånger som grundvaccinering som amn behövde på det andra. Har du redan svart på detta ber jag om ursäkt, jag har inte läst igenom alla inlägg då jag inte varit här inne på väldigt länge och det blir så mycket att läsa då..

Madde
0

Puttar upp tråden. =)

klarsferrets
0

#44 gå högst upp så kan du läsa där

Guteillern
0

"Endast kliniskt friska djur bör vaccineras".

Kliniskt friska djur innefattar ju mer än dräktiga och digivande honor. Vad gäller för övriga djur, som inte är kliniskt friska? Våra veteraner är ju (tyvärr) sällan -kliniskt friska-.

/Ammi

Faxlin
0

Fast ska man segdra det så står det samma om alla vacin, så det är nog ett litet sätt för tillverkarna att svära sig fri eventuella fel.

Audiatur et altera pars

Missy
0

Nu har jag läst den översta informationen en gång till men hittar fortfarande inte det jag undrar över. Vet inte om det beror på att jag är förkyld och allmänt snurrig idag eller på att jag har uttryckt mig oklart. Jag undrar alltså över varför man bara behöver ge en spruta som grundvaccin har för mig att det var två som gällde med andra vaccinet. Om dom nu är uppbyggda på samma sätt…Eller menar du att man även med det andra vaccinet endast behövde vaccinera en gång under förutsättning att man gjorde det efter 10 veckors ålder?

Madde
0

Nej, med fervac-D var man tvungen och ta 2 sprutor och sen efter 1 år. Det var tillverkaren som bestämde det.

Med Febrivac så har även där tillverkaren bestämt hur det ska vara. Och de anser att 1 spruta räcker för att ge ett fullgott skydd. Så då får man självklart lita på de.

Faxlin
0

Saken är den att vacinet är inte uppbygd på exakt samma sätt. Men båda innehåller levande virus, av den anledningen behöver man inte göra en ny grundvacinering. Men ihop sammansättningen på detta nya vacin skiljer sig således från Fervacen så därför är det olika regler som gäller.

Audiatur et altera pars