OT Namninsamling!!
Namn insamling mot dun plockare som plockar från levande fåglar
Namninsamlingen, som pågår till och med den 1 juni 2009, finns tillgänglig på Djurskyddet Sveriges hemsida och går att skriva under direkt från deras hemsida.
När insamlingen är avslutad kommer den att överlämnas till jordbruksminister Eskil Erlandsson samt till branschorganisationen Svensk Handel.
Jag är inte alls insatt i det här så jag undrar lite.. Vad är alternativet mot att dom plockas levande? Att dom har ihjäl alla fåglarna först och plockar dom sen?

Hittar inte vart man ska skriva under=(
#1 Nej dom plockar fjädrarna på levande fåglar,
#2 precis under bilden stor det STOPPA dun plockat från levande fåglar Det är på första sidan brevid aktuellt:D

#1 Du kan ju se med egna ögon. http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=729261&treeId=9023&renderingdepartment=2.757
#4 Okej tack
gjort!
#5 Lugnt :D
Det behövs för att få stopp på det brutala:D
Det som ska vara är att de tar dunet från fåglar som används i matindustrin. Dvs fåglar som är avlivade plockas innan de ska slaktas.
Paulina
#3 Nej nej…du missuppfattade nog frågan lite… Jag undrade vad ni vill att dom ska göra istället för att plocka dom levande :)
#5 oki, ska kolla
#1 och 9# Man avlivar naturligtvis fåglarna föra man plockar dom. Det gjorde vi när vi hade höns iallafall. Att plocka en fågel levande, är ungfär det samma som om man skulle dra av dig allt håret. Och alla vet väl hur ont det gör, kom inte och säg att djur inte har kännslor eller inte känner något som t.ex plocka dess fjädrar.
och inte nog med det, fåglarna plockas 4-5ggr innan de avlivas. Levande.
från aftonbladet:
"Djuren skriker och flaxar under hela plockningen och när proceduren är över ligger de som förlamade."
"Till ett enda täcke behövs dun från 75 gäss. Många fåglar får stora sår, som hastigt sys ihop av arbetarna.
Första plockningen sker när gässen är åtta veckor gamla. De fåglar som överlever plockas ytterligare tre gånger innan de skickas till slakt. Efter
döden plockas de en sista gång."
[
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4303856.ab
](http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4303856.ab)
Vidrigt är vad det är!
Tyvärr har det ju funnits hela tiden, men det är inte förren nu media verkligen talar om det.
#10 Jag har aldrig sagt att djur inte känner saker. Som jag sa så är jag inte insatt i det här med dun och vet inte hur det hela funkar. Att dom plockas levande är ju självklart otrevligt, men hur tycker ni att dom ska göra istället? Vad är alternativen? Om dunen måste komma från redan döda fåglar, vilka konsekvenser får det för industrin?
Största delen av kommunikationen på internet misstolkas, så det känns som jag tydligt måste framställa att jag inte på något sätt försvarar att dom plocka levande, jag bara ställer uppriktiga frågor om vilket det optimala sättet att sköta det är.

Alternativet är väl självklart! Varför ska vi människor ha djurens dun till att börja med? Finns ingenting som säger att vi inte överlever utan dunjackor, duntäcken m.m. Jag har aldrig använt någonting med dun i och tänker inte börja med det heller.
#12 Snälla du, läs inläggen som står tidigare. Står där hur det ska göras dvs. plocka avlivade fåglar, vanligast från de som ändå ska till slakt sedan.
Konsekvenser för industrin? Jo, det är några företag som får lägga ner då de förhoppningsvis inte får fortsätta sälja levandeplockat dun i massor. Finns alltif aspekter, men det är inget som bryr mig nämnvärt, medan djursyddsfrågor gör det desto mer.
Paulina
Uppenbarligen förstår ni inte vad jag menar så jag lämnar diskusionen nu innan jag blir lynchad.

Jag förstår nog inte varför man ska oroa sig vad som händer med industrin ifall man slutar att ta dun från levande fåglar. Förhoppningsvis blir de som livnärt sig på djurplågeri arbetslösa istället.
Finns som sagt inte ens någon anledning att använda dun. Det finns syntetmaterial.
#15 Jag medger att jag inte förstår. Kanske kan du förklara bättre? Jag förstår att du inte försvarar levadeplockning, men du frågar efter alternativen till det och det har du fått svar på - avlivade djur och syntetmaterial.
Jag medger att jag är lätt känslomässigt engagerad, men jag kan diskutera sakligt om saken för det. Ingen lynchning från min sida för den sakens skull.
Paulina
Det är inte jag hellre #12# men förstår endå att det måste göra ont och vara väldigt traumatiskt för en gås att bli plockad på detta vis. Själv köper jag inget med dun i eller för den delen päls, köper istället syntetmaterial i mina täcken och kuddar och ska jag ha något som liknar päls, så blir det fuskpäls. Så har jag alltid känt och tänkt att djur som människor har kännslor och känner om något gör ont. Även om många (säger inte att du tillhör dessa) säger att djur vare sig känner om det gör ont, eller att dom kan ha kännslor som glädje och sorg. Det har jag sett själv bland mina djur jag har och har haft.