om det sk*ter sig
Runt här och var där jag bor finns det behållare med råttgift. E det någon som vet vad man bör ge om illern får i sig giftet? Det står att man ska ge vitamin K1. I vad hittar man det? Som sagt om det sk*ter sig…
Mvh Jenny

Om illern får i sig råttgift finns det inget att göra. Kasta dig till en veterinär så kanske de kan rädda den. Men risken är minimal kan jag säga. Finns inget du kan göra själv i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Men det står att om människor och djur får i sig råttgiftet så ska man äta vitamin K1?
Mvh Jenny
att man ens får ställa ut sånt, hur många katter har inte dött eller blivigt sjuka av det?

Har för mig att råttgift orsakar inre blödningar… Hu!!!

Många katter har dörr av råttgift. Och många hundar med. Om hundarna inte får akuthjälp. Att människor och stora hundar kan överleva med vård. Det är en sak. Men en iller/ katt är små djur. Och det hjälper inte med något medel vad jag vet. Om det hjälpte kan jag itne förstå att alla veterinärer låter alla dessa katter och hundar och illrar dö på veterinärerna på animal planet. Saken är den att om det fanns hjälp är jag övertygad om att dessa veterinärer skulle vetat om detta i sådana fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5 jag vete fasiken…. Tur att man har hököga på småttingarna när man e ute…
Mvh Jenny
"K-vitamin används också som motgift mot vissa råttgift eftersom många råttgift är starkt blodförtunnande"
- http://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin
Frågan är bara om k-vitaminet hinner verka tillräckligt fort på en iller för att rädda den, om det ens fungerar på illrar…
Om det bara handlar om en väldigt liten mängd och man omedelbart kan åka till veterinären när man ser att illern äter det, så kanske kanske det kan finnas lite hopp.
Vet i alla fall en liten hund (lancashire heeler) som fått i sig råttgift, och ägaren upptäckte det direkt efteråt och kunde åka till veterinären omedelbart (5 min bort). Och hunden klarade sig i alla fall. Men illrar är ju lite mindre ändå, så jag vet inte…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Bättre att försöka än att ge upp. Om de ändå kommer att dö om man inte gör nåt så skadar det ju inte att försöka ge k-vitamin och sticka till veterinären…