Riskfyllda teckningar... igen..
Måste bara få klarhet i vad som räknas som riskfylld teckning. jag vet att osymetriska tomtar (kan vara svårt att se om dom är osymetriska), blaze och panda är tecknaingar som är i riskgruppen för anlag för dövhet och problem med inre organ men hur är det med små vita fläckar? jag syftar främst på den lilla haklapp som många viltfärgade illrar har, eller vitt under framtassarna som jag också sett hos flera viltfärgade illrar! Räknas dessa till "riskgruppen" också! Ju mer vi kan/vet desto bättre för våra illrar!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jättebra att du drar igång sådana här diskussioner Jossan. Som du skriver är det genom att dela erfarenheter och liknande och diskussioner som vi lär oss av.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

varför är det en risk? :O (direkt börjar "blondinen") förlåt vilken dum fråga :(
#2: Men bättre och fråga om man inte förstår. Det är så man lär sig och blir en erfarenhet rikare. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

då frågar jag :P
Det är inget man kan veta säkert tyvärr. Vad som är en riskgrupp defenieras olika hos olika individer. Jag kan berätta vart jag drar min gräns.
Jag skulle själv inte avla på några vita illrar, silverillrar, pandor, multicollor, illrar med osymetriska depigmenteringar oavsätt vart de sitter.
Jag vill även lägga till de utan stamtavlor eller som har korta stamtavlor till riskgruppen då det är omöjligt att veta vad de för vidare för annlag.
Jag kan dra det där med riskillrar lite snabbt och enkelt då det säkert finns de som är nya i illervärlden.
jag vill nog säga att det inte borde avlas på några illrar med osymetriska vita fläckar oavsätt om det är på tassarna eller om det sitter på huvudet. Just sambandet blaze(vit fläck nacke/huvud) och dövhet går lätt att se. Jag tycker fler borde tänka över noga att pigmentavvikelser är så mycket mer än bara en färgavvikelse. Vita fläckar kan uppstå av olika orsker men gemensamt är att det ligger i genetiken. Om det uppstått en mutation i en gen så att både färgpigmenten och hörseln kan påverkas så vill jag inte tänka på vad en sådan mutation kan ställa till med för andra skador i kroppen.
En mutation som skapar depigmentering på huvudet ger ökade risker för hörselskador och troligtvis även andra invändiga skador. Vad kan då en mutation som ger depigmentering på tassarna orsaka för elände i illerns kropp? Ingen vet idag men vi kanske har svaret om 20 år då alla illrar skuttar omkring i vita strumpor eller prydliga knätoffsar.
I USA där det avlas betydligt hårdare än i sverige har problemet med blaze och panda blivit så stort att 75% av alla deras illrar med dessa teckningar är döva. Frågan är hur många år vi behöver fortsätta i samma riktning innan vi ligger på liknande siffror.
Anledningen till att bara vissa av illrarna med blaze blir döva är att mutationen är en variabel som kan slå ut olika funktioner med olika stor sannolikhet. Det innebär att vita fläckens storlek även den är en variabel, små fläckar är alltså inte bättre än stora. Då man avlar på en iller med blaze så vet man att anlagen går vidare, många tror att det går att avla bort genom att låta en av avelsillrarna ha en grundfärg men det har visat sig vara fel. Även om vissa eller t o m alla valpar klarat sig utan att få en vit markering på huvudet så kan de ha dövheten eller andra defekter kopplade till blaze. Deras valpar i sin tur kommer att ärva anlaget även om det inte funnits som synlig blaze.
Åhh nej *pust*!!! Jag kunde inte hejda mig själv den här gången heller
Nu kanske någon funderar på varför det avlas på illrar som misstänks ha defekter som kan ge dem ett sämre liv än friska illrar.
Här är några av de tankegångar jag stött på hos uppfödare där ute…
*Vissa uppfödare hävdar att de gör det som "experiment" som de fortsatt med även efter att de fått kullar med döva valpar och valpar som haft svag hälsa i övrigt.
*Vissa uppfödare har svårt att hitta avelsmaterial som duger och tycker det är bättre att avla på lite halvdant material än inget alls.
*Vissa uppfödare ser ansikten av Gustav Vasa, Karl XI och Carl von Linné på valparna som studsar runt på golvet i köket och avger en doft av oxfilet. Dessa brukar bli framgångsrikast då de kan trolla fram illrar i alla regnbågens färger.
*Ska inte glömma bort gruppen av godhjärtade uppfödare som avlar för illrarnas egen skull mer än sin egen. Dagens ros går till er och ni vet nog själva vilka ni är.
*Vet även att det finns de som avlar i gott syfte men som tyvärr är för lata för att läsa igenom avelstrådar, synd tycker jag.

Är det någon som har en tydlig bild på fler pigmentsfläckar? exepmepvis på huvudet..

men vart finns det en bra sida där man kan läsa och se på olika bilder med olika teckningar??

Tycker att det i andra länder verkar finnas fler färger på illerar än dom färger vi använder oss av. Stämmer det? Tex att det finns olika sorters viltfärgade, sable, blacksable, choklad osv..

Ja det stämmer bra -eM-, de har exprimenterat mer än vi har och fått fram en massa olika färger.
Audiatur et altera pars
#11: Ja, de verkar ha fyra nyanser av brunt. Tycker det är tillräkligt rörigt som det är

Det har vi i Sverige också egentligen det är bara det att vi kallar alla bruna nyanser för viltfärgad.
Samma sak gäller ju pastellerna. I utlandet har de delat in pastell i kanel, kola, champange mm.

På sätt och vis så blir det oerhört mycket enklare om man har bara en färg liksom. Men samtidigt skulle vi slippa övriga färger på utställningarna om vi hade fler nyanser av dem. Men samtidigt, ser man en riktig kanelfärgad iller så kan jag inte säga att jag sett någon svensk sådan. ;-)
Audiatur et altera pars

Kan inte påstå att Amazon och hennes mamma ha samma nyans av brunt men båda går som viltfärgade. Mushu gick som viltfärgad innan han fick för sig att ha två färger samtidigt *suck* och han var väldigt mörk. Har sett illrar som nästan har sett mörkt silveraktiga ut men varit för mörka för de och de har gott som viltfärgade.
Om du räknar Mysan som en kanel så har du sett en svensk kanel. ;-)
#15 men eftersom det redan kan vara problem att få ihop tillräckligt många illrar i 1 klass på en utställning… hur vore det då inte om vu skulle dela alla pasteller, viltfärgade och silver i ännu mindre klasser!? Skulle bli typ2 i varje.. och hur många skulle inte anmäla till fel klass?? Skönt att vi bara har dom vi har säger jag!
men vet någon hur väl dessa pigmentförändringar under illerns tassar hänger ihop med de vanliga tomteteckningarna? kan dessa djur ge tomtetecknade illrar??
Kan en iller som har vita fotsulor eller endast har haklapp ändra färg från mörkt viltfärgad till silver, precis som en vanlig tomtetecknad iller? någon som sett den effekten?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Just det där med att de har lite vitt under tassarna har jag aldrig sett något som tyder på att det har någon genetisk inverkan. Inte såsom de vita fläckarna på huvudet eller andra konstigheter. Men det är det jag hoppas få mer information om nu genom den här tråden. Sitter säkert en massa folk runt om i Svergie och de andra länderna som kan hjälpa oss med egna iaktagelser.
De som har tomtens hakklapp men ej de vita tassarna har jag sett reagerat på samma sätt som de vanliga tomtarna med färgförändringar i alla fall .
Audiatur et altera pars

Nu blir jag lite fundersam på min Elvis, han är viltfärgad men har några vita strån på halsen och är vit under en av sina tassar. Betyder det att han egentligen borde ha utvecklats till tomte, vad var det som gjort att inte hela tomteteckningen utvecklats? Eller är det inte en outvecklad tomteteckning över huvudtaget kanske utan bara ett "genetiskt fel"? Vissa anser ju att alla illrar med tomteteckning har genetiska fel och hade Elvis bara haft sin vita tass hade jag aldrig funderat över det att han är en outvecklad tomte men just dom vita stråna på halsen gör mig lite brydd.
Jaja, jag hoppas ni förstår min frågeställning. Är inte alltid så duktig på att uttrycka mig skriftligt =)
Det verkar som att många viltfärgade illrar bär på "spåren" av en tomteteckning. Det kan vara en vit haklapp, några vita strån eller delvis vitt under tassarna eller små knätofsar på bakbenen. Jag räknar nästan dessa teckningar som "nya" varianter av tomteteckning (kanske har dom inte alls anlag för att föda fullt tomtetecknade valpar??) då det verkar vara så otroligt utbrett. Men dom går inte som någon teckning än- utan bara som små vita fläckar…
Sajtvärd på Iller.ifokus