Vad får man absolut INTE ge?
Om jag står och lagar mat eller så, vad får jag absolut INTE ge Bebben? På "människo-mat sidan" får han skinkpålägg (inte så mycket, inehåller massvis med salt och skräp), någon köttbulle. Inte hunnit ha han så länge, men tips och sånt vore bussigt. :)
människomat går i princip bort
chocklad och lök är giftigt
socker, kolhydrater bör undvikas i största möjliga mån
fibrer är inte heller bra
frukt och grönsaker ger somliga i liten mängd, men det är inte nyttigt för illern, och lite större bitar kan t.om stoppa tarmen, eftersom de inte akn bryta ner fibrer
Allt som är rått från djurriket kan du ge med fördel.
i övrigt räcker det med torrfodret, och kankse nn b-vitamin tablett som godis, någon form av fisk eller laxolja ibland.
djälv resonerar jag som så, att det ska finnas en bra anledning taill varför mina illrar får något. Jag ger dem inget som inte är bra eller nyttigt för dem på något vis.
Så om jag gör något med kött i, så kan han inte ens få det? Rått kött dvs
#2 rått kan du ge det (ja kanske inte bacon då ;), men jag klassar inte rått kött som människomat, det blir först männsikomat när det blir tillagat ;)
_Ah okej. Men skinkpålägg då? Han verka älska rökt karré. Kan man ge ägg, korv och sånt som inte är stekt eller så?
_
Är äggula bra för illrar?
#4 är det krydddat, saltat etc på något vis bör det undvikas. men nån smakbit ibland har väl inte dödat nån ;)
Äggula är nyttigt för iller (som sagt, rått från djurriket = bra), men inte mer än en gång i veckan är att rekomendera. Äggula innehåller biotin (en b vitamin) som är nyttigt.
Man kan även ge hela ägg, men då bör man ge det mera sällan (eftersom adivinet i äggvitan bryter ner biotinet), även skalet är bra att ge, då det innehåller kalcium
tack för infon :)
#4 Det är som sarae säger, helst inget som inte är rått kött. Det där med godis är mest för oss människors skull för det är inget de behöver, men det känns bra för oss människor att ibland få ge nått extra.
Bogey är vädigt nyfiken på mina mackor när jag har hamburgerkött på och det händer ibland att han får smaka en pyttebit av köttet (halv lillfingernagel eller så). Han lär nog inte dö av det och husse kommer i positiv dager, åtminstone tror han det. :-)
Men man ska tänka på att allt rökt inkl. korv innehåller mycket salt och nitriter så man ska vara väldigt försiktig med det.
Rå äggula kan du ge 1ggr i veckan, som godis eller kosttillskott. Rå äggvita är inte nyttigt för illrar, har nått med B-vitaminupptaget så de han tappa päls om de äter det regelbundet. En liten skvätt laktosfri grädde ibland som gotta funkar också.
Kycklinglever brukar gå att få tag på och ibland även kycklinghjärta och -mage. Uppskattas här och är nyttigt kosttillskott. Lever och hjärta 1ggr per vecka och mage 2ggr per vecka har jag fått lära mig.
Som belöning för väl uträttat toabesök eller annat önskvärt beteende brukar Bogey antingen få en slick kallpressad rapsolja/vetegroddolja, en liten bit gurka (4-5mm i kub) utan skal eller en liten bit bandits illergodis samt gos och beröm.
_____
Uffe

Sarae det är väl tiamin (B1)som iller är extremt känslig för att få brist på (i alla fall enl veterinärerna illervademecum)? Äggvita innehåller ett enzym som heter tiaminas som bryter ner tiaminet. Brist på Tiamin (B1) börjar med trötthet och sämre balans på bakbenen för att sedan gå över till kramper och tillslut till döden.
Men som sarae skriver så finns det även avidin i äggvitan som bryter ner biotin (B8) som också finns i äggulan. Däremot så vet jag inte hur känslig en iller är för biotinbrist.
Vill du ge helt ägg någon gång kan du koka det, då förstörs alla de enzymer som bryter ner de viktiga vitaminerna (enzymer är väldigt värmekänsliga). Vill du göra ägget som en leksak (tips från enegleska domare) behåller du skalet på, ev knäcker det lite så att illern känner lukt av ägg. Sedan ser man på hur illern försöker komma in i ägget.
Vill du ha ett godis som är nyttigt att ge kan du köpa Ferrets T-rocks från amhs-illertorg. Det är bara torkat kött, dvs inga tillsatser, har för mig att smakerna är kyckling, biff och lamm.
#9 äggvita innehåller adivin, illern är inte känslig för adivinet i sig, men det bryter ner b-vitaminen, får de ett helt ägg då och då är det helt ok, men får de äggvita med gula ihop året om, så kan det ge biotin brist. I naturen så äter ju illrar bara ägg under en viss period, och då äter de i rätt så stora mängder, utan problem (och hela ägg såklart). men sedan har de inte tillgång till ägg på resten av året. Så antingen får man immitera hur det går till i naturen, eller så får man ge det mer sällan. Har för mig att det är såpass lite thiaminas i äggvita, att risken för tiamin brist pga äggvita är otroligt liten. Men jag kan inte svära på det. Däremot förekommer thiaminas i större mängder i en del fisk, som man bör akta sig för

Varför inte bacon?
För salt?
#11 bacon är otroligt saltat och "behandlat"… so big no no
Laktos, choklad och lök får inte mina illrar men sen tycker jag att det inte gör någon skada om de får smaka nått då och då.
Melker fick en bit (som en tumnagel) rökt skinka igår, smaskens tyckte han. Norpan fick slicka bort lite currysås från mitt finger igår osv.
Så nej, här har jag ingen nolltolerans på människomat men en liten smakbit räcker.
Sara

Håller med sara, det är samma här, de får lite av varje:) DOCK inte alltför ofta:)

Mina har fått smaka det mesta hushållet har att erjuda, men de ratar tack och lov det mesta- vilket är bra eftersom raiden på soffbordet vid middagen blir kort :)

jag brukar ge något russin ibland som godis :) men aldrig många…

#10 Okej! Jag har bara hört att det är pga av timinaset som de inte skall äta äggvita, men som sagt det finns ju mer som hindrar ett b-vitamin upptag i äggvitan.
Anledningen till att de kan äta ägg i naturen är att äggen är befruktade. Precis osm vid upphettning av ägg förstörs de ämnen som bryter ner b-vitamin/ förhindrar b-vitamin upptaget vid en befruktning. Därför kan iller i naturen äta hela ägg vissa dela av året, oftast vår och sommar.
#16 Russin skulle jag inte våga ge, även om mina älskar det. Det finns mögelsporer i russin som kan vara giftiga för djur och även små barn. Så russin är numera bannlyst hos oss. Dessutom innehåller de alldelses för mycket av socker (fruktos) i dem för att jag skulle vilja ge dem det.

Under julen har Birdie fått smacka (några slick från förpackningen) av risgrynsgröt. Det är nåot hon älskar, men jag äter det inte så ofta mer än på jul. Men hon har bara fått smacka det två gånger men det har slutat med att hon alltid kommer och tigger när jag står i köket och värmer något till max. ;) Det är svårt att se hur hon tigger, men jag viker mej inte för det. ;)

Cereza tigger så fort man öppnar kylen:) Då ställer hon sig på bakbenen och titta så mysigt på mig:)
Någon mer än jag som tycker det är svårt att INTE ge de något då?

#19 Jag vet hur det är! :)

#19: Klart det är svårt att stå emot tiggande illrar :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja det är rent hopplöst ibland med dessa underbara russinögon som tigger sååå sött…mitt mamma hjärta kan inte alltid stå emot tyvärr. Speciellt efter jultiden nu då dom fått provsmaka en del…vilket resulterat i 3 små som står på olika vingliga bakben och följer mej i köket…
Ingen av mina äter kött…inte heller kyckling. TinTin äter en bit skinka då och då…men annars blir det frukt dom helst vill ha. Framförallt i torkad form.
Vet det säkert är många som skriker i högan skyn nu men ibland på helgen så gör jag iordning em liten litn skål med små bitar av olika frukter och sen en annan skål med laktosfri grädde-. iom dom är 3 så blir det ingen större mängd per iller…men ack så festligt…=)
Har man en tartexpastejmacka så kommer Maja direkt springande och vill ha. Hon får en liten slick ibland, men annars ger jag inte särskilt mycket "godis". Lite vetegroddsolja och äggula ibland är ju mer ett nyttigt tillskott, och lite då och då ger jag henne en bit kattgodis. Men hon lika nöjd om hon får en bit Vitalin när hon tigger. Det smakar uppenbarligen godare om det kommer från handen än från matskålen ;)
Vi har även upptäckt fenomenet "gräset är alltid grönare på andra sidan" här hemma. Katterna försöker sno illermat, Maja försöker sno kattmat.
_No way! Yes way!
Hur är det med avocado? Jag vet att det är supergiftigt för fåglar (tror det bildar vatten runt hjärtat? och de kan dö av en liten bit) Inte för att de får det här, eller någon anna frukt öht, det är bara nördklubben som undrar ;)
Paulina
Jag tror att man inte ska chansa med avocado. Visserligen har jag bara hört att det är fåglar det är riktigt giftigt för när det gäller fruktköttet. Övriga delar (skal, kärna, blad, grenar) är giftigt för övriga djur.
_No way! Yes way!
Och vatten runt hjärtat har jag inte hört något om. Men däremot olika allergiska reaktioner, muskelfel (även hjärtat), problem med lungor, lever, njurar, mm.
_No way! Yes way!
#26 Ja, jag har hört alla möjliga och omöjliga saker som avocadon ska orsaka. Hjärtsvikt, bryter ner levern, vätskefyller lungor.. Dock vet jag inte vilken som är rätt? Den med vatten runt hjärtat (kanske lungorna med?) var den sista jag hörde för en månad sedan eller så.. Den får stanna på mina mackor helt enkelt =)
Paulina
För min del ser jag det inte som att det inte som att nånting är farligt i sig, utan det är mängden det handlar om. Mina illrar har fått smaka på i princip allt vi själva äter. Men det är i mycket små mängder och definitivt inte ofta.
Fördelen, som jag ser det, är att våra illrar har allihopa mage som är van vid det mesta, dvs en "plåtmage" och blir dom dåliga i magen så vet vi att det inte bara handlar om att dom råkat äta något som dom inte är vana vid, utan då är det allvar. Och det underlättar faktiskt en hel del.

Håller med förgående talare i det. Iomed allla dom små är olika och lever iolika miljöer och hem så måste man testa sej fram. Det andra ger som en liten fest,åltid som har med färskt kött att göra….om ens egna nobbar det totalt så testar man annat.
Tidigare då jag haft iller så har jag inte gett annat än det dom ska ha typ…men nu kollar jag gärna om dom vill smaka….
jag tror dom flesta instinktivt nobbar det som dom inte kan eller vill äta. Man måste testa sej fram lite. Jag tror inte nån ger i större mängd…Det är väl sunda förnuftet man ska använda. Hur lilla magen reagerar på nåt visar rätt fort vad som inte är så bra…är säkert lite individuellt
Tycker oxå det är tryggt med "plåtmagen"…då vet jag direkt vad som inte var bra även om smaklökarna gillar det. Man lär sej varje dag…
Den här tråden var jag tvungen att glo i, då min annars så tjocka och slöa pälskorv GENAST är framme när jag ska fixa mat. Han sitter antingen och väntar på att något ska trilla ner eller så är han snabbt där och tar det som jag råkar tappa.
Men i princip ger jag honom inget han inte ska ha, han bara hittar lite smulor…