Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 171 ggr
[Luna]
0

5 dagar utan

Onödigt socker.
Då menar jag utöver sånt som finns i mat å så här.
Men ingen läsk och inget godis och kakor.
Jag har käkat mig MÄTT inte mer.
Jag har MINST 40 kilos övervikt och jag vill bli av med de för min hälsas skull. Är så trött på att inte orka saker och vara så tung.
Jag hör även till den skalan som SKÄMS något fruktansvärt över min vikt. Jag kan inte ta åt mig komplimanger och jag kan inte acceptera att folk tycker om mig eftersom jag är fet. De är jag också trött på.

Någon som har bra tips på vad man kan äta som mellanmål?
Jag är juh van att käka 2 ggr om dagen. Morgon och efter middag. Mellan och efter äter jag inte gärna. Inte för jag tror man bantar så utan jag pallar inte äta helt enkelt.

Vad kan man ta när socker sugen kikcar in som värst?
En banan? ett äpple eller vad?

Theres
0

jag brukar titta på "du är vad du äter", och de säger ju att man ska kontakta läkare innan man ändrar sin kost.

men mamma gjorde någon jättebra grejj så kilona rasade:

du kan äta hur mycket mat som helst om du äter RÄTT mat, alltså:

kött i massor (protein går man ner i vikt av)

inga potatis eller pasta eller ris 

BARA sallad, grönsaker och kött.

det funkar =)

och drick vatten!

äter man på regelbundna tider så blir man inte hungrig mer och då behöver man inte mellanmål =)

golf.ifokus.se

smurfb
0

Atkinsvariant,.. låter hjärnan leva på ketoner istället för kolhydrater.. man kan dock undra hur länge det är hälsosamt för hjärnan.. men funkar gör det.

Faxlin
0

Mitt råd är att gå in på sajten kolhydrater.ifokus där kan ni få alla svar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Precis vad jag tänkte åsa. Att du ska nog besöka kolhydrater här inne på iFokus. Där kan man verkligen få grymt mycket tips på olika metoder. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aelsklinn
0

Bra mellanmål är ju frukt såklart! Fast man blir väl kanske inte jättemätt på det. Sen kan man ju äta lite nötter eller mandlar. det är supernyttigt (om man inte rostar dem, för då blir det nyttiga fettet i dem omvandlat till dåligt och härsket fett). Man kan ta en grov macka också med något nyttigt pålägg.

Men du ska inte vara superhungrig när du tar ett mellanmål. Mitt främsta tips till dig är att äta TRE mål mat om dagen + två-tre mellanmål!

Speciellt viktigt är frukost. Det bästa ätt äta till fukost tycker jag är gröt. Ok, alla kanske inte tycker att det är supergott, men det går väldigt snabbt att både äta och göra. Och så kan man variera den väldigt mycket. Man kan äta med vanlig mjölk eller havremjölk, men sylt eller äpplemos, men kan blanda ner hela linfrön (bra mot förstoppning), eller russin. Man kan ha färsk frukt till, eller så kan man ha rågflingor istället för havregryn att göra gröten på, eller blanda. Tar 3 min att laga och max 5 att äta. Bra om man vill sova lite längre alltså. Glad

Jag tycker det är skitbra att inte äta godis och sånt. Jag är väldigt godissugen själv och blir jättelätt sockerberoende. jag har nog bara tur som inte har blivit väldigt öveviktig. jag tycker du är skitbra och stark och modig som gör det här! jag hejar på dig!

Ett annat tips är att promenera mycket. det är inte så himla fysiskt krävande, utan rätt skönt faktiskt, i de flesta väder. Ut med musikspelaren i öronen bara! Det bränner extremt bra om man gör det ofta, gärna varje eller varannan dag.

Jag tror på dig!

ronja
0

jag tror det funkar med att äta mindre portioner, men oftare och mkt  frukt och grönt (tror inte på olika dieter).. och skippa allt onödigt som fikabröd och godsaker (bara unna sig ibland).. sedan att röra på sig! Det vet jag skulle funka för mig.. men varför gör jag inte så då!?Skrikandes Det är ju lätt att säga hur man ska göra, det svåra är ju att göra det..

Blir man sugen på ngt, är det ju jättebra att ha frukt hemma, eller göra ngn god sallad..  

skulle önska att jag hade mer självdisiplin! men nu har jag som mitt första mål att iaf börja träna någon/några gånger i veckan.. sedan tror jag att det andra kommer med motivationen.. vet hur det är att inte må bra av sin övervikt.. då jag själv väger alldeles för mkt för att må bra just nu.. att inte komma i kläderna osv.. men jag har satt som mål till nästa sommar.. att ha gått ner minst 15 kg..

ab0o
0

GI-metoden är superbra, En kompis till mig tappade 10 kilo på 1 månad. Dom flesta som provat den säger att de är det enda som funkat för dom! Så den kan jag rekommendera..

Här kan du läsa lite mer :) http://www.giviktkoll.se/default.aspx?id=89

sarae
0

Det är viktigt att få i sig fibrer ….linfrö, etc….som mellan mål kan du testa finnkrisp med extra light philadelphia ost på (eller skinka) å så lite tomat på det…gott, nyttigt å man känner sig mätt på det!

KajsaM
0

GI- metoden är jättebra :) Min mamma har tappat 7kg. Min mormor som fuskar lite har tappat 3kg. Men jag brukar äta Naturellyoghurt med hallon/blåbär elr frukt och ibland nyttiga fligor. Antigen äter man den som den är eller så mixar man den :)

LYCKA TILL!

Ferret.YinniZ
0

Ett tips om jag tog till med i början när jag ville bli av med mitt söt sug och som jag även brukar ta med mig om jag ska iväg på klassresor eller liknande där jag vet att andra kommer att ta med sig godis. det är måltidserkättare "dvantage" tror jag den heter. Finns på WillY:s för ca 20 kr. den är bra för att det är chocklad som är nytig och den mättar så jag r itne sugen på mer godis efter den. nu kan jag unna mig godis väldigt sällan..och sedan lämna det bakom mig lätare=)

Nea
0

Enligt forskning så är det mest hälsosmamaste sättet att gå ner i vikt tallriksmodellen. Denna modell följer även kostcirkeln. Dvs man få med protein, kolhydrater, fibrer och även fett som vi behöver för att hjärnan skall fungera ordentligt.

Kom inte ihåg hur mycket av protein, kolhydrater och fibrer, dvs kött, potatis/ris/pasta mm samt färksa grönsaker, som skall vara med.  

Sedan skall man tänka så här. Frukost som en kung, lunch som en prins och middag/kvällsmat som en tiggare. Mellan dessa tre mål äter man mellanmål i form av frukt eller grovmacka med något nyttigt på.

Naturligtvis behöver man röra på sig också. Rekommenderad motion för att kroppen skall må bra är en rask promenad på ca 5km =30 min/dag.

Tesan
0

Äter du bara 2ggr om dagen???, blir du inte hungrig senare på dagen?

Visst jag är smal som en sticka o har varit det hela livet men som råd skulle jag råda dig till att äta oftare fast då rätt mat! Tillslut så lär sig kroppen att omvandla maten rätt men för att kroppen ska vara pigg o glad så rekomenderar jag att äta oftare!

Ta ett glas vatten med massa citron i om man blir småsugen, nyttiga nötter e ju inte fel heller!

Lycka till!

Smeagol
0

Hm..min pojkvän har gått med i viktväktarna! Det kan jag råda dig om du vill gå ner i vikt. Jag blir helt förbluffad över att han har gått ner i vikt av att änra pytte små saker. Jag tycker verkligen att de är en bra metod. Det är inge orimliga krav. Ingen hets banting utan bara sunt förnufft.

-eM-
0

Jag är tränigs nörd och går hos en PT (personlig tränare).

Det bästa sättet att gå ner i vikt på är att skippa alla metoder och i stället gå ner på ett hälsosamt sätt, genom att äta och träna rätt.

Jag rekomenderar dig om du har möjlighet att gå till just en PT. Man får verkligenhjälp och dom ver precis vad man behöver. Mäter fetthalt och gör träningsprogram annpassat efter just dina behov och ger dig ett ''matprogram'' och berättar vad du ska äta.

Det vikigaste målet på dagen är fruckost, då ska man äta mycket så att man orkar hela dagen. Sen är det dags för mellanmål. Sen en ordentlig lunch. Mellanmål igen. Middag. Mellanmål. Kvällsmål.
Vad du ska äta och när det berättar PT:n åt dig.

Lite tips bara… Tycker du är duktig! Speciellt när du vet vad du vill, det är då allt brukar gå igenom.

Om du blir sötsugen, kan du tex knapra i dig några nötter. det är jätte nyttigt om man inte äter för många. Frukt är också bra!

Lycka till!

[Luna]
0

hur får man tag i en PT?

Madde
0

Ja en personlig tränare vore inte helt fel. Då skulle det vara lättare och lära sig saker. =)))

-eM-
0

Du går eller ringer till närmaste gym!

Madde
0

hmm gymet i lindesberg där har vi bodybuilders och såna som bara tränar överkroppen.

Så för min del känns det som att det inte är det bästa gymmet. =(((

[Luna]
0

kan man få de på nautilus tro`?

äna gym vi har i närheten.

Theres
0

på nautlius får man ju en gratis genomgång där de frågar vad det är man vill träna och så visar de hur man använder de maskinerna man behöver för just det. och sen får man fler visningar om man ber om det, fast för övrigt så tränar man ju på egen hand =)

golf.ifokus.se

Tina-A
0

Jag kan absolut rekomendera dans! :D Varför inte gå och ta en dansklass någon gång? Hur kul som helst och det bränner massa kalorier.

Jag har dansat regelbundet i 6 år, och för 3 år sen började jag dansa 7-9 gånger i veckan och då gick jag upp 10 kg :P (Muskler) Och det är samma sak när man gymmar. Man kan bli smalare för att man blir av med fett, men man kanske inte går ner så mycket i vikt ändå för att muskler väger mer än fett.

Därför rekomenderar jag dans som är mer röra på sig, än pumpa :D Kul, kul, kul

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LeeLoo
0

Luna, intressant att läsa

lätt att fastna i sockerfällan, jag är helt galen i sötsaker  

håller med #21 om man gör något skoj så är det lättare, så tar det mycket av tiden som man lägger ner på att tänka på sött

yoga känner jag är himla bra även för själen

istället för sött:

vatten, nötter, frukt , en kopp te (ev. med lite honung)

ibland kan en banan eller ett äpple kännas tråkigt då är det  roligare att skiva upp lite ovanlig exotisk frukt eller göra en liten fruktsallad. Om man liksom lägger ner lite av sin själ i det och gör det vackert oxå så kittlar det skönare…

och se till att få i dig viktiga fetter, Omega3 & alla vitaminer

gör saker och ät det som gör gott för kropp och själ, det tror jag är det viktigaste och det har hjälpt mig otroligt mycket då jag har haft stora problem med min vikt då jag tidigare haft bulemi…

kolla upp lite eteriska oljor kör lite aromaterapi där hemma oxå kanskeFlört