Nisse-fragor
Kommer med lite fragor ang. Nisse igen :)
Hur ska en illers oron lukta egentligen?
Nisses oron luktar ra falu-korv namligen, medans Lottas inte luktar nat alls (ingenting pa henne luktar savida hon inte skunkat eller sovit brevid Nisse i en kasse eller nat). Han har inte skabb, for jag har aldrig behovt rengora hans oron, de ar kliniskt rena!
Och ar det vanligt att illrar bli morkare pa vintern? Nisse har gatt fran att vara nastan vit med en "mossa" till att vara morkgra nu nar han fatt vinterpalsen! Han ar fortfarande liten ocksa. En riktig "grey hound-ferret". Har inte kunnat vaga honom pa lange, men han ar riktigt liten och spinkig i jamforelse med bror och pappa sin! Han har fatt lite hull nu till vintern iaf (till och med en liten liten dubbelhaka), vilket gladjer mig :)
(lagger in en bild pa Nisse i hostas och en tagen for nagra dagar sedan da vi faktiskt hade SNO har i England!!
)
// Amanda

Låter konstigt att hans öron luktar, dom kan i och för sig ha skabb fast dom är rena. Tecknen jag märker att en iller har öronskabb är skitiga öron och att öronen luktar mycket och oftast starkt. Om du har eller har möjlighet att köpa ett fickmicroskåp (kan se skabb i x3 förstoring) så är det lätt att kunna hålla koll sj efter skabb=)
Illrar blir i regel ljusare när dom byter till vinterpäls men även min hona Saga blir leverbrunsfärgad på vintern och kola/guld färgad på sommaren.
han kan vara en liten hane, men håll koll, bästa hade varit om du hade kunnat väga honom och antecknat det så håller du bäst koll om han går ner i vikt eller att det är som det ska.
Tycker Nisse är så stilig=)
Bogey's öron luktar också lite grann. Det har dom alltid gjort och putsa ut lite rödbrunt öronvax får man också göra ibland, men skabb har han inte så vidt jag vet.
Vår uppfödare kollade när de var förbi ett par veckor efter han kommit till oss och jag har numera ett litet fickmikroskåp att kolla med och kan inte se nått annat än lite kladdigt vax på topsen efter puts. I.o.f.s. så har jag aldrig sett skabb i verkligheten men det är i vart fall inget som rör sig i vaxet.
Så lite lukt från öronen är nog inte så ovanligt även om det är individuellt från iller till iller.
_____
Uffe

Om vaxet rör sig så är det skabb. Men det kan även vara så att man inte kollar tillräckligt länge. Ibland får man sitta som en idiot och glo på vaxet länge innan man ser något som rör sig. Det är så litet även i ett mikroskop
Att Nisse luktar ur öronen och att det luktar falukorv har jag nog aldrig hört :-) Men just att det luktar, det kan det göra i vissa illrars öron. Ibland är det för att de bara är en sådan individ, men det kan också komma sig av parasiter och av svamp. Så man bör kolla upp det för säkerhetsskull tycker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mina viltfärgade blir ljusare när dom får vinterpälsen men Alinda som var en riktigt ljus silver som liten (hon är född i år) har blivit mycket mörkare sen hon fick vinterpälsen precis som Nisse.
En del illrar verkar helt enkelt vara smalare än andra, Elliott är en riktig tanig räka han med. Håller du bara koll så Nisse mår bra och är sig själv och håller ett öga på vikten så han inte rasar neråt fort eler så så tror jag inte det är någon fara, alla illrar måste helt enkelt inte vara tjocka=)