Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 469 ggr
hannis
0

Knepig beteendeförändring

Indra har förändrats på ett konstigt sätt över en natt. I måndags morgon var hon plötsligt rädd och osäker. Hon gömmer sig hela tiden och springer över golvet in under saker där hon kan vara gömd. Hon har nyfikenheten kvar och rör sig i lägenheten lite ändå, men såfort det kommer ett oväntat ljud eller en snabb rörelse blir hon livrädd och springer iväg och gömmer sig. Ibland går det kanppt att få ut henne.

Hur kan detta komma sig? Vad kan ha hänt? Någon som känner igen detta?

I vanliga fall är hon hur trygg som helst och är med oss hela tiden. Det förändrades alltså på en natt. Ingen var hemma som kan ha skrämt henne, inget har ramlat ner och gått sönder eller låtit högt. Jag förstår ingenting. Blir bara orolig för henne.. hoppas det går över snart!

[IsabelleA]
0

Jag skulle tro att hon är allmänt osäker. Skulle vara mest troligt om något fallit över henne som låter mycket men när du nu säger att inget rammlat kan det kanske ha varit någon granne som låtit mycket och hon helt plötsligt insåg att hon måste passa sig lite mera? Ge henne mer tid och gosa mycket med henne när hon är framme från sina "gömmor".

sarae
0

Ludde, som tidgare var kaxigaste i stan, i alla lägen, visar sedan han var på rymmen, exakt samma beteende. Han kan bli livrädd för minsta lilla ljud eller rörelse. Ibland kan jag inte ens få tag på honom för att lúgna honom, men sen är allt som vanligt några minuter senare. Andra gånger reagerar han inte alls på samma ljud.

Lunagumman
0

Jag skrev i någon tråd om samma sak med min iller. Hon blev plötsligt rädd och vi hade en på besök som som fick samma beteende ett par dagar. Blev ju lite förvånad då båda illrarna var väldigt tama och orädda i början. Men efter ett par dagar så fick jag plötsligt syn på att min brandvarnare som blinkade ett litet tag därefter tjöt den till. BATTERIET behövde bytas ut…hehe. Tror att denna brandvarnare har gett ut ett ljud som inte vi har kunnat uppfatta men illrarna har troligen gjort det. Nu är det tyvärr så att några tv-dosor eller kanske jag ska säga fjärrkontroller fortfarande går på ljud och inte ljus. Detta uppfattas ochså av djuren som väldigt obekväma ljud. Kolla allt sådant…kanske kan vara något sådant ljud  djuren hör men inte vi. Vissa ljud är mycket obehagliga för djur men vi kanske är så vana att vi inte lägger märke till dom ens.

Förlåt…Detta kanske inte precis skulle vara i denna tråden men jag tyckte ändå att det skulle passa in ;)

hannis
0

Sarae, hur länge har det varit så med Ludde? Tror du att han alltid kommer att vara sådan?

Jag vill bara förtydliga att det är stor skillnad på henne mot hur hon brukar vara. Jag märkte direkt på henne att det var någonting. Det märkliga är ju att jag inte kan komma på att något i miljön har förändrats.. inga nya apparater som kan låta annorlunda eller nåt. Och det är bara Indra som förändrats, Vimla är precis sig lik. De två har varit tillsammans hela tiden. *förvirrad*

Faxlin
0

Hur gammal är hon? Är Indra och Vimla lika gamla?

Kan något ha väsnats utanför er som ni inte har hört men Indra har hört? Det behöver inte vara något i erat hem. Och att båda inte reagerar har egentligen inte heller så stor betydelse, de är alla individer. Och något som skrämmer den ena behöver inte vara skrämmande för den andra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

Triton är en extrem periodare när det gäller sådant beteende. I vissa perioder är han lugn och inte alls så lättskrämd medans han i andra perioder ofta går med burrig svans och rycker till och blir livrädd för minsta lilla. Då tål han inte en konfrontation utan flyr fältet om man bara går över golvet och då spelar det ingen roll om man talar lugnande med honom- han blir livrädd ändå. Under dessa perioder är han också väldigt "ryckig". Nosar han på något som han känner sig lite osäker över så rycker han till hela tiden tills han är helt säker på att grejen i fråga inte kan anfalla honom.

Jag tror att han får dessa perioder så fort han blivit skrämd på riktigt eller byter miljö, vilket han fått göra några gånger nu den senaste tiden..

Jag tycker att Lunagumms tips 'är jättebra och värt att kolla upp! Det kan handla om ljud som bara Indra finner extremt obehagliga och att det är därför hon är rädd.
Något jag också skulle kolla upp är så att hon är frisk. En iller som är sjuk eller skadad kan också bete sig annorlunda och väldigt konstigt. Kanske har ont någonstans och är rädd för att bli berörd på det stället och därför hellre flyr??

Hoppas du finner ut en anledning!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#5 Indra är två och ett halvt år hon är kullsyster med Amazon.

Hannis: Det jag kan komma på är om hon har hört något som kommer utifrån.Tex att grannen har gjort något eller om det har varit något annat starkt och plötsligt ljud utifrån som hon men Vimla inte har reagerat på.

hannis
0

Tack för era tips! Jag hoppas att hon mår bra och att detta är något som kan gå över med tiden. Ska försöka undersöka lite saker hemma och se om jag kan upptäcka några konstiga ljud. är det något som skrämt henne, typ utifrån, måste hon ju verkligen blivit helt skräckslagen eftersom det håller i sig så länge.. min lilla mysis..

Tack iaf! Skönt att ni finns här när det händer underliga saker med våra små!