Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 722 ggr
Lunagumman
0

Kastrering och lite annat smått o gott

Idag har jag fått tid till undersökning inför kastrering.

Luna ska även påbörja en ny grundvaccinering eftersom hon endast har fått en vaccination när hon var liten. Ska åka till Regionsjukhuset i Helsingborg. Dom hade en veterinär som var utbildad o spec. på exotiska djur och då även Illerkunnig Hon hette Maj-Britt Larsen

Kastreringen skulle kosta                         1529:-

Vaccinering                                               299:-

Chippning                                                 191:-

Poliklinikavgift inträde/ undersökning           660:-

Luna ska även ha tandvård då hennes ena hörntand är mitt av och jag tror att hon hostar/sätter i halsen när hon äter för att det inte blir riktigt tuggat eller för att hon har ont. Vi ska se hur det ligger till med den saken.

TottsiGirl
0

Ojdå det var ingen billig kastering! Tyckte min var dyr som kostade 1200!

Med det nya vaccinet behövs ingen grundvaccinering utan det är en spruta nu och nästa spruta om ett år igen. Inte alla veterinärer som har koll på detta .. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Zandra---83
0

Jag får betala 1080 för kastering för min tjej.

Lunagumman
0

Bra att veta om att det finns en ny vaccin men är den riktigt testad så att dom inte får en massa tumörer eller så?

Ska rådfråga veterinären om detta nya vaccin. Vet faktiskt inte om hon tänkt använda det för jag talade ju inte med veterinären utan bara en sköterska i mottagningen. Jag ska i alla fall höra om det.

Ja kostnaden får man ta som den är där man bor. Det är hutlösa priser för ett sådant litet djur som iller. Jag kommer ihåg när jag var med min minigris Peggy So (40kg) och hon hade stukat frambenet när hon hoppat ner från soffan (då 30kg). Det kostade över 1500 kronor för att göra en röntgen + bilkostnaden och konstatera att hon hade stukat det. Inte billigt att gå till veterinären och samtidigt så måste vi ju ta hand om våra djur på bästa sätt.

Någon som vet något om att avmaska en iller? Har inte sett något om det så man undrar ju ^^

Lunagumman
0

Jasså Zandra, var bor du då?

Lunagumman
0

Ni betalade även poliklinikavgift till det priset va?

Lunagumman
0

Tror att det är dyrare med att kastrera honor då det är lite större ingrepp.

Vet inte, men den sköterskan jag talade med visste inget om anemi (blodförlust) på okastrerade honor som kom i brunst men däremot sa hon att en kastrering på en ensam hona alltid var bäst ändå då man undvek livmodercancer som troligen var lätt att få vad jag förstod. Hon sa även att man tog bort livmoder och äggstockar men inte körtlen där bak vilket jag läst någonstans att man även kunde göra vid kastrering. Tror att det gällde haniller!

TottsiGirl
0

Till iller finns det bara ett vaccin i dagsläget Febrivac Dist heter det. Kan ju dubbelkolla sådom verkligen tänkte använda illervaccinet och inte något hundvaccin.

Ja priserna på en kastering varierar ju kraftigt i Örebro kasterar man en hona för 900kr tex. Jag betalade ju som sagt 1200kr totalt för Fionas kastrering så jag tycker 1529 + 660låter väldigt extremt på alla sätt..

Det man kan göra är ju alltid att ringa runt till lite olika veterinärer och kolla deras illervana och priser innan man bestämmer sig. Min harley höll på att dö av sin kastering pga inte tillräckligt kunnig personal.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

TottsiGirl
0

Puttar upp en lista med veterinärer som rekommenderas i olika områden i Helsinborg finns

Torkel Falk
Smådjurskliniken Din Veterinär
Ekvändan 2
252 32 Helsingborg
Tidsbokning: 042-20 20 00

Som ska vara kanonduktig på illrar, han brukar alla rekommendera varmt, kanske kan de vara värt att slå honom en pling ockås?

Zandra---83
0

#4 Jag bor i Karlstad.

JossanH
0

#3 som sagt så är febrivac dist det enda vaccinet som finns till iller idag. Med det gamla vaccinet var det inte helt ovanligt att illrarna hamnade i någon form av chock efter vaccineringen (en kompis iller blev så dålig att han höll på att dö). Därför ska man alltid ta det säkra för det osäkra och stanna kvar hos veterinären minst 20 minuter efter att illern fått vaccinet så att den kan få hjälp om något skulle hända.
Vet inte med mig att jag hört talats om någon iller som blivit dålig av det nya vaccinet, men jag skulle ändå vänta kvar för säkerhets skull.
Det är väldigt viktigt att illern får illervaccin och inte vaccin för hund eller katt då de inte är uppbyggda på samma vis.

Jag har avmaskat mina illrar när jag hade en katt som fick mask. Annars är det väl otroligt ovanligt att illrarna får mask och tillhör inte den "vanliga rutinen" innan valpar säljs så som med hundar och katter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Gud vad dyrt det var.

Som tottsigirl skriver så är det rätt billigt i örebro.

900kr är det enda jag betalade för en hona och 650kr för en hane.

Vaccinering kostar 265 kr.

Chippning ligger nog runt 200 kr.

Tandskrapning betalade jag 700 kr för men då var det en lättare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Nea
0

Vilken dyr kastrering.

När detgäller vaccinationen: Vilket vaccin är hon vaccinerat med tidigare? Är hon vaccinerad med det febrivac distbehöver hon inte en spruta till om det inte har gått ett år vill säga. Är hon däremot vaccinerad med det gamla vaccinet och inte fått de båda sprutorna som då krävdes för att vara grund avccinerade behöver hon det nya. Hoppas du hänger med på vad jag menar.

Vet inte vad det är för vet. du har men en hona som får gå för länge okastrerad kan dö av anemi, det heter något speciellt (kom inte ihåg hur det stavas nu bara). Honan hos iller blöder inte så som tex hundar gör. Istället svullnar könsorganen upp pga att blod strömmar till, får honan gå så för länge blir det tillslut anemi. Tror att det har att göra med att kroppen inte hinner producera alla de blodkroppar som behövs.

Anemi är bara ett samlingsnamn på blodbrist och innefattar de röda och alla de olika vita blodkropparna. Bereoende på orsak till anemi och vilken av blodkropparna de är som det är brist på har det fått olika prefix (namn) innan ordet anemi.