Vill skaffa iller =D
Jag har alltid älskat iller :) Men har inte skaffat någon då jag hört att dom är väldigt dyra att ha och svår skötta. Är det verkligen sant? Jag håller på att läsa lite här på sajten om dom men har inte hittat så mycket ännu. Kanske ni kan ge min den viktigaste informationen? Eller skicka någon länk till en iller sida eller så :) Kanske en artikel här på Iif =) Just nu har jag råttor.. Jag vet inte men man kanske inte ska ha andra djur oxå när man har illrar? :P Kan man ha en iller ensam? Eller är dom flock djur? :D

Jag har haft en iller sen 20 nov och jag tycker inte hon är svårskött, visst måste jag vara på henne in imellan att hon inte ska bitas och vart hon ska kissa och så, men jag trodde det skulle vara svårare än vad jag tycker det är.
Jag har två katter (en kattunge på 7 månader och en vuxen katt, den vuxna katten är inte allt för glad i illern, men den lilla tycker att det är kul för det mesta och brukar jaga illern och tvärtom) och en råtta (men råttan har jag nu i mitt sovrum så att han slipper träffa illern, han har träffat ilern en gång och då blev han väligt rädd så när illern inte sover och vill vara ute och leka så stänger jag dörren till sovrummet).
Jag har haft min allra första iller nu i ca 6 månader och visst dom kräver mkt dom första veckorna/månaderna, kunde vara ett rent hevete- men allt beror på uppfostran och hur du går tillväga.
En iller kräver mkt tid av dig hela tiden, det blir ju en "livskamrat". MIna upplevelser är i slutändan att om du är noga med uppfostran i början(potträning,bitträning m.m) så får du igen det i hängivenhet och kärlek lite senare. träningen slutar aldrig då dom är envisa små rackare, men det är helt klart värt det !
Hur illrar är med råttor vet jag inte, dock en vän till mig hade en råtta för inte så längesedan. Råttlukten gjorde i sin tur att min iller högg henne i handen. Efter att hon tvättat sina händer så bet han inte henne mer.
Visst kan en iller vara ensam(om du menar att bara ha en iller), dock dom mår säkerligen bättre om de finns två. Själv ska jag skaffa en iller till, så blir det sociala livet berikat när jag själv inte e hemma.

Angående pengar så kan det bli ruskigt dyrt om man har otur så man bör vara beredd och ha sparade pengar eller en säker möjlighet att låna. Illrar har en tendens att råka ut för cancer och att hamna i olyckliga situationer då dom till exempel äter upp konstiga saker som fastnar i tarmen och kräver akut operation. Det går inte att få en illerförsäkring som täcker mer än 10000 om året i veterinärvård på ett år och en akut operation på jourtid går gärna över den summan. Jag har haft illrar i ett och ett halt år och hitills lagt ut drygt 20 000 själv på veterinärvård och jag vet att det finns dom som lagt ut mer och såklart även dom som klarat sig bra och bara har vaccinations och kastreringskostnader.
En annan ekonomisk aspekt är att man med otur kan få förstörda golv där man bor och tvingas betala för att ersätta det när man flyttar eller få anmärkningar på lukt så det måste saneras när man ska lämna över till nästa boende.
Men dom vanliga löpande kostnaderna för mat och toalådeinnehåll är inte så stora om man håller sig till en eller två illrar.
Hur besvärligt det är att ha dom och uppfostra dom beror till rätt stor del på vilken iller man har. Jag har en iller som är extremt lättskött, han behöver massa gos och kärlek och en och annan tillrättavisning när han missar lådan men han bits inte och har aldrig gjort, han kan nästan inte hoppa och klättra och jag behöver inte vara speciellt noga med att illersäkra för hans skull. Sen har jag en iller som hoppar och flyger och studsar och välter allt jag har under 120 i lägenheten, som river ut böcker i bokhyllan och som ännu inte fattat att det är dumt att bitas när man leker. Med henne krävs det en helt annan arbetsinsats för att få en trevlig vardag. Hon har också ett helt annat behov av aktivering. Det kan bli jobbigt att ha iller lite beroende vilka bekanta man har också, det är inte många som inte har iller som vill hälsa på mig längre, även om jag gillar illrarnas lukt så tycker många att det är obehagligt, dom är rädda för att bli bitna och så vidare.
Att ha råttor i bur som man släpper ut under kontrollerade former utan illrar ska inte vara något problem så vitt jag vet. Många har katter ihop med illrar och det verkar fungera bra. En del mindre gnagare och kaniner kan i värsta fall dö av chock bara av lukten från rovdjur samtidigt som jag vet om flera som har smågnagare i illersäkra burar i samma hem som illrar och det fungerar alldeles utmärkt. Hund och iller kan fungera mycket bra men man bör tänka på att hunden nästan oavsett hur liten den är lätt kan ha ihjäl illern om något oväntat händer. Även den mest illervana hund kan om något slår fel i huvudet eller om illern gör något oväntat/retar hunden bita så det slutar olyckligt. Därför rekomenderar jag att man aldrig ska lämna illrar och hundar utan uppsikt tillsammans.
Vildillrar är solitära djur dvs dom lever ensamma i naturen så en tamiller klarar sig bra om den bor själv men den kräver mer uppmärksamhet och omsorger än om man har flera. Illrar brukar generellt sett trivas mycket bra ihop och kan leka med varandra på ett sätt en människa har svårt att göra. Ska man ha flera illrar är min erfarenhet att den första inte ska ha bott själv för länge innan man skaffar den andra, det blir svårare att få dom att fungera ihop då. Jag har fem illrar och dom uppskattar sällskapet från varandra och det känns bättre för mig att lämna dom ensamma när dom är flera.
Sen som slutsumma, hur jobbigt det är att ha iller beror nog rätt mycket på hur man är som person och vad man tycker är jobbigt. Jag älskar mina djur och har inga problem med att torka lite bajs och står glatt ut med att inte ha några växter i fönstrena (dom blir urgrävda och nervälta). Att det går åt mycket penga rtill veterinärvård är visserligen tråkigt, det blir ibland mycket havregrynsgröt men dom är värda varenda krona jag lägger på dom. Visst kan man svära över saker dom ställer till med men i slutändan så är det värt alla uppoffringar.