Skaffa iller, uppfödare?
Har tidigare nämnt att jag vill skaffa iller, och kommer att göra det. ja, nu är det så att jag förhoppningsvis kan göra det om 5-8 månader. Och jag har bestämt mig för att mina första illrar ska vara valpar från en uppfödare.
Varför? För att jag känner att det blir bäst så för mig, en närmare och säkrare relation och jag känner att jag har svårt att till fullo lita på omplaceringar. Så har det iaf. varit när det gällt råttor och jag känner att det är nog kanske samma sak när det gäller iller, trots att det är vitt skilda djur. Men när jag blivit mer säker och van vid iller tror jag säkert att jag kan ta mig an omplaceringar, kanske som en tredje kompis eller som "nästa" iller. Vi får helt enkelt se.
Nu till det jag undrar, vars finns ni uppfödare? De jag vet om är Norrskenets i Timrå (som jag hoppas på blir den jag köper min första iller hos), Murgrönan på Gotland, Faxlin, Sarae och Satmara. Men var finns ni och vilka är era villkor för att få köpa en iller av er?
Anledningen till att jag frågar är för att jag kommer att skaffa två illrar, men det kanske kommer dröja en tid mellan den första och den andra och då kanske den jag köper min första hos inte har några valpar kvar, så då får jag vända mig till nästa.
Om ni tycker det är drygt att svara i trådar så skriver jag gärna med er personligen i pm eller så. Men tänkte iaf. börja med att ställa frågan öppet och se hur det går.
Tack på förhand :)

-putt-
jag har samma frågor som tusss men jag är inte säker omjag kan inom så kort tid
Vi finns i sthlm men vi ska inte skaffa valpar förrän 2010 om allt går som det ska.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Det brukar vara så att man får kontakta uppfödarna själv och presentera sig. De brukar inte ragga "kunder".
Jag kan dock komplettera din uppfödarlista ovan så du har några att kontakta.
Rinas i Stockholm
Guteillern, Lau Smiss på Gotland
LeeLoo's i Visby
Björkskogens i Roslagen
Klarsferrets i Viskafors men de ska inte ha någon kull 2009 har jag hört.
Starshine i Skara
Det lär finnas nån i Boden som föder upp illrar, men jag är inte säker på uppgiften.
Faxlin finns utanför Gävle.
Själv kommer jag från Guteillern och Ammi är min uppfödarmatte.
faxlin ska du ha kull?