Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 997 ggr
skrollan
0

Medicin mot förkylning

Skrollan har en längre tid låtit som hon är tättp i näsan och som om hon nyser. Nu låter det som om hon nyser oftare , och då kom jag på att jag läst att Robin gav sin iller någon medicin, han trodde det hette bisolvon och att Pirjo skrivit någon tråd om detta? Finns det någon som vet vad den heter och som kan putta upp den såna fall?

behöver lite hjälp med hur mycket jag ska ge henne såna fall, enklaste sättet kanske, hur länge m.m. eftersom det är receptfritt.
Är det flytande som för oss människor?
Jätte tacksam för hjälp! :)

Sara
0

Bisolvon hjälper bara mot hosta enl min veterinär. Om Skrollan får svår hosta så bör du åka till veterinär för att utesluta lunginflammation/luftrörsinfektion innan du ger Bisolvon.

Sara

skrollan
0

Okej. Så jag ska inte se om bisolovon hjälper? det skulle ju såna fall visa ganska direkt om det hjälper genom att ge det?
Kan en vanlig vetrinär kolla om hon har lunginflammation eller luftrörsinfektion? Har så dåligt med vetrinärer här =/

Sara
0

Bisolvon kan ta bort symptom som är viktiga för veterinären att se/höra. Dessutom hjälper bisolvon bara mot hosta och inte förkylning i allmänhet.

Sara

HannaM
0

Tänk på att ta reda på doseringen för iller på bisolvon och kolla vilken sort du väljer. Den för barn som jag råkade köpa en med choklad och körsbärssmak, säkert inte riktig choklad men vågar inte chansa och ge dom det.

skrollan
0

Jag ringde och pratade med sarae om skrollan, hon tyckte att det lät som om det kunde vara att hon är allergisk, så vi väntar med vetrinären. Var på apoteket i alla fall, så då fick jag bromhexidin av dem, eftersom att bisolvon var med smak av typ körsbär och choklad. Nu är det svårare hur mycket jag kan ge, någon fler som gett denna medicin? Fick råd att ringa gunell om råd, så jag hoppas jag får tag på henne, men det blir ju inte förens efter jul, så skulle vara tacksam om någon kunde ge tipps! :)

Sara
0

Jag tycker inte du ska ge något utan att få en diagnos på henne.

Sara

skrollan
0

ska försöka ringa och få tag i djursjukhusen imorgon igen när det inte är röd dag och se vad dem säger hur mycket jag ska ge henne. Pappas katter är även förkylda dem, så det är väl något som går runt.
Ingen annan sem gett sin iller beomhexidin? Eller bisolvon, fast det var ju såklart med smak =/

Jobin
0

#7 jo tror det var bromhexidin jag gav woodo en gång när han var förkyld, är väl samma verksamma ämne? En droppe i dricksvattnet, och jag tyckte det verkade hjälpa jättebra…

Bogey
0

Bisolvon och Bromhexin är samma sak.

Den aktiva substansen i Bisolvon är just bromhexin

Vilken man använder är väl bara en fråga om tycke och smak samt ev. plånbok för jag tror Bisolvon är dyrare än motsvarande "NoName"produkter.

skrollan
0

tack så mycket! :)