konstigt ljud
hej!!
Jag har en iller kille på 6månader och en iller tjej på 7månader.
båda är okastrerade och när jag satte ihop dom idag så började killen jaga tjejen och tjejen började låta det lät som ett fräsande ljud, Vad betyder det??
Jag har försökt hitta och det jag har hittat är att det kan betyda att honan är avundsjuk.
Jag har nyligen fått hem killen och tjejen har jag haft i 2månader..
snarare är det väl så att hanen är intresserad utav/ försöker para sig med honan, och hon inte vill, och därför säger ifrån. Att fräsa är ett sätt att visa missnöje. Är hanen brunstig, men inte honan så kan han faktiskt våldta henne, och skada henne. Så håll uppsikt. Alternativt dela på dem, eller kastrera en utav dem
#1 okej tack, jag har dom delade tills vi ska kastrera honan. men det blir inte förren hon har gått i brunst då våran vetrinär bara kastrerar då honan är i brunst.

Väsa kan de göra av så många orsaker.
I ditt fall så tror jag det är som Sara säger att hon säger ifrån.
Själv så har jag illrar som pratar väldigt mycket genom att väsa.
Har en sambo som absolut inte förstår att det inte alltid är aggressivt bara för att de väser.
Han tar upp dem o skäller på dem när de bråkar med varandra o de väser åt honom.
"Du väser inte åt mig" blir resultatet.
O då är det oftast bara en iller som vill ge sin syn av saken.
Fattar jag iaf som umgås med dem dygnet runt o jämt.
Jag-Illerprataren ;o)

Dom kan oxo väsa när dom leker….
Massa orsaker faktiskt
Sen så ska det bestämmas rang oxå, vem som bestämmer över vem.
Sara
#0 Glömde skriva att han väser tillbaka till henne.
Men tack för alla svar :)
En sak till , Hur kan man få honom säker hos en, Han är väldigt bitig , så jag törs knappt att hålla honom, då han attakerar mina händer. När han är ute och springer så skricker och vill attakera mig när jag tar upp honom från golvet..
Tack på för hand
#6 Bara du inte låter han bestämma! Bits han, säg ifrån. Undvik inte att hålla honom av rädsla för att bli biten, då blir det bara värre. Gjorde det misstaget med en väns papegoja. Blev rädd av alla hugg och flygattacker, och det ledde bara till att han blev ännu mer kaxig.
Hur man gör en iller säker med en är jag kanske inte riktigt rätt person att svara på. Men se till att han får vara med mycket (även om det inte behöver betyda att han är i famnen) tror jag är viktigast. Inte vara på hela tiden och tränga sig på, utan låta honom få chansen att bli nyfiken på dig. Mutor för att få honom att självmant komma fram till dig, och kanske t.o.m. upp i knät. Försöka bjuda upp till lek.
_No way! Yes way!
Låter som om han inte är speciellt mycket hanterad.
Försök att inte vara för "på" utan låt honom komma till dig. Ha lite vetegroddsolja eller liknande med dig och låt honom få slicka lite på flaskan när du tar upp honom och prata med honom snällt. Håll honom en kort stund (medan han slickar) och sätt ner honom innan han hinner bita dig. Går så här ofta.
Säg ifrån när han biter och släpp absolut inte ner honom då, utan få honom att förstå att det inte går att bita och bli nersläpp, för då kommer han bita varje gång han vill ner.
Fya inte så hårt utan det räcker kanske med att säga åt honom på skarpen med rösten.
Sara
Tack för alla svar :) ska försöka med dom grejjerna ni har skrivit.. Han har blivit lite lugnare och vågar leka med mig, han poppar jätte mycket också :) det känns skönt när han poppar och vill leka :)