Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 689 ggr
myff
0

Ge mig råd, snälla

hej. Jag behöver lite råd .. Våran iller Bumbi kraffsar på dörren in till sovrummet på natten så man inte kan sova, då går vi ut och skäller på henne..Nu har hon börjat mer och mer. Inatt fick jag sova en timme för att hon var vaken och kraffsade hela tiden!

Gör vi fel, borde vi inte skälla på henne?

Faxlin
0

Hon kraffsar för att hon enligt sig är på fel sida av dörren. Ni är ju inte där med henne. Således vill hon väcka uppmärksamhet när hon kraffsar och få er dit. Och det lyckas hon tydligen med. Alltså förstärks det beteende ni vill ha bort.

Jag skulle rekomendera att ni jobbar med henne ordentligt innan läggdags så att hon är trött och vill sova när ni gör kväller. En ordentligt långpromenad i rask takt kan hjälpa. En massa, massa bus kan också hjälpa. Allt för att trötta ut henne så hon hellre vill sova än kraffsa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Musiken
0

Och ge henne tankenotter att losa under natten! Jag trottar ut mina sa att de ar trott nar jag ska ga och lagga mig, da sover de oftast natten igenom. Ibland sover de aven langre an mig!

Soot
0

jag hadde ett liknande problem med min Sot. Problemet var att hon på nätternat envisades att hoppa upp i sängen, krypa in under täcker och bita mig i benen. Inte så roligt 4 på morronen.  Det ända som funka va att vara konsekvent. Släng ut henne eller säg nej så fort man märkte att hon var på väg upp. Det tog ungefär 4 veckor (eller kanske längre än så??) innan hon sluta. Nu gör hon det ytterst sällan och när det väl händer så är det oftast när jag tar sovmoron.  på vardagar går jag ju upp vid 7 och då så fort jag e uppe så går hon och lägger sig i min säng.. :P

werner
0

När vi hade det så tröttnade vi på att skälla på dom för det hjälpte ju inte för då förknippade dom det med att någon av oss kom och pratade med dom så vi släppte vi in illrarna så dom kunde vara i sovrummet med oss, efter en massa bitningar under täcket har ena slutat hoppa upp när vi sover och den andra sover med oss i sängen går finemang :)

myff
0

Tack för era råd!!

Jag provade igår att gå ut och springa med henne, hon sprang jag gick snabbt, runt runt runt.. hon sov till kl 05.00 iallafall sen kraffsade hon till kl 08.00. då gick min pojkvän och bet henne i nackskinnet, då blev hon tyst i 1 timme iallafall.

psyko
0

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Om ni går ut och skäller på henne får hon uppmärksamhet från er, även om ni skäller på henne eller biter henne i nackskinnet. Om ni vill få henne att sluta är det det sämsta sättet att gå ut och skälla henne då hon får uppmärksamhet.

Kan ni inte stänga in henne i något rum för natten? Eller se till att hon inte kommer åt er sovrumsdörr?

Aviendha
0

Det är svårt att få bort ett oönskat beteende. Även jag tror att all uppmärksamhet i det fallet är önskvärd uppmärksamhet. Så funkar min fågel i vilket fall, och bara jag svarar "tyst med dig" så får hon ju en slags "belning".

Niu måste vara konsekventa, och räkna med att det tar lång tid om ni kr på den metoden. Men att trtta ut dem innan man lägger sig är ett bra tips, och se till att det finns saker hon kan greja på med när ni inte är där.

AlbaStiffler
0

Varför hålla dem utanför sovrummet då? Har alltid haft mina i samma rum och de gillar det verkligen, de vill ju sova i närheten av en. Visst att vissa illrar kan komma upp i sängen på besök nån gång per natt men det är kanske lättare att vänja dem av med detta eller med ev tå-bit än att få dem att sluta krafsa på dörren. Dörrkrafs kan vara omöjöigt att bli av med.

Om du vill läsa lite om en krafsgalen iller så sök efter tråden/trådarna jag skrivit om Krafsmongot Stiffler. Han blev bättre, men aldrig helt botad.

werner
0

Lite som AlbaStiffler säger, några tåbit sen brukar det gå bra (tog två månader att få dom sluta) men nu sussar dom i sängen med oss så jag tycker att ni iallafall ska pröva släppa in illern.

myff
0

#8 och #9: Vi har så himla mycket saker i sovrummet eftersom det är vardagsrum med en sovalkov. Bakom datorn och tv:n är det miljarder meter långa kablar huller om buller. Därav att hon inte får vara i sovrummet.

Jag har nu varit ute och joggat med henne i en halvtimme.. i hopp om att hon ska sova till 09.00 iallafall:)

Om inte så har jag ipoden berädd så jag kan ignorera och sova vidare..

Faxlin
0

#10: Det låter som om du har rätt inställning nu i alla fall. En ipod för att kunna strunta i henne är bra. :-)
All uppmärksamhet ni ger henne är bra uppmärksamhet i hennes ögon. Även om ni skäller på henne som sagt var. Dock viktigt att ni räknar med att detta kommer ta ett tag att bryta. Ett dåligt beteende fastnar snabbt men tar längre tid att bryta.
Sedan får ni se till att ni inte går och öppnar om hon kraffsar, även om ni tänkt gå ut till henne då. Så hon märker att ni kommer bara om hon inte kraffsar liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

millirilla
0

Min iller kraffsade också på dörren när vi skulle sova.. Efter 2 månaders ignorerande så har han slutat med de.. Vi skällde men de uppmuntrade bara honom.. Men sen när vi struntade i honom så var de inte lika kul längre.. Jag tror på att ignorera.. Det funkade för oss.. Visst var de inte kul när han kunde sitta där i 2 tim Tungan ute

werner
0

#10 vi har också miljaders med sladdar eller hade tills idag, vi hade datorerna och hela köret där och det har funkat skit bra, ingen iller har velat vara bland sladdarna eller göra ifrån sig där eller tuggat. Kan förstå att ni är oroliga över sånt, vi var också det innan det visade sig att dom var totalt ointresserade av sladdar sen är hela lägenheten dum man kommer in i vardagsrummet (från ytterdörren) efter det ligger sovrummet och efter det köket så man måste gå igenom så då fick dom bara ett rum att vara i så vi tyckte synd om dom så vi tog bort avspärrningen.. Det som är jobbigast var väll att vi hade så stökigt eftersom vi inte hade någon förvaring över huvudtaget så illrarna snodde hälften och gömde ^^

elinn
0

Om ni inte kan ha henne i somrummet så skulle jag säga att ignorera henne är det bästa. Kanske lättare sagt än gjort men som Åsa säger, en ipod i öronen och du kommer att sova som en stock ;-)

myff
0

Jahapp, det gick som det gick.. Nu har hon fått som hon vill.. vi har öppnat upp så hon får vara i vardagsrummet och sängen:)