OT Jamie oliver om höns på 5:an
Såg ni JO program på kanal 5 ang hönsuppfödning?
Fruktansvärt är en underdrift!

Som om det vore någon nyhet…

Nej verkligen inte, men det är sådant här som behövs för att få upp ögonen på alla människor.
Personligen kommer jag sluta köpa billiga ägg!
Man bör ju tänka på att det finns vissa skillnader mellan Sverige och andra länder, men jag håller med dig. Ekologiska höns har det en aning bättre än andra hönor, även om marginalen inte är stor.
Burhönsen ska ju försvinna om något år, tack och lov.
Paulina
De gånger jag köper ägg köper jag ekologiskt och med frigående höns som har tillgång till utevistelse… OM det nu kan ge hönorna nån tröst.. Ska skaffa egna hönor den dag jag bor på landet så dom kan få det bra o lägga små ägg till mig och illrarna.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina ägg kommer direkt får bönderna som har höns hemma på gården. Ger 35:- för ett brätte ägg och dom är alltid friska vilket man inte alltid får om man köper dom i affärena. Har varit ute för det några gånger att äggen har varit sura. Dom gånger jag numera köper ägg från utegångs höns i affären, så kollar jag dom innan jag använder dom. Om man sätter tungan på den spetsiga sidan av äget, så ska detta kännas varmt mot tungan, medan den trubbiga sidan ska vara kall. Är båda varma så är ägget inte ätbart, knäcker du det så luktar det apa om det. Alla ägg jag köper i affär testas på detta vis av mig, och alla dom ägen åker ner till affären igen. Oftast får jag då nya ägg om jag vill, men för det mesta så tar jag ett tillgodokvitto där jag kan handla vad jag vill.

Jag köper aldrig ägg om det inte är från frigående höns. Har det som krav och har haft länge.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

När jag är på landet köper jag ägg från bonden Bosse. Toppenfina ägg i olika färger från hönor som får gå ute som de vill. I stan blir det bara ekoägg. De är dessutom MYCKET godare än standardäggen.
Ekologisk kyckling har varit svårt att få tag på, men nu finns ofta Bosarps på min Coop. Den är jättedyr, men jag kommer nog ändå att välja den i framtiden. Stora, saftiga, jättegoda kycklingar!
Har aldrig köpt egna ägg, men äter det ibland. Och jag har nu tvingat min mor till att försöka hitta de mest etiska alternativen. Bäst vore ju om man hade egna höns, så trevligt.
När jag var yngre hade mina grannar en flock dvärghöns. Helt frigående, men de höll sig oftast i deras trädgård eller någon av de tre omgivande trädgårdarna. Blev instängda bara på natten och hade en redskapsbod där de oftast la ägg. Så det var bara att plocka de där små äggen som bara var knappt hälften så stora som vanliga butiksägg ^^
_No way! Yes way!
Dom jag köper ifrån har sina höns gåendes ute året runt, men dom har alltid tillgång till sitt hönshus om dom vill vara inne och inte ute i kylan. Han jag oftast köper av ger sina höns korn och kraftfoder under vintern, från mars och fram så länge det inte är käle i marken, äter dom allt dom hittar utomhus + att dom får korn då och då för att hålla hullet uppe. Detta gör att deras gulor är nästan oranga till färgen, i stället för dom fisgula man kan få i affärerna. Mina sockerkakor är alltid mörk gula i stället för näst intill vita som dom blir av affärsäggen. Och trots att jag oftas köper så kallade utegångs ägg, skillnaden på dom jag oftast köper och dessa äggen är att dom sk. utegångshönsen bara går fritt i stora stallar medan dom jag köper går ute i fria naturen året runt. Jag har varit i dessa stallar hos sk. utegångshöns, skillnaden är att dom inte sitter i burar utan går fritt på golvet och lägger sina ägg i uppbygda reden. Så det här med utegångshöns ska man nog ta med en nypa salt, så vida dom inte kan garantera till 100% att dom går ute i naturen.