Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 509 ggr
Smeagol
0

Iller på lådan???

Ja jag funderra lite på det här med illern och bajs lådan…

smeagol har i pricip aldrig gått på lådan. Kanske max 20 gånger i sitt liv eller nått. Det var så att vi var hos min mamma på besök en gång och då hade vi glömt att ta med oss lådan. Då kom min mamma på den smarta iden att ta tidningspapper istället. Och då gick han faktiskt dit.- Annars brukade han bajsa utan för lådan. Då tyckte vi att de var en bra ide så vi började med tidningspapper. Och jag har försökt att lägga tidningspapper i en låda men då skiter smeagol nån annan stans. Har tejpat fast lådorna så han inte ska kunna flytta på dem men inget verkar funka.

Är det för att jag har varit slarvig med uppfostringen eller är det så att han helt enkelt inte tycker om att gå på låda??

Nu är han ju två år så det kanske är försent att lära han nu?? Men å andra sidan så vet ja att man kan lära gammla hundar att sitta,

Sedna så tänkte jag på att vi hade ju aldrig någon valp hage till honom utan han har alltid gått runt i hela rummet, kanske det var därför det blev som det blev.

Tror ni att man kan börja om från 0 eller skulle de bara göra att han skulle må dåligt av det?? Tänkte om man kunde begränsa rummer så de blev mindre och försöka att lådträna honom igen??

Detta är bara en lite fundering ja har. Hade varit så skönt att haft lådor istället för massa tidningar överallt!!??

sarae
0

ja du….e inte på samma tankar som du efter att ha torkat upp dagens åttonde bajskorv och torkat dagens femtioelfte kisspöl….stitch e helt enkelt hopplös på att pricka rätt…..suck

JossanH
0

jag tror det kan bero på mycket. men mest beror det nog på att han tyckte att det var såå mycket bekvämare att slippa hoppa i en låda varje gång han ska göra sina behov.

om han går duktigt på tidningspappren så har nog inte ytan på lägenheten med saken att göra för han har ju, trots stora ytor, fattat galoppen. Han använder ju pappren!

Du kan ju alltid göra ett försök med att lådträna honom. begränsa ytan och använd väldigt låga lådor som du har tidningspapper i. beröm, beröm, beröm! kanske kommer han fatta det- eller så får det bli tidningspapper resten av erat illerliv!   ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

jaaaa..men han var lixom duktigare förr nu blir det lite hipp som happ det där med att gå på tidningen. de är speciellt i ett hörn som han fuskar,. Ja har ju provat att lägga tidningspapper i en låda men då går han nån annan stans istället---

[Falo]
0

hugg hål i parketten och stoppa ned lådor!

Smeagol
0

nja…tror inte att hyresvärden skulle upskatta det??!! Glad

Tesan
0

Har ni tidningspapper i era lådor? Vi har vanligt kattsand!

Vi har inte haft så problem med bajs utanför men visst man får ju vara bestämd när man ser att dom gör utanför o säga till direkt!

Men hittar man en bajs efteråt så kan man ju inte skälla för då fattar dom inget!

Så ser man dom bajsa så visa direkt att det är fel o bär bort dom till lådan, rättat sagt in i lådan!

Med lite jävlar imanna så ska det nog gå!

JossanH
0

#6 dom har ju lärt Smigge att gå på tidningspapper sedan dom glömt lådan hemma och nu vill han bara gå på papper. Därför ska hon ha tidningspapper i lådorna- vi andra har kattsand eller träpellets etc!

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

Hos oss så blir det sand eller tidningspapper beroende på ekonomin hehe..men jag har märkt att billig kattsand som lätt blir blöt och gör att det luktar mkt kiss o bajs avskräcker våran pryda illertjej som går längre och längre ifrån så tillslut hela golvet blir täckt av bajs och kiss, om man inte städar som en dåre. Men om jag torkar upp hela tiden ordentligt med skurmedel och trasa så håller hon sig till en plats. Så prova att hålla rent kanske bara lämna en liten klufs eller nått och var vaksam. Fya ta i nackskinnet och bär till låda när illern ska till. När Smeagol är i lådan som du har placerat han i gång på gång så beröm och prata med glad röst. Har funkat för våran lilla tussa ialf. Hon är 2 år nu och när det är städat och när jag tittar så går hon alltid på låda. Om den däremot ät skitig och hon är instängd så blir det protester med all rättRäcka ut tungan

Visst kan man lära!! Illrar är ju så envisa ibland det gäller att ha 20 kg tålamod och ännu mera kärlek!!

JossanH
0

ett tips om ekonomin tryter är träpellets som man eldar med att ha i lådorna! Kisset blir till sågspån som lägger sig i botten och bajset är bara att ta bort! Så slipper man kattsand på golvet också!

Sajtvärd på Iller.ifokus

DEBBY
0

har du testat att byta inehåll i lådan det kan ju vara en sådan småsak göran har varit rumsren sedan jag hade haft han i en vecka han har kattsand i lådan… och när vi är iväg så är det bara att gå ut och rasta honom som om han vore en hund.

Smeagol
0

ja hap. men alltså jag kan inte ens ha en låda inne. Det kanske det som skulle vara första steget!! Han vägrar att gå på lådan fast hja har tidningspapper i den. Så jag har bordstabletter under tidningarana!! Har nu för tillfället satt in en låda i hans bur och lagt tidningar i hela buren och i lådan + att jag har laggt på toalett ovan på det eftersom jag tänkte vänja han med det?? Vet ej om de är en bra oide?? Han har bajsat i buren på tidningarna och pelletsen men han har inte bajsat eller kissat i lådan!! Kanske ni börjar förstå hur envis han är??

LeeLoo
0

#11 sätt honom i lådan när det är dags, passa honom när han har sovit sätt han i lådan o kolla honom ordentligt. När han går iväg och ska bajsa eller kissa säg fy lyft i nackskinnet och sätt i lådan uppmuntra och om han kissar bajsar i lådan beröm…