Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 548 ggr
tortoise
0

bra anatomi-information

jag skulle vilja få tag på bra information om illerns anatomi, någon som vet var man kan hitta det?

Aviendha
0

Har puttat en artikel i ämnet. Vidare info borde finnas i veterinärböcker. Dessa är oftast på engelska, och antagligen kostar de en slant. Kanske har du tillgång till ett bibliotek med en inriktning så du kan kika där? Vet att vi på SLU har en hel del i ämnet.

tortoise
0

Tack så mycket! Biblioteket var ju ett bra tips! har inte tänkt på att kolla i veterinärböckerna! Ska dit och kolla imorgon!Glad

Aviendha
0

Det kanske är en ren besvikelse, men det går ju att kika i vilket fall =) Kan kolla jag med i morgon om jag hittar någon bra info i böckerna (om jag hinner)

Något specifikt du letar efter? *nyfiken i en strut*

sarae
0

har ett par bra böcker här hemma med bra anatomi information. Dessvärre har jag aldrig sett dem i ett bibliotek. Däremot finns de att köpa på www.bokus.se eller www.adlibris.se

tortoise
0

Du får gärna vara nyfiken! Det skulle  vara jättesnällt om du också hinner kolla lite! egentligen bara allmänn info- lite kul att veta var allting sitter i våra små busar! men även mer om syn och hörsel ( får mycket frågor om det när vi är på promenad), psykisk utveckling (hur de utvecklas psykiskt i olika åldrar) och analkörtlar! ( Love saknar garanterat inte sådana!)

ferretgirl
0

Här är en sida med illerns anatomi

http://hem.passagen.se/lizz6/anato.htm

sarae
0

glömde att säga att det finns en uppsjö av info om det på nätet, men det bästa är oftast på engelska. testa att söka på "ferret + anatomy" på google. Finns även inscannade bilder, röntgen plåtar osv lite här och var

Aviendha
0

Synen i allmänhet är väl inte den bästa. En rent personlig gissning är att det beror på att de inte har "behov" av en bra syn på långt håll. På marken är det ofta högt gräs eller annan undervgitation som illern sällan ser över. Men jag kan givetvis ha fel, det är bara något jag filosoferat ihop ;)

tortoise
0

tack så mycket för alla tips! Ska bli kul att lära sig lite mer om hur de fungerar egentligen..När jag hade med Love och Alice på jobbet igår fick jag massa frågor allt från om de ser färger till hur bra luktsinne de har och varför Alice darrade ( hon var precis nyvaken) då insåg jag att det har blivit dags för att lära sig lite mer anatomi..Glad

Aviendha
0

Hittade en hel del. Problemet är att jag måste slå upp vissa saker för att få ett bra sammanhang (inte största kollen på engelsk fackmedicin) och jag vet inte hur uppdaterad och korrekt litteraturen är, men det finns böcker som tar upp många sjukdomar, anatomiska bilder osv. Det jag saknar är den etologiska biten, där verkar det vara lite fattigare.

Men tortoise, du kan ju som sarae sade googla på bilder, då borde det finnas en hel del. På engelska finns det nog mest att förkovra sig i =)