Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 440 ggr
Johannah
0

Avbrutna hörntänder - vad göra?

En iller jag känner till har brutit av både sina övre hörntänder ganska kraftigt. Det gör att hans hörntänder i underkäken skaver mot läppen vilket orsakar sår. De har pratat med en veterinär som sa att man bör dra båda de övre hörntänderna och slipa ner de nedre. Detta skulle gå på 6000-7000 kronor vilket försäkringen inte ersätter en spänn för!!! Agria säger att de inte ersätter någonting för tänder.

Sitter här och funderar över alternastiv och tänkte höra med er om det är någon som kan komma på något alternativ, har hört talas om något liknande fall eller så.

Kan ju tillägga att ägarna hade veterinärkostnader på drygt 10 000 kronor förra året för den här illern. :(

Faxlin
0

Jag håller på och pratar med Agria om detta för att höra varför de inte fört in den ändringen i försäkringen som de sa förra året att de skulle göra. När det gäller just denna kille kan jag antagligen inte hjälpa honom eller hans matte så att försäkringen täcker, men jag har inte gett upp. Och då det här blir övermäktigt ekonomiskt kan jag bara be alla underbara illervänner här att hjälpa oss komma på en lösning för att hjälpa denna iller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aelsklinn
0

Kan man inte slipa ner tänderna lite så att de inte är så vassa mot läppen? Det borde ju kosta mindre än att dra ut dem…

Faxlin
0

Tyvärr så går det inte, för de har gått av både uppe och nere och på ett sådant sätt att illern lider av detta.

Audiatur et altera pars

holtz
0

Fasen va tråkigt!! Hoppas det löser sig på bästa sätt!

(Det är av sånna här anledningar som ja har skapat ett sparkonto till prada..sätter in pengar den 24 varje månad..tar den dagen för då vet ja att lönen/csn kommer dan efter så ja slipper tänka på om ja ska klara mig…)

Guteillern
0

#4 Smart gjort, hoppas andra tar efter! Det finns saker t.ex. tandskador, som inte täcks av en försäkring och den är begränsad till 10.000, ett belopp som man snabbt kan nå om något händer. /Ammi

Aelsklinn
0

Jag förstår inte riktigt… Jag förstår att iller lider av det eftersom tänderna skaver mot läppen och kanske tandköttet så att det blir sår. men om man slipar så att de inte är så vassa längre borde det väl gå bra..? eller…? Jag känner mig lite korkad nu som inte fattar riktigt… Generad

Johannah
0

Det är alltså de undre hörntänderna som skaver mot läpparna. Jag såg samma sak på en annan iller på en utställning. När illern gäspade så åkte ju läpparna in mot munnen istället för att åka uppåt längs med de övre hörntänderna. Eftersom att läpparna åkte inåt mot munnen istället så resulterade ju det i att när man sedan stängde munnen så bet han sig själv i läppen.

Aelsklinn
0

Jaha, ja då funkar det ju inte att bara slipa av lite… Vad otroligt trist! Jag kan bara tänka mig hur frustrarade och ledsna ägarna måste vara i en sådan här situation! Ledsen

Roxanne
0

Usch vad jobbigt… :(Hemskt. Hur mycket sätter du in på ditt sparkonto då Holtz

holtz
0

Det skiljer ju sig från månad till månad beroende på hur mycket jag fick den 25 samt hur mycket jag spenderat :P Sen så har jag ju inte gjort det såå många månader än så länge. Men inte under än 1000 iallafall, har jag satt som gräns, och än så länge funkar det.

Ferret.YinniZ
0

Det där är  jätte bra! jag ska göra lika dant!

Nollan
0

Jag vet inte om jag riktigt förstår, är ganska ny på det här, men jag är lost…i första inlägget står det att det är de övre huggtänderna som är av i #3 står det att det är både de övre och de nedre och sen i #7 så verkar de undre ändå vara kvar….lite förvirrande… men det är ju synd om den illern i alla fall…Ledsen

Roxanne
0

#10 hihihi okej, så ska man ju göra. Ska jag iaf när jag får min :)

#12 välkommen :)

holtz
0

Ja, jag blev förvånad över mig själv att jag fick en smartgen :P haha

Nollan
0

Tack, har hittills bara tittat runt lite o inte vågat riktigt skriva, men nu blev jag så förvirrad att jag var tvungen att fråga. Så nu blir det nog många inlägg från mig, har mycket att fråga om

sarae
0

#14 e grymt imponerad av dig! tror bestämt prada har världens bästa matte…. Flört

Faxlin
0

Vad skojigt att du nu känner att du törs skriva här. Vi är inte så farliga som vi verkar. Jag lovar ;-)
Det här med tänderna är lite svårt att förklara. Tänderna har gått av, men snett av så att det är vassa delar kvar som skär inne i munnen. Sedan faller liksom överlppen in så att tänderna under gör illa den. Kontentan är att alla fyra hörntänder är i behov av operation.

Audiatur et altera pars

holtz
0

#16 haha nee de tror ja verkligen inte..men när ja läst runt här så har ja koncentrerat mig å lagt så mycke som möjligt på minnet..så de e la därför :P ett speciellt djur behöver speciella tankar från oss ;)