fråga om bur.
va å fråga i djuraffären idag om en större bur till illrarna.
de ska ju ha 5 kvm om buren e stängd..
om man har en bur på två våningar om 2.5 kvm har buren då de rätta måtten?
han i djuraffären visste inte och jag vet inte heller..
kan tillägga att ja inte ska ha illrarna i buren hela tiden utan jag bara funderade lite!
Egentligen borde det räcka, för då har de ju totalt 5kvm att röra sig på. Problemet är ju höjden, för den får minst vara 1 meter.
Paulina
L80 Säger 5 kvm i ett plan, min fri höjd 1 m.
Jag har för mig att det kan funka. Om det är minst minimumhöjden mellan de två våningarna. Alltså, om L80 säger att buren ska vara 5 kvm och t.ex. 50 cm hög, kan det funka att ha 2,5 kvm bottenyta om andra våningen är 50 cm över undervåningen. Sedan finns det även en minimumgräns för kortsidan, men så länge dessa krav efterföljs har jag för mig att det ska funka. Om jag har fel får gärna någon rätta mig (men självklart tror jag ju att jag har rätt ;))
_No way! Yes way!
#2 Nej, det står faktiskt inget om krav på sammanhängande yta. Det kan ju vara att föredra, men det står inget annat än minsta höjd: 1 meter. Mått på kortaste sidan: 1 meter.
Har jag missat något vart det står får du gärna rätta mig med det, då med kapitel och paragraf så jag kan lära mig något ;)
Paulina
#3 Det står att minsta höjd ska vara 1 meter, vilket gör att buren måste vara 2 meter hög ;)
Paulina
#4 Fanken jag hade för mig att jag hade läst det nånstans i l80 men hittar inte nu.. Sorry my bad ;)
så om man har en bur på två våningar som är 2 meter hög och 2.5 kvm stor så är den godkänd? :P förlåt om jag e trög ;)
#6 Lätt hänt =) Satt just och läste L80, men hittade inte ett dugg om just det. Så jag skulle väl kunna säga att om höjden och kortaste sidan är ok så måste det väl vara ok med två plan. Men, jag skulle faktiskt anta att det var menat av lagen att bottenytan skulle vara 5kvm. Det är ju en tvistfråga. Kanske borde fråga dem om det? Det beror ju på hur man tolkar lagen.
Paulina
#5 Jag bara slängde in ett exempel eftersom jag inte visste vad som gällde. Men nu vet jag då 
Jag antar att en bur som då är 2,5 kvm stort, minst 2 m högt och vars kortaste sida är 1 m då funkar om man har ett våningsplan på mitten. Vad jag har hört får det då inte finnas något i vägen. Dvs, har man hyllplan mellan burbotten och det andra våningsplanet måste det vara en meter från hyllplanet till våningsplanet.
_No way! Yes way!
#9 Jo, du har nog rätt =) Fins nog inte så många burar i den storleksordningen. Vet bara hur svårt det är att hitta en laglig bur till Nymfkakadua. De ska ha minst 0,84 kvm, varav långsidan ska vara 120 minst. Det finns inte så vittjag vet. Det är till att bygga själv, eller anlita någon specialbyggare..
Paulina
Kan säga att efter dom ska ha 5 kvm betyder det en "obryten" yta på 5 kvm. Asså du får inte lägga ihop 2 våningar på det visste, dock e det ju kul för djuret med extra utrymme att röra sig på ;)

Tja, farmarna får räkna ytan ovanpå i gångarna.
Frågade min lärare idag, hon har jobbar som djurskyddsinspektör och har hand om djurskyddskursen på SLU i Skara.
Hon sade att hon hande bedömt det som ok med en bur med uppdelade plan, bara minilängden och höjden stämde överallt. För att vara helt säker så sade hon att man bör be jordbruksverket om ett utlåtande, men då det är upp till inspektören att bedöma (om det inte överklagas senare av djurägaren vill säga) så är det ok.
Detta pga. att en iller kan "tillgodogöra" sig båda planen (om lösningen för att den ska ta sig upp är bra förstås): Skillnad hade det vart om det var en landsköldpadda eller liknande, den kan ju inte klättra på det viset ;)
Paulina
#13 Jag har dock sett dubbelvåningskonstruktioner till landsköldpaddor. Bara till att ha en plan "trappa" upp till andra planet, så det funkar till dessa också.
_No way! Yes way!
#14 Okej. Haha, jag som tänkte illustrera ett exempel på ett djur som INTE kan utnyttja två plan på det visetn ;)
Jag tror ni fattar vitsen om jag säger att man får se till djurets möjligheter och preferenser när det gällde utformningen.
Paulina