Fyy!!! USCH!
http://www.kungen.nu/go.asp?id=386 är det någon som har sett den här? Min åsakit; Jag tycker att det är förjävligt hur man kan ha kvar en hund som har det sådär! Det är inte naturligt, det är taskigt tycker jag! Jag tycker att man skulle avlivat den som valp! Det är vad jag tycker och det står jag för!
Vad tycker ni andra? Jag skulle jätte gärna vilja höra eran åsikt också!

Jag vet att hunden var förr så, och det kanske ser hemskt ut, men km igen! förlåt, det där är så typiskt Americanare
dom sätter till och med stövlar på sina hundar, kläder (men det gör ju nästan alla) och så operera dom bort klorna på sina katter för att dom inte ska förstöra hemmet, och jag kan passa på att säga att; Att operera bort en klo på en katt är som att ta bort 2 ½ cm på våra fingrar! :'(, och så är ju taxar ganska kända för att låta ganska pipiga när dom skäller och så, så en i U.S.A hade opererat bort stämm banden på den stackarns hunden för att grannen vart ireterande! Hur dom djuren far illa tycker jag!
Usch, ja hunden ser lite läskig ut nästan. Har sett denna film förut.. Måste erkänna att jag är lite faschinerad av det hela, men det är ändå hemskt. Det beror nog mest på om djuren far illa av det och jag vet itne om hunden har ett bra liv sådär.. =(
Att operera bort klor verkar helt sjukt.. Dom kan väl skaffa en hamster om dom inte vill att dom ska förstöra möblerna =) Och stämbanden!! Sjukt.. Skaffa en hamster! Eller ett katt- eller hundgossedjur skulle nog passa.

#2 Jag tycker att det där inte ser nå´bra ut. Hunden har inget normalt liv! och ja, det är helt galet sjukt, 80% av djuren i U.S.A lever inte normalt! människorna är så utseende fixerade och dom bara tänker på sig själva =/
Nu ska vi inte dra alla i ett land över en kam ;) Men jag kan hålla med dig till en viss del, det har verkligen blivit modernt med en massa konstiga saker till djuren som säkert massor håller på med… Men jag kan ju bara säga utifrån saker jag sett på tv, hehe =) Det finns folk lite överallt i alla länder som håller på med allt möjligt konstigt iof .. uschan bushan

#4 men det var det jag såg på et dokumentär ^^ UUSSCCH! inte bra det, inte bra!

och katterna kunde typ inte gå på jätte länge! :(
Jag tycker att det är helt OK att amputera djur, men inte när det är båda frambenen. Det hade varit mer humant att avliva ett sådant djur, även om hunden på filmen inte såg ut att lida. Men vad är det för liv man dömmer ett fyrbent djur till. Men det är typiskt amerikanre, dom ska alltid vara värst.

#7 precis, men inte såhär ;)
haha orecis, DOM SKA ALLTID VARA VÄRST! tack så mycket!

jag tycker det skulle vara humanast att avliva ett sådant djur från början.. tror att höfterna tar otroligt mycket stryk av att behöva gå/hoppa på det där viset.. får säkert ont och blir utsliten.. skulle inte tro att den håller så länge.. och klarar de då av att ta bort henne den dag de märker att hon får ont..? blir bara så fundersam!
blir mest orolig att det finns de som tycker att sånt är fränt och vill efterlikna detta, genom att med flit föda upp djur med defekter, bara för att det är kul ju mer lik människan de är.. så otroligt skrämmande.. har sett bilder på katter som fötts upp med kortare framben -bara för att det är såå gulligt att det skuttar fram!
de har inte amputerat hennes ben, hon var så när de hittade henne, hennes sons kompis hade ringt dem å bad dem hjälpa honom rädda några valpar. Jag förstår inte varför ni tycker det är fel? De älskar hunden, och hunden verkar lycklig, hon har lärt sig att leva sådär. De har kollat hennes höfter och de var bra. Alla hade ju sagt att de skulle avliva henne, att hon inte skulle klara sig, men de lärde ju henne att gå på bakbenen. Hon bör ha byggt upp bra muskler där nu. Mewn tänk på hur många människor som föds utan armar å ben å diverse åkommor, de har ju rätt att leva och de är ofta lyckliga ändå, vad ska förneka ett djur den rätten om de har en chans?
det andra att operera bort klor å stämband för bekvämlightens skull är ju helt sjuk, såg den dokumentären. Men här räddade de en valp liv, och de älskar henne. Ser inte några problem i det. Jag skulle göra allt för att rädda mina djur om de hade en chans.

#9 vad betyder humanast? 
mm höfterna går nog i pension om nått år! fyfan säger jag bara! det är så synd om stackarns försvarslösa djuren :(
och det är nog som du säger, att folk tar efter bara för att det ser coolt ut, och vill ha uppmärksammhet! +0(
Men kan inte du skicka nån sån bild på en katt?

#10 nää usch! jag tycker att det är FEL! men men detta var ju din åsikt :) Men fortfarande är det inte ett naturligt liv…

Jag tycker de va rätt att låta han leva så länge som han inte tar nån skada av det och lider… De givetvis med regelbundna undersökningar! Tror inte de lät honom leva bara pga att de är USA eller för att de ska vara fränt!

#13 men shiiet ;) hihi jag tycker inte att dte är ett normalt hund liv! jag tycker att det är lite tradigt detta!

Inte normalt.. men vem säger att de ska vara de?
Huvudsaken är ju att de mår bra både fysiskt och psykiskt!

Jag tycker lite synd om hunden, men hon (det var en hona va?) verkar må bra. Hon verkar pigg och levnadsglad och jag tycker inte att man ska avliva henne nu. Det som jag blev orolig över var bara att hon kan få problem med bakbenen om hon lägger all tyngd på dem. Kanske kunde hon få ha en "rullstol" vid frambenen i bland, finns några hundar med "rullstol" vid bakbenen. Självklart hade jag nog avlivat min hund om jag fått reda på att hennes framben var dåliga och att de måste amputera dem, men nu verkar hon ju må bra. Jag tycker att hon verkar ganska lycklig just på filmen i alla fall.
Ja jag tänkte så oxå, att hon såg lycklig ut, men man vet ju inte. Hunden kan ju inte prata och hon kan ju inte säga: "Matte… Det gör ont när jag hoppar, även när jag lägger mig. Ibland kan jag inte sova, så ont har jag" om hon nu skulle ha det. Det kan ju bli slitet snabbt säkert och veterinären kaske inte märker något. Jag vet inte heller hur ofta de undersöker hunden, men man vet ju inte om den verkligen är glad eller om den såg så glad ut för att den lekte och det var massa folk där.. Tycker ändå synd om den. Rullstol skulle kankse göra det bättre

#15 hon ser inte ut att ha det lätt stackarn!
Jusste, som någon skrev här uppe om att människor oxå kan födas utan armar och ben och inte borde "avlidas" bara därför. Nej det kanske dom inte ska, och ajg tycker inte vi ska gå in i en diskussion om värde på människor och djur =), men jag tror absolut inte människorna mår bra utan armar och ben. Vissa klarar sig, har sett dokumentärer, men de kommer aldrig kunna leva ett normalt liv som en "frisk" människa med alla kroppsdelar kan göra. Likaså för hunden, den får inte ett normalt hundliv och det är hemskt tråkigt för dens del, inte för någon annans.

#16 Men jag menade att man skulle avliva den som valp! tro inte att jag bara sitter här och snackar nu att man ska avliva massa djur för att dte inte ser bra ut "utseendemessigt" utan ser ni inte allihopa själva!? hur den hoppar har inga framben, lixom kom igen lite nu…

#17 jag håller med dig till 110% säger jag bara!
hunden är försvarslös och kan inte yttra sig OM NÅTT!

#19 Gaaah du är ju bäääst! jag håller med deej ! till 1000000%
tack för att du lixom förstår! detta ser ju inte bra ut!? det ser jubbigt ut!? hur kissar och bajsar den stackarn då? hur kan den hålla balansen? hundar är INTE byggda för att gå sådär! ingen hund längre tycker jag! nu kanske jag överdriver men hallå?
#10 håller med!
Tycker inte dom gör något fel, hunden har vart med på tv flera gånger och det syntes ju tydligt att hunden mådde bra, Den är ju van att leva sådär, och dom har ju kollat lederna osv, och den mår ju inte dåligt. Jag tror hunden mår super bra hos dess ägare :)

… Det är fortfarande inget normalt hund liv. och det står jag fast för så är det bara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Ja det är klart det inte är, men dom har väl gjort det bästa utav situationen. Hunden är ju van vid det så, den lider ju inte.

Men kul att hoppa runt sådär! jaja, jag tycker att det är helt fel iaf!
#26 Men hunden klarar ju sig bra och är frisk, och jag tror inte hunden själv vill dö. Så jag tror hunden har det prima fisken.

hm..är det bar jag som har funderat på att denna video som Roxanne länkade kan faktiskt vara rent skit snack!! (inget ont emot dig Roxanna)
Men det finns faktist ett x-antal med videor på internett med troliga och mindre troliga videor!! Man kanske ska ta det med en nypa salt!!??

#28 videon är sann..finns en dokumentär om hunden med..vet att jag sett den på kanal fem men kommer inte ihåg när. Men då var det en dokumentär om otroliga djur och denne hund var med i ca 20 min och dom pratade om den och man fick se hur dens liv såg ut och så
har tänkt på de där med höfterna, en massa hundraser e ju kända för att få problem med höfterna. så att säga att hon borde avlivas för att hennes höfter kanske kommer ta stryk nån gång är ju som att säga att alla hundar som kan få problem med höfterna borde avlivas redan som valpar. Hon bygger ju upp ett bra stöd med muskler. och att det inte är normalt det är det ju inte, men hon verkar ju lycklig ändå, finns ju så mycket i djurvärlden som inte är normal, hundar å katter med så trubbiga nosar att de knappt kan andas, hundar med så långa ryggar att de ofta får ryggproblem, etc. det tycker jag är mer fel, eftersom man avlar på det med vilje, den här hunden hade bara tur som blev räddad.

oki…ja då vet ni ju att den är sann! Men det ja menade var ju att man aldrig kan veta! Ja men männsikor och djur…suck. vissa människor ska helt enkelt inte ha djur!!

#31 så du tycker att detta är fel du också?
Asså vissa föder ju uppkatter med kota framben för att det ser sött ur när dom hoppar fram sådär. Alltså, det är helt enkelt en sjuk värld vi lever i! tycker jag!
Nu har jag inte läst några andras åsikter, men vill framföra min.
Denna hund ser inte ut som andra hundar, men ser minst lika lycklig ut för det. Tycker inte det är några fel med att ha kvar sin hund även fast den är något deformerad. Att ge den här hunden en ärlig chans till ett "vanligt" och lyckligt liv är jättebra gjort verkligen. Jag skulle inte avliva min hund om den föddes sådär, det skulle jag bara göra om jag visste att hunden led av det.
Det är min åsikt om det hela. Anledningen till att jag kallar hunden "den" är för att jag inte vet om det är en tik eller hane.
Hon, ska det tydligen vara.

ja…detta är ju en svår fråga att sätta sig in i!? Är det inte då samma sak ifall en hund endast har två framben??
Eller är det mer djurvänligt om en hund får gå med stödjul??
Nä…man blir inte klok på detta!

#35 jaja, jag tycker att det är hemskt! Jag tror inte att hunden tycker att det är så kul trotts att den har lärt sig det! nää,
En människa utan två armar har också lika mycket rätt att få leva lika mycket som en hund utan två stycker framben. Men då tycker jag att man skulle ta bort den redan som valp då hjärnan på dom int har hunnit utvecklas! Så att dom inte förstår, vad det är som ska hända! jag tycker att dom borde ha tagit bort den som valp, men inte nu kanske, men jag TYCKER ATT DET ÄR HELT SINNES SJUKA MÄNNISKOR!"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

jo! Det är nog sant! Men ja vet inte. Jag tycker att man borde tillåta dödshjälp för människor också!??
Men eftersom djuren blir så anpassade in i människornas värld så räknas de snart likvärdiga som oss. Och då kanske man snart inte får avliva djur som lider heller??
Det är ju också svårt att sätta sig in i hurvida den hunden mår bra eller inte?? Och om den är född så. Vet den ju inget annat heller!
ja ja vet inte jag. tror ja lägger ner denna disskution..för min del ialf…

Jag tror att vi kanske får finna oss i att detta inte är något som man kan dra stenhårt från fall till fall. Oavsett om det gäller djur eller människa.
Alla fall är individuella och alla berörda gör det som känns rätt i den individuella situation de är i.
Det är något som bör högaktas och respekteras.
Mvh ÅsaF /sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#35 Men tänk såhär; Den här hunden har lärt sej använda sina bakben till att leva ett bra liv. En hund med bara framben är inte riktigt samma sak, visst den har då lika mycket rätt till en ärlig chans till ett liv, men frambenen funkar inte att gå på. Det skulle säkert gå att lösa på något sätt, men jag tycker inte riktigt det är samma sak. Man får ju se till hundens bästa möjligheter.
Hursomhelst ser jag inga fel i att ha kvar den här hunden i livet. Jag menar, ska vi behöva slakta varje människa som föds utan armar, resp. ben?

#39 slakta? vi behöver ju inte låta så dramatiska!
#40 Nä, men vad skulle du kalla det? Det är samma sak med finare ord.
ja ni, hunden lider säkert inte. Den vet ju ingen annat. men min första tanke var också benen och höfterna. Det blir ändå väldigt mycket mer press på dessa än på en vanlig hund. Nu vore det väldigt orättvist att avliva hunden.
Tänkte även nämna att jag såg ett program om vanskötta djur och där var det ett "behandlingshem" för stora kattdjur som blivit illa behandlade. Dom hade tagit emot lejon som bott i burar på hustak för att det var coolt att ha lejon där (det var på typ skyskrapor och där uppe blir vaaarmt!!).
Men det jag tänkte på idetta fallet var en tiger. När den var en liten tigerunge hade den suttit fastbunden utanför en affär (tror jag det var) och för att den inte skulle riva folk så drog dom själva ut klorna på tigern. Den hade så ont att den satt som en kanin med frambenen upp mot kroppen och inte i marken. Den hade så ont så länge att benen växte fast så när tigern växte.. När dom togomhand om denna tiger så var den ganska stor och den kunde inte räta ut sina framen utan den gick på armbågarna. För att tigern skulle kunna leva ett så normalt liv som möjligt så fick dom special bygga en stor bur åt den med ett material i botten som inte skadade tigern armbågar. Ni skulle sett hur lycklig den var när den lekte i sin vattenbalja! men dessa människor som förstört djurets liv borde verkligen skjutas!! Man skulle kunna börja med att dra ut ett finger i taget på dom…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#42 japp ska vi göra det? vi kan söka upp dom och göra det! jag följer med. :D
men vad menar du med tigerns ben jag måste ha missuppfattad det hela. Vaddå växte fast? :(
Han var en liten tigerunge och när det gjorde så ont i tassarna så höll han dom upp mot magen (som när en kanin sitter och spanar) och det gjorde ont så länge så när tigern växte så fastnade typ benen i den posisionen… Hoppas du förstår vad jag menar… Knappt jag gör det själv ju!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#44 jag föstår. Helt sjukt ju! stackarns.

Usch, säger jag bara. Så länge hunden mår bra så har den väl rätt att sätta sina två små tassar på denna jord lika mycket som hans syskon med 4 tassar.
Visst, Amerikanare bland annat har en hel del fuffens för sig vad gällande att spöka ut sina djur. Men de har väl kanske dragit gränsen "min lilla bebis" lite längre bort än vi :P
Ägarna till denna hunden är väl som de flesta andra här inne. Om det hade varit någon av er som blivit tillfrågade, om inte någon tar hand om denna valpen med två ben, så kommer den att avlivas. Hade ni då backat och sagt åt dem att avliva den? Om ni ser ett djur som far illa, vill då inte ni att de skall få uppleva kärlek i livet genom att den får följa med er hem? Hur den än der ut? Så hade jag gjort i vart fall!!
Så länge inte hunden far illa av det så tycker jag inte att man bör diskutera det. Nog för att det inte är ett normalt beteende för en hund att skutta runt på bakbenen. Men han vet ingenting annat. Skulle någon av er kunna gå fram till en mamma med ett barn som har någon utvecklingsstörning eller saknar någon kroppsdel och säga till henne, att.. "Nää du.. Du skulle kanske se till att göra pinan kort för den lilla kraken. Sitta i rullstol hela livet är inte ett liv de inte.."
Jag tror att hunden får lika mycket, om inte mer kärlek, än andra hundar. Precis som barn som föds med någon defekt.
Då tycker jag det är värre med cirkusdjuren osv. Tex Dalmatinern som de lärt att cyckla på en trehjuling och bulldogen som åker skatebord.
Nu har jag väl sagt för mycket igen.. säg gärna till om ni tycker att jag gått över styr igen :D
Menar som vanligt inget illa med det jag skriver.
Carpe Diem
jag hade inte haft kvar den hunden.jag hade avlivat den.låter grymt kanske men det där är ännu grymmare,en hund är gjord för att springa på 4 ben inte 2.

#47 taaaack @nn@ jag håller med dig till 110% :D
Jag tycker absolut inte den här hunden bör avlivas.
Tyvärr kan inte hunden själv säga om den vill leva eller dö, så då måste människorna avgöra vad som är bäst för hunden. På filmen verkar hunden frisk lycklig och familjen hon bor hos älskar henne. Kan det bli bättre?
Bara för att hunden inte ser ut som en vanlig hund tycker jag inte att den här lilla sötnosen förtjänar att bli mördad!
nej dom kanske inte tycker det,den kanske trivs och har ett bra liv,inte vet jag men jag hade avlivat den om det var min hund.
Om det var min hund hade jag älskat den och försökt att göra allt för att ge den ett långt och lyckligt liv.
Avlivning av djur som är friska, men handikappade tycker jag är fel. Jag tycker man enbart ska avliva djur som dom mår dåligt och verkligen lider.

#51 vad vet du om den lider och inte alls har det bra, eller är jätte frisk och älskar att hoppa runt på 2 ben och förstöra höften och grejjer.
Jag tycker inte heller att vovven borde avlivas vid denna ålden MEEEN som valp. Då hade den inte fattat nått annat!

Jag skulle vilja se hur någon av er som tycker att denna hunden bör avlivas, reagerade om ni fick ett eget barn någon gång och läkarna kommer fram till sjukhusbädden med beskedet att ditt barn saknade armar och rekomenderar ett snabbt slut på lidanet. Försöker då inte ni komma på alla lösningar som finns för att barnet trots allt kommer få en dräglig framtid?
För i mina ögon så är mina djur mina barn. De är hjälplösa utan vår omvårdnad. De behöver oss för att få mat, vatten, kärlek och trygghet. De måste ha vaccinationer, de behöver ha försäkringar osv osv. Så om man bortser från de faktiska skillanderna mellan djuren som är päls och kastrationer. Samt kortare livslängd. Så är de som vilket annat barn som helst. Och jag skulle göra vad som helst för dem.
Men jag förstår också er som tycker att det inte är ett normalt liv för en hund att hoppa runt på 2 ben.
Men, som sagt. Man ser på en hund om den inte har livsglädjen kvar. Och då hoppar den INTE runt och vill hälsa på allt och alla och viftar på svansen. Det kan jag lova. Den blir i sådanna fall apatisk och ligger mest för sig själv och vägrar äta. Då bör man avliva hunden.. Men inte förr.
Carpe Diem

Min syrras pappa förlorade ena benet i en MC krash för några år sedan. Läkarna sa till honom att han föralltid kommer att sitta i rullstol och inte kunna göra alla de saker han gjort förut. 6 månader efter han kommit ut från sjukhuset köpte han sig en ny mc, byggde in en självmordsväxel (en manuel växellåda med spak) och strax ett år efter kunde han köra igen. nu kör han bil och motorcyckel utan problem. Visst det har inget med hunden att göra men endå, finns det en viljestyrka lär man sig att leva med sitt handikapp och göra det bästa av situationen.
En gammal MC kompis till mig blev förlamad från midjan och neråt, han är bunden till sin rullstol och allt vad som hör till. Men han köpte sig en trike (trehjulad mc) och är nu ute och far på vägarna som alltid. Jag känner flera människor som vänt det olyckliga till något possitivt och lärt sig leva med handikappen. Det är inte bara vi människor som gör det, utan även djur.
Min far har en segelbåt och när jag var liten fanns det en fiskmås som nästan alltid satt i närheten av båten. Ena benet hadde blivit avslitet men han levde som alla andra ändå..
Vill man leva så gör man det på något sätt….djur som människa.

överlevnads instinkten är starkare än våra fördomar
Carpe Diem
Tänkte på hundfilmen, han verkade ju inte lida..men visst måste de slita på musklerna i bakbenen nå fruktansvärt.. jag hoppas han inte behöver gå så långa sträckor jämnt!! huvudsaken är ju att han är lycklig :)

men fy vad läskigt d såg ut:S…makbenen måste ju bli utslitna:S