motion o övervikt hos iller
har funderat på det här ett tag.
Finns det några studier som visar på att illrar som rör på sig mycket och lever "sunt" är friskare och lever längre än såna som inte motionerar på samma vis?
Finns det risk för sjukdomar hos illrar som är tjockare än de borde?
Det är ju även lite av en trend nu att illrarna ska vara så stora som möjligt men finns det ingen risk med att avla på väldigt stora illrar? jag tänker tex på stora hundraser som ofta lever betydligt kortare liv än små hundar..
tacksam för bra länkar eller förnuftiga svar!! =)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det här vore intressant och få lite svar i den här tråden. =) Tyvärr kan inte jag bidra med några länkar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja, det vore intressant att få reda på. Jag vill gärna ha Max lite större, han har vägt lite under ett kilo och var undernärd när jag fick honom. Nu har jag inte hunnit gått så mycket med honom som jag brukade innan (en gång om dagen) och han har gått upp i vikt som bara den. Väger 1,5 kilo nu! Även om vi går mkt så äter han inte mer, vilket är egentligen bäst?
illrar som är feta bör ju definitivt ha större risk för vissa sjukdomar, precis som människor. hjärtproblem, diabetes å diverse kan jag tänka mig. Välfärdssjukdomar blir ju allt vanligare hos våra djur precis som hos människor. En sund livstil är ju alltid hälsosammare. Det är ju vårt ansvar att inte låta djuren bli feta, för djuren kan inte ta tag i det själva. De tänker inte "gud vad tjock jag börjar bli, dags att gå ut å jogga" ;)
Men att illrarna är stora, inte feta utan bara välbyggda tror jag inte är nån fara.
jag tror som Velsan, övervikt lär inte vara hälsosamt, sliter mer på lederna osv.
Men stor iller, grov och med fina muskler skulle jag inte få för mej har större risk för sjukdomar eller lik. Hundar e ändå olika raser man avlat olika mkt på så det går nog inte att jämföra storlek och ålder då, tror inte jag iaf.
Nackdel med stora illrar, nä de tror ja inte heller finns. inte så länge de är väl proportonerliga, o inte har stort huvud eller dylikt då det kan påverka avkommorna med stora huvuden o göra det svårare för honan att föda…
Har själv en "stor iller" 2kg och 5månader, men han är väldigt snygg och väl proportonerlig, eller ja tassarna kanske är lite väl :-D *ler* Hans storlek/vikt har han uppnått genom en tung benstome och en välmusklad kropp. han motionerar av sig själv, är vaken 20h av 24:-P har överskotts energi och får bara utlopp för det o så har han byggt sin kropp…mina "mindre" illrar har ganska fina muskler men de har minde benstome =lättare viikt o ser klenare ut…men så har jag ju en pömsig pastell jag inte vill påstå har den finaste muslerna, han ligger hellre i famnen o pussas än hoppar runt o leker me de andra pälsarna…

Är det lätt att en iller går upp i vikt?