Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 170 ggr
Madde
0

Chockhöjning av Böter

Gissa om det inte kommer bli billigt om man kör för fort.

Länk till aftonbladet

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

leo-
0

Betalar dom operationen

Lider av kronisk tung högerfotGladGlad

Cherry
0

är det något fel med det? Dom som kör för fort får väll skylla sig själva..

[Falo]
0

Jag välkomnar höjda böter för trafikbrott som sätter andras liv i faraGlad

Madde
0

Skrev bara ut att det var en chockhöjning. Sen får alla andra bilda sin egna uppfattning om vad de tycker.

NeoTech
0

Jag vidhåller att det är väglössen som ligger och stoppar den övriga trafikens rytm som är de stora bovarna, oftast när de sker krockar eller olyckor på motorväg så är det alltid inblandat me den som kör 70 på en 110 väg osv..

Faxlin
0

Jag tycker vissa av dom där höjningarna är bra. riktigt bra. Som med hjälm vid mc, moped och sådant.
Sedan finns det väl bara en som är totalt taskig i mina ögon. Och det är nummerplåten. Lätt att hålla koll så den inte är skitig då. Om man bor där det är 90% grusvägar. Skojigt kan jag säga när det är vår och höst. Fy fan vad pengar vi blir av med då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

nä det är som du säger att skylten blir skymd under åkning. Ska man då få böter. Det känns ju lite surt. Det är ju inget man kan rå över. Men visst kan man göra rent den när man kommit fram dit man ska åka.

smurfb
0

Jag bryr mig inte så mycket. Risken att åka fast är minimal. Åkt fast en gång, klockades med 109.5 på 70väg. Fick lyssna på moralpredikan 5 minuter och 1500kr i böter. Snälla poliser som skrev 90 på böteslappen för jag skulle slippa bli av med kortet. Dom påpeka även att jag bör betala i tid så slipper jag att länsstyrelsen tittar på filmen och tar kortet i efterhand.Glad

leo-
0

Undrar bara varför dom inte har höjt för dom som kör påverkade och nåt jag tycker dom skulle titta på är jordbruksfordon (jag sticker ut huvudet här men det står jag för) 

jag bor i en del av landet med mycket jordbruk och där får man se på vägarna maskiner utan ljus, hjul som slår. och ett väldigt mycket jord på vägarna vansinnigt farligt om man kommer med mc t ex. och min första bil krockades mot en stolpe p g a en traktor som ej var rengjord

böter på hastighet i all ära men det finns få mycket annat dom kan göra.

t ex vajerräcken kanske väldigt bra för bilar men där vägen blir dubbel ska alla om för att sedan ligga 1/2 m bakom där det är enkelt. Och för motorcyklar är ett vajerräcke ett av dom mer effektiva sätten att slita av benen i knähöjd. BORT med dom

Blir lite irriterad på våra folkvaldas sätt att sköta hela denna frågan därför dessa påhoppen.

nollvision funkar inte om inte alla i sverige slutar framföra fordon

(kom lite ífrån ämnet ) Generad

Micke

smurfb
0

MC är en minoritet på vägen. Vajerräcken räddar många bilförare = majortitet på vägen. Så enkelt är det.

Däremot håller jag med om jordbruksmaskiner, dom kan åka me sina släp utan varken reflexer eller lysen, ser dom inte fören man typ är i ärslet på dem.

Aelsklinn
0

Hm, jag tycker inte att själva fortkörandet i sig är så himla farligt. Det sker väl inte fler olyckor i Tyskland t.ex. bara för att de kör fortare där än vad vi får i Sverige. Jag håller snarare med leo: Det är ju de som kör rattfulla som är den verkliga faran! Det och vilt (men det kan man kanske inte påverka på samma sätt) Straffet för DUI borde verkligen höjas! Men man får vara riktigt noga med att passa sig för att köra dagen efter. även om man tycker att man är nykter så kanske inte blodprovet visar det…

Roxanne
0

Asså, dom som är ÖVERDRIVET lagliga blir nästan istället lite farliga… det har man märkt många ggr. tvärnitar för ingenting och åker in i bilen framför, Jag håller med dig till 110% Neotech

smurfb
0

Om man åker in i bilen framför för att den tvärnitar så kanske man skulle se till att hålla längre avstånd eller vara mer uppmärksam.

Kan förövrigt döda myten att det är fri fart överallt på autobahn. Det är snarare så att det är väldigt få sträckor som har fri fart. Många har 130km/h. Däremot är det löjligt låga böter, 30-40 euro för att köra 180 på 130väg, så det är ju nästan som fri fart .Glad 

Det är rätt mycket olyckor på autobahn, men det är inte konstigt med kvaliten på motorvägen, många avsnitt är lika dana som när hitler byggde dom på 1930talet (förutom ny asfalt då).  Det sker väldigt få dödsolyckor på svenska motorvägar. Det fanns nån artikel om det på vv.se förut, orkar inte leta upp. Men det var en försvinnande liten del av alla dödsolyckor som var på motorvägar och motortrafikleder med mitträcke.

Väldigt off-topic…