Iller och julgran?
Det tips jag kan ge är att ha en stabil/tung fot så granen inte välter och att kapa grenar som är långt ner. Vi kapade upp till 60 cm och då klarade den sig. Ett år hade vi liite lägre, kanske 40 cm till nedersta grenarna, och då klättrades det hejvildt och snoddes kulor så det hette duga.
Paulina
Hahaha!! Om det är så, så skall jag nog ha en mini gran ovan på något…

Vi hänger granen i en krok i taket den blir omöjligt att välta då… sätter en dunk med ett litet hål som bara granens fot går ner i (vattnet är giftigt har jag hört) och ställer sedan en valphage runt alternativt kapar grenarna upp till typ 60 cm. Sen står den fin=)
Julgran i taket =) Det måste se rätt kul ut. Vet att idegran (eller vad den heter) är giftig, men jag har inte velat att de ska dricka av vattnet i julgransfoten, av ren försiktighet, men de är ju som mest intesserade av det vattnet med =/ Dock fick vi tar på en bra fot, som bara tog vatten i själva "koppen" som granen står i och då kom de inte åt.
Nu har vi ingen julgran, julpyntar knapert med. Ingen tid, ingen plats och illrar = tråkig jul för min del ;)
Paulina
Så mkt jobb xD
Hur gör ni andra? Proppa tråden full nu ;)
I början när jag fick mina första illrar, så var Aslan expert på att klättra i julgranen, det gjorde han ända tills när han dog 05 när han var nästan 5 år gamal. Det var en plastgran (kan inte använda levade granar då jag inte tåler att röra vid dom) i normalstorlek, dvs ca 2 m hög eller så. Men sedan ca 2 år tillbaka (denna julen blir den 3:e) så har jag en 120cm stor gran, denna har jag uppe på ett runt bord som är ca 80-90cm i diameter. Så nu kan ingen av dom hoppa upp i, vill inte ha 7 illrar i den det hade den aldrig hållt till. Men dom är lika nyfikna som alltid när jag ska klä den, kanske så får man en chans att hoppa ner i lådan med allt klitter och alla plastkulor som man kan springa iväg med 
Det kan ju gå såhär.

hahahah
Jag har en halvstor gran på ett bord.
Sara

Ingen gran alls, det snos kulor och klättras hejvilt så hos oss blir det ingen gran :(
Lite tråkigt är det, men jag orkar inte hålla koll på den och sex illrar dygnet runt….
Inte går den fästa i taket heller eftersom vi har betongtak nästintill vilket kräver sina doningar, att kapa nedtill har jag provat men får ta bort nästan halva granen och vad är det för vitsm ed att ha gran då?
Valphage fungerar inte heller, eftersom mina tar sig över hagen….
Får insupa andras granar istället :)
Haha, mycket ska man ha valphagen till men att ha julgranen i den hade jag nog inte haft tankarna på. 
Sara

Vi gör samma här.
Liten gran på köksbordet.
Blir väldigt mysigt och man glömmer inte att vattna heller 
Jag funderar på en stoor affisch, men med min tur så klättrar de på den med ;)
Paulina
En sådan här kan ju funka, om den står på köksbordet (ett barbord)
Paulina

Vi har julgran varje år. Inga problem med illrarna faktiskt. Vi sätter nät eller lägger stenar för vattnet så de inte kommer åt det giftiga den vägen. Sätter i pynt som inte går sönder om de har ner det. Och så är det bara att sätta fast granen lite extra så den inte tippar. Vi brukar sätta en tråd mellan granen och vårat element vid väggen så den inte tippar ut i rummet. Och en tråd från granen och upp till taket så den håller sig lättare stående. På så sätt är man säker på att granen inte tippar. Och ärligt talat den enda som lyckats tippa granen här hemma är barnen när de var små :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
var tvungen att putta en gran-tråd :P
Måste bara tillägga att mina illrar äääälskar att jaga en julgranskula över golvet. Så de brukar få en i plast. 
Sara
Julgran fastsatt uppe på en barstol är vår melodi och hittills har ingen kommit åt att krascha julgranskulorna.
Tyckte denna tråden var suverän, Otroligt bra tips. =)
Mina föräldrar har alltid knutit fast våran gran i en krok i taket varje år. Jag har aldrig haft en egen gran. bara mindre bords modell.
Men funderade på egen nu i år när man ändå inte ska hem över jul helgen och fira där utan jobba. Kommer nog också att knyta fast min i taket eller på nått sätt. Är det inte iller som välter så är det väl hund, nått annat djur eller jag själv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.