Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 117 ggr
TyraBanks
0

bits när hon får springa som hon vill.

hejhej.

fick adoptera en iller igår och hoppas på att ni ska kulla hjälpa mig med mitt lilla problem.

Tyra är nämligen jättesnäll, bits inte när man har henne i famnen, lyckades till och med bada henne igår utan problem.

men idag när jag lät henne springa runt lite på mitt rum för att hon skulle vänja sig så hoppa hon upp i min säng, nosade lite på mig och sedan bet hon. jag blev förvånad eftersom jag inte hade tagit i henne eller ens rört henne.

jag undrar om det är för att hon blir exalterad av allt nytt och gör det som någon extasgrej, eller ville hon leka, vad kan det vara?

om någon kan ge mig ett någorlunda svar så kanske jag vet hur jag ska hantera det nästa gång det händer.

tack på förhand. / cecilia

Faxlin
0

Anledningen kan vara många. Kan vara att hon testar dig, kan vara försök till lek eller bara hennes sätt att vara. Hur som helst tycker jag inte att man ska tillåta det beteendet. en iller ska inte bita, oavsett om de leker eller jäklas.
Så säg ifrån på en gång till henne. Det är mitt råd.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TyraBanks
0

jo jag sa till henne, det är ju inget roligt beteende.

hoppas det blir bättre med tiden.

tack för svaret. :)

Faxlin
0

Exakt, det är inte ett roligt beteende. Oftast så måste man bara tjata in det tillräckligt länge så förstår de att vi inte uppskattar när de bits ;-)
Tror säkert det går bra. Annars bara på och fråga oss mer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

men tyvärr är det ett "typiskt iller beteende" innan man fått pli på dem….å även då kan de tjuv nypas utan anledning…som min buffy så trevligt gjort varje natt på senaste tiden…så fort en for eller hand hamnar utanför sängen när jag sover så hugger hon…hihihi…..men var konsekvent, visa tydligt att det inte e ok som Åsa säger

TyraBanks
0

jo, det konstiga är att hon nte gör det annars, när jag håller fast henne för att jag ska klippa klorna tex så bits hon inte. men jag får göra mitt bästa för att visa henne vad som gäller. :)

sarae
0

samma här hemma..buffy kan vara hur snäll som helst när man håller på med henne, för att i nästa sekundbara klättra upp i soffan å hugga mig där hon kommer åt….tyvärr e detta lite iller beteende…det handlar om att testa gränser, visa vem som betsämmer helt enkelt….jag har blivit rätt van med dessa duster med buffy, så jag bryr mig faktiskt inte så mycket längre…. Flört