Jag behöver hjälp!
Hejsan på er!
Jag och min kära sambo har fått hem en liten hona vid namn Lyra, hon är ca 7 månader gammal (enligt djurhemmet i Göteborg). Man vet inte exakt ålder eftersom djurhemmet hade hittat henne vid Mc Donalds vid Hisingen helt övergiven, lerig och med en massa fästingar i pälsen. Jag har två 5-åriga hannar sedan tidigare. Försökte få ihop dem igår kväll, men min ena hanne hoppade på lilla Lyra direkt och ville sätta henne på plats, detta resulterade i en vettskrämd liten Lyra. Hur är era erfarenheter av att sätta ihop hannar med honom? Äldre med yngre illrar? Jag behöver verkligen tips, vill ju att det skall fungera! Lilla Lyra är ANTAGLIGEN okastrerad (vet inte säkert), hur vet man att en hona är okastrerad/kastrerad? Kan en okastrerad honas lukt påverka mina kastrerade hannar, att de hoppar på henne just för att hon är okastrerad? Många frågor men jag är verkligen behov av hjälp och alla tips som man kan få!
Kramar Fia
Jag satte ihop Miller med mina vuxna djur i juli, detta gick bra. Det var bara Tilly som ville sätta honom på plats, men detta satta Agnez stopp för. Till saken hör att Agnes själv hade 2 hemmavarande valpar kvar som var ca 1 månad äldre än Miller. Miller var 10 veckor när jag fick hem honom, har inte haft illrar så gamla som 7 månader att sätta ihop med mina, så att jag kunde sätta samman Miller med mina berode nog på att han var så ung när jag fick hem honom. Det här med att se om en tik är kastrerad eller ej, det får du nog vänta att se till våren om hon går in i brunst. Gör hon inte det så är hon med all säkerhet kastrerad. Och vuxna illrar har väl den tendensen att vilja sätta yngre på plats, dom vill visa att det är dom som bestämmer. Men är hon okastrerad så kommer hon att vara den som blir den dominanta hemma hos dig till våren, honor är alltid högre i rang i dom flesta djurarter. Jag hoppas att det löser sig för er, så att allt går bra och hon kan stanna hos dig. Lycka till med henne.

skönt att hon har fått ett hem. kan inte hjälp dig direkt för jag har ju bara en illerpiller men jag hoppas de löser sig :) men jätte glad e ja för att hon har fått ett hem. lilltjejen :)

Tack för era svar :) Ja, man ska ha is i magen, men jag kan inte låta bli att rädda henne från (mina annars så snälla) monsterhannar! Lägger upp henne emellanåt i soffan så hon får det lite lugnt. Frick och Gonzo får inte komma upp till soffan just nu! :P
Ibland kan det hjälpa att låta dom mötas på neutral mark där ingen har revir sedan innan. Annars är det nog bara att fortsätta försöka.. Ibland måste man låta dom fajtas lite så länge det inte går helt över styr det är ju deras sätt att sätta rangordningen. Hur lätt eller svårt det är att sätta ihop illrar med varandra är otroligt inviduellt en del går ihop från start andra bråkar konstant i månder innan de funkar, en del blir inte vänner alls tyvärr.. Så det handlar mycket mer om individen än kön tycker jag. Hoppas de löser sig för dig
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."