Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 605 ggr
Anotherperfectday
0

Min erfarenhet om iller

Jag skulle vilja ta kål på lite fakta jag läst här. Självklart så är alla illrar egna idivider men min erfarenhet sen jag skaffade iller stämmer inte alls överräns med mycket jag läser här. Det tog mej nästan ett år av funderande innan jag skaffade pixel. Mycket pga alla "skrämselinlägg" som jag läst här.

För det första så verkar folk ha bekymmer med lukt. Visst illar luktar men man kan tvätta dom. Jag tvättar min varanan vecka ibland oftare. Min kompis iller är 5 år å hon gör samma sak utan att dom börjat lukta mera. Milt shampo å grundlig genomsköljning bara

Visst bet han i början men det går att få bort ganska enkelt genom att vara bestämd och våga ta i. Då menar jag självklart inte slå utan bestämt putta bort och säga fy. Illrar är inte gjorda av porslin =)

Lådträning var det jobbigaste men har man bara koll så går det ochså. Här förstår jag att det är välldigt ividuellt.

Många skriver och att det är en himla massa jobb vilket jag inte förstår. Efter att ha illersäkrat hemmet så stökar han alldrig ner. Nät över krukor å dubbelhäftande tejp på prydnadssaker. Dessutom så e dom ju helt kassa på att hoppa så hyllor å annat får vara i fred. HAr man gjort detta så kan man lämmna dom ensamma 1-2 dar utan att dom förstör. Sålänge dom har friskt vatten å massa mat. Ännu bättre är förstås att ta med sin iller men om man inte kan så.

Det känns som att många sätter sin iller på en pedistal. JAg älskar mitt djur men det är faktisk ett djur som från början lever ute i naturen. Det känns ibland som någon slags skrämseltaktik för att få folk att inte skaffa iller. Självklart är ett jättestort beslut att skaffa ett djur, vilket som helst. Men jag tycker vissa åsikter är lite väl extrema.

Vissa kommer säkert bli upprörda nu men det här är mina erfarenheter. Tänk efter innan du skaffar en iller men skräms inte bort. Allt detta funkar bra för mej iaf. Pixel lyssnar till sitt namn när jag ropar. Han kommer å lägger sej till och från brevid mej när han är trött så att han skulle misstycka om min "uppfostran" är uteslutet. Han har dessutom blivit så van med vatten att han kommer å vill leka när jag är i badet =)

Just d. En sista grej. Kloklipning är inga problem. Kör slut din iller sen e d bara å klippa när dom sover som i koma =)

Musiken
0

Tvattningen haller jag inte med om! Precis som manniskor sa blir huden torr och omtalig vid overdriven tvattning. Tvatta hellre sovsakerna!
Man kan ocksa ta illern pa promenad utomhus, da luktar den gras istallet for iller :P Ett tips jag fick har i UK (som jag inte provat an) ar att ha ett sandbad med chinchilla-sand at illrarna som "stadar" palsen naturligt.

Anotherperfectday
0

Fast överdriven tvättning kan ju inte vara 1 gång varanan vecka. Då skulle dom ju inte klara sej om d regnade i en vecka ute i naturen =)

Sandbad låter iof interessant å d där med gräslukt funkar riktigt bra d åså

[IsabelleA]
0

Att tvätta illern så ofta som du gör har jag hört är inte alls bra. Illrar har ett slags kroppsfett (right?) som dem värkligen behöver! Jag har hört av många här inne att en gång i halvåret är max. Alltså tvätta inte din iller mer än två gånger / år. Hoppas att jag inte misstagit mig :S

Även jag vill tillägga att illrar inte är så (hihi) förskräckliga som dom sägs vara men saken är den att vi illermänniskor väljer att ta upp nackdelarna före fördelarna. Så att den framtida illerägaren är varnad och medveten om hur mycket jobb som bör läggas ner! Visserligen ger illern tillbaka mer och jag måste säga att min flicka har hjälp mig genom dem svåraste tiderna i mitt liv. Rättegångar, alkoholism (inte jag som är alkoholist, utan min mamma) och många mer problem som en tjej i min ålder kan tänkas ha. Jag är så oerhört tacksam över att hon funnits där för mig och förstått mig i dem stunder jag värkligen velat ha någon bredvid mig, någon som stöttat. Hon har även förstått när jag vill vara ifred. 

I början när jag fick henne var hon bara lite bitig och det gick aldrig hål. Toan har hon klarat GALANT sedan hon kom hit som valp och det första hon gjorde var att gå och sätta sig i lådan och göra sina behov. Dessutom, sedan jag kastrerade henne luktar hon inte alls lika mycket längre, många av mina kompisar har reagerat på skillnaden och märker oftast inget längre.

Illrar är underbara djur!

Musiken
0

Fast det ar ju stor skillnad pa bara vatten och schampoo. Att bada dem i bara vatten gor ingen skada, men schampoo gor. Hur ofta hittar du en iller i naturen som schampoonerar sig liksom? Vill de bli rena sa graver de i sand eller jord och rullar runt sig i. Da far de av sig de hudfetterna de inte behover, samt obehagliga lukter.

Anotherperfectday
0

Jo kanske det. Det blir visseligen inte alltid shampo. Kanske skulle ha lagt till det =/

Det enda hudproblemet var dom värdelösa "selen) som följer med koppel. Eftersom han drar mycket så blev han lite rosa där den satt. Fast nu har ja köppt en vaderad bred sele å rodnaden har försvunnit =)

Saga85
0

Det där med schampo och tvål gäller ju även för människor. Själv blev jag lättare smutsig i håret då jag tvättade med schampo varje dag - missade jag en dag började det bli fett. Numer har jag vant mig av något och använder schampo 1-2 ggr i veckan, annars bara vanligt vatten.

Dessutom är varmvatten mer uttorkande, ju kallare vatten desto bättre.

Zandra---83
0

Men om vi säger så här så är ju inte heller katter gjorda för att badas hur mycket som helst då deras fett försvinner, men vem bryr sej om det om det är en utställningskatt? Jo inte så vidare många, där badas det ju hur mycket som helst utan minsta tanke på att fettet försvinner.

Anotherperfectday
0

Fast där pratar vi ju om extrema människor som badar sina djur varanan dag. Kammar dom så dom blöder och ger dom en avlivningspruta då dom inte kan ställas ut längre. Altså vidriga människor

Zandra---83
0

Det där stämmer inte alls in på alla! Min syster ställer ut sina två katter och det är hennes barn så hon skulle aldrig avliva dom om det ej går att ställa ut dom och riktigt varranan dag stämmer ju ej heller! Du verkar ju inte veta det där med utställning!

Musiken
0

Fast bara for att vissa gor det, sa ar det ju inte OK!

Zandra---83
0

Jag är 99 % säker på att ingen gör på det viset som #8 säger för då hade de inte kommit någonstans på utställningen. Men det jag menade från början äratt djurt klarar av att tvättas oftare än vad de gör i naturen. De är ju fortfarande avlade på annat vis än vad vilda djuren är och de lever på ett annat sätt än de vilda gör också.

[IsabelleA]
0

Men om vi säger att det inte är bra för illern, finns det då en orsak att bada illern så ofta så att det bli ohälsosammt? Varför göra något som inte är bra för dem älskade djuren? Jag är säker på att många här varnade dig för att illern är ett djur som kanske luktar mer än andra, tyvär går det inte att ändra på så vidare mycket.

Zandra---83
0

Men då skulle ju ett antal djur må dåligt då de får bada för ofta som nu ex utsällningskatter, men inte mår de dåligt av det fast det inte ligger i dess natur att bli badad så ofta som dom blir.

[IsabelleA]
0

Men illrar och katter är olika djur va? Har jag förstått det fel?

Haha, tycker det är skummt att du jämnför iller och katt och dessutom "skyller" ifrån dig på utställningskatterna när du utsätter din iller för ohälsa. Bara för att katterna blir badade för ofta, betyder det att du som "privatperson" och troligtvis "ickeutställande" ska bada din iller lika ofta för att h*n luktar och som jag tidigare sagt har du säkert blivit varnad och informerad om att dem luktar redan innan du skaffade din iller? Vill du inte att din iller ska må bäst? Vill du att din iller ska ha bästa hälsa så råder jag dig att tvätta pälsen lite mer o-ofta.

Zandra---83
0

Nu vet jag inte för fem öra vad du menar med att skylla ifrån mej! Det där är nära på personangrepp! Jag säger ju bara hur det ligger till och att djuren inte lever på samma sätt som de gjorde när de var vilda och där med klarar mer än vad du verkar tro. Det är ju ingen glasfigur du håller på med!

Musiken
0

Bara for att de lever olika fran i naturen tar ju inte ifran dem deras behov och icke-behov.

Vi kan ju t.ex. inte sluta ge dem protein bara for att de inte lever i naturen. Och vi kan inte borja ge dem socker bara for att de inte lever i naturen.

Och som sagt, "vanliga" katter badas ju ytterst sallan. Tror min farmor aldrig badade sin katt. Vill utstallare bada sina katter/illrar 2 ganger i veckan sa far det sta for dem. Bara for att de gor det sa mar ju inte katternas skinn bra av det!

Musiken
0

Och visst klarar de mer an man tror, men det ar ju ingen anledning till att pusha pa granserna! Den dagen man star dar med en iller/katt med eksem sa ar det inte lika roligt.

[IsabelleA]
0

#15 antar att jag formulerade mig fel och det var inte menat så som du antagligen tog det. Jag säger heller inte åt dig att du inte får bada ditt djur så ofta som du vill utan jag informerar om att det är hälsosammare för illern att inte bli badad så ofta.

… och som djurägare tycker jag att man först och främst ska värna om djurets hälsa före sina egna behov (tex. att djuret luktar illa)

Musiken
0

#18 Och dar fick du med det jag forsokte saga ocksa! :)

emoflickan
0

Jag fattar inte varför man ska utsätta illern för ett sådant stressmoment varannan vecka, mina får panik när man med tvång ska tvätta dom, sist mina fick ett bad som inte var frivilligt var i mars iår och dom luktar inte speciellt illa, dom luktar iller och det är väl meningen när man har ett djur? Som ngn tidigare skrev så räcker det att med jämna mellanrum tvätta deras sovsaker. Och som någon annan skrev så är det också sant att det torkar ut huden på dom om man badar dom så ofta och dom förlorar den naturliga "oljan" dom har i pälsen. Varesig man tycker att illrar luktar gott eller inte så luktar dom, det går liksom inte att komma ifrån.

UlrikaD
0

Man kan inte jämföra en iller och en katt. Lika lite som du kan jämföra en katt och en hamster för en hamster ska du inte bada alls. Det är olika djur helt enkelt, med olika behov. En iller mår inte bra av att badas för ofta. De flesta i mitt gäng badade senast i julas efter en illerträff där alla skunkade sig. Inte så mysigt. Men efter det ingenting. En iller som badas för ofta får torr hud och börjar klia sig väldigt lätt. Du får en ond cirkel av det hela. En iller i sig luktar ju inte mer än gott ifall du kankse inte har en högbrunstig hane hemma. Bara man tvättar allt sovmaterial de ligger i regelbundet så slipper man ju all lukt. Är man såpass känslig att man tycker att det inte räcker så kanske man ska fundera på om iller är ett passande husdjur överhuvudtaget.

JossanH
0

När illerns (kattens och hundens) naturliga fettlager på kroppen tvättas bort så pass ofta som varannan vecka (max 1 gång i månaden säger jag) så måste huden öka fettproduktionen. Detta är alltså inget påhittat utan det fungerar likadant med djur som med människor. Ju mer du schamponerar ju mer ökar du kroppens fettproduktion.

Illern behöver för den delen inte lukta mer när du, som sagt, tvättar bort fettet hela tiden..

Detta medför alltså att illern, i detta fallet, mister en del av sitt naturliga skydd mot kyla (nu i vintertider). Det tar ca 3-4 dagar för kroppen att återfå rätt ballans så under vintern bör man inte gå ut med illern förrän flera dagar efter ett schamponerat bad. Vill man bada så ofta som varannan vecka skulle jag föreslå att använda schampo så sällan som möjligt.

Nej illrar behöver inte lukta! Mina luktar inte så man känner det när man kommer hem hit och här har jag bott i snart 4 månader med 2 icke illervana personer som aldrig någonsin klagat över någon lukt. Jag badar mina illrar ungefär 2 gånger om året. Dexter badar jag ungefär aldrig. Han blir blöt när vi promenerar i regnet för han gillar inte att bada och då utsätter jag honom inte för det. Han har även lite glesare päls och är lite mera frusen av sig så jag vill inte att han förlorar sitt naturliga fett som gör att han ännu lättare blir frusen.

och ja, man kan bada sina husdjur varje dag utan att dom dör. Man kan kamma och borsta och förmänskliga sina djur hur mycket man vill, men gör man det för ens egen skull eller för djurens skull??

#0 och ang. om din iller myser med dig eller inte oavsett hur du uppfostrar den så har det inget med att göra om den tydcker din uppfostran är bra eller dålig. Misshandlade hundar försvarar ofta sin husse eller matte i vått och torrt och jag har sett illrar som verkligen inte blir bra behandlade som ändå kommer för att få närhet.. Inte för att jag nu påstår att så skulle va fallet med dig!

Illrar är så individuella. Sarae kan nog skriva slut på ett kollegeblock med historier och hyss som bara hennes Ludde har åstakommit. Vissa illrar äter tyg, klättrar förvånandsvärt bra, och kommer åt saker man trodde var illersäkrat.. Allt "skrämsel" som det skrivs om här är i regel bara illerägare som berättar om egna erfarenheter och händelser.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anotherperfectday
0

Ok, jag svarar på allt sen. Just nu orkar ja inte. Varför är folk så arga här? Av alla communty jag har varit medlem i så är det här det mest aggresiva här?

Att du ens har ordet misshandlar i din mening? Vad är det för fel. JAg försöker ha en normal konversation men blir bara påhoppad. Klart illrar luktar när dom använder sin körtel om dom blir för uppspelta! För att jag busar med min iller.

Nej, illrar kan inte klättra om man inte har nått dom kan klättra på

Alvarligt talat. Hur kan du ens nämna ordet. Förstår du inte att jag mår dåligt av det. Jag gör allt för mina katter å min iller. Dom betyder mer än allt annat i min värld *ledsen*

UlrikaD
0

#23 Jag måste ärligt talat säga att jag förstår inte varför du känner dig påhoppad. Eller varför du anser att den här tråden är aggressiv. Folk skriver att det inte är nyttigt för illern att bada ofta. Det kan väl knappast kallas aggressivt. Eller någon större anledning för dig att bli ledsen.

JossanH
0

#23 jag är inte det minsta agressiv what so ever i det jag skriver- inte det minsta!

Och för att ändå minska på missförstånden så använder jag i samma stycke som ordet misshandel "Inte för att jag nu påstår att så skulle va fallet med dig!" för att du inte på något vis skulle ta åt dig! Så gör inte det!! Det var INGET illa menat mot dig alls.

Jag menar bara att man inte kan säga vad ett djur tycker om en uppfostran genom att den vill sova hos sin ägare.. Ett djur som blir misshandlat (förtydligar IGEN- inte gäller dig) kan skydda sin ägare och kräva ännu mer ömhetsbevis än ett "vanligt djur".. Precis på samma sätt som ett djur som aldrig får en hård uppfostran (inte nackskinnet- ingenting mer än väs och ord) kanske väljer att aldrig visa sin "tacksamhet" genom att inte alls vilja umgås med ägaren och ligga och mysa.

Det har ju ingenting med dig som person, illerägare eller ditt sätt uppfostra dina djur att göra. Det är bara ett faktum att man inte kan avgöra vad ett djur anser om en metod om uppfostran genom hur det beter sig mot ägaren gällande uppmärksamhet, kel och mys.

Folk tycker det är okej att skriva sålänge man lindar in allt som skrivs.. Men det är det få som gör här.

Det enda jag menar på i mitt tidigare inlägg är att man inte alls måste bada sin iller med shampo så ofta som du gör för att den inte ska lukta då det kan ge illern känslig hud och få den att frysa när det är kallt.. Jag skriver nu inte det här för att du ska känna dig påhoppad, arg eller ledsen, utan för att du kanske vill veta att det kan vara mer skadligt än nyttigt och jag är säker på att du vill din iller allt gott.

Varför ska alltid alla ta allt så personligt? Skapar man en tråd där man själv skriver att

"Vissa kommer säkert bli upprörda nu men det här är mina erfarenheter."

Så måste man ha i beräkningen att folk kommer ventilera sina erfarenhet precis som du gjort. Det betyder inte att allt är riktat mot dig på ett agressivt sätt.

Jag ber om ursäkt- det var inte min mening att du skulle ta mitt inlägg så- Ska förtydliga ännu bättre nästa gång!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anotherperfectday
0

Jo, klart folk får ha sina åsikter men sen jag blev medlem här så har ja sett så mycket påhopp. Helt ärligt så förvånar det mej att människor som bara vill sina djur sitt bästa skäller på varandra. Jag förstog att folk skulle bli arga. Varför kan vi inte bara ha olika åsikter och utbyta information som kan vara nyttig? Så många inlägg som ja läst här som folk bara skäller på varandra. Varför?

Jag tvättar min iller när han använder sina "körtlar" eller vad man ska kalla det. Kanske gör han det oftare än andra illrar (Busar å drygar mej me han varje dag=)

Hmmm, ok. lika bra vi kanske avslutar den här tråden.. JossanH. Tack för att du ber om ursäkt (även om du inte behöver det) Du visar bara medmänsklighet om att vi har olika åsikter. Jag tänker fundera på det som sagt om naturligt fett å kanske kommer nån fundera på det jag sakt.

Vilka ni än är så önskar ja ert bästa

Aviendha
0

#26 Det är stor skillnad på att diskutera och att skälla, men vissa klarar inte av när de blir ifrågasatta, vilket ofta sker på ett diskussionsforum, och drar då upp "jag-käner-mig-påhoppad-kortet" Det leder till att forumet är som det är.

Ja, i vissa fall har folk gått hårt åt varandra, men det skulle ju hänt i verkliga livet med om dessa möttes och gav sig in i den diskussionen. Man måste vara beredd på att ens åsikter inte tas emot med en aplåd, för det finns ALLTID någon som tycker lite annorlunda, så är det ju bara.

Jag skulle vilja påstå att många "påhopp" helt enkelt är missförstånd. Det är någon som formulerat sig lite otydligt, och inte slängt in någon smiley. Text är svår att tolka, för i en normal konversation så består 80-90% av infon vi får av kroppsspråk, som gester, blickar, leenden osv, vilket man inte kan se här.

MimmieM
0

Vad bra att du fick en sådan bra start med Pixel :)

Det man vill påpeka med varningar till nyblivna illerägare är att alla har inte sådant tur med sin valp som dig. Många kan konstatera att just valptiden kan vara en stor pina och jag upplevde valptiden som ett rent helvete.

Så varningarna är inga lysryckta påståenden, det är så det KAN gå eftersom alla illrar är individer. Sedan finns det som du säger ursnälla illrar. Jag har 2 omplaceringar som jag skulle kunna placera i vilken famn som hellst även barn. Och två som jag inte litar på i famnen på främlingar (okunniga) över huvudtaget.

Sedan tror jag att det finns illrar som mer eller mindre kan klättra på väggarna. Ibland undrar man hur tusan de bär sig åt för att nå vissa platser.

Carpe Diem

Lissi08
0

ok då tänkte jag återgå till "tråd ämnet"
JAg håller med dig. Folk här verkar bara skriva dåliga sakerna om sina illrar. Man ser bara problemen de har och ibland så kan jag faktist tycka att det är lite överdrivet för att min Ior är så snäll och go och jag kan inte förstå varför folk säger att de aldrig kan lära sig något särskillt beteende till 100% :S min iller har inget problem med det. Han är inte heller så busig som vissa påstår att illrar är. Min iller har adriig förstört något och vi har kruukor och saker på golvet, har aldrig hänt nåt. Illrar är ganska inteligenta säger man nej några gånger så fattar de (eller åtminstone min iller gör det, jag kan givetvis inte tala för alla illrar) och inte gör om det. Men i allla fall det är det jag tycker och tänker om illrar, de är mycket lättare att hanskas med än vad man får för intryck här i forumet..

[jenkass]
0

#0 jag håller med dig i ditt inlägg. vi har två underbara töser här hemma=) Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men mot lukten har jag börjat köpa något som liknade glade , finns att köpa på ica.

Aviendha
0

#29 Jovisst är de olika, det finns både de som är som Ior, och de som inte är det =)

Sen är de ju så olika hur man är som folk. Jag personligen tycker inte att det är så svårt att hålla iller, när man vant sig med det, men det finns ju de som tänker "det kan inte vara så farligt" och sedan inte fixar det alls, för at det var för mycket. Ex Wilmer och Didrik, vars ägare inte hade dem mer än ett par timmar. Det är ju ett extremt exempel, men det finns många som inte alls skulle passa som illerägare.

Har träffat folk som vill ha iller, och säger sig ha läst lite. De har träffat mig och frågat lite om ex uppfostran och hur jag håller dem i lägenheten och träffat dem, men då insett att det kanske var lite mer än de orkade/ville grejja med.

Jag tycker aldrig att det "bara är att skaffa och prova, det brukar ju lösa sig" när det gäller djur. Därför vill jag gärna ha en så vid bredd som möjligt när jag kikar runt. Hör man "skräckexempel" så vet man ju att dessa kan ske, och är det bättre så får man ju en positiv överraskning.

Alla är olika. Min första var jätteenkel, en ren dröm. Avi tog ett år på sig att bli den hon är idag, dvs snäll och fick bedömningen "trevlig iller" av dommaren. Under första året gick hon inte att lita på. Högg oftare än hon lät bli, och svarade inte "snabbt" på någon uppfostransmetod jag testade, men nu är hon helt underbar!

Det jag vill få fram är; alla är olika.

Dessutom finns det ju mer glädjetrådar och mysbilder än otrevliga saker. Sen att folk gnäller över blodiga bett och bajshögar som eifeltornet kan ju inte vara missvisande, då det sker? Det är ju inga lögner.

JossanH
0

#29 trådämnet är väl det som diskuteras i hela tråden i princip?

Detta är nu ett tips och inget annat:

I vilket fall- om man vill tvätta av illern när den skunkar så räcker det med lite ljummet vatten i rumpan- det brukar ta bort den mesta lukten. Är det en riktigt äcklig en så kan man använda liiite shampo i rumpan också, men ofta så behövs inte det.

lukten som blir när de skunkar är snabbt övergående och försvinner i regel efter några minuter.

#29 Jag ser inte bara negativa saker skrivet om folks illrar här (finns många- "jag är så stolt", "bilder på mina änglar" etc-trådar). Självklart blir det mycket om problem då man oftast frågar om saker man vill ha hjälp med och inte hur man ska få bort ett perfekt beteende… ;)

Jag hade tyckt illrar vore jättetråkiga djur om alla illrar var lydiga, aldrig grävde i blommor, aldrig grävde bort listerna till ytterdörren (har hänt i 2 lägenheter), inte var så tokbusiga som dom är, aldrig skunkade, aldrig klättra på möbler etc, etc, etc.. Då hade det för mig inte längre handlat om illrar. Nu är vissa individer sådanna men jag är glad att mina inte är det. För jag gillar alla dessa "dåliga" sidor hos dom!

(nu menar jag inte något illa om just din iller utan om ALLA illrar var sådanna, för det är inte vad jag skulle vilja)

Ang klättringen också så vet jag om illrar som rymt genom att klättre på en tegelvägg så visst kan dom om dom har det i sig! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lissi08
0

#32 Nja, ni har diskuterat en hel del om hur mycket man ska bada en iller ect ect..men jag tror inte att det var just det ämnet Anotherper ville få fram och diskutera om..

Ne jag röstår var du vill komma visst har du också rätt..Men jag talar så av egen erfarenhet: När jag först blev medlem här var inte jag någon iller ägare jag visste närstan ingenting om de. Efter att jag varit medlem här ett tag så insåg man att det inte var så lätt att hanskas med en iller och att de är så mycket mer än bara "gulliga" djur. Trots det så ville jag ha en bebis..Så när tiden var inne var jag berädd på att få hem ett litet moster..  Sedan när jag fick honom blev jag glad för att han var så gosig och snäll men samtidigt kännde jag mig lite lurad för att de är inte alls så hemska som man läser om här..

Jo jag förstå vad du menar med att du skulle tyckt illrar vore jättetråkiga djur om alla illrar var lydiga och jag tar för givet att du inte menar något emot just min iller hehe ingen fara :)
Som sagt så har du rätt här också det skulle vara himla tråkigt om alla var likadana men det gäller alla sorts djur tycker jag, till och med vi människor skulle vara dödstråkiga om vi alla hade samma personlighet..

Lissi08
0

opps råka skicka samm ainlägg 2 ggr hihi Oskyldig

Faxlin
0

haha, klättra på tegelväggar. Ja det fanns åtminstone två systrar som var suveräna på det. Den ena var våran Nala, den andra var systern Embla. Dessa töser kunde klättra rakt upp på en tegelvägg utan problem.
Så illrar skiljer sig från varandra. I kullen jag hade fanns det både lätta och svåra illrar. Det är då viktigt att man kollar så att rätt individ hamnar hos rätt köpare då blir resultatet mycket bättre för båda köpare och iller. Som lilla Ior, det är en snäll kille och han var rätt för Lissi. Kouvo hade nog inte väckt lika mycket rosor av Lissi som Ior gör :-)
Ja du vet  vad jag menar Lissi. Så där har vi det suveräna beviset på indvider. Samma föräldrar, samma kull och samma uppfostran, men ack så olika.
Många av mina illrar gillar att usa och leka i vatten. Men badar dem med schampo gör jag en gång per år. Mina illrar luktar inte illa. de luktar iller, och inte speciellt starkt faktiskt.
Att de skunkar det gör inte att jag badar dem heller, den lukten försvinner av sig själv efter någon timme faktiskt.
Alla illrarna här hemma har fin päls och fin hud, det är något jag tänkt ska fortsätta.

att det ofta påkallas om påhopp här inne är för att det är svårt att se tolkningar i en text. Något som verkar självklart för den som skriver kan vara luddigt för en annan. En mening kan tolkas på olika sätt beroende på vem som läser den.
Det är den stora nackdelen med forum. Fördelen är dock så mycket större tycker jag. Man har någonstans att vända sig och prata och be om råd. Ett ställe där man kan utbyta erfarenheter och sådant.
Det är det som är meningen med ett forum. Tyvärr tycks många tro att om man skriver en tråd inne på ett forum så får bara de som håller med skriva i tråden. Om man är sådan person så bör man skriva med det i tråden. Jag vill enbart att de som tycker exakt som mig skriver här. Jag lovar då får ni vara i fred. Men det lär helelr inte bli någon diskussion i den tråden.

Att vi illerägare avskräcker massor innan man köper iller är inte så konstigt. Med tanke på alla omplaceringar som vi ser kommer sig av att folk inte insett vidden av att ha iller. Ja då gör man vad man kan för att folks ska få upp ögonen för att dessa djur faktiskt kan vara riktigt krävande när de sätter den sidan till.
Bättre att ställa in sig på ett helvete och upptäcka att man haft tur och fått det himelskt än att tro att allt blir himelskt och inse att man hamnat i helvetet.
Tänk om alla som säger: Ohh, så söta, en sådan ska jag skaffa. Verkligen skaffade en iller av den anledningen. Då kan jag säga att vi behöver öppna rescuecenters över hela sverige och det snabbt. För omplaceringarna lär bli astronomiska då.

Det är inte för att vi tycker illa om illrar elelr inte vill ha fler illerägare. Vi vill bara sålla bort de som själv inte kan säga att de är beredda på at ta de problem som kan komma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#33 sant gällande trådämnet samtidigt som det diskuteras om saker som trådskapar själv tagit som exempel.. :)

Och jag tycker inte alls illrarna framstår som några hemska djur här inne! Inte alls! Jag tycker bara det visar på vad folk har fått erfara..

Köper du tex en viss hundras- vi kan säga en husky, så får du lära dig att den inte är en vanlig sällskapshund och ska helst ha en stor hundgård ute, den kräver mycket av dig och massor motion och vill gärna dra hundspann- ändå finns det folk som har dom som sällskapshundar inne i stan och det fungerar bra.

Vad jag vill säga med det här är egentligen att jag tycker att det är bra att man får information som visar på hur det oftast är att ha ett visst djur. Tar man huskyn som exempel igen så kanske den informationen får ett antal stadsbor att tänka till innan de köper en sådan hund att ha i stan. De kan få hem en av de många hundar som verkligen kräver allt det där som de är avlade för. De kanske får hem en riktig husky med andra ord..

Precis som de som läser om iller här inne kan göra sig beredd på att få hem en riktig iller som beter sig så som majoriteten av illrar faktiskt oftast gör. Ser man på de illrar som bara har en gnutta vildiller i sig så har de i regel avancerat upp sig ganska mycket från de som är långt och hårt avlade som sällskap. De kan tänka ut betydligt mer komplicerade saker, de är smidigare, envisnare och slugare. Detta självklart också med undantagsfall.

Jag skulle inte känna mig lurad om jag läste om vad folk varit med om med sina illrar och vilka problem som har uppstått och jag sedan får hem en underbar och jättesnäll iller- jag skulle känna mig lurad om alla bara skrivit om hur lätta de är att sköta, att de inte ställer till med något, att man inte behöver anpassa sitt hem genom att illersäkra och att de alltid är lätta att uppfostra och jag sedan får hem ett litet bitmonster.. Då skulle jag känna mig lurad. Annars skulle jag bara känna mig lyckligt lottad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lissi08
0

Jag förtår er, ni har rätt som jag sagt innan. Jag ville bara påpeka att samtidigt som ni har rätt så tycker jag även att de andra också har rätt..Båda har anledningar att tycka som de gör och ingen har fel..
Visst förstår jag att man måste ge den värsta bilden ibland för att få fram de som verkligen vill ha en iller och inte bara för att de är söta..Men jag försår också varför många klagar och säger att de inte alls stämmer, allt de läst och att man fått en gullig iller bla bla..

Aviendha
0

#36 Fick jag hem ett ljus, och hade vadderat alla hörn, förberett mig genom smärtuthärdningsövningar, ja då skule jag kalla mig mycket väl förberedd och tycka att jag hade en bra grund för ett illerägande, och känna mig säker på att jag fixade det och kanske fler =)