Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 699 ggr
TanjaS
0

NOVEMBER DÖDENS MÅNAD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag HATAR denna månad då döden står och tittar på mig bakom ryggen. I famnen håller jag mina illrar. Vem ska gå knacka på himlens port i novemver i år?

Jag har haft iller sedan 1997 och har haft Tussana, Towa, Svea, Lilla Nora och nu Groggie och Tessie.

Både Tussana, Towa och Svea har lämnat detta jordeliv i slutet av november. Nu är det Groggie som inte är så pigg. Hon äröver  6,5 år gammal och har magrat på sistone. Det är som om pusslet går ihop. När jag tog över Groggie var hon nyligen kastrerad. Hon var över 1,5 år och hade gått i löp länge. Vulvan var verkligen stor då jag lärde känna ägarna. Det är livsfarligt att gå i löp för länge för illar då de kan löpa ihjäl sig med tanke på deras behov att öka illrarnas levnadsbestånd. Jag har anat detta att det kunde bli så här med tanke på hennes långa löp.

Var det samma sak som orsakade Lilla Nora och Towas plötsliga död?

Jag tror inte på ensamma illrar för länge så snart är det väl dax att åka och jaga iller igen..

PHU! Jag VILL inte… Men hur ska man kunna stoppa döden i längden?

Kan glädja mig att sonen min föddes dock i slutet av november förra året…

Aviendha
0

Usch, det blir lätt att man förknippar vissa saker med döden tex. För mig är det hösten, många olyckor och självmord har skett i min närhet då.

Men jag skulle inte gissa på att det var det långa löpet som gör att hon är hängig nu. Kanske om det var tidigare i livet, men är hon 6,5 år så kan det helt enkelt vara "åldersrelaterat" dvs cancer.

JossanH
0

Tror inte heller att löpet kan ha med att göra att hon är dålig nu.. Ett för långt löp kan leda till anemi om det inte avslutas.. Nu har det ju avslutats för flera år sedan..
Däremot så är inte 6,5 år en speciellt "ung" ålder för små pälsar i dagens läge.. Tyvärr… Så det är nog någon form av cancer skulle jag gissa..

Jobbigt att förlora en vän :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Man diskuterar ju förresten om att okastrerade djur lever längre (eller iaf ett friskare liv) än kastrerade djur så att hon inte bkev kastrerad före 1,5 års ålder kanske har legat till hennes fördel??

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Usch, din stackare! För mig är den sommaren, vi fick avliva våran älskade hund, och ett par år efter hände en hemsk olycka med min älskade katt som blev överkörd.
Förstår dig också, att man inte vill att en iller ska bo ensam när dem alltid vart fler än en.
För min del blir det nog inte fler illrar efter dessa, om det inte blir så att det behövs om någon utav dem går över bron.

TanjaS
0

Igår 081113 valde jag att kl 15.30 låta Groggie somna in. Det var ett oerhört svårt beslut men för hennes skull så var jag tvungen att låta henne få vandra till himlen som ropade på henne innan hon blev alltför dålig. Hon var så mager och hade svårt att stå på sina bakben. Jag ville inte för allt i världen ta detta beslut men vad hade jag för val. För Groggies skull var det bäst. Kommer alltid att älska dig vår lilla prinsessa. Du blev 6,5 år gammal. ALL KÄRLEK!