Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1064 ggr
cosmonita
0

Iller och andra djur

Jag har hund, katt och råttor…skulle iller kunna funka ändå?

Manfred2
0

ja de kan gå. jag har hund och hade råttor och de funkade :)

JossanH
0

Det man ska tänka på 3, 4, 5 ggr innan man skaffar iller ihop med gnagare eller andra bytesdjur till illern är att bytesdjuren kan bli ganska så stressade av illerlukten (framförallt kaniner) och att illern kan åstakomma de mest osannolika försöken för att komma åt djuren.. Så man måste ha ett säkert och tryggt ställe för, i ditt fall, råttorna.

Jag hade råttor hemma ett par veckor när jag skulle omplacera dom åt en kollega vars barn misshandlade dom.. Illrarna var som tokiga och försökte på alla sätt och vis komma åt buren!

För inte längesedan var det en som berättade om sina marsvins hämska olycka.. Illern hade lyckats ta sig in till dom och skadat flera av dom så att några fick avlivas.. :(
Vet även att detta har hänt med ett flertal gerbiler och en händelse med en chinchilla (där både illern och chillan satt i var sin stor bur)..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

ang hund och katt så är det väldigt induviduellt. Vissa hundar funkar fint med iller medans andra inte funkar alls. Samma sak gäller katter.

Har du möjlighet att spärra av delar av ditt hem och minska ytan för din hund, katt och iller om så skulle behövas?
Katten kan ju i regel ta sig över avspärrningar men fungerar den inte med illern kanske du ska göra ett rum illersäkert så katten kan gå in där utan att vara rädd för att ha en iller efter sig. Har du möjighet till det?

Bäst är om du kan h'lsa på någon som har iller eller kanske få besök av en hund och kattvan iller hemma hos dig så du ser hur dina djur reagerar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gustav-o-Linda
0

Tror råttan blir till lunch faktiskt …

Tusss
0

jag själv kommer att ha katt,råtta och iller.. men råttorna får etteget rum med lås på dörren.. kan ju vara ett tips att om du har möjlighet så ge dem ett eget rum. Katterna kommer att få leva tillsammans med illrarna, men vara ute på dagarna och möjlighet till högt klätterträd, så lite privatliv får de allt. Men jag hoppas på att de ska gå bra ihop. Eftersom både katterna och illern kommer ha tillgång till nästan hela huset

Zandra---83
0

Jag kommer också att ha katt, råtta och iller. Jag har haft det förut och då gick det bra. Jag tror det ligger lite i uppfostran att iller låter bli råttor, samma som med katt. Råttor är ju egentligen kattmat det också, men det är inga som helst problem, sen gissar jag också att det är induviduellt om det funkar eller inte.

[IsabelleA]
0

Passa dig, hade gerbiler när jag skaffade min illerdam Hulda, efter en vecka var hon nere i deras bur och rotade, fick tag på stackars gerbilen och släppte inte förns min mamma kom och bände upp käkarna på Hulda. Gerbilen klarade sig men det kan gå värre med dina råttor. Hoppas bara att du tänker igenom ditt beslut nogrannt.

kram

[IsabelleA]
0

#6 jag tror knappast att det har med uppfostran att göra, det är mer en instinkt. Visserligen kan man lära illern att låta bli deras bur men när illern väl är i kontakt med gnagaren smäller det antagligen.

[Cute]
0

Jag har en Tax och 2 illrar här hemma. Vi har precis flyttat in i vår första gemensamma lägenhet jag och fästmannen för ca 1 vecka sen. (en 2:a på 64 kvm) Just nu bor illrarna i sovrummet som står tomt ( vi ska tapetsera om där innan möblerna ska in) , men annars så fungerar det att ha djuren tillsammans.

Beror ju helt på individen och vad för slags djurslag det handlar om.

Zandra---83
0

# 8 Åter igen så har jag haft råttor och iller förut och då råkade jag t.o.m. ha råttungar som smet ur buren och in i illerns bur men det var ingen som blev skada eller så. Illerns gjorde inget allt med råttungarna. Men nu kommer inte det att hända igen då jag ej ska ha råttungar igen, men som sagt det gick hur bra som helst.

[IsabelleA]
0

#10 visserligen kan det gå galant med iller och gnagare och jag säger inte åt någon att inte ha iller och råtta sammtidigt. Bara informerar om vad som kan hända Flört

Zandra---83
0

#11 Visst det är jätte bra med info för det värsta är ju om man inte får info för både bra och dåliga saker som kan hända! Så det är ju inte bra att bara få positiva svar! :)

becka89
0

vi har både iller och råttor och dte fungerar bra :D

Aviendha
0

Ang med att illern inte rör råttan, så är det inte uppfostran. Vissa vet inte vad de ska göra, har läst exempel på en husmus (ej tam) som kom in i rummet med tre illrar som ville leka med den, men jag tror det hör till ovanligheten. Kommer instinkten fram, vilket den gör hos många rovdjur, så är den så stark att djuret kommer att följa denna instinkt. Konsekvenser av ett handlande finns inte i en illers värld.

Musiken
0

Ang rattor sa ar ju mina illrar bra exempel pa det!

Pudding och Lotta skiter TOTALT i Peaches (rattan hos Ross), medans Loki och Nisse Bara. Ska. Fa. Tag. Pa. Henne. NU! De har nagra ganger tagit sig upp pa rattburen, och Peaches har da bitit dem i tassarna, och vi visar att de absolut inte ska vara pa buren, men det hjalper inte ett skit.

JossanH
0

Precis. En iller KAN man inte lära att inte röra en gnagare som kommer framför nosen på den, precis som man inte kan lära illern att inte gräva om den får chansen.. Det är instinkter som måste låta illern ha för de är ju trots allt illrar.
Mina 3 illrar är perfekta exempel på små mördarmaskiner när det kommer till byten. De tar tom döda möss som dom hittar ute.

Visst finns det många som har iller och råttor ihop utan problem men man ska verkligen ha i tanken att en instinkt inte är går att träna bort så du kan få dig en iller som gör vad den kan för att komma åt sitt byte..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

Men katter har samma instingt de också att det är bytes djur, men dom går det att lära att låta bli råttor så menar ni att illrar är dummare än katter ang. den saken? Jag kan inte få det till något annat då man som sagt kan lära katter att låta bli råttor, men tydligen inte kan göra det med illrar.

JossanH
0

#17 du kan lära en hund betydligt mer trick än en katt men jag anser inte att katter på något vis skulle vara "dummare" än hundar för det. Samma sak gäller illrar och katter. Tycker inte att illrar verkar så mycket lägre intelligensnivå än en katt men de har en starkare instinkt än vad katter har och gör inte skillnad på "mitt och ditt". Illern tror att den har äganderätt på allt i hemmet. En iller är som en nyfiken hundvalp. De har ett betydligt större behov av att undersöka allt och är otrolit nyfikna…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

# 18 Men jag vet i alla fall att min förra iller gjorde mina råttungar som sprang ut och in i illerburen ett dugg (denna iller var en valp och jag hade henne i bur på natten). Jag var rädd för att det skulle hända mågot med ungarna eftersom det inte hände bara en gång utan ett antal tills ungarna hade växt till sej och inte kom ut ur sin egen bur, så det var ingen engångsföretellse.

Aviendha
0

Till saken hör att katter och hundar vart domesticerade under flera tusen år, det har inte illar. På katt och hund har man avlat för att få fogliga individer som ska lämpa sig för ett liv med människor. Illrar har först på senare tid använts till sällskap, och jaktinstinkten kan mycket väl finnas hos även katt och hund, varför man inte skla lämna dem med bytesdjur, hur snälla de än är. Vet en del fall där katter och hundar dödat gnagare, fastän de i flera år ignorerat eller tom putsat och lekt med dessa. Instinkten tog överhanden för en sekund.

Illrar är inte "dummare" de har i vissa fall en mer utpräglad jaktinstinkt.

Zandra---83
0

#20 Så du menar nu att man alltså inte kan ha katt och råttor samtigt om man bara ex har ett rum? Det är ju löjligt! Råtter är ju bytesdjur för katter, men det är då inga problem att ha dom i samma rum.

Aviendha
0

#21 Jag menar ingenting, jag försöker bara klargöra lite "fakta" så folk kan bilda sig en uppfattning.

Vad just jag står för är väl inte relevant. Jag har som sagt försökt att lägga fram en syn på saken, så de som läser kan bilda en egen uppfattning. Det finns ju vissa saker som inte vi kan påverka, som vi därför måste anpassa situationen, och hur nu en människa än gör, så är det väl bra om denne har så många aspekter som möjligt att tänka på, för då kan denne fatta ett bättre beslut, dvs ett beslut som är mer genomtänkt.

Zandra---83
0

och jaktinstinkten kan mycket väl finnas hos även katt och hund, varför man inte skla lämna dem med bytesdjur,

#22 Ja men detta uttalandet kan inte jag uppfatta på annat sätt än att man inte kan ha katt och råttor tillsammans. Men det stämmer ju inte för fem öre.

zickan
0

Katt och hund funkar bra här. Katten tycker illranra är läskiga men hunde leker gärna med dom.
Råttorna vågar bara ena illern gå nära. Men stoppade helt i somras när hon klättrade på ekorrarnas bur och hanen ben henne i tån.
Men skulle de få tag på en råtta så ska  man inte räkna med att ha råttan kvar.

Nya råttburen har glas en meter upp runt om så illrarna kan endast titta.
Grabbarnas bur är i ett annat rum de inte kommer in i.

Iller går även utmärkt med gp råttor och oftast bra med igelkott.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
0

#23 Bör lämna dem ensamma, utan tillsyn eller "säkerhetsanordning". Dvs lös katt med löst bytesdjur.  Det var vad jag menade. Ber om ursäkt om det var otydligt.

[IsabelleA]
0

Se på hundar tillexempel, det finns över 200 hundraser och säkert lika många kattraser, men hur många "sortes" illrar finns det? Där har vi en liten skillnad. Hundens och kattens instinkt försvann när alla raser började avlas fram sammtidigt som man valde dem "snällaste" avelsdjuren. Men vi kan fortfarande se en liten skymmt av instinkten kvar i dessa djur. Men illern. Ja, dem har absolut inte avlats lika mycket som hunden. Det krävs mycket mer för att dennes instinkt iallafall ska försvinna halvt. Så sammanfattligen, hund och katt kan man ha med andra smådjur för att det är ganska stor skillnad mellan de olika däggdjuren. dvs. iller, hund och katt.

Ha en iller tillsammans med gnagare om du vågar utsätta dina små älsklingars liv för fara ..

Zandra---83
0

#25 Okej det kan jag gå med på, men även där så har i alla fall jag varit med om att när mina råttungar smet ur buren så hade jag katt inne som låg hos mej på nätterna (när råttorna sprang ut ur buren) men jag trodde ju när jag upptäckte det första gången att han skulle tagit ett antal av ungarna, men katten hade bara legat och tittade och hjälpte till och med mej att på mrogonen hitta alla ungarna igen. Och när jag upptäckte att denna katt inte gjorde ungarna något så vågade jag ha katten kvar inne på nätterna, dagtid var katten ute och fångade både råttor och fåglar ute.

Aviendha
0

#26 Instinkten har inte försvinnit, den har "förminskats" eller vad man ska säga ;) Men jag håller med dig. Och dessutom har iller blivit avlad på de individer som jagat bra, då det har antagligen vart ett användningssyfte länge.

Zandra---83
0

#26 Det är inte så farligt som du vill ha det till då det åter igen varit råttungar som sprungit i min förra illers bur och hon gjorde dom inte ett skit!

JossanH
0

#19 ja, men inte var et pga att du uppfostrat illern till att inte bita råttungarna och det var ju det mina inlägg handlade om. En iller kan du inte lära att inte röra bytesdjuren.
Och man bör inte lämna bytesdjur och rovdjur utan tillsyn tillsammans precis som att man inte ska lämna små barn och djur tillsammans heller utan tillsyn. Man kan ha råttor och katter ihop och man kan ha kaniner och hundar ihop, men för att vara på säkra sidan bör man inte lämna dom ensamma där de går fritt tillsammans. Och det för att minimera risken att instinkten ska ta över och ett av djuren dör..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag har haft tre illrar som varit i samma rum som en mus. De tvättade musen och ville bara leka med den. Inga jaktinstinkter där förns jag visade dem att jag ville ha bort musen.
Dessa tre illrar finns inte mer i livet. Och jag kan säga i dagsläget med de illrar jag har här hemma skulle inte en mus eller råtta överleva många sekunder.
Det är dessutom olagligt att ha råttor, möss, kaniner och gnagare i samma rum som ett rovdjur. Och vi får inte glömma att illern är ett rovdjur oavsett hur söta och gulliga de är.
Är det sedan går att lära katter att låta bli en rått elelr musbur ska jag låta vara osagt. Min katt är kanske helt enkelt väldigt dum då det inte går att lära henne att Andreas rum är förbjudet område. I det rummet har han sina möss. Men sedan mössen kom in i huset gör hon allt hon kan för att smita in där. Det gjorde hon aldrig förrut.
Vi håller i alla fall mössen i ett rum dit varken katten eller illrarna får vara. På så sätt så följer vi lagen, och vi ser till att inga tragiska olyckor händer med Andreas möss.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#29 fortfarnade så KAN det gå bra, men man ska inte räkna med att kunna fostra en iller till att inte ta råttor. Vissa individer har mer instinkt än andra. Skulle mina illrar känna så mycket som lukten av en råtta så blir dom galna.. Vilket din nästa iller också kan bli. Det är individuellt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

#30 Du har inte en aning om hur jag uppfostrat min iller och inte så det där kan du inte uttala dej för fem öre!

#31 Så du menar att alla som bara kanske bor i en 1:a eller bor i en tvåa där det inte finns dörrar som man kan stänga in till råttor/möss än sen och har både katt och råttor är olagliga. Det där tror jag inte för ett ögon blick på! Då jag varit med om att till och med djurskyddet satt råttor och iller inärheten av varandra då de varit hämtat djur då de påstår varnvård. Då skulle ju detta också vara olaglit då det är i samma bil! Nä det där går jag inte på.

JossanH
0

#33 i en djuraffär måste du ha en vägg mellan bytesdjur och rovdjur.. Annars är det olagligt.
Att jämföra det med en bilfärd går inte. Du får ha en iller i en transportbur under en bilfärd men du får inte hålla den i en transportbur för jämnan..

jaha, så första gången illern träffade råttungarna så försökte den alltså äta upp dom men du lyckades få den att förstå att det inte var mat???
Borde självklart ha satt frågetecken efter meningen att det inte berode på att du uppfostrat illern till att ta råttorna.

Jag börjar undra varför du ställde frågan från början?? Det är helt vanliga svar om vad som faktiskt har hänt för folk som haft den djurkombinationen du frågat om och hur de flesta illrar reagerar med bytesdjur. Du ställer dig i en försvarsposition när svaren inte direkt handlar om dig utan om vad som har och kan hända. Hur du sedan väljer att göra är ju självklart upp till dig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Om man vill leka med sina husdjurs liv så självklart kan man ha gnagare tillsammans med rovdjur. Men om man tänker ta sitt ansvar som djurägare och se till att ingenting farligt kommer att hända dem så ser man till att ett rovdjur inte har en chans att komma i närheten av ett bytesdjur. Det är inte svårare än så. Finns alldeles för många exempel där oskyldiga djur fått sätta livet till för att ägaren "trodde" att det kunde gå bra. Eller ägaren "trodde" att de illersäkrat. Ett rovdjur är ett rovdjur och även ifall instinkterna inte kickar in de första gångerna de får chansen så kanske de gör det senare. Varför vill man chansa med sina djurs liv?

Faxlin
0

#33: Om du läser L80 Kapitel 4. Börja med §1 läs sedan §2 och så Allmännaråd till kapitel 4 §2. Då ser du att det inte är tillåtet. De Allmännaråden har redan tagits i kraft som lagar. När det skedde står längre ner i L80.

Om man sedan ser till zoo handeln där de inte alls har lika hårda krav på sig som vanliga djurägare har. De har en viss lättnad för att kunna ha sin affärsverksamhet nämligen. Så finns bestämmelserna för dessa att läsa i kapitel 5 §12.

Vet att de inne på mus.ifokus tror jag det var hade en mer uppdaterad version med lagarna där det var ännu tydlgiare att man inte får ha bytesdjur och rovdjur ihop. Inget djur som ett rovdjur har som sin normala föda får man ha i samma rum.
Dock försvann alla mina länkar till dessa ställen när min dator kraschade.

Audiatur et altera pars

Musiken
0

Jag forstar inte varfor det ens ar en massa tjaffs i den har traden om jag ska vara arlig.

De flesta har vittnat om att bytesdjur och illrar INTE gar ihop.
Ett fatal har vittnat om att bytesdjur och illrar GAR ihop.
Dessutom har det kommit fram att det ar OLAGLIGT att halla bytesdjur och rovdjur i samma rum.

Vad ar problemet? Ett fatal illrar (katter, hundar vad nu for djur ni har) gar att ha tillsammans med rattor, de flesta inte. Dessutom ar det olagligt.
Sa for enkelhetens skull kan vi val bara konstatera foljande;

Vill du riskera dina djurs liv, och dessutom bryta mot lagen - ha da for all del illern/illrarna i samma rum som rattorna/mossen/kaninerna.
Annars lat bara bli.

Zandra---83
0

#36 Så du menar fortfarande att de som har en 1:a eller en mindra 2:a bryter mot lagen? Och om det nu vore så viktigt så varför går då inte de ut med att det är olagligt? Så då finns det ju ett antal som bryter mot lagen…

Aviendha
0

#38 "om det nu var så viktigt.." Det är privatpersonens skyldighet att hålla sig uppdaterad om lagen. Ditt ansvar med anra ord att kolla så allt stämmer. Så enkelt är det.

Undrar du fortfarande om det är olagligt med en etta eller liten tvåa, gå in på sjv.se och sök "L80" som är det saknummer som behandlar hur vi får hålla våra sällskapsdjur. Paragrafer och kapitel har Faxlin gett.

Zandra---83
0

# 39 Men åter igen finns det ju ett antal som då bryter mot lagen. Det är ju inte driekt ovanligt att man har råttor/möss/ hamster m.m. och katt.

Saga85
0

Bara för att många gör en sak betyder inte att det är rätt/lagligt. Många har för små burar, många kör mot rött. Vare sig det gäller allvarliga saker eller ej är det fortfarande inte rätt i lagens ögon.

Zandra---83
0

Nej visst, men det är ju så fall många som är olagliga då det är många som har hamster eller fåglar och katt.

Faxlin
0

#38:
_Så du menar fortfarande att de som har en 1:a eller en mindra 2:a bryter mot lagen?
_Nejdå de som bor i en 1:a eller 2:a bryter inte emot lagen. Men har de däremot bytesdjur och rovdjur i samma rum i den 1:an eller 2:an ja då bryter man mot lagen.

#42: Jadå det är många som är olagliga, precis som det sagts tidigare i tråden med. Bara för att många gör det är det inte lagligt.

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#42 Många är okunniga, och bryter därför mot lagen. Det är ingen ursäkt i mina ögon, men när man vet om hur lagen är, då är det ganska så allvarligt att bryta mot den med "flit". Denna lag finns ju för att skydda våra djur, inte för att det ska vara praktiskt och lätt för oss människor.

Musiken
0

#44 Amen pa det

cosmonita
0

Oj, vilken debatt det blev Glad

Min fråga var helt allmänt ställd, jag har inga planer på Att skaffa iller även om jag är nyfiken på dem och skulle vilja ha en någon gång.

Tack för alla svar iaf.

Faxlin
0

#46: Debatter är bra :-)
Det här var en nyttig tråd så jag tacar dig för att du startade den. Även om det vart fler svar än du räknat med. ;-)

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#46 En debatt är bara bra som Faxlin skrev. Du får ju många olika berättelser och synsätt och då kan du ju som jag nämnt inan bilda dig en uppfattning som är baserad på mer än en persons åsikt och utsago, vilket är bättre enligt min åsikt. =)

Och att höra sig för när man bara är nyfiken är nyttigt, man kan då planera och lösa ev problem innan de uppstår, vilket känns bäst än att stå där med en situation på halsen och paniken stiger ;)

[IsabelleA]
0

#40 Bara för att andra har hamstrar och rovdjur i samma rum, betyder det inte att det är okey, för det är det inte. Ingen ska ha det och absolut inte skylla ifrån sig. Det är som att köra full, bli stoppad av polisen och säga "många andra kör fulla, så varför inte?".

Vi har inte sagt åt dig att du inte får ha iller, bara inte i samma rum som gnagarna och somsagt är det viktigt att tänka på lagarna. Men vill du somsagt leka med dina djurs liv så "go ahead!" ….

Dessutom, bara för att din förra iller inte gjorde något mot dina råttungar betyder det ABSOLUT inte att din nästa iller inte kommer att göra något. Har du haft en iller som inte brytt sig om gnagare kallar jag det tur eftersom att jag tror att marioteten av alla illrar direkt skulle attakera råttungarna.

Visserligen finns det illrar som ser råttor (och andra gnagare) som en i flocken men somsagt är detta ovanligt. Bara att börja leta efter en iller som tycker om dina råttor (inte smakligt, utan vänskapligt).

skrollan
0

Blir så less på att människor inte kan ta till sig och alltid ta saker med kritiska glasögon. är det så svårt att fattat om man inte ska sätta ihop djuren, fast det kanske funkt tidiagre, eller med ett annat djur.
Det är för djurens skull, inte för människans skull!

Zandra---83
0

Jag vet i alla fall hur jag ska göra, men det jag tycker är tråkigt är att info om det inte kommer ut innan man skaffat djuren. Det är ju omöjligt att sitta och läsa den tjocka lagboken!

[IsabelleA]
0

… Det är därför du ska planera din djurköp VÄLDIGT noga.

Zandra---83
0

#52 Jo visst, men man kan inte veta allt som ny djurägare (nu pratar jag ej om mej själv utan skenerellt). Alla är nybörjare någon gång och då behöver man hjälp att hitta info för hur djur ska hållas. För åter igen kan man inte sitta och läsa lagboken för att få veta allt, dessutom är inte den helt uppdaterad om man väljer att köpa djur i slutet av året.

[IsabelleA]
0

#53 Då ser man till att läsa på. Skriva i forum, höra med andra djurägare osv. Kanske besöka en förening, öppet hus, husdjursmässa och mycket mer. Och värkligen se till att man får svar på alla sina frågor. Vi alla är medlemmar här för att kunna svara på frågor och såklart ställa frågor.

Musiken
0

Man far inget veta om man inte fragar..

Zandra---83
0

#54 Men detta forum har ju inte funnit i evigheter, och det var själv en slup att jag hittade hit. För att få folk att hitta hit behöver "vi" gå ut med att vi finns mycket mer. Skulle man gå ut på stan och fråga folk om de känner till sidan så tror jag tyvärr att de flesta inte har en aning om vad man pratar om och vad det är för sida.

[IsabelleA]
0

#56 Söker man på "iller fakta" på google kommer denna sida upp. Så dem som värkligen engagerar sig i sitt (troligtvis) framtida köp söker först och främst på google tror jag. Och ärligt talat, att folk intehittar hit är synd för detta är ett (sorry) SKIT BRA FORUM! Och det är ingen bortförklaring Att skaffa iller utan kunskaper för att andra gör det som inte hittat hit. Det går inte att säga "jag skulle egentligen inte hittat hit om jag inte sökte på google, så nu skaffar jag en iller utan kunskaper". Dock säger jag inte att du inte har kunskaper nog för att ha iller. Det är synd att hela sverige inte känner till II (iller ifokus) och vi kan tyvär inte göra så mycket åt saken.

Hoppas att jag inte formulerade mig fel nu.

JossanH
0

#53… Jag tycker sunt förnuft säger det mesta..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#56: Nej det här forumet har inte funnits i evighet. Men i januari firar vi 3 år i alla fall :-)
De flesta som söker på iller hittar hit. Vi ligger oerhört högt upp på de flesta sökmotorer faktiskt.
Att dela med sig och hjälpas åt att sprida att denna sida finns kan vi alla göra dock.

Audiatur et altera pars

Zandra---83
0

#57 Nej då ingen fara med formuleringen. Nej visst man ska inte skaffa något djur utan kunskaper! Men det finns forrfarande de som inte har dator hemma (även om det inte är lika många som för några år sen, men det finns de som inte har) och böckerna på biblan kan man oftast vara utan då de ej stämmer så vidare mycket med verkligheten. Visst har jag lite planer på att göra en ny bok om illrar (men det behöver jag hjälp till för att klara av, men idén är långt ifrån klar, men det skulle behövas en nyare bok än "Iller hemma" som man kan få tag i bokhandel, de flesta jag känner till går först och främst till bokhandeln och vill köpa böcker om det djur som de vill köpa (det gälle oftast oavset djur- iller/råttor/ ja ta vad djur som helst).

Aviendha
0

#51 Nej, man behöver inte plöja hela lagboken. Man tar de avsnitt man behöver. Som när det gäller sällskapsdjur utom hund och katt, så finns just omtalade L80. Man läser då de gererella bestämmelserna, sedan avsnittet för det djur man vill läsa om. Det tar bara någon minut.

Här finner ni L80 http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Sen uppdateras inte lagen vid årets början eller så. Tänkte på att du skrev att man inte får veta allt då den inte är uppdaterad i slutet av året. Det stämmer dock inte. Den uppdateras efter behov. Sen finns det reglerat i lagen när de nya reglerna börjar gälla.

UlrikaD
0

Om man ska skaffa något djur, vilket som helst, så bör man ju läsa på innan. Även om man inte har dator så finns det bibliotek, man kan ta kontakt med andra som har just det djurslaget osv, osv. Det är aldrig någon annans skyldighet att tala om för en vad som gäller. Det är ALLTID ens egen skyldighet. Jag sätter mig ju t.ex inte och kör en motorcykel innan jag tagit reda på att jag faktiskt behöver ett körkort för att få köra den först. Eller ska jag säga till polisen: det var ingen som talade om det för mig? Jag måste ju själv ta reda på fakta först.

[IsabelleA]
0

Håller med dig UlrikaD!

Zandra---83
0

#62 Jo visst, men åter igen så är ju böckerna på biblan otroligt gamla och det är inte många av deras böcker som åter igen stämmer med det som kommit fram vad man ska ha för djurhållning. Säg till exempel så om jaf skulle gå efter böcker jag hittat på biblan om illrar så skulle det mer eller mindre blivit en buriller då böckerna inte tar upp något om att man inte ska ha illrar i bur utan det förespråkar just burar för illrar. Så det behövs nyare böcker på biblan.

jenny08
0

#62 det har du rätt i ,och om man ska skaffa ett djur från en uppföddare så kan man först fråga en del frågor till den t.ex vilken mat det ska äta, hur vet man att den är trygg .Men jag tycker också att man MÅSTE ta fakta om den en del.Man måste ju veta en del saker om det djur man nu ska köpa man kan bara inte köpa den för skoj skull det är ett stort ansvar att ta hand om ett djur jag menar en djur har en liv man måste behandla den som man ska behandla den, den måste ju känna sig hemma.Vad jag har hört är om man ska skaffa ett djur bör man snacka/ställa frågor till uppfödaren för det som står i böckerna det kan inte vara sant ibland dem kan ha fel, det som jag tycker är att man ska prata med uppföddaren det är vad jag tycker.Glad

jenny08
0

#64 du har rätt allt som står i böcker är inte sant.Jag ska skaffa iller och jag pratar med uppföddaren ställer massa frågor om den jag måste ju få info först innan jag skaffar iller , min syster har en iller han heter Ior men jag vet inte så mycket om den min syster skaffade info först innan hon köpte en iller jag tyckte att hon gjorde rätt och nu skaffar jag sj info om iller jag har en iller bok men allt är inte sant

Aviendha
0

Visst, biblan har sällan böcker, men de allra flesta bibliotek har datorer, tom lilla hålan Sveg har det på sitt bibliotek, som man ofta får låna gratis, eller hyra en kortare sväng.

Då kan man ju googla, eller söka reda på illerfolk. Den första kontakt jag fick var via blocket. Jag åkte hem till henne, inte för att köpa illern, eller ens som potentiell köpare från början, utan för att få kontakt med en som faktiskt haft iller. Tänkte att hon visste lite, och kanske vilka man kunde kontakta. Finns en massa olika vägar att gå =)

Kanske kan man ta nr till en förening som STIF och ringa? I dagsläget vet jag inte hur det hade gått, men på något vänster så kan man enkelt få tag på en människa som har iller, och denne kanske kan tipsa vidare. Det är inte så svårt, om man vill.

zickan
0

förlåt. jag trode ni menade råttor i bur och iller utanför. inte att de skulle gå ihop. det är ju komplett livsfarligt. Ingen vet när en illers jakt instinkt tänker vakna till liv igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zandra---83
0

#67 Visst nu är jag mer inne och vet vad internet har att erbjuda, men när jag förut (det var några år sen och han har jag ej kvar, vill ej gå in på varför jag ej har han kvar) så hade jag ingen dator hemma (bodde hemma) och då visste jag ej om att biblan hade datorer. Så dom situationer finns också (hästen köpte jag av hans uppfödare, men fick ej mycket info hur den skulle skötas, visst jag tyckte om uppfödaren som person, men jag fick inte veta något om skötel.