Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 545 ggr
Glimma
0

nybliven illerägare.

hej! Jag är nybliven illerägare och har lite funderingar…

Min Alvin stämmer inte in på "de standard färger" man kan hitta för illrar… skulle vara kul att veta vad han är för färg? men, då jag inte vet såmycket om färgerna så kanske någon här kan hjälpa mig?

Har inga bilder upplagda ännu, men det kommer.

Han är väldigt ljus i ansiktet, vit/beige.. Har ljus-lättmörk bruna fram och bakben och svanstippen är mörkbrun. ytterhåren på pälsen på ryggen är lätt grå-aktiga..men det har dom blivit nu när det blev kallare ute.

jobbig förklaring, hoppas någon förstod.

Aviendha
0

Brun, som i viltfärgad eller kolafärgad som hos en pastell?

Rent spontant så skule jag gissa att det är en ljusare viltfärgad, eller en viltfärgad med vinterpäls du har. Då blir de väldigt ljusa i ansiktet, men det kan ju ändå vara en "skiftare" eller vad man ska kalla dem.

Kolla i JossanH s tråd om hudtumörer, har för mig att hon lagt ut bilder där på hur hennes iler Dexter förändrats över tiden. Annars så kan vi säkert hjälpa när vi får se en bild =)

Gratts föresten!

Tusss
0

grattis till illern :) håller med #1 att de låter som en ljus viltfärgad

Aviendha
0

#3 Nu lärde jag mig något =) Har inte tänkt på den gråaktiga pastellen. Om jag har sett den innan har jag säket tänkt på den som en väldigt ljus viltfärgad.

[jenkass]
0

Tycker oxå det låter som en pastell, men det blir ju lite lättare om man ser bild;) Tänk oxå på att de kan ändra mycket färg på pälsen iochmed pälsbyten (sommar/vinter)

Ceciliaolucifer
0

#4 Det finns många varianter av allt :)

myhex
0

I mina öron(elr det kanske heter ögon när man läser) låter det som en pastell

Glimma
0

Nu har jag lite bilder… inga bra. det är snabbtagna mobilbilder.. men man ser litegrann

Johan-
0

Välkommen till Illrarnas underbara välrd!:)

Glimma
0

Alvins mamma är nämligen vit och pappan är viltfärgad. men hans morfar var pastell.

Ceciliaolucifer
0

#10 Du menar Albino? vit med röda ögon?

Eller en Dew? som är vit med svarta ögon. Ytterst ovanligt att illrar föds som dew. Men avblekta silverillrar brukar tas för Dew.

Men har du albino, viltfärgad och pasteller i tavlan så har du möjlighet att få alla färger i en kull :)

JossanH
0

Många pasteller blir riktigt gråaktiga när de blir äldre, eller ännu mer om de är tecknade. Då brukar de bli silver med en liten ton av pastell i..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade just väääldigt gamla bilder på Dexter som Johannah tagit innan jag fick honom.

Då var Dexter en väldigt, väldigt mörk pastell.

Jag älskar hans färg här.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus