Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1174 ggr
becka89
0

slickande Hjälp

undrar om det är någon som vet varför min illerhona slickar sig i baken hela tiden?

hon är inte kastrerad men har blivit parad för ett tag sen.

Har kollat men allt ser okej ut:/

Faxlin
0

Hur länge sedan är det hon vart parad?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

becka89
0

jag vet inte men typ 2veckor sen men är inte säker hennes uppfödare visste inte när:/ Kan det vara det?

becka89
0

jag vet inte men uppfödaren sa att det märker vi snart om hon vart dräktig

sarae
0

syns hennes bröstvårtor tydligt? Var det meningen att ni skulle ta hand om valpkullen? *hänger inte med *

Sarah
0

Ska ni nu ha valpar på eran första iller som ni hämtade häromdagen?

becka89
0

#4 Ja hennes vårtor syns tydligt.Och ja det var meningen för vi är bara fodervärd åt henne.

#5 det är inte våran utan vi är bara fodervärd åt henne.

Uppfödaren flyttar till uppsala och vill helst inte flytta henne när hon precis har fått valparna.

Men det var inte det jag ville ha svar på utan om det kan vara därför hon slickar sig så mycket där bak?

Faxlin
0

Då hon blivit parad så ja det kan bero på det. Så otroligt mycket kan gå fel hos en hona som blivit parad.
Uppsök veterinär nu, eller helst tidigare.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#6 yup det kan det…det kan även innebära att hon ska valpa vilken sekund som helst. e till att ni läser på ordentligt om allt som kan gå snett vid en förlossning, smat har nära til len bra veterinär, om något går snett, annars rfinns alltid risken att man förlorar sin hona (ja den finns även om man är förberedd såklart)

sarae
0

finns även risk för livmodersinflamation (dödligt om inte åtgärd vidtas genast) elelr vaginit. Har hon flytningar? Hur ser vulvan ut? Fortfrande svullen, eller mindre?

becka89
0

# tack för svaren. jada vi försöker läsa på men hittar ingen fakta om det:/ någon som vet??

sarae
0

ett hett tips är att kolla upp sådant innan man tar på sig ett så stort ansvar. Vad som chockar mig mest är hur en uppfödare kan lägga över en sån här stor sak på någon som inte har illervana ens.. helt sjukt att det finns sånna människor

Info får du leta efter i böcker sedan är det egna erfarenheter, samt andras erfarenheter man får använda sig av. och FRAMFÖRALLT att man känner illern väl, så att man snabbt märker avikande beteende. Det gör man inte med en iller man bara haft en kort tid. Så otroligt mycket kan gå snett vid en dräktighet/förlossning. för att inte diskutera jobbet med valparna sedan.

JossanH
0

borde inte illerns uppfödare finnas som stöd!!?

Det här tycker jag låter helt galet… Att överlämna en dräktig hona till någon sm inte haft iller tidigare! Det är ju vansinne.. För att ta en kull bör man vara väldigt förberedd och påläst. nu har ni massor att läsa och ta reda på.. Man vill ju trots allt minimera risken för att honan dör.
En iller valpar efter 42 dagar med plus, minus nån dag. Att inte veta när honan är parad gör att man inte kan säga att honan gått ver tiden och måste få kejsarsnitt…
Hoppas ni har bra kontakt med uppfödaren annars borde ni ta kpntakt med nån annan uppfödare som kan hjälpa er genom det här!!

Lycka till!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

"Illerns uppfödare visste inte när illern var parad" Vad säger man om det liksom. Jag hoppas verkligen att ingenting går snett här. Så många uppfödare som förlorat kullar och även sina honor under åren. Och de visste ändå vad de gjorde och har varit med ett tag. Att lämna över en dräktig hona till någon som aldrig haft iller tidigare är så fel så det finns ju bara inte. När någonting går fel kan det gå fel väldigt fort. Har ni 10000kr liggandes ifall ni måste åka in akut med henne? Eller ännu värre, vet ni vad ni ska göra ifall någonting går fel och ni inser att ni inte hinner till veterinären innan hon dör? Kan ni lösa problemet då? Jag blir mörkrädd av sånt här.

Aviendha
0

Jag hade nog avsagt mig ansvaret, det hade fått bli uppfödarens problem med valpningen.

Jag kan ärligt säga att jag inte idag, efter ca 3 år som illerägare har ens i närheten av den kunskap som behövs för att ta en kull. Så mycket har jag lärt mig.

Det är en massa man behöver veta och kunna för att "bara" ha iller, eller vilket djur som hellst, men sen när det gäller kullar på ett djur där så mycket kan gå fel, och faktiskt tyvärr går fel så ofta som det gör är ingen barnlek.

Sarah
0
sarae
0

#14 säger detsamma.. 2007 tackade jag nej till 2 valpkullar, jag had ekunnat ha hemma (alltså inte egna honor)… pga att jag inte had etillräckligt mkt vana, och framförallt för at jag inte kände honorna. Och då hade jag haft iller i 4 år. När dweia fick sin kull vart jag livrädd, trotts att jag hade läst på mängder, och trotts att det var min egen hona. Men jag hade då bara haft henne i 3 månader och kände att jag inte hade lärt känna henne väl nog. Som tur var gick det bra, och jag upptäckte både vaginit och början till mastit i god tid.

Musiken
0

Jag sager som Sarah..

Aviendha
0

#16 Precis. Man bör nog förutom att ha läst, ha vart med vid ett par "havanden". Sen att Dweia fick både vaginit o mastit visar ju bara att det kan hända en hel del, som mycket fort kan gå käpprätt..

Utan att ha kunskapenså hade det vart kört. Du hade ju ändå läst på en hel del, och hade antagligen mycket kontakt med en drös andra uppfödare, för att ta kullar i framtiden, och tur var väl det när det gick som det gick.

Sara
0

"Info får du leta efter i böcker.."

Jag tycker inte det verkar som om hon har speciellt mkt tid att hitta dess böcker så någon kan väl hjälpa henne nu?! Ge tips och råd här inne eller via telefon.

Visst kanske inte en icke illervan person skulle tagit hand om just denna illern men nu är det som det är och då borde kanske ni som haft kull/kullar hjälpa till istället för att snacka om hur oansvarigt det är av uppfödaren osv.

Sara

UlrikaD
0

#19 Men å andra sidan är det verkligen upp till andra uppfödare att ta hand om den här uppfödarens valpkull? Hur man än vänder och vrider på det så är det otroligt oansvarigt att lämna över en dräktig hona till en icke illervan person. Fasen vet om det inte är oansvarigt att lämna bort den till någon som haft iller innan också. Att personen som nu har denna illern går in här och ber om råd istället för att ringa uppfödaren att fråga förstår jag heller inte. Uppfödaren har väl förhoppningsvis gjort det här förut och känner sin egen iller. Och uppfödaren BORDE väl också i rimlighetens namn vilja veta vad det är som händer med honan.

sarae
0

#19 när folk ändå inte lyssnar, och svarar på frågor… ja vad gör man då?

Och ja, info finns i böcker, men jag förväntar mig inte att en persom ska slänga ut flera hundra på att beställa flertalet olika böcker på engelska från nätet för att läsa om det heller i en sådan här situation. Läsa på skulle man gjort innan man försatte sig i en sådan här situation, för såvitt jag inte har misstförstått det hela, så var honans eventuella tillstånd redan känt när man tog sig an illern.

Det är väl bättre om råd fås här? Men det är oerhört svårt att hjälpa till när man inte får svar på frågor, som gör att man kan ge vidare råd. Frågor som jag ställt ovan t.ex.

Sarah
0

Det är svårt att hjälpa över nätet då det inte finns specifika frågor, speciellt så här tidigt in i dräktigheten. Om det kommer flytningar kan hon behöva pencilin. Om det finns fler djur behöver hon avskärmas från dem ett tag innan beräknad förlossning. Svårt att veta när nu. Hon behöver ett mysigt bo att känna sig trygg i och gärna med flätbart material. Kanske är det en vits för dig att göra ett ultraljud om några veckor för att se om det är något och på så sätt göra det enklare för dig att förbereda. Hon kommer byta all päls och plocka sig på magen innan. Sånt ser man inte alltid hos skendräktiga honor. Ngt dygn innan valparna föds kommer det en vaxpropp. Du måste läsa på om kost och se till att de får i sig ordentligt med näring. Det finns massor att läsa och det är svårt för oss att sitta och rabbla allt man ska kunna. Det här var några snabba som jag kom på nu bara. Vi som föder upp har ägnat massa tid till att läsa på och förbereda oss. Det går inte bara att överföra.

Sarah
0

Jag vill precis som sarae påpeka att läsa på skulle man gjort tidigare.

Sara
0

# 20 Men snälla nån.. Klart man ska hjälpa till när det nu blivit som det blivit. Hade jag haft kull själv hade jag hjälpt till.

Det handlar om ett/flera liv och inte tror jag någon skulle låta bli att hjälpa till bara för att den egentliga ägaren/uppfödaren inte verkar vara så seriös/kunnig, sånt hoppas jag folk kan sätta sig över.

# 21 Kanske personen i fråga inte vågar svara pga rädsla för påhopp? Hon har ju redan fått höra att hon inte borde ha illern.

# 22 Jättebra att du skrivit ihop lite som kan hjälpa. Får man inte svar så är det väl bara att ösa på med goda råd och fakta.

Det är lätt att vara efterklok, tror fodervärden förstått att hon borde läst på innan och att det inte var så bra att ta just den illern.

Sara

sarae
0

#24 varför skulle man inte våga svara på om illern har flytningar? Hur vulvan ser ut? Innan jag ställde de frågorna har ingen sagt att hon inte bör ha illern…. men för att kunna bli hjälpt, så måste man även hjälpa själv…

det är som att säga "min iller är sjuk, hjälp mig" och sen inte svara på frågor gällande illerns tillstånd… hur lätt är det att komma med vettiga råd då?

Faxlin
0

#19: Jag har pmat båda mina nummer till henne så att hon kan ringa om hon vill.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Ja, hon behöver ju kontakt med någon som är uppfödare och har varit med om valpning tidigare- bra Åsa att hon kan ringa dig!

Som sagt- får man inga svar- hur ska man kunna ge goda råd då? Det kan vara A och O för hur hon borde agera!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 25 Det kanske inte är själva frågorna hon inte vågar svara på utan vad som kan komma mer och då menar jag inte från dig utan från alla andra oxå.

# 26 Jättebra Åsa!

Sara

becka89
0

Okej nu är det så att det är lite svårt att svara om man inte är inne eller hur?

men nu är jag det och ska svara.

becka89
0

#9 nej hon har inga flytningar vad vi har sätt. hennes vulva är inte svullern längre

becka89
0

Vi tycker också att det är fel.

just nu mår hon prima och har inte slickat sig på hela dagen.

hon är pigg och leker som hon ska.

hennes bröstvårtor syns fortfarande ganska tydligt.

Nej vi har inte 10.000kr ifall något skulle gå fel och vi vet inte vad vi ska göra om något går fel.

Jag vet att det var väldigt dåligt av uppfödaren att lämna över henne till oss men vi skulle egentligen inte ta henne utan hennes syster.

Vi har ganska bra kontakt med uppfödaren Vi har över funderat på att lämna henne till uppfödaren igen eftersom vi inte har någon erfarenhet av att få valpar eller att ha iller.

AlbaStiffler
0

#0> Oj vilken hemsk sits ni kanske hamnat i. Grundregel ett med en iller, visar din iller sjukdomssymptom (är trött, inte äter, inte bajsar osv), åk akut till veterinär. När en iller visar symtom är det många ggr för sent, så ta symtomen på allvar, speciellt nu om hon kanske är dräktig. Jag skulle nog gjort ett ultraljud på henne för att avgöra om hon verkligen är dräktig och hur långt gången, så ni lättare kan avgöra när ni kan vänta valpar och veta om de inte kommit i tid.

Och ta kontakt med Faxlin om du behöver hjälp, du behöver antagligen all hjälp du kan få! Lycka till och berätta gärna hur det går. Håller tyvärr med de andra att det låter helt galet av förra ägaren att ge en ev dräktig hona till nybörjare, det är iaf ingen sits jag hade velat hamna i som rookie. Stackars er… Men som sagt, lycka till!

#26> Bra, vad snäll du är! :-)

becka89
0

#32 jo vi vet Jag tror inte hon är sjuk då hon äter som en "flodhäst" skiter som hon ska sover i 30min sen ska hon leka i 4timmar sen sover hon 30min sen leka.

Jo hade i haft dom pengarna så hade vi ju såklart gjort ultraljud direkt för att veta

Sabina-old
0

Hmm… Det är skrämmande att läsa dessa trådar då en person ber om hjälp och alla som vill illrarnas bästa, bara klagar… Istället för att skrämma bort de som söker hjälp och kanske har illrar som kan råka illa ut om de inte har tillräckligt med kunskap, så kanske vi skulle kunna försöka lösa problemen på ett snällre sätt!

becka89
0

#34 Ja man blir lite smått irriterad att läsa.

AlbaStiffler
0

#35> Vad har ni för deal med ägarna, för ni var väl fodervärdar? Står inte de för kostnaderna för ev akut-besök och veterinärbesök gällande hennes ev dräktighet? Tycker det vore självfallet i detta fall. Om de inte gör det skulle iaf jag anse att illern var min, dvs att det inte var tal om fodervärd utan om en omplacering.

Bra att hon är pigg iaf. Det bådar ju gott!

Har ni försäkrat henne (har förra ägarna henne försäkrad?)? Har ni taskigt med pengar så är det destå viktigare att hon är försäkrad. Tyvärr har jag för mig att försäkringen inte täcker just problem pga dräktighet (tex ett kejsarsnitt), men försäkringen är ändå jätteviktig.  försäkring på illern en av de få försäkringar som faktiskt lönar sig att ha för illerägaren. man tjänar nästan alltid på den, förr eller senare! :-) Agria är det som gäller. Ring dem direkt annars, kostar runt 500 spänn per år.

#34> Håller med, häpnade lite över vissas inlägg. Tyckte vissa inlägg var lite väl gå-på-iga. SÅna inlägg hjälper ingen mer än att det blir en jäkla debatt! :-O

Musiken
0

Men hur kunde hon lamna over denna illern, varfor fick ni inte systern som ni var lovade? Det tycker jag ar valdigt oansvarigt av uppfodaren! Ska ni ta hand om valparna ocksa? Betala for dem? Vaccinera, chippa och salja dem? Vad gor ni om ni ar tvugna att behalla dem?!

Jag hade nog akt tillbaka med illern idag, for illerns basta. Visst, det ar inte bra att flytta valparna om de nu haller pa att flytta, men personligen skulle jag nog hellre se att de blir stressade av att flytta an att de dor for att personen som har hand om dem inte har kunskapen som kravs! Och hon maste val anda ha vetat om att hon skulle flytta nar hon parade honan om det var ca 2 veckor sedan?! Usch vad arg jag ar pa uppfodaren!

Det ar bra att du kommer och ber om rad iaf. Kan inte vara latt att bli satt i den har sitsen.. en ja, du har fatt mitt rad; lamna tillbaka illern. Skit i om ni inte far hem systern istallet. Hellre ingen iller i nagra manader an att tvingas vara barnmorska at 2-8 illrar och allt vad det innebar.

skrollan
0

Vad hemskt att läsa det finsn människor som bara kastar över en dräktig hona till någon annan. Usch, denna uppfödare borde inte h*n heller ha iller eftersom man gör så, och inte ens vet när honan är prarad.
**** för dessa människor!!

becka89
0

#36 Vi får betala för allt jo vi tyckte att det lät konstigt eftersom det är ju som våran iller då. men det är väl för att hon ska få pengarna för valparna. Ja vi har försäkrat henne på agria det gjorde vi i måndags.

Faxlin
0

#32: Vet själv hur lätt det kan gå fel och vill självklart hjälpa till. Konstigare än så är det inte :-)

#34: Ja det är trist det hålelr jag med om. samtidigt så förstår jag att man reagerar först och kanske tänker sedan på hur det framstår. Alltid lättare att sitta och läsa andras komentarer med kritiska ögon än sitt eget. Jag vet att jag kan låta hård ibladn och har också blivit missförstådd flera gånger. Då folk tror att jag menat saker illa fast det inte varit så från min sida. Så lätt att det blir fel.

#36: Jodå försäkringen täcker sådant på just iller. Men då måste hon vara försäkrad innan hon blir dräktig vilket inte är fallet här.

Audiatur et altera pars

becka89
0

#37Ja det undrade vi med:/ japp vi ska få betala för alla kostnader.jag har faktist ingen anning vad hon håller på med

Musiken
0

Men om ni betalar for allt sa ar det ju eran iller! Eller?
Kan ni inte ta tillbaka henne sa hade jag behallt valparna och sagt at uppfodaren att dra dit pepparn vaxer. Som fodervardar ska ni val bara sta for maten?!

becka89
0

Men jag och killen har bestämt oss för att kontakta uppfödaren och kolla om hon har tid att hämta henne då vi känner att det inte komma gå och vi komma nog inte klara av det vi vill ju inte att något ska gå fel.

Plus att vi känner att hon verkar väldigt stressad av att ha flyttat till oss och det är inte bra för henne.

skrollan
0

ja, jag skulle inte ta emot en iller som jag ska pröjsa allt som går fel för, dem pengarna vore härligt att ha.
Dessutom vet hon inte ens när honan är parad, tycker synd om denna stackrs iller!

becka89
0

#44 jo vi tycker också väldigt synd om henne

skrollan
0

ja, stackars tös. Hon lär ju vara ägd av en uppfödare som inte fattar någonting om avel på illrar.

Aviendha
0

Blir det så att ni behåller henne tycker jag absolut att ni ska kräva ett kontrakt av uppfödaren, där det står vad som gäller ang. vettkostnader, mat, längd på ägandeskapen, valp-pengar, iafll något går fel osv. osv. Även småsaker.

Det verkar ju vara en del som är oklart, och är det er iller och hon ska ha pengarna för valparna, så ligger det även i hennes intresse. Jag menar, det är enkelt att då se vad man har att gå på i en överenskommelse.

Lycka till!

becka89
0

#42 nä enligt uppdödaren så äger hon henne men vi har henne och betalar för allt. tycker att det är helt sjukt. För om vi ändå betalar för henne så borde hon ju vara våran.

Ja om vi inte kan lämna tillbacka henne så behåller vi både henne och valparna och tar pengarna från valparna. det är ju inte precis billigt att vaccinera och chippa ett par valpar. då vill man ju gärna ha tilbacka dom pengarna istället för att ge dom till uppfödaren.

skrollan
0

får jag bara fråga, ni säger nu att det är helt sjukt hur uppfödaren resonerar om pengarna och kostnaderna, men hur tänkte ni då när ni tog emot henne?
Tycker synd om honan soms ka flytta runt så mycket!

Sara
0

Tror uppfödaren tycker det är en alldeles utmärkt idé att låta någon annan betala för och ta hand om sin dräktiga hona och dess valpar för att sedan kassera in pengarna för valparna.

Maten för en valpkull är inte billig och den tid ni får lägga ner är avsevärd förutom allt som kan gå fel. Veterinär är inte billig!

Tycker som så att ni skriver kontrakt att allt som har med dräktighet/valparna att göra ska hon betala och ni enbart mammas mat osv.

Vill hon inte detta så lämna tillbaka absolut!

Att behålla hona och valpar och sedan pengarna för valparna är olagligt/stöld. Men jag tycker att ägaren ockrar er ordentligt som det är nu.

Sara

AlbaStiffler
0

#43> Bra, tycker det låter rimligt. Känns som om ni tagit er lite vatten över huvudet. har själv 10 års illererfarenhet och även jag hade tagit mig vatten över huvudet om jag hamnat i er sits…

Tycker det låter sjukt att ni ska betala för annat än själva vardagsdriften (mat och kanske vanliga veterinärbesök som inte är akuta). Akuta besök och vetbesök gällande dräktigheten borde definitivt uppfödaren stå för om hon nu ska casha in pengarna för valparna sen.

har ni något avtal alls skrivet mellan er? OM ni fortsätter bör ni absolut teckna ett sådant, där det står att DE står för kostnaderna för valparna och veterinärvård för dem och honan gällande dräktigheten tycker jag.

#50> Är det klockrent stöld? känns lite luddigt trots muntliga avtal. Är det "skäligt" att be någon annan betala men sen själv ta försäljningspengarna för valparna? Är inte säker på att en sån muntlig deal (om det inte finns skrifligt) skulle hålla om det väl blev tvist… inte ett helt klockrent fall skulle jag säga, men man bör nog vara på säkra sidan och få allt nedskrivet på ett skriftligt avtal.

Sara
0

# 51 Att behålla nått som inte är ens eget är stöld. Samtidigt så anser jag att det är ocker från ägarens sida så om det skulle gå till domstol så skulle antaglligen fodervärden få rimlig ersättning utdömt.

Ett muntligt avtal gäller men det ska bevisas oxå, annars går domstolen på vad som är rimligt och det är inte att fodervärden står för alla kostnader och inte får nått för det när valpar säljs.

Sara

AlbaStiffler
0

#52> Precis, något sådant jag resonerade mig till med! Lite intressant fråga, men kanske inte relevant i detta fall…ÄN! och förhoppningsvis går det inte så långt heller.

JossanH
0

Men det här är ju sjukt! Snacka om att ni blir utnyttjade Becka89!!

Kräv ett kontrakt nu!! antingen ska uppfödaren stå för alla kostnader utan mat på illern och hon får pengarna för valparna.
Eller så kan ni betala och köpa illern och då betalar ni allt och får pengarna för valparna.. Ni skulle förlora så sjukt mycket pengar på det här. Försäkringen kanske inte ens täcker om nåt akut skulle hända eftersom den tecknades medans honan var dräktig och då kan ett besök som innebär kejsarsnitt kosta ca 10 000:- (vet nämligen om uppfödare som förlorat sin hona i samband som fick betala detta innan försäkringen gått in och ersatt)…

Bestämmer ni er för att behålla illern (och får ett riktigt avtal!!) så råder jag er (igen) att ta kontakt med en uppfödare som ni känner förtroende för som kan hjälpa er och "guida" er genom valpningen och valparna. Det kommer kräva massor av er men är tillräckligt motiverade och engagerade så får vi alla hålla tummarna för att det kommer gå bra.
Men det kan bli dyrt. och det kan bli en jobbig tid. Hoppas allt kommer lösa sig för både er och illerns bästa!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Igen säger jag herregud och undrar hur ni kunde gå med på detta från början…

werner
0

Tror inte för ett ögonblick att Becka89 hade i sin tanke att det skulle bli en dräktig hona hon fick på halsen, hon gick med på utfodring inget mer sen har en massa saker kommigt som ej var planerade, håller med de andra skaffa avtal på detta.

Ni ska ej betala för att ägaren är för lat och snål!

Det är bara jobbigt med en valp, sen har ni ej illervana (kan inte kalla mig riktigt van) sen ja en massa kan gå fel det kostar as mycket och jag skulle aldrig vilja ha ansvaret för nyfödda småttingar och dräktig hona heller som INTE är min egna.

Ceciliaolucifer
0

Men Rebecka till mig sa du igår att det verkade som att hon var uttorkad och vi pratade ett tag om det. Mår hon verkligen okej nu? Jag hörde av mig till dig och John men har inte fått ngt svar.

Jag tycker att det är tråkigt att ni tog er ann Isis när ni visste att hon var parad och att ni själva visste att ni inte skulle klara att ta hand om en dräktig hona, komplikationer och eventuella valpar.

Jag gav rådet att ni skulle börja med en äldre omplacering, och inte en valp. Men jag förstår inte hur ni tänkte när ni tog hem Isis.

För Isis skull hoppas jag att hon kommer till ett hem som har kunskapen och förståelsen för hennes situation.

werner
0

Nu börjar jag förstå mindre och mindre, hon är dräktig.. and then?

JossanH
0

Hon tog hem en iller som troligen är dräktig. är bara fodervärd åt henne men enligt uppfödaren ska hon betala alla vet kostnader och allt för illern men uppfödaren vill själv sälja valparna o tjäna pengar.
De skulle hämta illerns syster men hmtade istället den här dräktiga honan..

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

Medvetet eller icke?

JossanH
0

Som jag förstod det så var det medvetet från både uppfödare och köpare. Men låter Becka tala för sig själv :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

Okej då väntar vi på svar

becka89
0

Nu är det så att vi har vart på ultraljud och det vissade sig att hon inte är dräktig. Vi pratade också med ägaren till henne och frågade om vi kunde kastrera henne och om inte så skulle hon få komma och hämta henne. Så nu är det så att hon är våran iller och ska kastreras så snart som möjligt.

#57 Ja hon mår bra idag vetten kollade henne igår och allt var okej.

Men hon är ingen valp och hon har omplaceras till oss nu.

becka89
0

Tråden kan nu låsas då jag inte behöver mer hjälp

Tzatu
0

Bra att det löste sig :)

Grattis till illern nu då! :D

Sara
0

Så skönt! Grattis!

Sara

Faxlin
0

Trådar låses endas om det föreligger skäl för det. Således är denna olåst.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

skrollan
0

men vad härlig! och så skönt för tösen att äntliugen bli kastrerad, mycket bra val!! lycka till! :)

psst, åsa, du borde göra en atrikel om varför man låser vissa trådar ;)

JossanH
0

Skönt att höra!
Nu slipper allt krångel!

grattis :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

psst skrollan, det hjälper inte eftersom man måste kolla på alla fall individuellt. Men det tycks aldrig någon förstå så jag har gett upp :-)

Audiatur et altera pars

becka89
0

okej…

Tack :D

Aviendha
0

Vilken lättnad det måste vara för dig becka89! Med alla komplikationer som kan bli osv. Och efter alla om och men så har ni nu en iller, grattis =)

Faxlin
0

#63: Inte för att vara en glädjedödare. Men lita inte för mycket på ultraljud. Jag har varit med om tillfällen där de sagt att inget syns på ultraljudet och det har kommit valpar ändå. Till och med på en hund. så ett ultraljud kan missa 9 schäfervalpar. Och ja de kan missa illervalpar med. Så ja, inte för att vara taskig. Men jag litar inte på ultraljud.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Helt ärligt, inte för att låte hemsk. Men kanske är det bäst med en kastration oavsett dräktighet. Det har inte gått långt in i en eventuell dräktighet och det går att göra abort…

Sara
0

# 74 Hur fungerar illern efter en abort? Försvinner alla dräktighetssymptom och fattar illern att hon inte är dräktig längre? Eller blir hon skendräktig?

Sara

Faxlin
0

#74: Hur kan du veta att det inte gått långt. Det verkar inte ens uppfödaren veta enligt tråden.

#75: Det är olika. Oavsett omdet är en abort eller ett missfall så är det samma resultat. De mister valparna. Och vissa tar det bra, andra tar det riktigt illa.

Audiatur et altera pars

Sara
0

# 76 Ok, för om en hona förlöses med kejsarsnitt så har jag förstått att hon inte riktigt fattar att hon har fått valpar?

Sara

Faxlin
0

#77: Stämmer bra det. Fast där finns det till och med människor som inte kan få samma band till sina bebisar för att de inte varit med om själva förlossningen. Men inom djurvärlden är det lite hårdare. Och det oavsett om det är iller eller hund. ( nämner dem jag kan om )

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#78 borde inte bli samma sak om hon kastreras då. mister hon valparna pga missfall så "föds" de ju iaf men de gör dom inte vid en tidig kastrering..

I Beckas andra inlägg står det att hon trodde att hon blev parad för ca 2 veckor sedan….

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#79: Missfall kan ske även tidigare men okej om man ska vara korrekt i termer så är det en spontan abort om det sker utan att det är planerat. Provocerad abort är då man ser till att det sker. Nu kallade jag det för missfall rakt av. Fel av mig. Men om du läser mitt missfall i förra inlägget som en spontan abort så kanske du förstår hur jag menar.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Ja det stod att hon trodde ca två veckor.

Faxlin
0

Ja det var nog ordet trodde jag hakade upp mig på. Trodde känns inte så säkert i min lilla värld liksom.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Oavsett om det gått två eller tre veckor så anser jag att det är bättre med en abort, men det är min åsikt.

becka89
0

okej jag förstår. Men om hon inte är dräktig och man gör en abort vad händer då?

sarae
0

#84 det beror på hur tidigt/sent in i dräktigheten det är… ju längre in desstå större är risken för ökad blödning etc. Men har det inte gått mer än kanske 4 veckor så ska det inte vara några problem, så öänge man går till en veterinär som vet vad han gör- Ett ultraljud är definitivt inte säkert, särskilt inte så "tidigt" in, det finns mängder med illrar som ultraljudats bara ett par dagar innan de är beräknade att föda, och man har då inte sett någonting alls, men vips, så ligger där små pipande knyten ett par dagar senare. Så om ni ändå ska kastrera henne, så skulle även jag rekomendera att ni gör det snarast, så är ni helt på den säkra sidan så att säga.

werner
0

Knas det där men iallafall, grattis ni fick hem en iller tillslut trots en massa komplikationer och massa oseriösa personer ni haft kontakt med hitills.

becka89
0

som ni kanske vet så har ägaren tagit tillbacka isis igen då honsa att vi inte ägde henne och att vi hade fått allt bakom foten.

hon kom och hämtade henne för 2veckor sen.

Vi fick ett mejl igår där det stog att isis hade fått valpar på natten.Hon fick 5valpar.

Jag är väldigt ledsen att ho tog tillbacka henne, Men det är en stor lättnad att hon tog tillbacka henne ändå då jag inte tror vi hade klarat av att ha en massa valpar.

Plus nu har vi våran tös mercedez istället som bara är våran och inget stul:D

UlrikaD
0

Men jisses, att skicka en dräktig iller fram och tillbaka så där. Inget illa menat mot dig becka89 men mot hennes uppfödare. Hade ju kunnat gå hur illa som helst med valparna ju.

becka89
0

#88 Jo jag vet vi tyckte väldigt synd om henne. men vi kan inget göra nu. bara hoppas att valparna kommer till ett bra hem :D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.