Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 592 ggr
liisa85
0

Liten fråga om bur...

Jag har precis skaffat mig en liten illertjej på 12 veckor. Hon är en omplaceringsiller och har bott i bur hos sin tidigare ägare. Nu funderar jag på om hon ska ha kvar den eller om hon ska vara lös helt. Jag har henne i vardagsrummet och har tyvärr inget extrarum (bor i 2:a), annars hade jag ju inrett ett helt rum åt henne.

Ska jag ha kvar buren eller ska jag låta henne vara lös i hela lägenheten? Är det grymt att ha en iller i bur och ha henne lös när jag är hemma? Jag läste i en illerbok att illrar inte har något problem av att vara instängda om de får vara lösa när man är hemma och marknaden svämmar ju över av illerburar. Samtidigt känns det väldigt konstigt att ha ett sådant djur i bur. Har även två katter men de verkar tolerera illern väldigt bra. Skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter om detta.

Tina-A
0

Jag skulle ha buren men ha den öppen hela tiden så att illern kan gå in och ut precis när den vill..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sofie
0

Vi bor i en 2a med fem illrar. Vi har dom alltid lösa även om vi inte är hemma. Dom får va ialla rum förutom toaletten. Det har aldrig vart nått problem, men vi kollar alltid noga innan vi lämnar dom så vi inte glömt nått farligt framme.

liisa85
0

En till fråga… Om man har illern lös jämt med öppen burdörr, behöver illern en jättestor bur då? Har en gallertransportbur modell större för hundar till min tjej just nu. Räcker detta eller behövs större?

gameover
0

det räcker nog gott och väl.

Jag har en hemmabygg bur som är ca lite mer än en meter på båda hållen och jag brukar stänga in min korv på kvällarna eftersom han väsnas så mycket.

Om du ska iväg så kan man stänga in dom i buren, och i buren ska toalåda mat+vattenskål få platts, och utrymme att kunna röra sig lite i.

Shelby
0

Min bur står i illerrummet då Ronja hade den med sig och det är en slags trygghet för henne. Iris hänger med på det ronja gör så edt e nog skit samma för henne =)

Madde
0

Här hemma bor vi i en 2:a och vi har våra illrar löst i hallen och storarummet. Vi har även en stor transportbur som vi har öppen hela tiden.

Våra illrar gillar inte och vara instängda i burar mer än när de åker bil och inte har något val. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Misty
0

Jag bor i en tvåa… Vi låter dom springa som de vill dock inte i badrummet eller i sovrummet. Det funkar bra.. har dock deras transportbur framme och öppen då de brukar sova i den… eller under soffan…

Alwyn
0

Min lilla tjej e 13 veckor snart och jag sätter hene i buren när hon ska sova. Det verkar funka bra för hon går dit å sover även om jag inte stänger om henne, fast på natten så stänger jag om henne eftersom hon ännu e så bitig.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina giller inte heller burar nåt vidare.. jag bor i en 3a där illrarna har ett eget rum. I rummet finns en stor bur, ett hus och en massa filtar att sova i och rör att springa i. Jag har dom instängda där när jag jobbar och sover. Jag har en liten spjälad grind så att dom ändå ser ut och kan följa med på allt som händer om det tex kommer hundar hit. Då måste jag ha dom instängda. ha buren framme, men öppen. Du kan ju faktiskt annars stänga om henne till köket eller så i början för att se hur det går att inte ha henne i bur. Gör en grind som katterna kan ta sig över så att dom ändå har tillgång till hela lägenheten.

En bild på mitt illerrum- en gammal bild, strax efter att vi flyttat hit.

Sajtvärd på Iller.ifokus

gameover
0

åååw, en sån där bur skulle man ju inte tacka nej till, om dom kostade lite mindre ;p

Jossanh, vart har du köpt den?

JossanH
0

Jag och en kompis kontaktade några för ett par år sedan som skulle ta in 10 burar från typ holland eller nåt. Allt som allt gick hela kalaset på ca 2300.- inte alls farligt anser jag! Sen att jag köpt tyg för 500:-(i 3 omgångar) och sytt inredning för är ju en Skrattandeannan sak! den är så bra med, som går att fälla ihop!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

hade ingen bra bild, men här ser du den lite iaf!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
0

Oh vad fint dom har det Jossan! Duktig du är på att sy, och vilka idéer! Jag får sån inspiration! Måste köpa tyg imorgon, hihi.

Faxlin
0

Ohh, Jossan. Vill ha din inredning. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

-eM-
0

Jag vill ha en såndärn bur!!!

liisa85
0

Tack så mycket för alla fina tips. Jag vill ju inte ha min lilla tjej i bur, det känns inte naturligt men eftersom jag är nybliven illerägare är man ju rädd att lägenheten inte är nog illersäkrad och så. Men jag ska göra några försök att ha henne helt lös på natten. Då är man ändå hemma.

Faxlin
0

Ja, det där med illersäkringen är ett helt äventyr det.

Audiatur et altera pars

gameover
0

#11 jamen det blev ju snyggt även om plånboken kanske fick pina lite grann! Nu vet jag iaf vad som står högst upp på min önskelista (;

-eM-
0

Kan man inte få tag på dom där burarna på något annat sätt en SKILL och USA?

-eM-
0

Eller var det inte SKILL..

Faxlin
0

Nepp -eM- det var STIFs lg Skåne;-)

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Okej, jaja, men därifrån får man den ju inte i alla fall.. Måste vara minst 10 st som vill ha innan dom tar hem. Både jag och Malin här har väntat sen i våras och inget har hänt.
Finns det ingen motsvarighet som man kan få tag på i sverige?

Faxlin
0

Vi har ju buren som Amhs tar hem som är 100 gånger bättre. Där krävs det bara att det är 5 som beställer.

Audiatur et altera pars

-eM-
0

TAR DOM HEM BUR?!?! Hur der den ut? Vad koster den?

NinaS
0

Tror vi är fyra på Amhs burlista nu. Så snart så… *hoppas*

Faxlin
0

Hojtar till Madde, du har ju bild på den buren. Visa den nu;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Här komme en bild på buren som är från Ahms-illertorg. =)

-eM-
0

Mailade Anette nu! Vill ha vill ha! Men hur ser den buren ut? Ingen som har bild?

Madde
0

Buren kostar 3600. Men det är den verkligen värd. Super fin och man kan ha den i 2 delar och även sätta på en tredje del. =)

Faxlin
0

Men Madde satte ju ut en bild på den Såg inte du det.

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Oj, hm, går den att ''vika'' ihop?

Faxlin
0

Inte vika ihop, men man liksom plockar ihop den i smådelar. Hur smidig som helst kan jag berätta. Går fort också. Har sett Anders göra det nämligen på träffen i HC. Så jäkla praktiskt. Bästa bur jag varit med om. Den står HÖGT på min önskelista. Men, men tyvärr vill inte min plånbok det jag vill ;-)
Men kanske till nästa år. Men nackdelen är att det så ska finnas fyra till som kan/vill ha den också ju.

Audiatur et altera pars

Velsan
0

sån här bur har jag :) köpte den begagnad för 800 kr

Faxlin
0

Den är mysig Velsan, och det priset är inte att klaga på. Tyvärr händer sådant inte allt för ofta att det dyker upp sådana här stora burar begagnade.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Nä en sån bur som Ahms-illertorg säljer kommar aldrig ut på blocket och såna ställen. De är för bra för det. =) Vill ha buren idag. Om vi är 5 snart så hoppas jag att buren hinner komma innan IT så att vi kan ha den där och låta illrarna springa i under utställningen. =)

Faxlin
0

Gaahhh, jag vill, jag vill, jag vill. ;-)

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Ja den var lite dyr för min plåmmis, men vi ska se.. Vill ju absolut ha en!

Madde
0

Snacka med anette så får du se vad hon har och berätta om buren. =)

JossanH
0

Tack för att ni tyckte inredningen var fin!! Det är så kul att sy grejer. kan sitta 2 dagar i sträck och sy en hel inredning sen tar det ett halvår så gör jag om det igen!!! Det svåra är att komma på grejer som ingen annan har! Men hängmattor går ju alltid förstås!!Skrattande

Sajtvärd på Iller.ifokus

ThereseBergqvist
0

Min lilla Skorpan är lös och får vara i hela lägenheten.. Den är ändå ganska liten. En 1:a på 42cm2. Vi skulle inte ens ha plats med en så pass stor bur som hon skulle behöva :P
Men sen så är transportburen alltid öppen så om hon vill så kan hon gå in där..

liisa85
0

Har haft Stina lös på nätterna o när vi inte är hemma. Det går jättebra förutom lite skit i hörnerna. Men det går ju att torka bort. Annars är hon ganska duktig på lådan…

[tiiia]
0

#42 du menar kvadratmeter hoppas jag? annars förstår jag def att ni inte har plats för en bur ;)

Alwyn
0

haha! "På en pytteliten bostadsyta" som aladdins ande säger.

-eM-
0

Åh, nu håller jag på att fundera om jag ska köpa den där buren eller inte.. hm..

Theres
0

är det någon som kan lägga in en bild på en illerbur? hur stor ska en bur till en iller vara på ett ungefär? jag har en gammal råttbur som är 75 cm hög och 50 cm bred och 45 cm djup, men den är för liten va? iofs ska jag bara ah illern där i kanske om jag går tille n kompis ett tag, sen har jag ju en kaninbur som jag har haft degusar i och set är en såndär stor, tänkte bara att illern kanske smiter ut ur den genom gallren? sen undrar jag om någon ahr en bild på en iller som är 3 månader så jag vet hur stor den är?

golf.ifokus.se

-eM-
0

Här är en till bild på Iller buren Ferret Nation som AHMS säljer.
(Fy på mig, jag vet, bilden är stulen från google)

Måtten är:
Höjd m. hjul: 164 cm
Bredd: 94 cm
Djup: 63 cm

Fick uppgifterna av Anette. AMHS måste vara den bästa illeraffären att handla från. Vilken service! Jag handlar allt där..

Madde
0

Ok kanon att du har måtten de har jag aldrig haft. Fast jag har sett buren några gånger i verkliga livet. =) Men för er som inte vet hur den ser ut. =)

-eM-
0

Väntar bara på att få veta vad jag få i lön den här månaden, sen är saken klar :) Hoppas på att det blir mer än vad jag tror..

Madde
0

#48: Håller tummarna -eM- =)

JossanH
0

#45 En bur som är enligt lag i sverige en godkänd måste ligga på 5kvm om illern ska vara instängd där. det bästa är ju alltid om du kan ordna så den kan vara lös i ditt rum när du inte är hemma.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Shelby
0

50# är det inte nåt om 1m takhöjd ochså? eller?

[Falo]
0

#27 kan inte låta bli att varna för att de vita illrarna ovanpå buren på bilden snabbt blir gula om man har okastrerade hannarGenerad

sarae
0

Hahaha! men de ovanpå buren e i alla fall 100% rumsrena…alltid något Flört

Faxlin
0

haha ni är ju för tokiga ni. Innan jag fattade vilka illrar ni menade. ;-)

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Ja jag fattar då ingenting!

Nettan
0

-eM- kolla på bilden som Madde la ut på AMHS-buren. Ovanpå så finns det två vita mjukis illrar.
Falo har en sådan.. och en okastrerad brunstig liten pojke..
*nynnar "love is in the air"*

-eM-
0

Aha! :D Då förstår jag genast..

Faxlin
0

haha, jag förstår dig -eM- så jag funderade inan jag fattade det. hihi
Kände mig lite bortkommen ett tag. hihi

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Hihihihihihi. Åh vill ha den där buren nu!!

Faxlin
0

Har du beställt den?

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Här kommer en gammal bild på min bur. Här ser ni den lite bättre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

-eM-
0

Åsa: Nej inte än.. Måste vänta tills i morgon då jag vet vad jag får för lön.

Madde
0

Åh jag väntar oxå på och få se vad jag får i lön.  Hoppas att det inte är allt för lite då vi har mycket utgifter och jag sparar till transportburen Ahms-illertorg säljer. =)

Faxlin
0

hihi, det är så jäkla mysig bur. men att ha en sådan som resebur är väl lite lyxigt. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Jo man kan ha den i 2 delar så för våran del kommer det bli som transportbur och så tar vi med oss del 2. =)

Madde
0

i alla fall när vi ska åka långt och vara borta ett tag. =)

Faxlin
0

hihi, okej.

Audiatur et altera pars

mikestone
0

Hi  !

Im thinking of building a cage for my ferret/s. Is there anything in paticular I should know about . What to use , what NOT to use etc… thickness of wood, type of cage, floors etc.etc. ?

Thanx

Mike

Madde
0

#68: Hello Mike. I hope someone can help you with your questions. =)

domiino
0

#68 hi there! the best way to actually give you any advices is to go home to someone who has ferrets and see how they have built it..I´m sorry but my spelling in english aint that good so it´s hard for me to explain. However, if you could tell us where you live maybe you could go and visit someone nearby? or if you want i can taky some pics on the "cages" we have here at home for our little devils..

leeanlej
0

såg på en bild att det såg u som kutterspån i bajslådan. kan man ha det? (om det nu inte var det i lådan alltså)

vad har ni annars för märke på kattsanden?

sarae
0

Jag tycker Ever clean är bra…lite dyr men funkar bra. Sedan använder jag även Pussi katt sand som köps i mat affärer…den fyller sitt syfte, men misstänker att den har torkat ut trampdynorna på en av mina pälsar….sedan kan man använda typ pellets formad pappersmassa etc.

JossanH
0

"71 I mina toalådor ligger det träpellets som man eldar med! Funkar jätte bra då man slipper sand under fötterna vart man än går. Bajset tar man bort med spade och spånet som blir när dom kissar lägger sig i botten på lådan- så kan man sila bort det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag förstår inte hur ni beter er för att få sand under fötterna jämt ;-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#74 det är väl inte VI som betor oss det är ju illrarna som beter sig!!

Sajtvärd på Iller.ifokus