Hund -> iller, iller -> hund
Jo det är så att min Ior är 4 månader gammal och mina syvsyskon äger en hund som jag älskar och vanligvts kommer hunden hem till mig och jag går hem till dem rätt så oftast..Men sedan jag fått Ior har jag inte vågat bjuda hem dem..Jag försökt intrudusera dem en gång för en månad sedan..Lät hunden nosa på Iors rumpa och lät ior nosa på hunden men när jag sedan släppte ner Ior så ville hunden gå fram rätt så snabbt och jag blev rädd att han skulle hugga till Ior. Hunden är väldigt snäll men rätt så ivrig och livlig, han rör sig så snabbt att jag blir rädd..Hunden brukar gå fram till igelkottar och liknande men då nosar han bara på dem..
vad tycker ni att jag ska göra? ska jag skita i att intruducera dem eller tycker ni jag borde satsa och försöka, eller kanske våga se vad hunden gör? Några ideer, tips om vad jag ska göra??

Sådant här är det alltid svårt att råda om per nätet tycker jag. Man behöver se deras kropps språk för att kunna uttala sig rätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1 jupp,,du har nog rätt men vad ska jag kolla efter i kroppspråket på hunden då?? hur ser man att hunden bara är nyfiken eller vill hugga till?? Han är en rätt ivrig hund vanligtvis så det är därför jag har jätte svårt att avgöra… :(

#2: Om det är bara nyfikenhet eller att han tänker hugga kan vara svårt att se. Och likaså kan något som är bara nyfikenhet sluta i ett hugg om man har otur. Det bästa är om de kan få mötas på säkert sätt så de vänjer sig vid varandra så hundne är mindre ivrig. då först tror jag det blir lättare att avgöra hur man går vidare. Har du någon hage elelr liknande du kan ha Ior i så de kan mötas med galler emellan?
Audiatur et altera pars

ne det har jag inte än,,men det är smart..hade inte tänkt på det tack åsa!! :D måste bara skaffa nåt sånt nu :P hihi

Har du inte skaffat någon tills vi ses så kan du låna av mig. :-)
Audiatur et altera pars

hehe oki tack :D

Det är en jättebra ide att låta djur få mötas med galler emellan först. Hoppas att det går bra sen att låta dom träffa varandra utan galler. Lycka till :D
Som Åsa säger så måste man se hunden och illern själv för att kunna ge ett svar.
Det jag tänkte på var att, eftersom du beskrev hunden som livlig och ivrig, den kanske behöver mer tid att vänja sig. Den kan bli så ställd i en ny situation att ett litet hugg kan ske, utan att det är illa menat från hundens sida, men det kan vara illa nog om det vill sig illa. Lite som en överslagshandling menar jag. Vår hund är likadan. Han är så glar och vill NU NU NU! Världens snällaste hund, men han har någon gång nafsat efter marsvinet (som vart i säkert förvar bakom galler) när han blir exalterad. Jag har tolkat det som en överslagshandling från hundens sida, inte som aggressivt beteende.
Överslagshandling: När ett djur slits mellan två "drifter" som ex äta eller hälsa, slåss eller fly osv så kan den i sin obeslutsamhet utföra ett till synes irrelevant beteende som att sätta sig och putsa sig. Antagligen sker detta för att djuret känner att det måste få utlopp för en handling, oavsett vilken.
Paulina