Rädd Iller, tipps?
Jag har en illerdam här hemma som är lite mer än ett år. Hon är väldigt nyfiken och bara ÄLSKAR att gosa och mysa och ligger gärna i mitt knä när jag sitter vid datorn (vilket jag ofta gör på fritiden). Hon är inte rädd för andra människor men höga ljud stör henne så otroligt mycket! Hon bor i mitt rum men hon får vara med i hela lägenheten. I mitt rum har det alltid varit lugnt och stilla, aldrig några höga ljud. Bara två akvarie pumpar som låter. Och det som ororar mig är att hon rent ut sagt är skit rädd för konstiga lukter, okända ljud, och folksammlingar. Det har alltid gått bra med besök av kompisar och släckt och då har hon velat hälsa och så. Men jag blev riktigt förvånad när jag tog ut henne i köket idag. Vi hade precis ätit mat, vatten kokaren stog på och min mamma och två syskon var i köket. Jag har alldrig sett henne så skrämmd! Nu har jag långa rivsår på halsen efter att gullungen försökt gömma sig bakom mig. Jag fick lite dåligt sammvete när jag såg henne så rädd.
Något som hon också är rädd för är att gå ut. Hon blir lika skrämmd men det tränar vi på här hemma.
Så frågan är då om det går att träna bort? Få henne mer bekväm för vardagslivet och framförallt för att gå ut. Visserligen kanske det inte går men det skulle vara bekvämare för både lillflickan och mig.
Det gäller att inte smyga omkring, och att inte visa "hänsyn". Mina illrar sover även om jag dammsugar precis brevid dom :) Så försök att lev ett normalt "ljud" liv!
Jag skulle tipsa om att gå ut när det är lite mörkare, då blir dem oftast mer trygga :) öppna ytor är lite läskigt överlag. Men man får ta lite i taget!
Sen när du går ut så kan du ha henne innanför jackan så hon precis får ut huvudet. Då kan hon sjunka in när hon vill vara i fred.
Om hon ligger och sover och du närmar dig henne, sticker hon då? är hon så pass ljudkänslig? Jag brukar alltid börja prata med den iller jag närmar mig, dvs om den sover. Jag fortsätter att prata med illern och blåser sen lite på honom, och sen klappar jag honom lite försiktigt. Då blir det aldrig några "aha".
Och trösta inte när hon blir rädd. Tröstandet brukar istället förstärka tron om att det som lät verkligen var läskigt. Ställ en transportbur eller något hon känner sig trygg i, i köket när ni är där så hon kan gömma sig om hon vill.
Jag har Triton här hemma som också är lite av en fegis i vissa situationer. Ett tag så trodde han att allt som luktade annorlunda skulle kasta sig över honom så han var enormt försiktig och spattig om någon rörde sig när han luktade på nåt läskigt. Det beteendet kom plötsligt och är nästan helt borta nu igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kan spela hög musik och hon fortsätter att sova, likaså när jag går in till henne då sover hon och när jag närmar mig henne kan jag gå så nära som till en centimeter från henne med huvudet innan hon märker mig men det är i just sådana sammanhang som ute i resten av lägenheten. Jag menar, vattenkokaren är lägre än den musik jag spelar i mitt rum men ändå blir hon vettskrämmd.
Dammsugaren är obehaglig, men det är hon inte ensam om tror jag.
När vi går ut är vi bara i trädgården där det finns många buskar och växter och hon brukar få vara i gräshögar (bildade av gräsklipparen) men hon vill ändå bara in, klänger på mina fötter och när jag lyfter upp henne får jag bara ännumer rivsår. Jag går ut så ofta jag hinner för att vänja henne. Hon har uppenbarligen missat något om hon inte vill gå ut ;D