Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1090 ggr
Marina
0

Skandalös kastrering?

Sen vi fick hem nala har det vart mycket om och men och mycket oro. Bäst jag tar histiren igen kortfattat. Hon var alltså kastrerad av en veterinär i skåne i mars iår. Vi fick hem henne 25 juli. Då var hon fortfarande svullen om vulvan och såret efter kastreringen var inte riktigt läkt. Tog henne såklart direkt till min veterinär som rengjorde såret så det blev bättre och så gav vi henen en p-spruta för att se om svullnaden skulle lägga sig, vilket den inte gjorde. Så efter några veckor tog vi hormonpanel, den visade på att hon kunde ha binjurecancer. Så vi öppnade henne. Det var hittade var minst sagt överraskande..kan börja med att säga att svullnaden hade gått ner vid det laget och att binjurarna var fullt normala när vi öppnade henne. Men det första som mötte oss när vi kom igenom huden var en brun rund knöl i storlek av en glaskula…sen hittade vi en till….de satt där äggstockarna hade suttit. Man knyter ju med "catgut" innan man skär bort för att det inte ska blöda. Och precis efter där catguten satt så var det bruna bölder. När vi skar hål på dem så kom det ut väldigt illaluktade gulbrun vätska :S Så veterinären skickade prover och igår fick jag svar…det var stafylokocker i bölderna!! :O De måste ju naturligtvis ha kommit utifrån så min enda slutsats är att man verkligen slarvat med hygeinen under kastreringen.

Dessutom hade kastreringssåret fortfarande inte läkt på insidan, det var lite var och huden hade inte läkt ihop utan det var en stor ficka som gjorde det väldigt svårt att sy ihop henne igen där här gången.

JossanH
0

Fruktansvärt slarvigt av veterinär nr 1!!!!

Sånt här ska ju knappt kunna hända. Inte konstigt att inte såret läkt på insidan med denna infektion som lurat… Nä, fy vad hemskt!

Slarv som lätt hade kunnat kosta illerns liv om det var någon som inte hade insett att något var fel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Marina
0

Ja, min veterinär tyckte det var fascinerande att hennes kropp hade kapslat in infektionen på det sättet. MEN de kunde gått sönder i henen och om de hade gjort det så hade hon dött knall fall av bakteriechock.

Sara
0

FY!

Skicka in en anmälan!

Sara

Marina
0

Vart anmäler man och till vem? Jag tänkte jag skulle ringa dem men en anmälan vore nog bättre.

Sara
0

Hmm.. Kommer inte ihåg exakt men det ska finnas någon instans som tar emot anmälningar mot veterinärer.

Kanske någon annan vet?

Sara

TottsiGirl
0

http://www.vetansvar.se/

här kanske men jag är inte säker

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

#6: Ja det är vetansvar.

Där finns telefonnummer och adress och allt. Bara att ringa eller skriva en anmälan. De hjälper inte till med skadestånd och sådant. Men de hjälper till om någon veterinär har brustit i sitt yrkesutövande. Och det kan man verkligen säga i detta fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Veterenära ansvarsnämnden är rätt ställe!

Dock kan sådana utredningar ta massor med tid att göra. men det lär det vara värt när veterinären väl blir prickad. Dock tror jag det är extremt svårt att få en veterinär "dömd" eller avskedad, ska till rätt mycket för det. Dock kan det vara ett bra sätt att kanske få tillbaka pengarna för kastrationen (och övriga opertioner) genom att "hota" med veterinära ansvarsnämnden. Stå på dig och se till att dokumentera allt du minns och vet redan nu, alla detaljer bleknar med tiden…

Tur att ni öppnade upp henne tillslut.

Marina
0

Kanon tack för hjälpen. Jag vet vad hon heter och telenr och allt sånt men jag vet inte vilken djurklinik hon var på när hon opererade så jag har skrivit till Anette, uppfödaren, nu för att ta reda på det. Ska jag gå ut med namn på veterinären här eller det får man kanske inte?

Om man vill kräva skadestånd så måste jag alltså göra en vanlig polisanmälan också?

AlbaStiffler
0

Du bör nog inte gå ut med det här, det är väl inte lagligt med smutskastning… även om de illerägare kanske vill veta som rör sig i dina trakter. Men att berätta det över PM till de som vill veta bör ju inte skada.

Marina
0

Det är inte i mina trakter utan i Skåne kan jag ju iaf säga då.

Norrskenets
0

Va otroligt slarvigt gjort av den första vetten=(

ferretgirl
0

Vart blev hon kastrerad? Bor själv i Skåne (Helsingborg) och jag har aldrig råkat ut för detta. Och då har jag varit hos 2 olika veterinärer och fått gjort kastrationer på både tikar och hanar. Du får gärna skriva ett PM om det om du inte vill gå ut med namnet här, men det skulle vara bra att veta vem det är. För det är rent slarv från veterinärens sida, och det är ingen jag vill råka ut för då jag har en tik och en hane som så småningom ska kastreras båda två. Troligen under nästa sommar sedan Agnez har fått sin sista kull någon gång till våren.

Marina
0

Jag har skickat dig ett pm ferretgirl!

HarboJosse
0

du ska anmäla veterinären..

Faxlin
0

#9: En veterinär är en officiell person precis som en läkare. Så länge det är sanning och inte lögn. Alltså ej förtal så är det lagligt tillåtet att säga vilken veterinär det är. Och vi har tidigare tagit upp om veterinärer som rekomenderas med namn och de som itne rekomenderas med namn. Så du avgör själv :-) För mig som Sajtvärd är det okej.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

#16 ja, då finns det säkert fler som vill veta, så man inte hamnar hos den vetrinären.

Aviendha
0

Wow, man slutar aldrig att häpna. Det är väldigt allvarligt, och helt faschinerande att hon lyckades kaplsa in detta, det hade ju som du säger kunnat spricka när som hellst och förgifta henne på stubben. Vilken tur att det upptäcktes i tid!

Illercafe
0

# 14. Har du lust att skicka ett pm till mig med o berätta vilken veterinär det gäller. Bor oxå i Skåne och har många som hör av sig o vill veta bra veterinärer, det är bra o veta vem man INTE ska rekommendera