Diareé hjälp
chippen har fått (ursäkta uttrycket) sprutdiareé..
han gick på lådan för en timme esn då va allt bra men nu när han gick va de som vatten…
vad är de som händer med min plutt??!!
Ajdå.. Den biten är jag inte alls duktig på, men rent spontant så skulle jag gissa på att han fått i sig något olämpligt. Sen om de är stopp eller inte vågar jag inte alls yttra mig om. Hoppas någon med bättre kunskap kan svara.
Paulina

tack för de lilla iaf :)
Om du söker bode du kunna hitta lite trådar om just diarré kanske förstoppning. Då kanske du kan avgöra om det är något liknande, och om inte annat lära dig något om det =)
Har han bajsat mer? Dricker han?
Paulina
Bytt till ny mat nyss? Är han stressad över ex flytt, ny iller osv? Tror ni han kan ha ätit nått dumt? Har ni varit magsjuka?
Sara

ja har sökt men hittade inget om diaree :(

enda saken jag kan komma på skulle vara att han ätit något som inte e så bra… men han dricker massor med vatten och äter som han ska.. han har inte spyt vad jag vet..

nu är de inte lika vattning längre…. mer bara superlöst bajs.
Att han dricker mycket är bra, lätt att bli uttorkad vid diarré. Om det börjar stabiliseras nu, och eftersom det kom så plötsligt så KAN det vara så att det var något olämpligt i magen. Har du sett något udda i bajsen?
Håll koll på honom att han fortsätter äta och dricka och vara pigg.
Paulina

i will i will :) tack för hjälpen. inget annorlunda i bajset iaf.. :)
min A´lou spruta bajs när hon hade ätit lever :P
han har inte fått lever eller nåt annat kött som de får rinnigt bajs av? :)

han får lever en gång i veckan på onsdakvällarna så de är inte de. :/
okej.. för alou brukar prutta loss på väggarna annars me sitt leverbajs å kycklingmagebajs :P

myyys :P hehe nej men han fick de hos uppfödaren också så de är inga probelm för honom… nu sover han iaf.. hoppas de e bättre när han vaknar.
ok, då vet jag inte nått om det inte är så att han "bara" blivit magsjuk.
Sara

jag hoppas på mått dåligt att äåta och hoppas att de går över. nu sover han iaf som en liten stock :) får se hur de är imorgon.. tack för all hjälp allihop :)
ja hoppas de e bättre imorgon :D illrarna här skickar lite krya på kramar :)

aaw va sött.. :) tack
hur e de me chippen idag då? :) e de bättre?

samma.. de är "vattenbajs" som igår inte lika genomskinligt men lika rinnigt.. han äter endå som han ska han har ätit en hel kyckligvinge idag och en cokladplutt… ska nog åka upp med honom när jag får bilen för sökerhets skull.. vore jobbigt om de va något..
bättre en gång för mycke än en gång för lite. right :P
tack för att du frågar.. jätte gulligt av dig. :)
aa precis :) bäst att åka upp å kolla då kanske :)
hehe inga problem :) klart man blir orolig! :)
Konstigt. Kanske är han magsjuk ändå? Ger du mycket choklad? Tror choklad är giftigt för dem.. Har ingen källa, men har för mig det kan försöka hitta något om det om du vill.
Stackars liten.. Hoppas han blir bra snart, kan inte vara kul för honom att vara så dålig i kistan..
Paulina
jaa choklad e giftigt.

de är djurchoklad jag ger inga djur vanlig choklad. och nej han får typ en-två om dagen max om han gör något duktigt. hoppas på en sälng av magsjukan.. vi får väll se va dom säger när ja åker in.. blää vill åka nu men har inge bil… :(
#23 okej :) jaa bara åka in så fort du kan :) sålänge han inte beter sig konstigt så e de nog ingen fara :)
Håll koll på hans nackskinn så han inte blir uttorkad då detta är lätt hänt när dom får diareé. När Gustav hade diareé fick han dropp hos veterinären för att återställa vätskebalansen..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

han dricker jättemycke vatten så jag tror inte de kan vara de. men hur ser man på nackskinnet om de är de?
Om du tar ett lätt tag om nackskinnet och sedan släpper så ska nackskinnet falla tillbaka precis som innan gör det inte det utan stannar kvar i ett "veck" så tyder det på att han är uttorkad..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Nyper du i nackskinnet så ska det "slätas ut" fort. Som när du nyper i skinnet på handryggen. Om du sett det göras på en gammal människa vet du att huden "stannar kvar" i det nypta "läget", så blir det på en uttorkad iller.
Mina illrar är ofta lite åt det hållet när de sovit länge, de är dåliga på att dricka..
Paulina

Taskigt att han mår illa fortfarande.
Gällande den där chokladplutten. Risken finns att de innehåller laktos (mjölk) som ju åxå kan göra illern dålig i magen. De är ju laktosintoleranta. Så laktosfri grädde funkar, men inte med laktos. Många kattgodisar/hundgodisar innehåller tyvärr laktos har jag märkt. Dessutom tippar jag att de innehåller socker vilket i längden kan ge insulinom (cancer liknande diabetes).
Ett tips på superuppskattat godis som mina illrar verklgein blir helt galna av och som verkar rätt nyttigt finne på Gunnars Hund och katt i Uppsala. De finns på katt-godishyllan i 3 olika smaker och är som ett torrfoder som är Semi-moist (halvblött). Dvs de ser ut som torrfoder men är lite mjuka. Har för mig att det är James wellbeloved som gör dem, tror de heter typ Natures treat, eller något liknande och det står som sagt "semi-moist" på dem. Några såna bitar om dagen är skitgott och som sagt ett av de få godis mina illrar verklgien älskar. Glöm inte försluta påsen bara så de inte torkar. :-)

provade de på honom nuhan verkar ha vetskebrist… sitter och ringer till Djursjukhuset men ingen svarar dom säger bara "du är först i kön" men ingen svarar…

menar du Ultuna? Bara ringa vidare. 018-672680.
Om du tycker han har vätskebrist och de på Ultuna säger att du ska avvakta så påminn om att illrar sällan visar symptom förrän det är rätt allvarligt.
Be om dropp för att vätska upp honom och en ordentlig undersökning. Om du/ni misstänker att han har något i magen så är det kontraströnten som gäller.
Har du provat ge honom vätskeersättning? Har någon receptet? Prova sök på forumet. Annars lite enkelt sett så är det vatten som du värmer och blandar i socker (druvsocker, honung eller vanligt socker) och en gnutta salt i (och bikarbonat va?). Låt svalna. Om han inte dricker självmant kan du hämta en doseringsspruta på apoteket (oftast gratis eller för typ 5kr) och tvångsmata honom med.