Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 333 ggr
Theres
0

Ej testad på djur

Produkter som inte är djurtestade är ju bra (för djuren iallafall, sen om de är bra BRA så de funkar som de ska, det är ju en annan femma :P)
Men de måste ju vara testade på någon så man vet att det inte är skadligt, t.ex en mänsklig testperson.
Om vi tar en luftrenare t.ex.
Vi har en på toan, och på den står det klart och tydliget "not tested on animals"…
Frågan är bara om man vågar "rena luften" med en sådan med ett djur i närheten, om det inte är kliniskt bevisat att djuret inte tar skada av den… bara för att det är okej för människor så betyder det ju inte att det är okej för djur…
Bara en tanke.
Visst, det är hemskt med djurförsök, men tänk om man skadar sitt eget djur när man använder allmäna produkter som inte är djurtestade.
Haha, låter helt sjukt, men jag tänker mycket när jag inte har annat för mig.

golf.ifokus.se

Tzatu
0

Min kompis sa nåt liknande häromdagen :P "Om medicinen till hunden inte är testad på djur, hur sjutton vet man då om de funkar?"

Aviendha
0

Det finns en lag i sverige idag som säger att man int får ge ut en medicin utan att testa den på människor, för säkerhetens skull, sen teswtatr man i tre faser på människor innan den släpps..

I USA tror jag det var, så skippade de djurförsöksbiten på en huvudvärkstablett liknande magnecyl, den funkade jåättebra på människor, men i efterhand så testade man den på djur, med så dåliga resultat att den aldrig skulle fått säljas om den hade gått till djurförsök på en gång..

Iadg finns det rätt bra forskning ändå för att simulera djuröfrsök eller hur man ska kunna förklara det. Det är ett måste, då djurförsök bara får utföras om inget annat sätt att testa denna grej finns, och man måste ha ett godkännande från en etisk nämnd.

Men visst, det är en tanke som är bra. Men jag får gissa att det är en svårighet att få den saken godkänd hos nämnden, för det kan finnas andra alternativa metoder..

Saga85
0

Framsteg: I mars -09 kommer man slippa tänka på djurtestad kosmetika, då försäljning av djurtestade produkter kommer förbjudas i EU (gäller då även importerade varor).

Alternativ till djurförsök: Stiftelsen Forskning utan djurförsök

Djurförsök är inte helt pålitliga eftersom alla arter fungerar olika. En råtta, iller och människa behöver inte reagera likadant, och för att vara säker till 100% skulle det ju krävas att man testar på alla tre arter för.

Mediciner som i djurförsök verkat helt säkra dras ibland in då det uppkommit nya mer eller mindre allvarliga bieffekter. Min sjukskrivna mor fick t.ex. en medicin indragen för några år sedan då det visade sig att den kunde orsaka blindhet hos människor, något som inte hade varit fallet för försöksdjuren.

Edit: Nu blev jag osäker på om det var just den medicinen som orsakade just blindhet…

Jenahbella
0

ej djurtestade saker som smink kan vara djurtestat iaf, alltså delar av den.
säg att en mascara innehåller fem olika änmen så finns de fortfarande chans att några av dessa ämnen är djurtestade, men inte den klara produkten.. och då e ju inte mascaran djurtestad..

JossanH
0

#0 att man djurtestar något har egentligen ingen betydelse för om det är bra eller dåligt för djuret det ska visa om det är bra eller dåligt för oss människor.. Saken är ju att alla produkter skulle behövas testas på alla arter för att vara på säkra sidan annars.. Tex din luftrenare. Den kanske är testad på kanin, men det säger inte att den inte är dålig för din iller för det…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

Detta med djurtestat smink har varit uppe i ett annat forum och jag vet en ägare som djurtestar sina produkter och detta företag är även ägare åt ett annat företag där det står att just de produkter från företag 2 inte är djurtestat sina produkter, men eftersom det är samma ägare så litar inte jag i alla fall på den märkningen. Så det när det gäller produkter av olika det slag så köper inte jag det som har samma ägare och där ena företaget djurtestar produkter, utan då väljer jag ett helt annat företag.

Saga85
0

#4 Stämmer ju bra (därför man ska ta och kolla Djurens Rätts lista, där står bara produkter som är helt fria från djurtestade ämnen).