ska man låta dom?
ska man låta dom nafsa när dom är små? eller blir dom ej bit fria då? jag säger ju givet vis till honnom när det blir för hårt, har testat att knäppa honom på nosen men han tror bara att jag vill leka då, vad ska jag göra? är helt ny på illrar.

Man ska absolut inte knäppa en iller på nosen! Du ska ta tag i nakskinnet stirra han i ögonen och säga nej eller fy. Och låt honom absolut inte bita! Inte det minsta!
De ska inte nafsa så att det gör ont. Man måste lära dem skillnad på att nafsa och att bita. Man bör lära sin iller att inte bitas så tidigt som möjligt, annars kan det bli svårt att få dem bit fria. Att nafs vid lek är upp till var och en att bestämma om det e ok eller inte, men att nafsa hårt eller bitas e aldrig ok….så var konsekvent, e det inte ok att bitas på måndag så e det heller inte ok att bitas resten av veckan ;)
Personligen anser jag inte att man ska knäppa dem på nosen, då det gör väldigt ont på en känslig nos, och det kan av min egen erfarenhet ge motsatt effekt till vad man vill uppnå. Biter han hårt, säg NEJ med hög röst och ta bort handen, foten etc. Annars kan du säga NEJ och gå därifrån och ignorera honom ett par minuter. Är han väldigt stissig så stoppar du in honom i transport buren (utan filtar å mat etc) å ger honom ime out i ett par minuter så han lugnar ner sig. Annars kan du ta tag i nackskinnet å håll fast honom medans du väntar tills han slappnar av (Gäspar) eller alternativt håll fast honom mot golvet tills han slappnar av….håll inte hårt! obehaget ska vara att han inte kommer därifrån, inte att det gör ont! våld föder våld ;)
Efter han har blivit "straffad" måste du vara noga med att gosa med honom, och visa att du inte e arg längre….and måste förstå att du inte hatar honom för evigt ;)
Lycka till å var konsekvent ;)
ok. det att jag har knäpt honnom på nosen är att det har stott att man ska göra det i böcker jag har läst men nu vet jag vad jag ska göra tack för tipset!
hihihi…ja de flesta böcker om illrar e rätt gamla, å då hade man ett annat sätt att uppfostra illrar ;) Har själv läst dem! ;)
föresten vill jag säga att jag inte tyckte om att knäppa honom på nosen. men jag viste ej vad jag skulle göra stog alldrig några alternativ.
det förstår jag ;) ingen här som tycker illa om dig för det
gjorde det själv innan jag fick lära mig att det inte var bra….jätte bra att du kommer in här och frågar! om man inte frågar så får man ju aldrig lära sig något! Alla här har ju varit nybörjare på iller någon gång! 

hihi, sarae jätte bra skrivet! goodie MVG + :)
#7 hihihi tack ;) Bra att man får Mvg på något hihii

luuungt JA!
Jag låter mina bus naffsas.
Gör de ont säger jag till.
Knäppte på nosen förr men de är effektivare att ta i nacken har jag märk och säga FY.
Ett tillfälle bet jag tillbax för de gjorde så jäkla ont. Jag e elak jag vet :P
jag låter också mina nafsa när jag busar- gör det ont så nyper jag till dom i nacken och säger AJ eller NEJ! Jag älskar att busa när dom ligger på rygg och leker med min hand och då får man tåla lite nafs!!
Sajtvärd på Iller.ifokus