Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 389 ggr
[Niike]
0

Hur mycket tid

Hur mycket tid lägger ni på era illrar varje dag, på ett ungefär?

Och då ska allt som har med illrarna att göra vara inräknat (mys, rastning, städning, bus, utfodring osv) Tungan ute

Musiken
0

Oj.. Allt mellan 2 timmar och 20 timmar!
Vissa dagar sover jag lange, jobbar, pluggar och umgas med pojkvannen. Da blir det kanske 2 timmars kvalitetstid med dem.
Andra dagar ar rena illerdagar! Da myser vi, gar pa promenad i skogen, leker, tranar tricks och klipper klor osv :)
Pa senaste tiden sa spenderar jag minst 6 timmar om dagen pa kvalitetstid med dem.

Aviendha
0

Oj.. Bra fråga. Har för mig att det finns en liknande tråd i det med ;)

Utfodringen går för min del i ett kick, eftersom mina äter torrfoder. Men jag diskar vattenskålen varje dag, och matskålarna en gång i veckan, men det går även det på noll och ingenting.

Städning räknar jag inte in, det får falla på den "vanliga" städningen, även om det blir liite oftare då de hårar och släpar runt torrfoder lite överallt ;)

Det är så olika från dag till dag. Generellt har jag korta dagar nu på SLU, så jag är hemma en hel del, även om jag pluggar större delarna av tiden, men illrarna är ju med på ett hörn hela tiden. När de är vakna så fööker jag busa med dem, och de sover gärna i famnen (eller ja, iaf en av dem)

Jag kan inte säga att jag ägnar speciellt mycket "kvalitetstid" med dem, dvs tid som jag bara och enbart lägger ner på just dem, men de är ju med i vardagen på så sätt att man småbusar med dem medan man gör andra saker.

Kvalitetstid; kanske en timme/dag? Annars är de med på allt som görs i hemmet, när de inte sover vill säga ;) Och de gör de mest hela tiden tycker jag, förutom när jag ska sova ;)

Sen är det så olika från dag till dag. Vissa dagar ar jag mindre tid, vissa dagar så är de inte lika sugna/sover mer. Fördelen med två är att de kan sysselsätta varandra lite mer än om de är ensamma.

Om jag ska jämföra, så tyckte jag att jag lade ner mycket mer tid på mina marsvin när jag hade dem, men det är på en annan nivå. Även om de fick vara lösa ett par timmar varje dag, så var man med dem då. Illrarna tycker att det är jättekul när jag ska moppa, eller när jag vill sortera saker, vilket jag ofta gör på golvet numer av någon anledning. Jobbigt för mig men kul =)

På det viset är de mer som katter. Du ägnar inte så mycket kvalitetstid åt en katt, för den är ju med hela tiden.

Hoppas jag lyckades förklara någorlunda =)

Aviendha
0

Har puttat upp en tråd åt dig =)

ferretgirl
0

Håller nog med #1# där, det är olika från dag till dag. Men aldrig mindre än 2-3 timmar, men ibland blir det mer.

dima
0

Jag lägger ner ca 4 timmar bara på mina töser.. om inte mer och då är städning, matning mm inte inräknat! Det är mycke mystid men även fostran och bus, två valpiga busiga systrar vill ha matte med!

MimmieM
0

Jag känner mig jättehemsk, men jag kan verkligen inte sätta någon tid på det. Kvalitetstid ser jag som när jag bara är till för dem, dvs gå promenader eller kila runt på golvet och intensivleka. 
Klippa klor går på ett naffs, 5 minuter och det är klart på alla 3. Diska matskål tar inte ens en minut. Sitta ner på golvet och leka illerlekar 15-20 minuter innan de däckar i varsitt hörn. Zeke vill bara kela i knäet när man sitter på taletten och Oliver klarar oftast bara av 5-10 minuters kel i sträck. Jag undrar om mina ens är vakna 4 timmar om dagen?! Visst plockar man upp dem då och då, och sticker till dem en godsak inimellanåt. Promenerar med dem gör jag då rakt inte varje dag och det är ca. 30 min varje gång när det händer.

Carpe Diem

[Niike]
0

Tack så mycket för era svar =)

#3 såg det, tack :)