Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2659 ggr
[Cute]
0

Avelshane sökes för utlåning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer eventuellt låta Mynta få sin allra första kul under våren 2009, innan hon ska kastreras senare..

Hon är född 13/03/2008 (Pastell)

Kan tyvärr inte använda min iller hane Rocky som avelsmatrial, då han redan är kastrerad..

Så nu tänkte jag se om det finns någon avelshane till utlåning här inne på illerifokus?

(Bild Mynta & Rocky)

MVH Carolina & Co

Musiken
0

Ar det inte lite tidigt att para henne under hennes forsta lop? Jag kan inget om avel, bara en tanke.

JossanH
0

är det några speciella linjer eller stammar som du är ute efter eller inte vill använda dig utav??

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Cute]
0

#1 Nej det är väl inte tidigt, har fullt stöd från Myntas uppfödare och det är bra för honorna att få en kull innan dom kastreras.

[Cute]
0

#2 Detta kommer att bli min första illeruppfödning, så jag har inte så stor koll på vilka olika stammar/ linjer det finns i sverige.

Men kraven är ju såklart att illerhanen ska ha en frisk bakgrund med bra stam.

Sen är alltid tips & råd välkommna från er som driver illeruppfödning.

JossanH
0

Får man vara nyfiken o fråga vad du vill uppnå med din kull? Vad du har för mål med uppfödningen(om du nu ska starta uppfödning)?

Det är alltid intressant att höra vad folk har för framtidsplaner för illerstammen…. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#3 att det är bra för dem att få en kull är inte helt sant, däremot är det bra för dem att inte kastreras i sitt första löp.. sen kan man välja olika sätt att ta dem ur löpet, varav ett sätt är att låta dem få en kull.  bara förtydligar

hoppas du hittar en bra hane!

[Cute]
0

#5 Ja visst får man vara nyfiken, forumet är ju till för att man ska kunna disskutera saker & ting :)

Vad jag vill uppnå med en kull? Är väl friska valpar, nej men intresset är väldigt stort & jag vill gärna se att Mynta får en kull innan kastreringen. Sen så tycker jag att hon är så vacker i teckningen, himla go personlighet också hihi.

Men att starta en uppfödning vet jag inte, om det blir så senare.. så kommer det att vara i väldigt liten skala hemma.

Med fokus på varje individ, så att valparna blir väl hanterade & goa illrar.

Det är väl ungefär mina mål med en kull eller uppfödning.. Fast i liten skala ;)

[Cute]
0

#6 Tack för förtydningen, alltid uppskattat med information.

Men sen kan väl enstaka kastrerade illrar få en hona ur brunst också? Skenparning? Eller är det bara en myt?

skrollan
0

Jag tycker du ska se om du kan lösa det på ett annat sätt att få henne ur sitt första löp om du inte vill kastrera henne vid det första löpet.
Att hon har en fin teckning och go personlighet är inte det bästa att gå på om man ska avla, vi vill ju alla ha friska och långlivade illrar.
Men lycka till annars!

sarae
0

#8 visst kan de det. har själv användt en kastrerad hane i år, och vet flera som gjort det. men det är långt ifrån alla hannar som kan det. rör det sig dessutom om äldre kastrerade hanar som har lusten kvar bör man fundera på om de inte kan ha binjuretumörer.

[Cute]
0

#9 Nej visst ska/ kan man inte enbart gå på personlighet och färgteckning, utan inrikta sig mest på friskhet i övriga släktträdet..

UlrikaD
0

Jag har en kastrerad hane som har tagit mina två okastrerade tjejer ur löp i år. Har fungerat perfekt. Tycker att ska man ta en valpkull så ska man vänta tills honan har hunnit bli två år. Då har du mer koll på hur hon har utvecklat sig, ifall det har kommit fram några sjukdomar i de linjerna hon har bakom sig, hon har hunnit mogna ordentligt. Det finns ingen anledning att skynda på en parning, när det är så mycket som kan gå snett. Det är ändå ens ögonsten man chansar med. Honor kan ju faktiskt dö och då bör man ju se till att man gör allt så rätt som möjligt. Och att honan skulle må bättre av att få en kull valpar innan hon kastreras är en iller-myt, en av många.

Det du absolut ska tänka på i val av hane är att vissa linjer i Sverige är så otroligt utspridda så att du kan hitta släktingar till din tjej överallt, risken/chansen är otroligt stor att den tilltänkta hanen också har samma släkt bakåt. Så det får du kolla upp ordentligt. Jag har också illrar hemma som om jag skulle para nån av dem så skulle jag få söka mig utanför Sveriges gränser för att hitta någon passande hane. Bara några tips.

skrollan
0

vem kommer hon ifrån? :)

Sarah
0

Dog inte Myntas mamma oväntat? Är det en frisk linje?

Theres
0

#14 Va? Vad har du fått det ifrån?

golf.ifokus.se

sarae
0

#15 finns att läsa unde älskade saknade men aldrig glömda :(

skrollan
0

vart kommer mynta ifrån?

UlrikaD
0

Mynta är från Satmaran här på forumet.

Theres
0

Va :O Är hon död? :S

golf.ifokus.se

skrollan
0

juste, dem förlorade henne vid en födsel? =(

Sarah
0

Några dagar efter födseln.

[Cute]
0

Ja Mynta är Idas valp..

Vet tyvärr inte orsaken varför Ida dog efter hon fött dom senaste valparna, kan ju bero på en massa olika saker.. Men det ska man ju också ha i tankarna att risker finns alltid när man avlar.

Sen så är det inte alls säkert ännu om jag kommer låta para Mynta senare, just nu spånar jag bara runt och ser mig om.

Sarah
0

Väldigt tråkigt att man inte obducerar en iller som är eller varit i avel. Hur ska man annars kommar framåt? Gäller alla illrar iofs eftersom det alltid finns en släkting eller två som är i avel.

Theres
0

#23 Förlåt, men tyckte det lät lite kul, kan man obducera en iller som ÄR i avel? Skrattande

golf.ifokus.se

JossanH
0

#22 Beslutet är ju självklart ditt.. Men är det enbart en kull du är ute efter så skulle jag börja leta efter en hona som inte har frågetecken till dödsfall så nära i släkten.
Jag säger bara: Leta efter en hona för att ta en kull, ta inte en kull för att du har en hona… Många blir sugna på att ta kullar på sina honor för att de är så speciella på alla sätt o vis… Saken är bara den att ALLA illrar är speciella i sin ägares ögon..
Tänk om det tex rör sig om lymfom? Det kan ha ett snabbt sjukdomsförlopp och plötsligt leda till döden. Tänk om det rör sig om någon missbildning i kroppen? (inte helt ovanligt med hjärtfel tex). Vill du då chansa att föra det vidare på dessa grunder??

Som sagt- det är du som bestämmer hur du ska göra, mend et är mycket du bör fundera på o tänka igenom innan du gör ditt val.
Som sagt- kanske du kunde vänta tills hon är 2 år för att se att inte fler nära släktingar plötsligt går bort.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

jag håller helt med majoriteten här inne.

[Cute]
0

Givetvis vet jag om att man ska tänka igenom vilka beslut man tar och inget kommer ske utan eftertanke/ forskning utifrån övrig släkt.

Har haft iller sen 2005 och vet relativt mycket, men man kan aldrig lära sig för mycket. Det finns alltid mer information och nya saker som dyker upp hela tiden.

Men som sagt inget är bestämt just nu.

[Cute]
0

Sen vill jag även tillägga att det uppskattas att ni håller tråden på en trevlig nivå, där information tas upp istället för negativa påpekningar.

För det är ju trots allt detta som är det fina med iFokus, att man kan förmedla information och lära av varann..

Ville bara ha sagt det.. :)

JossanH
0

Jag tycker det är en trevlig ton här inne!
I vilket fall- nu hänger ju mycket på just den här lilla "negativa" incidenten och det hade nog betytt A och O för de flesta uppfödare angående avel på en sådan hona där för det läggs så mycket vikt på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Cute]
0

#29 Ja precis.

Visst det är avgörande ifall man avlar vidare från en sådan hona. Men dödsorsaken kan bero på en mängd olika saker, inte enbart någon defekt från tidigare generationer. (Men man ska ha det i åtanke)

Menar bara att vid en förlossning (oavsett djur typ) så finns det risker som kan leda till sjukdomar samt dödsfall. Det finns alltid risker när man avlar på djur.

Men utan obduktion så kan vi ju inte helt och hållet säga vad det berodde på, så ingen av oss kan egentligen säga vad som är rätt eller fel.

HannaM
0

#30 men en obduktion i detta fall visar helt säkert om det var en död valp i magen som ledde till att honan avled i så fall av likförgifting. Det kan också vara lymfom, eller hjärtfel, eller tusen tumörer i magen. Varför avla  när man inte vet.

När det gäller djur och djurs liv och avel tycker jag inte man kan köra med devisen oskyldig tills motsatsen bevisas…

JossanH
0

#30 jag håller med Hanna helt o hållet. Så länge du inte vet så kan du mer eller mindre riskera en hona och en hel kull med valpar… Det jag skulle fråga mig är- Är det en risk värd att ta? JAG skulle inte tycka det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Cute]
0

#30 Vad var det för ett påhopp?

"tycker jag inte man kan köra med devisen oskyldig tills motsatsen bevisas…"

Som om jag tänker så eller?! Kommer absolut inte chansa…

HannaM
0

#33 är det inte att chansa att avla på en hona vars mamma dör knall fall och inte är obducerad?

"Men utan obduktion så kan vi ju inte helt och hållet säga vad det berodde på, så ingen av oss kan egentligen säga vad som är rätt eller fel."

Du vet inte, då är det väl en chansning? Eller? Vad har jag missat?

JossanH
0

Jag förstår inte heller? Hur kan det inte vara en chansning när ingen obduktion har utförts?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Förstår inte heller. Men men. Ida dog väl ganska långt efter förlossningen? Om det är likförgiftning bör väl symptom finnas innan?

[Cute]
0

#36 Jag vet inte hur långt efter förlossningen Ida dog.. Ni kan väl ta upp det med Idas ägare istället.

För jag tänker inte disskutera frågan mer som kan smutskasta någon som inte ens är med i diskussionen..

HannaM
0

Ida dog fem-sju dagar efter förlossning, kommer inte ihåg exakt, vet att valparna var, eller nästan var en vecka. Min mening är INTE att smutskasta myntas uppfödare som recis som du säger inte är med i diskussionen.

Jag undrar bara varför du inte tycker det är att chansa att avla på en hona vars mamma dog utan tvärt utan känd orsak.

JossanH
0

#37 Precis som HannaM säger- Jag har hellr ingen avsikt att smutskasta någon. Jag ställde frågan till dig angående chansning eller ej..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Cute]
0

Sen kommer Salami att para sig med både Maya och Salsa under våren 2009. Och Maya är ju Idas tidigare valp.. och Salsa är Mayas…

Och det ni säger om chansning, jag kommer fortfarande inte chansa med något.

JossanH
0

#40 Ja, vad ägaren till Idas valpar som ska användas till avel gör är en helt annan diskussion då hon inte är med i den här tråden. Så det tycker jag vi lämnar här. Detta är din tråd.
Men då måste jag ju få fråga igen då och be om en förklaring- Hur kan du anse att du inte chansar om du parar Myntha vars mamma dött hastigt utan att visat några symptom på sjukdom och utan att obducerats? Hur ska du få reda på vad hon dog av?
Kan du förklara istället för att bara skriva att du inte kommer chansa- för jag förstår inte vad du menar….
När man väljer att ta en kull och tror på det avelsmaterial man valt att använda så måste man kunna stå för det och gärna motivera sina val. Annars tycker iaf jag att valet av avelsmaterial inte är speciellt genomtänkt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

#28 även "negativa påpekningar" är information. Tycker du ska ta åt dig av dem dem säger här inne positivt, dem vill bra din iller väl, se det inte som "negativa påpekningar".

[Cute]
0

#41 Ja visst det är en helt annan disskusion, eftersom personerna i fråga inte medverkar i denna disskusions tråden.

Sätter pungt här.

skrollan
0

#43 kan du inte svara på att du inte anser att du chansar? jag är också nyfiken!

HannaM
0

#43 och eftersom det är en helt annan diskussion tar du upp det för att..? 

Varken jag eller jossanh har frågat efter myntas uppfödares avelsplaner, bara dina tankar om hur det INTE är att chansa när man avlar på en hona vars mamma hastigt dött utan klar orsak.

[Cute]
0

Att inte chansa betyder att jag kommer vänta och se hur Mynta utvecklas till vuxen ålder. Kommer även låta en veterinär gå igenom henne och se om allt står rätt till innan hon eventuellt ska avlas på..

Ceciliaolucifer
0

#46 När anser du att en illerhona har uppnåt vuxen ålder? För du pratade om att ta en kull på henne bara för att du inte ville kastrera henne vid första löpet?

Vad för undersökning kommer du låta veterinären göra? För att utesluta tumörer, lymfom, insulinom och andra åkommor kommer att kosta dig tusentalskronor som inte går på försäkringen. Dessutom är det onödigt och plågsamt att ta alla blodprover i onödan.

Hur resonerar du?

sarae
0

#47 många utav de sjukdomar går det ju inte ens att testa för, om illern inte har hunnit utveckla det vill säga…och så var det där sjukdomshistorik på släktingar samt obduktioner kom in…så var det ja ;)

HannaM
0

Jättebra att låta veterinären kolla.. men som sarae säger, det allra mesta går inte att se om inte illern redan har det.. det är ännu ingen som kunnat hitta en "lymfomgen" som kan säga att illern kommer drabbas av det senare i livet.

Där använder man kunskaper som man får från släktens sjukdomshistorik… 

Jag är fortfarande inte ett dugg övertygad om att det INTE är en chansning att avla på en hona vars mammas plötsliga död är utan känd orsak.

Sara
0

Oavsätt vad så är det Cute som avgör hur hon vill göra.. Hon lär inte ändra sig för att ni bankar in det i huvudet på henne.

Sara

HannaM
0
Sara
0

Antog att ni tror på skriker högst = vinner, eftersom ni håller på att tjata hål i huvudet henne.

Sara

HannaM
0
skrollan
0

men det är ju bra, eftersom hon verkar inte förstå. Inget illa menat cute, men jag sa likadant om min hona ingen alla bankat vett i mitt huvud, nu skulle jag aldrig våda riskera henne!
önskar man kunde se på hälsokontroll om dem kunde lida av lynfom ex i senare år.. :)

[Cute]
0

Till alla ni som verkar tro att jag inte förstår vilka risker som finns så vill jag bara säga: Håll tyst, ni vet inte ett dugg om mig!

Jag är väldigt mån om mina djur och skulle aldrig riskera deras hälsa eller utsätta dom för något som kan resultera i något negativt.

Som det ser ut nu så har jag inga direkta planer på att avla på Mynta och det har inget med era åsikter att göra.

För jag visste redan att Myntas mamma dog strax efter hon fött den senaste kullen. Så tro inte för en sekund att jag inte tänker på det och vilka risker som kan finnas utifrån det!

HannaM
0

Bra dåså, full koll. 

Vi har definitivt väldigt väldigt olika syn på vad som är att riskera hälsan och vad som är neativa effekter hos våra djur. Det får vi acceptera båda två.

[Cute]
0

#56 Missuppfattning missuppfattning… Men du får tro vad du vill, lämnar detta nu och sätter pungt.

HannaM
0

är det en missuppfattning är jag idel öron, var är missförståndet? onödigt att bråka i onödan ju

Gustav-o-Linda
0

Hahahah, iller uppfödning är ett jävligt känsligt ämne !

Man vet vad som kommer att hända om någon frågar om det, hahahahah.

Lika kul varje gång ;)

HannaM
0

#59 gissar att det är så hett för att illerstammen är så usel… när mer eller mindre alla dör i förtid av olika sjukdomar …

[Cute]
0

Det är ni som bråkar.. Men men strunt samma. Sätter pungt ännu en gång.

Gustav-o-Linda
0

Jag vet…

Man måste konrollera riktig noga…

Jävligt tråkigt att det är så att alla får cancer o skit…

Måste in nytt blod !

Fånga ett gäng vild illrar o låta dom pippa som kaniner, sen släpper man ut dom vilda o då har man vilda valpar :)

Nytt blod i stammen :)

Min hona e hybrid, som tur e :9

HannaM
0
JossanH
0

#46 Jag tackar för ditt svar- det var det enda jag ville ha.
Jag säger som HannaM- vi har lite olika syn på saker o ting. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så är det ditt beslut i slutändan.

Skriker högst vinner??? Jag kommer alltid ifrågasätta det jag undrar.. Sedan om jag står själv och ifrågasätter eller om 20 andra gör samma sak skiter jag i…

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

och jag ber om ursäkt för mitt senaste uttalande, ska nog ta min trötta hjärna dit den hör hemma, i sängen

skrollan
0

fy vad tråkigt det är när man inte vill förbättre illerstammen! Vem är pappa till kullen som Mynta är född i?

Faxlin
0

Jag tror att poängen har gått hem redan faktiskt. Och jag tycker det är tragiskt att man inte kan ha en tråd där folk söker en hane utan att det blir tjaffs. Har man funderingar om något så kan man väl ta och starta en ny tråd om det istället. Och köra den i allmänt så kan det komma fram en massa bra saker. Som det faktiskt gjort i denna tråd som kan få finnas för upp puttande och sådant.
Åsikter och vad man tycker kommer aldrig vara samma för alla. Är det inte bättre att finnas och ge råd och stöd än att skrämma bort. Jag vet då att sajten startades med inställning att vara som ett kunskapsforum och hjälpforum för att hjälpa illrarna och folk som vill skaffa iller. Allt för att öka kunskapen. Frågan är kanske om man lär genom att bråka eller genom att diskutera.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Jag kan bara säga vad jag själv skulle ha gjort/inte gjort i detta läge, och det att jag inte hade avlat på vare sig en tik eller hane vars mamma har dött strax efter födelsen. Och vare sig nu det har varit en sjukdom eller om det har varit så att hon bara har haft en död valp i magen som inte har kommit ut, vilket kan inträffa för alla djurarter och då orsaka en sk septiskchok som djuret dör av. Och speciellt som inte  en obduktion av djuret  gjordes, det är en så god anledning, som någon att inte avla på avkomman efter ett sådant djur. Vet genom läsningen här inne att Satmarans valpar annars verkar vara friska och snälla djur. Jag själv hade inte avlat på ett djur vars mamma dog strax efter födelsen, men det är min anledning, vad andra tycker är upp till dom.

Sarah
0

Det är synd att det genast kommer upp ord om att folk bråkar. Alla måste få fråga utan att bli anklagade för att vara bråkmakare.

Tzatu
0

Då kan ni väl göra en ny tråd istället och inte gå utanför trådens syfte, eller ta det via pm istället? Cute ville ju låna in en hane, så då kan ni väl hålla tråden ren från annat. Borde inte vara så svårt…

[Cute]
0

#70 Tack.

Sarah
0

Ska alla avla utan att någon får fråga om det? Det finns massor man kan ha glömt eller missat själv.

UlrikaD
0

Måste väl bara säga att om man jämför med andra trådar där folk har sökt hane för avel så är den här otroligt snäll. Folk har bara poängterat vad man bör tänka på och ta reda på vad som ligger bakom osv. Det är ju även ganska viktigt för ägaren till den ev. hanen att veta vad som ligger bakom honan som ska paras. Har läst denna tråden flera gånger nu och jag ser inga påhopp eller någonting faktiskt.

Tzatu
0

Jag har inte sagt att ni inte får fråga om det.

JossanH
0

Måste själv erkänna att de diskussioner som jag lärt mig mest ur har nog varit sådanna som inte alls hade med trådens ursprung att göra.. Trådskaparen har väl intebett alla om att hålla tråden ren på annat än tilltänkta hanar?
Hon har ju tom bett om råd o tips från andra som driver uppfödning…

I vilket fall- tycker också det är synd att vissa frågor automatiskt anses som bråk- spelar ingen roll när var o hur de ställs..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Frågor är en sak. Att tjata är en annan. Och jo trådskaparen vill att tråden ska återgå till ämnet vilket man tydligt ser med alla nu sätter jag punkt. Det betyder att man inte vill mer. Åtminstone i min värld gör det de. Jag tycker som sagt var att det är otroligt mycket viktiga saker och jag har inte sagt att det är påhopp i tråden heller. Men tror ni verkligen något blir bättre för att alla frågar samma sak om och om igen? Jag tror inte det. Därför jag skrev som jag gjorde. Och ja, jag tycker verkligen att ni kan starta en tråd om sådant här. Kopiera erat eget om ni inte orkar skriva nytt.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

HannaM
0

Vill man inte svara på en fråga kan man säga, jag vill inte svara på frågan. Att bara försöka prata bort den eller glida undan är inte ett svar.

Faxlin
0

Om någon undviker att svara på sjutton frågor om samma sak borde det i sig vara ett besked om att man inte vill svara. Varför kan man inte respektera detta. Och framförallt ska ni respektera att jag går in i en tråd och säger att nu räcker det. Starta en ny tråd om ni vill det. Varför jag går in i olika trådar och säger sluta beror på olika saker. I vissa fall är det trådskaparen som ber mig om hjälp i andra är det andra medlemmar som reagerar och i vissa fall jag. Hur som helst är anledningen inget som någon annan än jag har med att göra. Det enda som man behöver bry sig om är att jag som värd går in och säger till när det är dags att sluta eller starta en ny tråd. Och då får man göra det.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

HannaM
0

I inlägg #56 accepterar jag att TS inte svarar, då har jag väl gett mig?

I inlägg #58 är jag fullt öppen för en förklaring på vad det är jag missförstått eftersom jag tyvär inte kan förstå det. Jag vill alltså inte bråka, jag söker en fred?

I inlägg #61 säger trådskaparen att "det är ni som bråkar". Det är ingen som anklagat TS för att bråka, däremot anklagar trådskaparen alla(?) andra?

I inlägg #64 tackar JossanH för svaret, hon är alltså nöjd och har gett sig?

Visst, frågan ställs kanske tre fyra gånger men inget svar ges, frågeställarna nöjer sig med det (se inlägg #56 och #64). Tjat?

Angående inlägg #70 om att gå utanför trådens syfte och även #76 som tar upp att trådskaparen vill att tråden ska tillbaka till ursprungssyftet (avel på dennes hona) så har frågorna ställda av mig och JossanH hållt sig till det ämnet, TS spårar ur och börjar prata om en annans uppfödares avel och vi utrycker båda två (#41 och #45) att det är en helt annan diskussion som vi INTE är intresserade av.

Vad som är bråk är för mig svårt att se. Jag förstår inte en sak, vill ha den förklarad, frågar ett par gånger och nöjer mig sedan med det svar jag får (se #55 och #56). 

Enda påhopp jag kan se i tråden är mitt eget på "oss" i inlägg #53.

Så anledningen till att jag har svårt att respektera att sajtvärden går in i denna tråd är att jag inte kan se anledning till det.

Faxlin
0

#79: Du har missat en del. Du behöver inte förstå varför jag går in i en tråd och säger till om något. Bara förlja det som jag ber om.

citerar mig själv från #78:

Det enda som man behöver bry sig om är att jag som värd går in och säger till när det är dags att sluta eller starta en ny tråd. Och då får man göra det.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

HannaM
0

#80 ok, jag behöver inte förstå, sajtvärden har rätt att utan att någon förstår göra som denne vill. Fint.

JossanH
0

#80 så om du säger "hoppa" så ska vi hoppa utan att ifrågasätta? Får du även dela ut varningar till folk utan att förklara varför eller gäller det här "du behöver inte förstå varför" endast när du går in och redigerar i trådar??

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

jag måste hålla med om att även jag tycker att denna tråden var trevlig med information mot vad andra trådar har vart här inne. tycker inte det vart något speciellt påhopp utan viktig information!

kent
0

#82: Är ingen som ber någon hoppa inne på iller.ifokus. Rätt orelevant. Jag har aldrig delat ut varningar utan att ge förklaring på varför. Så vad du får det ifrån förstår jag inte.
Men om jag redigerar en tråd så gör jag det av en anledning, om jag ger en varning finns det en anledning.
Vad som ligger bakom är inte alltid något jag kan skriva ut. Därför att det finns tillfällen när folk tar åt sig över saker ni gamla "rävar" i gemet inte tänker på.
Dock ser jag fortfarande att det är trist att inte tråden får handla om det som var meningen från början.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Madde
0

#84: Hmm åsa nu har du varit och nallat på Kents konto. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaD
0

Jag måste väl personligen säga att jag tycker att tråden handlar i allra högsta grad om vad det var som var meningen från början. Att hitta en lämplig hane till Mynta. Det som har kommit upp är väl mer ifall Mynta är lämplig som avelshona. Det är väl otroligt viktigt INNAN man tar en kull.

UlrikaD
0

Sorry, ändrat.Skäms

Pirjo
0

#86 "Lämplig"? För vem? Det är väl ingen annan än den som ev tänker ta en kull på illern som kan bedöma hur "lämplig" just den illern är för ändamålet, eller?

UlrikaD
0

Lämplig för trådskaparen naturligtvis. Men om hon inte får någon info hur ska hon då veta?

JossanH
0

#89 Om hon är lämplig eller ej avgör väl den som ska avla!? Det som hänt i denna tråd är att folk har ifrågasatt vissa saker och inte fått svar… Men nu har jag iaf fått de svar jag velat ha från trådskaparen..

Däremot är jag inte helt nöjd med sajtvärdens agerande… Måste det inte iaf finnas en förklaring till varför något redigeras??? Enligt Åsa måste inte folk förstå varför saker redigeras- bara lyda… DET tycker jag är dålig stil.. Det minsta man kan begära är väl iaf information!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jenahbella
0

nu har ni ju gett henne infon ni tycker hon behöver? dags att sluta älta detta!

Faxlin
0

#91: Som Sajtvärd kan jag tyvärr inte ge er informationen om varöfr något redigeras jämt. I illervärlden är det många som tycker att det finns otrevliga människor som inte vill ta en dust med er. Och då får jag ta den istället. Och jag lämnar inte ut dessa personer. Så så är det ofta när et gäller redigeringar eller borttagande av trådar. Tyvärr har jag inte lust att kasta folk till vargarna, de måste våga be mig om hjälp och veta att det stannar hos mig. Sedan om ni tycker det är sålig stil så kan jag bara beklaga det. Men så är det i alla fall.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

se7en
0

jag kanske har en hane vi kan diskutera. Har ej läst tidigare inlägg, så jag antaratt de varit lite tjafs. Hör av dig om du är intresserad. Denne hane kommer att ingå i dokumenterad avel, vi har kull nu, men vill ju försäkra oss om att de är friska innan vi fortsätter och gör samma komb igen. och så ska jag tala med min mentor om det. Du har nu kanske redan hittat hane, men är du intresserad så finns han tillgänglig i alla fall ett år till, minst.

Lycka till, kram Sabina

MimmieM
0

Det kan bli svårt att hitta en hane där inte Atlas är involverad! Finns det inte tillräckligt mycket valpar efter honom? Satmara har helt underbara illrar, men behövs det fler illrar efter Atlas?

Carpe Diem

se7en
0

Min hane har bara en kull efter sig, kommer fråm skånska linjer, om det kan vara till hjälp!

Kram, Sabina

Sarah
0

Bara för att han endast har en kull bakom sig så betyder det inte att hans föräldrar inte har fler ;) Vissa skånska linjer är det verkligen matadoravlat på. Som MimmieM säger är det extremt mycket illrar som har Atlas bakom sig.

FerretCrow
0

har mynta atlas i sina linjer då?

skrollan
0

Satan, jag är livrädd att ha atlas i släkten hos skrollan eftersom att jag inte vet någonting om henne, hon kan komma precis vart som helst i hela landet.

[Cute]
0

Någon som kan uppdatera oss om släktträdet? Och nej jag har inte hittat någon lämplig hane åt Mynta.

Sarah
0

#99Men, Atlas behöver ju inte vara en dålig hanne bara för att han är extremt mycket avlad på.

#Jag vet för lite om den grenen. Men uppfödaren har väl kontakt med hans ägare.

FerretCrow
0

#99&101 nej atlas är inte en dålig hane

skrollan
0

Nej, men finns det någon som vet hur många kullar den grabben haft? Jag är livärdd att köpa en iller med innavel nu eftersom atlas har ungar som det kan avlas på hej vilt!

sarae
0

#103 har hört att han var pappa till ca 130 valpar 2007 (inte alla hos ägaren så klart).. hur många kullar det var har jag ingen aning om

Inavel/öinjeavel behöver inte alltid vara fel, så länge det är välplanerad avel med kända, sunda djur, men i många fel så blir det ju inavel av misstag, då man inte har hel koll på alla linjer. Tror de flesta linjer innehåller någon form av linjeavel längre bak i släkten. Vissa medvetet andra omedvetet. Inavel på djur är inte att likna med inavel på männsikor

se7en
0

Dessa skånska linjer avlar på jaktiller, ej sällskap. Men det är klart att de kan vara släkt, men jag tror inte det. Men hans förfäder har bara använts i jakilleravel. Känner uppfödaren, han har rätt bra koll på sina illrar, kan ta reda på mer om han låter intressant. Han är mycket noga med att ej linjepara/inavla i alla fall. Inavel leder ju till, om båda föräldrarna bär på en ärftlig sjukdom men ej utvecklat den, att avkomman får dessa gener i dubbel upplaga och har lättare att utveckla sjukdomen. Dessa regler bör väl gälla alla djur, inget jag medvetet skulle bidra till.

Kram!

skrollan
0

ja, jag är livrädd. Vill helst inte ha honom i mina illrars släkt, visst dem kan lika gärna få en sjukdom m.m. utan atlas i släkten. Men att höra hur mycket valpar får hela tiden, känns inte bra att veta om det blir "dålig" inavel =/

se7en
0

#106 Precis, man vill ju undvika risken för ohälsa. Det kan komma bra avkomma ur linjeavel, som är friska, men för mig personligen tycker jag inte att det är värt den chansen. Det är bättre att satsa på säkra kort i uppfödning, gambla får man göra i pokerSkrattande!

Hälsan framför allt. Tycker jag!

Men vem är denna Atlas? Vill gärna veta mer om honom eftersom han verkar vara stor i illervärlden.

Kram, Sabina

Denna kommentar har tagits bort.
sarae
0

#107 att konstant utavla är heller inget säkert kort, ju mer man utavlar desstå mer olika recessiva gener får man, och det är oerhört svårt att veta vilka av dessa gener som just finns i linjen, så varje utavels parning är faktiskt en chansning, eftersom man inte kan veta vilka gener som ligger just hos de två individerna man parar. Så risken är precis lika stor att man får mycket oönskat i avkomman.  Tillslut så kan man ha en rätt spännande genetisk soppa i sina händer. Självklart är okontrollerad linjeavel eller inavel fel, och det kan komma enormt mycket oönskat där, om man inte har örn koll på linjen, och på vad som finns där. Vi har ett par exempel i sverige där lijeavel och inavel slagit enormt fel. Men hos de flesta erkända uppfödare världen om så är faktiskt linjeavel den främsta avelsmetoden, och många drar sig för att utavla för mycket, såvida det inte är med en annan väl linjeavlad linje. Men som sagt. linjeavel bör man inte ge sig på föräns man har tillräckligt med kunskap om både det och sin linje. Eftersom det självklart kan gå mycket fel

se7en
0

#109: Ja, man bör nog veta vad man gör. Och se till att linjerna är superfriska vid linjeavel, till exempel. Jag litar på att uppfödare vet vad de gör, men själv avstår jag från linjeavel. Det är upp till var och en, och ingenting att bråka om. Jag litar på att en uppfödare gör det som är bäst för sin avel.

Ha det!

Kram, Sabina

sarae
0

#110 inget bråk från min sida :) Försöker bara få en diskussion… för det kan man göra utan att bråka, även om det är sällsynt i illervärlden hehehe

se7en
0

#111 Menade inte alls att det skulle bli bråk, men jag kan tänka mig att det där är en sak där åsikterna går isär. Jag kan inte delta i en diskussion som handlar om linjeavel inom illervärlden, eftersom jag kan för lite. Helt ok när folk vet vad de gör, men jag vill inte bidra personligen. Min erfarenhet av kattavel har visat mig att linjeavel tyvärr till störst del leder till defekter(andra kallar det spontana mutationer). Men som sagt, jag tror människor alltid försöker göra det bästa för sina djur. Och så länge djuren mår bra tycker jag man får göra som man vill. Man kan klanka ner på andra för att de har en annan åsikt och så vips är man på sandlådenivån, haha…det ger liksom ingenting, man får acceptera att alla tänker olika. och på det sätt han/hon tycker är bäst.

Men visst, ta gärna upp några lyckade linjeparningar osv, jag vill gärna veta mer, även om jag som sagt, inte skulle syssla med det. Men kunskap är aldrig tung att bära!Skrattande

Kram, Sabina

Satmaran
0

Det var ju en hemsk smutskastning på en fin hane :(

Blir bara ledsen över alla elaka spekulationer.

Fattar inte var skrollan fått inavel ifrån, när det gäller Atlas?

Inavel är inget Lennart sysslar med vad jag vet. Har skrollan något belägg för sina anklagelser?????

Lite fakta om Atlas, för de som undrar. Han är född i Sjöbo i maj 2005. Hans pappa lever fortfarande vad jag vet, men hans mor dog av jäst minkfoder samma år Atlas föddes.

130 valpar förra året låter mycket på 12 parningar, tycker jag.

Men det är väl säkrast att lyssna till era rykten och elaka förtal :P

Fakta tack!

sarae
0

#113 jag har iaf aldrig sagt att jag tror att det är något fel på atlas, bra måste han vara, särskilt eftersom han är såpass eftertraktad. däremot kan jag personligen anse att han kanske har lite väl många avkommor, med tanke på att många som skaffat sig avkommor efter honomm, inte brytt sig om att ta reda på stamtavlan, och jag tror att det är det som skrollan syftar på, att det finns många avkommor, och alla kanske inte vet att de har en stamtavla, vilket är tråkigt

130 avkommor har hans ägare själv sagt förra året, men om det e sant, ja det får nog stå för honom :) Men det är iaf där jag har hört det.

JossanH
0

#113 Får väl börja med att be om ursäkt för att jag tänker säga vad jag tycker igen… ;)
o jäääklar!! 12 parningar!! om vi drar ett snitt på 5 valpar per kull så är vi uppe i 60 valpar (förmodligen fler) och om 10 av dessa valpköpare väljer att avla på sin valp (and so on) så är vi snart uppe i sjuka antal nära besläktade illrar som ingen har någon som helst kontroll på gällande avel… Allt vi får höra från de som säljer Atlaz-avkommor är hur otroligt fin och bra hane han är vilket uppmuntrar till ännu mera avel..
Han kanske är en jättebra avelshane.. Synd att det aldrig kommer "ge" något åt den svenska aveln då atlaz-explosionen är ett faktum..
Se bara på de gotländska illrarna tex, de fick ju ett otroligt bra rykte för några år sedan och alla ville plötsligt avla in dessa i sina linjer.. Sen gällde det att leta med ljus o lykta för att hitta obesläktade partners till gotlandsavkommorna.. och sedan upptäcktes det även sjukdomar i vissa linjer..
Sen kanske inte Lennart själv bedriver någon inavel- men aveln i sig kommer ju leda till inavel i större eller mindre skala när det matadoravlas så kraftigt..

Personligen tycker jag att matadoravel på både bra och dåliga djur inte ger nåt positivt till illerstammen. Det räcker med att varannan iller jag känner (mer eller mindre) är besläktade med mina 3 gossar. Att leta avelsdjur som inte är besläktade blir bara svårare och svårare och jag ser inte hur man kan tycka att det är positivt med så stor utbredd av samma gener… Det kommer endast leda till inavel i någon grad och när folk ger sig in i det och inte vet vad de pysslar med, det är då det kan gå riktigt snett!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#113 Det är ingen som skrivit att Atlas är en dålig iller. Bara att det finns risk för inavel då det är så extremt många valpar efter honom. Du är snabb på att hitta begativa saker i inläggen. Att ta 12 kullar i mina ögon är däremot väldigt, om inte extremt, oseriöst.

Att hans pappa lever ser jag inte som en merit. Hur gammal är han? Fyra år?

Sen, igen, det är inte konstigt att illrar som lever på farmar lever längre, de kastreras inte och utfodras med naturlig kost och slipper värmen från en lägenhet. Hur länge de hade levt som "vanlig" iller kan vi baa spekulera i. (Vidare har vi ju fått ett flertal vitnesmål om hur illrarna från Sjöbo lever och haft mycket parasiter och liknande, men det hör inte hit).

se7en
0

#113 Men gud, jag har köpt Hannibal från Lennart i Sjöbo! Och jag vet att han är otroligt noga med att inte inavla. Han gav mig namn på de som fött upp Hannibals föräldrar och de var inte släkt med varann. Han har hållit på med illrar i 50 år, och de lever länge hos honom.

#116 Visst bor de trångt, men de är ute på jakt mycket, och det serveras färsk kanin varje dag. Vi besiktigade Hannibal efter hemkomst och han var helt frisk. Veterinären tyckte han var i utmärkt hull och han hade absolut inga parasiter.

Jag har ju träffat Lennart personligen och tycker mig vara en god människokännare, och han gav ett intryck av att vara mycket kunnig, klok och ärlig.

Vem äger Atlas? Skulle ju vara bra att veta att de inte är släkt, ifall man vill låna ut Hannibal extermt senare. Finns ägaren på forumet? Gissar inte…;)

Kram, Sabina

Sarah
0

Det är ju jättebra att han inte hade parasiter. Wilmer och Didrik som var aktuella för omplacering här på forumet nyligen hade inte lika tur. Inte heller en av mina valpköpares iller som de köpte i vintras.

Nej han finns nog inte som aktiv här ;) men kollar säkert en del.

se7en
0

Ajdå, det var ju tråkigt.

Kan ju bara vidarebefodra min egen bild av uppfödningen, och den är bra. Burarna var trånga, förstås, men det var välskött och prydligt, och Lennart gav som sagt intryck av att vara en riktig illerkännare.

Om han är inne och kikar, kan han väl skapa en ny användare och PM:a :)) Eller går han att nås på annat sätt? Vill ju bara kolla att de inte är släkt, som sagt;)

Kram!

Denna kommentar har tagits bort.
Ceciliaolucifer
0

#17 Du säger:
_Han gav mig namn på de som fött upp Hannibals föräldrar och de var inte släkt med varann. Han har hållit på med illrar i 50 år, och de lever länge hos honom.
**
Som jag förstår det så är man alltid släkt med sina föräldrar, eller? Ngt nytt jag har missat? Hur kan han ha koll på vilka som är släkt med vilka när han inte skickar med stamtavla? För 3 år sen hade han inga stamtavlor, men när köpare började fråga om det så fanns det helt plötsligt stamtavlor med flera generationer.

Hur vet man att dem blir gamla hos Lennart? Det är vad han säger? Men tänk på alla hundratals illrar han har sålt, hur vet han att dem blev gamla eftersom han inte följer upp ngt om valparna om inte valpköparna själva hör av sig.**_

#19 Jag förstår inte hur man kan sitta och säga att dem har trånga burar och sen köpa valp ifrån dem? Du inser att du stödjer att hans föräldrar och ev syskon kommer att sitta i nätburar för resten av sina liv?
Skulle du helt frivilligt låta din illrar du har hemma idag få flytta ner till honom och låta dem bo så i hela deras liv? och då syftar jag inte på att du inte vill lämna ifrån dig dem. Utan skulle det vara okej tycker du?

Skulle du tycka att det var okej att sälja dina valpar till ägare som skulle ha dem i en kaninbur för resten av livet?

se7en
0

Men tack för din trevliga attityd!

Hannibals föräldrar är inte släkt med VARANN, du behöver inte dryga dig.

Nä, han skickade inte med formell stamtavla, utan telefonnummer till andra uppfödare så jag kunde kolla upp släktskapet själv - vilket jag gjort.

Som sagt tog han med illrarna på jakt mycket, så de var knappast understimulerade.

De illrar han själv jagar med är gamla.

Nej, jag skulle inte personligen inte vilja att mina illrar fick bo så trångt, utan att få komma ut.

Och personligen skulle jag inte lägga mig i saker som jag inte har med att göra;)

Kyss

Ceciliaolucifer
0

#22 Oj, alltså, jag skrev med feta bokstäver för att skilja citatet ifrån min text. Men jag ser nu att det upplevs som argt. Inte mitt uppsåt!

Men du, man är på ett forum och man får tåla att folk har åsikter. Annars får man låta bli att skriva!

se7en
0

#123 Nej, jag upplever det som argt, utan något helt annatGlad. Hur får du det till att jag upplever det som argt?

Har jag skrivit att jag inte tål andras åsikter?

Jag svarade på dina frågor, och upplyste om att jag själv inte lägger mig i saker jag inte har med att göra….

Åsikter har alla rätt till, men man ska skilja på åsikt och person. Och så kan man ju lägga fram sina "åsikter" på lite olika sätt. Du vet skillnaden mellan åsikt och personangrepp?

#121 skrev: "Du inser att du stödjer att hans föräldrar och ev syskon kommer att sitta i nätburar för resten av sina liv?"

SkrattandeTack för den givande diskussionen!

Kram!

JossanH
0

#122 då har jag en fråga- Lennart har ju en del illrar, om dessa får följa med på jakt, tar han då med sig ALLA illrarna eller tar han bara de som han använder till just jakten?
För i vilket fall som helst så måste det ju hela tiden finnas illrar som inte lämpar sig till jakt utan som han kanske istället avlar på. Dessa får inte denna jaktaktivering… Sen tycker iaf jag att illrar som lever i bur klassas som understimulerade om de inte får komma ut ur buren flera gånger om dagen.. Räcker att kolla på mina egna djur och de bor inte i bur men behöver ändå få komma på promenad för att inte bli uttråkade.
Sen undrar jag hur du ska kunna hålla isär alla släktskap och linjer om du inte har någon stamtavla på papper. Även o det är en riktigt välgjord stamtavla så brukar det vara en ren djungel att lista ut vilka som är släkt och inte..

Och iom att han inte lämnar ut stamtavla så finns det nog väldigt många som inte ens tar reda på vilka släktingar deras valp har innan de börjar avla (som så många verkar göra).. Och varför inte avla när alla hyllar Atlas och det enda valpköparna får höra är hur bra han är..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Satmaran, jag anser att du har fått bra svar av sara, sarah och alla andra nedan som skrivit om varför jag är orolig att ha atlas i min skrollan linje.
herregud, hans gener avlas ju hej vilt med!
Jag förstår inte hur man kan säga att han är en fin hane för att hans pappa lever, vad spelar det för roll? Och sedan stödja att dem sitter i trånga burar.

se7en
0

"Låt den som är utan synd…"

Alltså, det är ingen avelsfabrik han bedriver, han föder upp bruksdjur som ska fungera i jakt, och de som inte lämpar sig till jakt säljer han som sällskap, dessa vill han ju inte avla på! Han måste aktivera och jaga med illrarna för att plocka fram de bästa jaktillrarna, och avla vidare på dessa. Han har en verksamhet som inkluderar levande djur, och om ni verkligen vill bli upprörda gå och titta in i närmsta hönseri. Men ni skulle väl aldrig äta ägg? Är era illrar vegetarianer till och medSkrattande?

Är de inte det, är ni medskyldiga till en avsevärt grymmare djurhantering(det är kött i illermaten, liksom).

Han har inte så många illrar som ni tycks tro. Har ni varit där och tittat? Han gör ingenting annat än att hålla på med sina illrar, och han tränar dem inte ensam, utan lånar ut dem till jaktintresserade och det är nog en i taget.

Fattar bara inte varför ni inte ringer och frågar honom själv?

Hans burar håller de mått som står angivna i jordbrukverkets regler,  anmäl honom om ni tycker att han gör fel! Men det är precis som vanligt på alla forum, en väldig massa snack och lite verkstad;)

Ska vi försöka samla oss och skaffa oss ett liv nu;)?

Kram, och godnatt!

Sabina

JossanH
0

#127 tycker det är synd att du hela tiden måste skriva saker som:

Och personligen skulle jag inte lägga mig i saker som jag inte har med att göra;)

Ska vi försöka samla oss och skaffa oss ett liv nu;)?

Bara för att endel vill diskutera sådant som rör illrars vällevnad så behöver du inte vara spydig (som du inte tycker att andra ska vara heller vad jag förstått)..

Ang ägg så har jag inte ätit kött (kyckling) på 6 år och jag undviker att i största möjliga mån äta ägg som inte är ekologiska från frigående höns med möjlighet till utevistelse (köper väldigt sällan ägg) och jag har sagt till mina illrar att försöka överväga ett liv med en grönare kost men de vägrar… :)

Så du menar alltså att alla dessa valpar som lennart försökt sälja (sa han inte att han hade ca 80 valpar till salu förra sommaren??) inte har fungerat att jaga med och enbart därför sålts som sällskap?… Så burarna var alltså 5 kvm stora och då tyckte du att burarna var små?
Visst tycker jag att 5 kvm är för litet i många fall men skulle nog ändå klassa det som en stor bur… :)

och visst är det mycket snack på forum! Vad skulle det annars finnas forum till!?
Många verkar tycka att det är bra att vara ärlig, det är bra att ha åsikter och det är bra med forum… Men inte bra att diskutera om vad du tycker i dom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Ja och nu kan vi låta tråden återgå till att handla om en eventuell avelshane till Mynta.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Jag sa inte att Atlas är en fin hane för att hans pappa lever.

Atlas är en fin hane punkt.

Ni har verkligen lyckats i denna tråd.

Oriktiga påstående: Ida dog 5-7 dagar efter förlossningen. Korrekt siffra är 3.

Atlas blev pappa till 130 valpar förra året, korrekt antal ska vara 54.

Sen har vi spekulationer: Ida kan ha dött av medfödda hjärtfel, insulinom eller varit full av tumörer.

Har ni ingen skam i kroppen? Inte nog med att ni helt respektlöst kan klampa in i hennes R.I.P tråd och tjafsar om obduktioner, nu tillskriver ni min älskade familjemedlem allehanda fel och sjukdomar.

Om en syster eller annan i er familj dör och ni skulle skriva om detta i er sorg, skulle ni då uppskatta att helt utomstående personer börjar kräva obduktionsprotokoll och om er älskade familjemedlem inte blivit obducerad, då är det fritt fram att påstå att hon/han dött av ex. långt framskriden syfilis???? Vadå? Det borde ju vara helt okej enligt ert sätt att tänka, ni kan ju ändå inte bevisa motsatsen om er familjemedlem blivit kremerad.

Förstår ni inte hur ni sårar folk härinne med era hänsynslösa kommentarer, eller är ni helt kallsinniga?

Smutskastning: Lennarts illrar har parasiter, sysslar ev. med inavel för ni har inte fått stamtavlor, dessutom lever illrarna i misär.   Även Gays illrar lever i misär, enligt vissa här inne. Vad vet ni? Har ni varit hos Gay? Har ni sett hur bra de har det? Har ni sett ombyggnaderna, där han kan koppla ihop, eller stänga av sektioner efter behov. Allt är som vanligt spekulationer även där.

Begriper ni inte att större delen av långa trådar ofta skumläses och era spekulationer kan tas som fakta, eller är det detta ni vill uppnå?

Det hjälper inte att ignorera er, för ni plockar upp gamla trådar igen, för att mucka lite mera om det blir för långtråkigt för er.

Ni tycker på allvar att det ni skriver, är i all välmening och alla ska vara lyckliga att ni vill dela med er av era ofta elaka åsikter.

Jo ja tackar ja ;) I majoriteten av de trådar där ni dundrar in med tungt artilleri, är det inte ingen som har bett om era åsikter alls!!! T.ex. denna, där Cute sökte en lämplig avelshane.

Visst detta är ett forum och alla har rätt att tycka och tänka…. men tror ni verkligen att ni åstadkommer något konstruktivt med era upprepade reprispåhopp?

mvh

Lillan

Musiken
0

Jag tror inte att folk sager att Lennart sysslar med inavel, utan att oerfarna illeragare som bestammer sig for att ta kull kanske inte vet om att den hanen/honan de bestamt sig for att para med kan vara slakt med illern de har genom Atlas eftersom han anda har fatt sa "manga" (tanker inte spekulera i om det ar manga eller inte eftersom jag inte vet sa mycket om avel) efter sig.

Ett exempel:
Britta bestammer sig for att ta kull pa sin iller Sandra.
Sandra kommer ifran Lennart och Atlas var hennes pappa.
Britta hittar Johan och hans iller Erik. Britta och Johan bestammer sig for att ta kull pa Sandra och Erik.
Vad de inte vet ar att Erik ar barnbarn/syskon/morbror/kusin till Atlas.

Ratta mig om jag har fel, men det ar sa jag tror att folk menar nar de pratar om inavel och Atlas.

[jenkass]
0

har inte velat lägga mig i pga. att förstöra cute's tråd. men nu måste jag bara säga att #130 MYCKET BRA SKRIVET!

till er andra, har ni ingen skam i kroppen? Som små barnungar i en sandlåda att spekulera i allt om allt och alla! Hoppas verkligen att satmarans inlägg satte punkt i denna diskussion och att ämnet återgår till det ursprungliga och att det kan hållas en lika trevlig ton som det gjorde i början av denna tråd.

Faxlin
0

Ja nu måste det vara uttömt. Annars starta en ny tråd. Denna tråd har spårat ur så det räcker. I detta fall tas tråden bort om trådskaparen vill det då det har gått totalt överstyr. Dock så länge tråden finns kvar (vilket den gör om inte trådskaparen ber om annat) ska den hålla sig till ursprungliga trådens ämne.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

se7en
0

JossaH: Allt jag menade var att vi alla bidrar medvetet genom våra handlingar som kanske inte alltd leder till det bästa för djuren. Jag är inte så intresserad av om du äter ägg eller vilka, det var en retorisk fråga.

Du fortsätter sedan i nästa inlägg att fråga mig saker om illeruppfödaren, när jag redan uppmanat dig att ta upp saken direkt med honom.

Jag tycker alla burar är små, det borde inte få förekomma det, men de är enligt reglerna. Sedan har han mycket större ytor till dem inomhus, detta var uteburarna det gällde.

Jag ville bara förtydliga detta sista, jag håller med om att tråden inte alls hanldar vad den borde om, och tackar för mig.

skrollan
0

"Jag tycker alla burar är små, det borde inte få förekomma det, men de är enligt reglerna. Sedan har han mycket större ytor till dem inomhus, detta var uteburarna det gällde."

vad är reglerna då? Eftersom du säger att det är enligt reglerna?

Aviendha
0

#135 Det finns väl bara en regel när det kommer till utrymme och tamiller i svensk lag: 5kvm.

Hur går det Cute? Har du fått någon reda på släktträdet?

Faxlin
0

Ledsen Cute, men det verkar inte gå att få tråden att hålla sig ren. Då du inte sagt något väljer jag ändå att låsa den.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer