Vad räknas som handikapp på en utställning?
Efter att ha tagit del av en utställningskatalog och såg vad folk hade angett som handikapp så blev jag fundersam?
Jag tycker inte att avslagna framtänder ska räknas som handikapp, det är ett skönhetsfel, inte tandsten för den delen heller?
Handikapp är väl saker såsom avbiten svanstipp, ben, eller ett öga ex.
Sen tycker jag inte sjukdomar ska räknas som handikapp, det är ju snarare en fråga om illern håller måttet och det är det få sjuka djur som gör.
Vad tycker ni?
(Vill bara säga att jag tycker att utställningskatalogen var jätte bra! Den här tråden är ingen negativ kritik riktad mot arrangörerna)

Erik har två utdragna framtänder efter en olycka. Jag har INTE anmält honom i handikapp. Däremot är det ju något jag måste informera domarna om.
Nej tänder tycker inte jag heller ska räknas. Annars får jag anmäla många illrar med avbrutna hörntänder.
De bästa var att man nu fick möjlighet att ändra på saker som inte stämmer.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Kan hålla med dig om att avslagna tänder inte är handikapp och tandsten är ett skötselfel.
Sjukdomar är skrivna för att domarna ska veta om att illern är sjuk. Har varit med om att domare blivit arga för att de tror att ägarna inte förstått att illern är sjuk. Därav skrivs det sa att domarna har vetskap om det.
När vi ändå tar upp sånt här om utställningar så undrar jag till vilken grad en iller kan räknas som tamiller. Är det ex ok att ha en 100 - 50% vildillermix på tamillerutställningar?
Tack för att du tycker katalogen var bra, dock kommer den inte att se ut så när den är färdig, men infot (utom handikapp) kommer att stå med.
Sara
Kan säga att det har fladdrat förbi en hel del illrar i huvudet de här veckorna så jag har säkert skrivit fel lite varstanns. 
Sara
Sen så förstår jag inte varför osymetriska tomtar ibland ställs i övriga färger pga att tomteteckning är osymetrisk.
Jag har själv vissa pastell tomtar som jag måste fota för och se i vilken klass de ska hamna i pga att de tappat den större delen av pastell färgen. hehe.
Men jag skulle inte vilja att mina illrar som är osymetriska ska hamna i en annan klass pga det.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#3 En 100% vildillermix är väl ingen mix. Det är en vildiller.
#6 Den här gången får du fajtas med brorsan, Madde!!
#3 Ja, tamillerutställningar ska ju inte innehålla mixar tycker jag. Då borde det vara en särskild klass för dem. Eftersom en vildiller egentligen har en helt annan kropp än tamillern så skulle jag bli väldigt förvånad om dessa kniper några placeringar på en tamiller utställning. Det ska bli väldigt intressant och se hur domarna dömmer. Det blir ju lite av ett skämt om dem slår tamillrarna. ;)
Jag tycker att 50% är för mkt vilt för att ställa.
Paulina
Jag, som aldrig vart på en illerutställning tycker inte att tandsten eller avslagna tänder är ett handikapp.
Skulle illern ha en skada, såsom deformerad svans, avbitet ben eller liknande så är det handikapp. Kanske är jag partisk då Avi har ett öga bortopererat..
Jag angav anledningen till att hon har ett öga (till änglaillern) kommer det att räknas som ett handikap då?
Om en helt oerfaren får tycka något så kan väl en 100% vildiller inte klassas som tamiller? Man kan ju bestämma en procentsats som anses ok, som 50% eller 25% Det är ju en annan sak om det är en "illerutställning", men om det är en "tamillerutställning" så är skillnaden den att det (för mig) är tama illrar, dvs hemmauppfödda, med iaf en hemmauppfödd förälder.
Paulina
Avis öga räknas som handikapp.
Sara

En annan fråga… ska en handikappad iller vinna bis och bim?
Jag tycker att vildmixar och tamillrar lugnt kan ställas på samma utställning. vissa domare gillar vilttypade illrar (mixar eller ej) och andra inte- de får alltså olika chans med olika domare.
ang handikapp så tycker jag inte att avslagna tänder etc ska kunna gå som ett handikapp.
har illern fått dra ut tänder tycker jag att det ska räknas som det. har illern fått amputera en kroppsdel ska det också gå som handikapp, likaså om det hänt vid födseln..
om skötselfel som tex tandsten etc går som handikapp så är du ju bara att anmäla i handikappklassen för dålig päls, långa klor, tandsten så kan inte illern få avdrag.
jag tycker att en iller som har ett handikapp ska kunna vinna bis eller bim. Det kanske är en helt perfekt iller enligt standard som saknar en bit av svansen, då tycker jag att skadan ska bortses och den ska kunna vinna pris…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tänkte nog mer på ex den som vann på viking förra året som hade medfödda handikapp och inte kunde använda bakkroppen. Tycker inte att en avbiten svans är ett handikapp utan att de bör ställas med andra men att man tar hänsyn till det.
#14 ja, håller helt med… Ett så stort medfött handikapp borde inte uppmuntras, som det på sätt och vis gör, när en iller vinner..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 vad var den illern för förg?
#16 viltfärgad
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker att den som vinner BIS ex ska vara en hel och frisk iller. Den ska ju representera den bästa illern i showen. Om det då är ett "mildare" handikap så kanske det kan vara ok. då illern i övrigt kanske ser ut som en iller ska göras, men saknar en svanstipp.
När det gäller en iller med sådana defekter så den inte kan röra sig ordentligt, så tycker jag inte att den ska kunna bli BIS. Visst kan den få bra poäng, men det blir ju lite underligt budskap då den illern som bäst stämde överens med angiven standard och därför vinner knappt kan gå.
Paulina