Groggie & Skrollan bitbeteende
Vi vet inte vad vi ska ta oss till med speciellt groggies bitande av min lillebror. Dem har alltid haft en bra relation tills nu den senaste tiden. Han kan hugga christofer när han sitter i våran soffa, vi fick bända upp käken och hålla honom under kranen i köket. Nu i helgen är han illervakt och sover med dem i lägenheten, och ringer och berättar att groggie högg honom när dem låg och kelade/halvsov, så han fick hålla honom under kranen.
Vi vet inte vart man ska sätta gränser med just iller, hade det vart en hund så säger många att dem hade avlivat hunden om den anföll sådära.
Vad ska vi göra??
Han har dessutom aldrig vart "fotsäker" han biter besökare, och vi går nästan aldirg barnfota i lägenheten. Förutom alla nackdelar är han super gosig, han är ansiktsäker.
Skrollan är inte lika allvarlig, men hon och erik har lixom inte den där kemin mellan varandra. Erik kan försöka att kela med henne och hon kan ge ett nyp, men hon gör det i alla fall inte så att det börjar att blöda. Hon kan dessutom hoppa upp i famnen på erik när vi sitter vid tv:n så och ge honom ett nyp och sedan springa därifrån?!
vad är det för "fel" på våra djur?
Det jag är mest rädd för just nu är att groggie ska bita christofer i ansiktet eller något när han ligger och sover :(
kram Linnéa

Vet inte vad ni ska gora med Groggie, men att Skrollan nyper honom kanns som ett lekbeteende, som att hon vill att han ska leka med henne. Jag har bara Lotta att jamfora med, och hon soker nastan aldrig kontakt, vill nastan aldrig ligga och gosa osv, men hon bjuder garna in mig i lek, och da klattrar hon upp till mig och nyper till. Ibland nyper hon flera ganger om jag inte reagerar snabbt nog, annars sa springer hon ivag och vill bli jagad.
// Amanda
Felet är att de är illrar.. 
Jag skulle tro att både Skrollan och Groggie håller på med rangdiskussioner.
Att bita främlingar är ett sätt att sätta sig i respekt. Antagligen är det likaså med din bror. Han behöver säga till på skarpen varje gång Groggie biter.
Skrollans bett mot Erik är oxå ett sätt att kolla vem som bestämmer. Han behöver bli tuffare mot henne när hon biter till.
Sara
tack, vilka gulliga svar!
Jag tror absolut som er båda, för att skrollan är som du säger musiken, att hon vill i princip aldrig mysa, man är glad att hon vill ligga på täcket mellan benen när man ligger och sover på natten en gång om halvåret ;)
Vi tror också på det att christofer aldirg sagt till groggie han han bitit honom vid lek, därav nu att han biter värre och christofer måste säga till. men han sa det när han ringde, han grinade för att han tyckte synd om groggie. men det för guds skull synd om honom som blir biten så jävla hårt?!
Detta med erik, vet jag inte, han säge till, men skrollan vägrar oftast att ge med sig, hon är en arg och bitter liten dam kan jag meddela! :)
Vill bara vara på den säkra sidan och även skriva av mig eftersom jag är så rädd att han ska atackera ansiktet och börjar reda nu tänka vad vi måste göra då =(

Hur bor ni? Kanske skulle ni kunna skarma av sa att illrarna inte kommer at honom nar han sover? Kanns ju lite battre att trana om ni ar hemma ocksa :)
// Amanda
Det här är illrar vi har att göra med. Dem är inga katter som ligger och spinner i onödan. Vad gör ni för att Groggie ska sluta bitas? att ni aldrig går barfota skjuter bara upp problemen. Inte för att jag säger att ni ska bjuda in hnm att bitas. Men ni måste komma på lösningar och inte lägga all skuld på djuret.
Man får jobba med dem varje dag på ett eller annat sätt.
Menar inget illa mot dig på ngt sätt, men jag är måttligt irriterad över att folk verkar tro att det är barbiedockor dem har köpt.
#4 ja, han fick sätta upp ett plank till sovrummet så bara schess kom in dit och inte illrarna. Men kelade sedan, men rätt som det är så hugger han bara christofer utan anledning.
#5 Vi fyar honom genom att ta upp honom och hålla i nackskinnet och säga fy tills han ger med sig och gäspar, sedan släpper vi ned honom och han hugger igen och vi fortsätter om och om igen tills han ger sig. När det gäller att han biter christofer så verkligen hugger han! Vi får hänga honom under vattenkranen! Så får han sitta i transportburen ett tag tills christofer får släppa ut honom. Det spelar ingen roll att det är iller, han kan inte springa och attackera christofer! Vi är väl medvetna om vad det är för djur och inga Barbidockor!
Problemet är att han HUGGER christofer, verkligen attackerar homom, och så kan han inte fortsätta hålla på!
Har din lillebror gjort något mot honom som kan ha utlöst detta beteende? Tycker det verkar udda att ett djur som kommer överens med en människa helt plötsligt ändrar inställning helt och ska skada.
Detta kanske är långsökt, men om din lillebror är i tånnåren så händer de ju en hel del, och kanske har Groggie sett denna förändring (kroppsspråk, rörelsemönster och lukt hos din lillebror, som inte människor uppfattar så mkt av, men faktiskt förändras under denna tid i livet) och har svårt att förstå den. Kanske ser han lillebror som en annan individ som han har problem att sätta in i sin "rang-lista".
Fyar Christoffer honom? Inte alla gånger så att illern tar åt sig om det är en annan person som sköter bestraffningen, den inser då kanske att den fortfarande kan köra med denna människa.
Mina kan vara lite lika mot min styvmor, men de är snälla när jag är i närheten, men dirket de är själva så får hon något nyp. Vet inte hur många gånger jag har sagt åt henne att hon måste fräsa ifrån, för att de ska fatta.. Nu på slutet har hon iaf börjat med att stänga in dem i sovrummet när de beter sig illa (jag har aldrig kört time-out på dem) men de verkar funka lite iaf. Det var ett tag sedan hon fick ett allvarligt bett nu.
Paulina
Nu sitter erik på golvet och skär till en kartong, och han ska bitas och jävlas, en sak att han biter i kartongen och leker runt med alla leksaker , men att han sedan biter erik om och om igen. varför??

en stilla undran… om din lillebror ringer och tycker synd om groggie.. hur gör han när han bestraffar? Det kanske är så att våld föder vål? Bara en annan vinkling på det hela. Menar inte att din bror slår illrarna eller så utan kanske är det så att groggie inte klarar nackskinnsgrepp te.x… jag har illrar här hemma som deifinitivt inte gör det, det triggar dom bara till att bli värre.
kanske dags att byta bestraffnings metod eller förebygga en attack. Vad händer om ni föser bort groggie när han kommer?
Prova med en vattenspruta och se om han reagerar på den. När han kommer förnära din kille eller din bror så spruta vatten på honom.
Vad händer då?
Finns det några tillfällen då groggie inte biter dem? vad händer om du håller i groggie och ngn av dem klappar hnm? försöker han bitas då? Kan dem ge hnm godis utan att han hugger?
Skaffade du dig groggie när du var singel? Han kanske är ruskigt svartsjuk?
#9 han gör samma sak som oss, men han tycker ändå synd om honom, han tycker att det verkar hemskt. Men tillslut så sa jag att han kunde testa spruta vatten på honom (hade läst det här inne någonstans) men det tyckte han tydligen bara ar kul, hans kulle fånga vattnet som kom. Han sätter även in groggie i time out buren om han inte ger med sig och gäspar. Jag vet inte om det finns fler förslag vi kan försöka med?
#10 Haha, skrev precis det med vattenmedtoden :) Han tyckte det var skita kul sa christofer tyvärr. Erik testade nu nyss på golvet med att putta bort honom hela tiden, sedan fick jag ta honom och gå iväg.
Ja, han kan ge godis, pussa, kela, och om jag håller honom och christofer kelar då, men tillslut är det som att han inte klarar av det och attackerar. Dem hade legat och kelat i helgen, halvsovit och chrsistpfer vaknar att groggie sitter fast i tummen på honom, jag tycker det är läskigt eftersom det är min lillebror han går på och jag inte finns hemma.
Nej, vi skaffade honom tillsammans, och han är aldrig visat tendens till dem här attackerna förens nu, därav jag blir så orolig.
Ja, svartsjuka finns, men det är till katten schess, dem kan inte gosa med oss tillsammans på natten, det går bara med en i taget i sängen.
Dessutom har han alltid älskat chrsitofer, springer till dörren när han kommer, ställer sig på bakbenen och vill ha godis och mys med honom, eller leka på vardagsrummsgolvet tillsammans med honom.
Hoppas ni orkar läsa.
Men hur gammal är grogg?
Han är vart 1 år i april och skrollan 2 i maj
#7 förlåt, har inte sett ditt inlägg.
Ja, han fyar som sagt, om du läser mina andra inlägg =P
Det ända med puberteten är väl att han har fått mörkare röst, annars är det ingenting.
putt
1 år är inte så mycket, och jag skulle gissa på att det är trottsålder, och att det smitar av sig på Skrollan med.. Phoenix hade en tuff trottsålder, iofs blandat med brunst och separation från Avi vid ett års ålder.. Och Avi hade en släng vid ett år hon med.
Kanske är det så att du får fortsätta hård uppfostran, variera flera metoder så de aldrig vet vad som händer och håll ut! ;)
Paulina
Men varför är det bara mot min lillebror då? =(
Skrollan tar jag det som att erik och skrollan inte har kemin mellan varandra, för så har det vart sedan vi fick henne som omplacering vid ca 4 månaders ålder. Hon tyr sig mer till mig och groggie till erik.
Dessutom börjar vi komma fram till att hon verkar ha emot män, inte lillebror , men min pappa ex. Vi vet inte heller som sagt vad som hänt i hennes tidigare hem =(
Men med groggie har ju försökt och uppfostrat honom, känns som vi bara misslyckas med honom.
Det jag känner också är att jag inte vill lämna brorsan som illervakt en hel helg när groggie gör såhär, även om brorsan ställer upp så gärna, så känns det hemskt, mitt djur attackerar min lillebror =/
Min Bernard är bara knepig när det kommer till min syster. Han biter ingen annan i fötterna förutom henne. Han kan träffa folk i ett halvår och inte röra ngn, och sen kliver syrran in och då springer han fram och biter henne i tårna.
Personkemi?
Sen tar ju illrar efter varandra, helt klart..
ja, skrollan är likadan med erik, men inte hoppar på honom, mera ger honom ett nyp när han ska försöka kela med henne.
Men med groggie har detta kommit helt nydligen nu när brorsan ställer upp och kan vara illervakt. Suck bara för att det är den ända illervakten =/

Jag har hört att man kan (om illern är väldigt fäst vid fingrar iaf), trycka in fingret i munnen på illern när den biter, då i mitten utav munnen så att man själv inte tar skada, det känns då obehagligt och illern kopplar fingrar i munnen som ngt dåligt. Eller?
ja, detsamma har jag hört gällande hund, jag brukar göra så på skoj på skrollan och groggie när vi leker, eller dem gör så, så jag vet inte om det fungerar, får se om brorsan vågar riskera sitt finger igen =P
Såg hans händer idag, kan tro att han varit i slagsmål med taggtråd, det var sår och blod över hela handen!!