Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 366 ggr
Theres
0

ska börja träna

hittade en sida på nätet med tips på hur man tränar tillern till olika saker, det var ju så enkla saker så man förvånas över att inte kommit på dem själv.

får se imon hur det går, melwin verkar vara rätt snabblärd av sig, så hoppas han kan sitta fint, rulla runt och komma när man ropar innan nästa veckolut :P

golf.ifokus.se

Madde
0

Var hittade du det någonstans?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Flisa
0

Vilken hemsida? Skrattande

Theres
0

jag sökte på iller på google, sen klickade jag på någon bild, minns inte vilken bara :P

golf.ifokus.se

Flisa
0

Synd ;/

Theres
0
Flisa
0

Tack :D

Theres
0

någon som har förslag på godis man kan ge dem mycket av, det är ju inget kul för honom att träna in något om han bara får en matbit som belöning, och om jag ska belöna honom med vetegroddsolja kan jag bara öva 2 ggr om dagen :P

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

när jag klicker tränar Dior så brukar jag skära mini små bitar av falukorv och ge honom som belöning

Theres
0

klicker tränar? jag har aldrig riktigt fattat vad det är man tränar då :P kan du ge mig en förklaring? :D:D

golf.ifokus.se

Theres
0

jag tror han börjar fatta nu, när jag ropar "Meeelviiin" så vänder han sig om och kollar om godis :P

golf.ifokus.se

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nemas problemas. Flört

okej, om man skall klickerträna så behöver du först och främst en klicker, en belöning (t.ex en falukorvsbit, en leksak) och en iller ;). Om du t.ex skall träna inkallning så väljer du först och främst ett ord som du skall använda som kommando t.ex "kom". Sedan sätter du din iller kanske 3m bort från dig, lockar på honom genom att använda kommandot och när han väl har kommit fram till dig så klickar du direkt med klickern, och ger honom godsaken direkt efter klicket och berömmer honom (väntar man för länge så förstår de inte varför de belönas). Sedan upprepar du samma övning kanske 5-6 ggr (glöm ej, du får inte belöna din iller om den inte gör som du vill, börjar han pyssla med annat så tar du din klicker och godiset och går), håller man på för länge så tröttnar han snart och då funkar det ju inte. däremot så kan du träna upp till 10 omgångar per dag.

Här hemma har vi än så länge bara tränat "inkallning" och "stå", men vi håller oss till de två momenten tills han är riktigt säker på dem. Fast sen vill jag ge mig in på att lära honom "rulla runt" och "hälsa"

en bild på Dior allra första gången vi tränade inkallning Flört

Theres
0

det är ju samma sak som jag gör, fast jag gör det utan klicker :P

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

jo fast det speciella med klicker är ju att man när illern har tränat tillräckligt länge, inte behöver ge godis utan de känner sig belönade av enbart klicket.

btw, varför ger hon på den där sidan russin till sina illrar?

Theres
0

vet inte :S det kan väl inte vara bra?

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

ingen aning faktiskt, fast det lär väl inte ingå i deras "naturliga" föda iaf Flört

Theres
0

men ändå, alla illergodiar har ju russinsmak, så de gillar ju det iaf :P

golf.ifokus.se

Faxlin
0

Russin är direkt farligt för illern i för stora mängder. Så visst ge ett russin i veckan lär de inte dö av knall och fall. Men det finns så mycket annat de tycker om så varför inte köra med det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

fråga hon som hade den sidan

golf.ifokus.se

Faxlin
0

haha, ja kanske det. Men jag skrev det nog mer för att alla skulle få reda på att russin inte är bra som är på den här sidan :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars