Beskyddande iller?
Jag började precis fundera på en sak. Chiquita är inte helt bitfri mot främmande folk som kommer för att hälsa på oss. Hon vet precis vilka hon vågar ge sig på och vilka hon ska låta bli men hon har ALLTID skött sig bra när hon varit på "okänd mark", dvs hos veterinären, hemma hos andra illerägare, på utställningar, när vi varit ute på promenad och folk vill klappa etc.
Igår när vi var på väg ut hade jag henne i famnen och vi höll upp porten till en äldre gubbe som var på väg in. Det första han gör är att säga hej och sträcker försiktigt fram handen till Chiquita som biter honom direkt, helt oprovocerat. Javisst tycker jag att gubben får skylla sig själv som inte ber om lov först men det jag började fundera över var om Chiquita bet för att skydda mig.
Man har ju hört om hundar som skyddar sin matte/husse genom att ge sig på "den som är farlig" men kan illrar känna/göra samma sak eller var det bara en slump att hon bet just den här gången?
Förstår ni vad jag menar? Är inte alltid den bästa på att försklara saker 

jag tror hon skyddade dig eller så gillade hon helt enkelt inte gubben. min lilla ronda brukar bita folk som hon inte gillar eller om händer kommer och ska hälsa plötsligt så hon blir rädd.
Det låter lite som om hon kände sig trängd och bet för "säkerhets skull".. alltså en hand kom framfarandes precis när hon inte hade väntat sig att den skulle komma och det kanske skrämde henne!? Bara en teori..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, fast jag uppfattade det inte som en hand som kom framfarande direkt. Han var väldigt försiktig och skulle klappa henne på huvudet och då bet om till. Men det där med beskyddande illrar kanske trots allt inte finns 
Det tror jag nog att det finns! Är nog möjligt att hon ville beskydda dig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror att det är möjligt. Max han brukar vara jättesnäll när han träffar andra utanför vårat hus, men nu har han börjat att bita mina kompisar när vi är hos oss och han är i min famn. Det är ju inte så konstigt för det har alltid bara varit jag och han. Vi bor tillsammans, sover tillsammans, går tillsammans och leker tillsammans. Ingen annan brukar röra Max eller vara med oss i mitt rum, så han kanske blir lite avundssjuk. Ända gången som han bet någon utanför vårat hus (som jag kommer ihåg) var en person som jag känner men som jag inte gillar. Kanske kände han av det ,som hundar kan känna av en hjärtattack och hästar kan känna av rädsla, och han ville göra matte en tjänst.

Visst kan illrar skydda sin flock precis som hundar och katter kan. I det här fallet beror det kanske lite på vad du tyckte om gubben som du höll upp dörren för. Har varit med om hundar som känner på sig vilka jag inte tycker om och de fick inte sätta sin fot på våran tomt kan jag lova.
Sedan kan det vara att även om du inte tyckte att hon vart trängd så kan ju hon ha känt sig trängd i alla fall, eller så var han helt enkelt så tveksam med sin hand att han i och ´med det bad om ett bett. Hon är ju duktig på att känna av vilka hon kan bita utan tillsägelse. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Stitch släpper inte in killar i min lägenhet han bara måååste tugga på dem…om de inte är dem i min familj…så ännu en anledning till att min mamma avgudar stitch: Han vaktar hennes dotter å ser till att hon inte hittar på dumheter hehehe

haha, duktig kille.:-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars