Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 546 ggr
[Luna]
0

Hundmat till iller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom att tänka på en sak om mat till våra små korvar med päls och ben. När jag hade iller för snart 11 år sen så sa dom i djuraffärerna att man kunnde ge illrar hundmat.
Satt och fundelerade på de där i går.

Så kan man de eller?

Är de lika självklart att en iller ska ha illermat som en hund ska ha hundmat och en katt katmat?
Har suttit och läst lite i olika kattmats inlägg men jag fattar inte mycket av olika % tal av fett och proteiner och bla bla så jag har gett upp.

Flisa
0

jag har studerat lite, och trots att jag ej har iller har jag kommit fram till att hundmat har alldeles för lite protein.

Nettan
0

Det är så att hundar är omnivorer, dvs allätare. Katter och illrar är carnivorer, dvs köttätare.

En hunds foder har mera spannmål inblandat och är absolut INTE att rekommendera. Det gör bara att illrarna får för lite protein och alldeles för mycket fibrer.

klarsferrets
0
Faxlin
0

Ja, det är lika självklart att illern ska ha illermat som att hunden ska ha hundmat och katten kattmat.
Men om man nu måste välja något annat så ska man välja kattmat. Då illern liksom katten behöver få i sig av taurinet som inte finns i hundmat. Sedan är det som Nettan säger för mycket spannmål i hundmaten.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina-A
0

Jag var inne i en djuraffär härom dagen, i enn Katt&Hund "shop", och frågade om de sålde vetegroddsolja, eftersom man kan ge det till många djur? Då sa hon i kassan "Nej, för hundar kan inte ta upp det", och då sa jag "jaha okej, men det är till en iller."

Och då sa hon "ja, men det är samma sak där eftersom illrar äter hundmat, ibland kattmat"

……… -"illrar äter ju faktiskt illermat"

Och då säger hon något i stil med "vi har måånga illerkunder här, även med stora farmar, som köper hundmat till sina illrar"

Och så sa jag "oooooooookej" och gick. Hon verkade inte ha så stor koll, så fattar inte varför hon stod och försvarade sig. :P Tror som de andra här inne, av de jag läst är inte hundmat bra för dom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Faxlin
0

Så är det ofta att de som tror sig veta något försvarar sina trodda kunskaper väldigt hårt. Tyvärr.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

var en snubbe som jobbade i en djuraffär en gång som undrade vad en iller åt (jag skulle köpa en sele) -"är det smådjursblandning eller?" Jag svarade att- "Nej, nej, dom är ju inga gnagare, dom är ju rovdjur som katter!!"- "ja, det vet jag…" svarade han då..

Hahaha- så han ger alltså gnagarblandning till sina katter då eller??Skrikandes Trög var han! erkänn att du har fel människa tänkte jag och gick!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#7: haha, exkt, så typiskt. Varför inte erkänna att man inte har den blekaste aning, då gör man sig mindre dum i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

[Luna]
0

hehe ja de e MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA som tror att illern e släkt med råttor.

Madde
0

Tyvärr så tror ju folk att man har råttor med sig när man är ute. Men inte om man ser min benjamin då han skulle varit en övergödd råtta. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tessa
0

Julius brukar sno hundarnas torrfoder och gömma lite varstans, för att sedan kalas på. Senaste idén han har fått är att gömma dem inne på toaletten där han mumsande smular ner golvet, för att sedan gå in till duschen och bajja! Skrattande

[Luna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina snor också hundmat.
Kan inte tänka mig att de skulle vara så illa?
Men att dom ska leva på de däremot kanske då inte va någon idé.
Tycker de är synd att inte fler djuraffärer har illermat hemma.

emoflickan
0

#12, i princip dom flesta djuraffärer kan dom vara så schyssta att dom kan beställa hem illermat om man ber dom, det har dom varit runtomkring här iaf :))

[Luna]
0

Vi har juh en Arken här i emmaboda.
De är juh en ganska stor kedja vad jag förstått.
Har hört att dom har illermat i andra Arken affärer runt om i landet så jag ska höra mig för här :D

emoflickan
0

Luna, jodå be dom bara ta in illermat så fixar dom säkert det eftersom det är en så stor kedja. t.om lilla djuraffären här i högdalen kunde fixa fram illerkäk så arken borde ju kunna det :)

Nea
0

Arken skall ialla fall kunna ta in ANF och ett annat foder som jag inte komihåg vad det hette nu. Vet att Arken i Växjö har ANF och det andra fodret.

Faxlin
0

Dessutom kan jag berätta att om djuraffären inte går med på att ta hem ANF, då tar man kontakt med ANF så fixar de foderet åt dig, antingen till en zooaffär nära dig eller hem till dig.

Audiatur et altera pars