Iller eller mink?
Vad tror ni att [detta](http://BubbleBee.bilddagboken.se/p/show.html?id=270175771&directlink=1 ) är? En iller eller en mink, eller kanske någonting helt annat?
Bilden är tagen i Värnamo och tydligen har folk sagt att det är en vildiller, men det ser det ju inte ut som.. men tänkte om det kanske är en tamiller, eller mink..
Båda jag och fotografen skulle bli tacksamma för svar :)

mink… en vildiller var det dummaste jag hört=)
Väldigt mkt mink!! :)
hahaha mink så klart… ur sjutton skulle en vililler kunna se ut så där? ;)

ser ut som iller tycker jag

#5 klicka fram nästa bild, det är ännu tydligare att det är en mink där

Jag borjar nastan fundera pa om inte Nisse ar en mink nar ni postar alla dessa silverminkar :P De har ju nastan samma teckning i ansiktet :P
// Amanda

Dubbelt
// Amanda

#7 det är skillnad=) kolla käkens uppbyggnad på Minken dom ser liksom annorlunda ut i ansiktet
det är inget av dom det är en hermelin

#10 har googlat lite på hermelin men inte ser dom ut sådär, varken i sommar eller vinterpäls? eller finns det flera sorters hermeliner?
#11 jo dom ser ut så där finns flera olika varinter av hermeliner.
här är en som är rätt lik

#12 av alla bilder jag har sett så är dom vita med svart svans när dom har vinterpäls och sommarpälsen är brun och dom är bruna i ansiktet och över rygg plus utsida ben… den Minken som är på bilden är juvit med grått och inte ens ner i ansiktet, länken ledde tyvär ingen vart så jag kunde int ekolla
På andra bilden är det sååå tydligt att det är en mink, en unge… ingen "vild mink", utan en "pälsmink"
Bild på vuxen Wilda..som garanterat är en mink ;)

Lilla Wilda är med mycket nu igen, f-n vad jag saknar henne!!!
Och denna på bilden är helt klart en mink.
#16 sorry :(
Den här minkfärgen som så ofta upphittas/observeras för närvarande kallas för black cross. Det ser ut som den heterozygota varianten. Mycket vanlig på farm och tydligen föremål för större utsläpp på ett eller annat vis på senare tid…
Så här ser stackarn ut i skinnform (se bild).
Illerfolk borde ha lite bättre koll på mårddjursfamiljen, tycker jag, för vem ska annars ha det
. Åtminstonde borde man lära sig att skilja på de vanligaste som iller, mink, vessla, hermelin, mård osv.

#18 kunde inte hålla med mer.. så svårt är det inte att se skillnaden, framförallt inte när man har egen iller hemma.
Det ör troligen en sk. "odlad" mink. Dessa kan variera i färg från nästan snövita till kolsvarta och allt där emmellan. Och med generationerna så kommer även ofta vita inslag i dom svarta minkarna och tvärtom svarta fläckar i vita djur.
Precis, ingen tvekan om att det är mink.. Kan inte alls förstå hur någon som har iller själv tycker att en mink ser ut som en iller!
#7 endel silverillrar får den där teckningen på huvudet (Dexters bror var väldigt lik din Nisse), den är inte så himla vanlig här men utomlands ser man den men oftast på lite ljusare silvrar tycker jag..
kollar man ändå på färgen så ser man en väldigt klar skillnad. Minkarna har mycket mer svart eller helgrått huvud och det är ofta mycket större skillnad mellan deras ljusa och mörka partier än på illrarna. De blir inte riktigt lika silvriga i färgen..
Plus att deras mörka teckning på huvudet sitter lite mer som en mössa än på en iller som oftast bara får lilla V:et uppe på huvudet..
Sen ska vi inte ens gå in på anatomin som jag tycker skiljer nåt grymt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är som dom ovan skriver en mink men inte en vild mink utan en mink som antingen rymt eller mer troligt blivit utsläppt av "djurvänner", just därför den är tam och därför den va så modig att gräva i deras väskor och sno skräp påsen, den stackarn måste va rejält hungrig för h*n lär inte få tag i några möss eller liknande så bra.

Mink mink mink.