Iller iFokus

Iller

Etiketter: tipsaccessoareraktiviteter
Läst 2269 ggr
Aviendha
0

Hur aktiverar ni er iller/illrar?

Jag skulle vilja veta vad ni gör för att aktivera era pälsar. Inte alls för att se om någon är "bra" eller "dålig".

Lite mer av nyfikenhet och inspiration.

AlbaStiffler
0

Periodvis går jag ut på promenad med dem varje dag. Kanske en halvtimme en fin dag innan de är slut. Men vissa perioder vill inte mina gå ut (tex när det är höst eller vinter och ruskigt väder) och då brukar de vara nöjda med att sitta några minuter på lina utanför ytterdörren. Då sitter de där och darrar och vill in efter några minuter. Sen leker de mycket hellre inomhus med mig när det är ruskväder. Då leker vi gärna fiska iller, dvs jag drar i en tråd i vilket det i andra änden sitter en leksak och antagligne en iller.

En annan rolig lek är golf, där illrarna med eller utan mig jagar en golfboll, denna aktivitet är speciellt rolig kl 02 på natten då husse/matte är dödströtta och då det låter extra mycket på parkettgolvet.

I övrigt är mina gamla illrar rätt tråkiga och uppskattar inte aktiveringslekar eller klurlekar, de vill ha saker serverade ochvill inte jobba för det. Den enda aktivieringsleken Stiffler gillar är att gräva bort stearinljuspaketen med alla ljus från nedersta hyllan i skafferiet för att komma åt en påse med hundmat som han sen gång på gång sprätter ut över golvet. Ibland låter jag han hållas med denna lek, för han gillar den verkligen. Sen får snälla matte plocka ljus och hundmat.

Aviendha
0

Jag kan inte säga att jag gör jättemycket för att aktivera dem. Jag går periodvis många promenader, även om Avi alltid sitter i famnen.

Hos min pappa brukar de få springa lösa ute, under sträng uppsikt, vilket sommartid är minst en gång i veckan. Även vinter, när de är bra väder och de är ordentligt "varmkörda" innan ;)

Inne är de lite trista, ingen har någon leksak som de gillar att hålla på med. Avi har nån pingisboll som är kul sådär 5 min per vecka. Phoenix har en enda nalle han gillar, som släpas nån gång då och då.

Det blir mest lekar med badlakan som man drar över golven, och kull. Annars har jag blivit en golv-levande männsika. Gör en hel del på golvet, för det är ju så kul att kuta uppi allt matte håller på med ;) Räkningar och mat undantaget ;) Städning är en kul sak med, man kan ju hänga i moppen!

Rent generellt så försöker jag ha med mig mina illrar i vardagen så mycket som det bara går, när det gäller småplock hemma eller vad det nu kan vara.

Hade ett rör, men de var bara kul i 1 minut, så det lämnades hemma vid flytten.

Fruttisen
0

Dagliga promenader sker ifall jag är inne på min 'tidiga arbetsvecka', annars blir det mkt bus i soffan/rören/sängen och lite spring på uteplatsen uppskattas alltid- då blir det sniffning, grävning och höjdhoppsförsök :) Annars är jag väl rätt bra på att låta dom göra lite vad dom vill med de saker jag själv håller på med, såsom att låta dom bökar runt bland tvätten när det är tvättdags och så vidare. Husse busar alltid genom att skaka en filt- vilket tydligen är skitkul. Just ja!! Favvoleken är nog ändå kull :)) (Vilket är ännu roligare för matte efter flytten eftersom det låter så bedårande när dom springer på nya parkettgolvet…hihi)

Musiken
0

Mina underhaller sig sjalva ganska bra. Forsoker att leka med dem med handerna och fotterna, men de trottnar ratt fort pa mig, och Lotta vill inte ens forsoka leka med mig.

Sover Lotta sa hoppar Nisse garna pa en IKEA-pase eller jagar sina plingbollar. Sa ar han pa plingbolls-humor sa brukar vi leka med dem. Jag skjutsar ivag dem och han hamtar dem (eller gommer dem beroende pa om han tycker att jag ska fa vara med och leka eller inte).

Jaga koppel ar ocksa valdigt populart. Nisse alskar att forsoka bita loss metallhaken -.-

Korkar ar en annan stor hobby for honom. Sa jag brukar ge honom en tom flaska med en lost skruvad kork pa som han sen far forsoka ta loss och gomma eller vad han nu vill gora med den.

Pudding har jag lart lite tricks (som hon nu har glomt eftersom Ross inte orkade trana under sommaren), men jag funderar pa att lara Nisse lite grejjer ocksa. Han har ett valdigt stort aktiveringsbehov, sa det kommer han nog att uppskatta om han bara orkar halla koncentrationen uppe.

Roret ar Lottas basta van. Hon springer som en dare fram och till baka och sover i det ocksa. Hon har blivit sa fast vid det att Nisse knappt far leka i det langre.

Sen sa gar vi pa promenader nar det ar fint vader. Pudding och Loki ar jag ute med 3-4 timmar vanligtvis (upp till 6 timmar om jag bar Loki emellanat. Pudding ar som en javla racer-bil nar hon ar ute och kutar som en galning). Nisse och Lotta ar jag bara ute med en halvtimme till en timme med. Nisse ar radd for bilarna, och Lotta blir trott och lagger sig for att sova efter 40 minuter ungefar.

ferretgirl
0

Vi brukar rulla plingbollar, små bollar som liknar fotbollar.  Ibland så killar jag dom bakom frambenen, då blir dom allra flesta busiga och sringer iväg poppandes. Sen någon gång då och då så jagar jag dom, och dom mig, vi har också dragkamp med en gamal socka eller frottéhanduk , båda har en knut på mitten för att vi ska få tag. Sen mins ett par gånger/vecka är vi ute och går antingen här nere på gräsplanerna, eller så åker vi iväg till skogen eller ner till havet där dom flesta älskar att vara och busa runt och rulla sig i gamal tång. Och då får dom bada när vi kommer hem, och då får dom kul igen när dom ska torka sig sedan jag torkat av det mesta med en handduk.

Aviendha
0

#3 Jag älskade ljudet av illertassar på parkett jag med!…. Tills de sprang en masa på nätterna, då lät det som en flock travhästar på betong Skrikandes Men parkett gör det jättelätt och kul att spela "ilerbowling" på, man skjutsar iväg illern på sidan, och den kutar tillbaka och blir puttad igen, och igen, och igen.. Kunde hålla på i en halvtimme när jag hade parkett.

Sara
0

Jag går oxå ut i perioder, ibland varje dag - ibland sällan.

Jag öppnar dörren till balkongen ibland där jag har en stor grävlåda med jord. Det är spännande för balkonen är inte alltid öppen.

Vi leker de flesta kvällar med bollar, rör odyl eller så busar jag upp dem med händerna.

Sovrummet är ett annat kul ställe att busa på eftersom det händer så sällan.

Sara

Sabina-old
0

Maxen älskar prommenader, men inte i dåligt väder eller för mkt ljud. Så det är inte alltid det går, annars vill han knappt leka, lkuriga lekar är inte heller kul. Nu är han inne i en period då inget är roligt, inte ens hämta saker gör han just nu. Han springer bara hack i häl på alla, sätter sig vid ytterdörren, man tar på han sele, sen går man utanför en bit, sen vänder han springer mot dörren o krafsar, vill in. Sen gör han samma sak inne efter en stund o så får han gå ut… Så fortsätter det

AlbaStiffler
0

#6> Illerbowling funkar tyvärr inte lika bra när man har en iller som har rakad mage… :-O

sarae
0

det roligaste enligt illrarna är när jag skiftar läger… när de oms vart inne får gå ut å de som vart ute får gå in..jisses vilka tokryck. Sen försöker jag ge dem så mkt stimulans som möjligt i form av nya leksaker, byta ut vissa då och då, nya lukter, nya "tankenötter". Annars busar vi med händerna, leker jage, kastar bollar och andra leksaker, går ut och går, ger dem spännade saker att äta och ja lite allt möjligt

HannaM
0

Hmm ja, favoriten är helt klart "husse och matte försöker äta i tv-soffan"

då aktiverar dom sig friskt genom att försöka stjäla mat, stå på ryggstödet och naffsa i öronen och bita i tårna…

eller moppa golvet, den är fantastisk.. i övrigt har vi vattenbalja med bollar och promenader och lekar

Lena_Bollstanas
0

- Hoppa på handduk som dras över golvet är kul ett tag.

-Gå ut och promenera varje kväll, helst när det är mörkt.

- Hoppa upp i soffan i vardagsrummet och försöka döda de kuddar som ser ut som älgar eller hundar.

- låtsas att ha glömt stänga en dörr som brukar vara stängd så att den som hittar öppningen tycker sig ha gjort ett fynd och smyger in och utforskar.

- ett sånt där genomskinligt plaströr som virats runt en stol i hallen tröttnar de aldrig på.

- vara med när toalådor töms och försöka klättra ner i bajspåsen och helst välta den.

- få rått kött varje morgon. De står på kö för att äta och gömma. Sen stjäl de kött från varandras gömställen och gömmer på sina egna.

-på kvällen efter promenaden blir det kattmjölk och uppblött foder. Den väntar de oxå ivrigt på. När kattflaskan är tom får de den att försöka få ut mer mjölk från.

JossanH
0

#12 - låtsas att ha glömt stänga en dörr som brukar vara stängd så att den som hittar öppningen tycker sig ha gjort ett fynd och smyger in och utforskar.

Så himla gulligt det där lät :)

Jag försöker att iaf liva upp illrarnas dag minst en gång om dagen. Oftast blir det promenad men under de senaste vintrarna har dom varit väldigt osugna på det så då har det fått bli en liten sväng ut på tex balkong eller inhägnad utanför dörren bara för att dom busar så mycket när dom kommer in..
Annars blir det nån gottegömma eller vad som helst- bara dom inte helt sover bort varje dag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

leker med dem på golvet, dem ääälskar när vi är på golvet med dem :D

HannaM
0

hmm glömde, meja aktiverar dom andra genom att gömma köttet så dom får leta efter det

tokage
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En favorit här är när jag kastar en handduk över honom, kittlar honom och drar bort handduken, då hoppar han runt som om han hade fjädrar under tassarna! :'D

werner
0

Här jagar vi varann, leker kurragömma, illerbrottning, klättra för att få en sak, klättra för att sitta på axel, leka race under lakanet i våran säng (altså min och sambos, illrarna får sova i sin egna på natten), dom fick en aktiverings boll som ger ifrån sig godis för ett tag sedan som ena illern tycker än hennes så den har hon gömt, fläkta med kökshandduk är ett kul tidsfördriv och jaga pippis leksaker.. sen går vi ju ut och springer på gräsmattan på nya ställen varje gång så dom får nya lukter så inte samma hund eller katt eller människa har gått förbi varje gång..

Dock har vi inte haft illrarna så länge så det blir väll mer tok med tiden..

werner
0

Glömde skriva att dom eller iallafall ena är med överallt och kollar och undersöker i vardagen, rör ska vi införskaffa för jag tror det dom skulle älska att springa i sånna för nu har vi bara en liten prassel tunnel som åker ihop så fort någon hoppar på "taket" så ligger den som en annan trasa tills man drar ut den igen..

Musiken
0

Kopte lite godis at illrarna forra veckan, bl.a. cheweasels. Sag att det var hal i dem sa jag har satt upp dem pa snoren runt om i rummet och Nisse alskar dem! Han hoppar och studsar efter dem och forsoker pa loss en bit av det gummiaktiga godiset :D (det ar inte farligt och loses upp i magen. Jattesmarrigt tycker gummi-Nisse)
Forsta filmen (den ar lite mork menmen)
Andra filmen

Strawberryjaam
0

#19 Vid 0.20-0.34 i första filmen ser det typ ut som om han jagar en skugga på väggen xP

zickan
0

Mina följer med ut på minst en hundpromenad per dag. Brukar vara med och leka lite med att göra roliga ljus, klappa händer och lite sånt som gör att de hoppas runt lite busigt. Prassla med pappersbåsar. och vifta med strumpor. Röra en hand under mattan eller en fot om man inte riktigt orkar leka men ändå bidra till lek.
Men tyvärr så är jag oftast uträknad ifrån lekarna numer. Om de inte leker med varandra så är det hunden som är huvud lek kamraten här hemma.
Milly kan bus hoppa och leka korta stunder så henne får jag leka med. Men Ayela ska leka med hunden bara.
Hon kan gå till attack mot hans tassar. Hoppa mot hans mun, öron eller nos. Han dribblar runt henne som en boll och gör allt för att undvika att bli biten.  Använder nosen mestadels. Ibland blir han så uppjagad att han kan även rulla med munnen.  Lyckas Ayela bita sig fast i ett öra eller en läpp så skriker hunden och försökar skaka av henne. När hon släpper så ruskar han på sig och börjar dribbla omkring på illern igen.
Biter hon för hårt eller börjar bråka när han inte vill så låter hunden som en gnällande bebis, skulle gissa att det är försök till att morra.
Verkar även leka någon form av kull. De kan jaga varandra hamna i denna dribbland bit lek och sedan byta jagare och fortsätta.

Vill illern inte leka så backar hon bara undan, lägger sig ned eller spelar totalt ointresserad. Vill hunden inte vara med så måste han tyvärr söka skydd hos mig eller byta rum.
Låter kanske inte så bra men det är ingen fara.  Nått man kanske måste se för att inte tycka att det är hemsk att de leker så rätt våldsamt ihop.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mstar
0

Aktiviering på hans villkor. När han är busig lockar han mig till lek. Och det är mest katt och råtta lekar. Och brottning som vi kör.  Annars är det bara att öppna ut till altanen en stund. Så klättrar han omkring på utemöblerna tills han vill komma in igen.. Dragkamp kan det bli små korta stunder, men han är inte överdriver förtjust i det.. Han utvecklar det gärna till katt och råtta..

Faxlin
0

Aktivera? Nej jag aktiverar inte mina. De sitter i små burar dygent runt. Tror de mår bäst av det. Ja självklart sådana där små med galler på botten också.

*tro påt om ni vill*

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

#23 Vad var det för roligt med den meningen?
eller kanske är jag som har tråkig humor?

Aviendha
0

#23 Jag menade absolut inget sådant när jag startade denna tråd. Hade jag velat höra med just dig om illerskötseln av just dina, hade jag ringt eller skickat ett pm.

Det var menat att vara en tråd för inspiration, för egen del, kanske för andras. Kanske för framtida illerägare, som kanske får en inblick i vad vi gör med dem.

skrollan
0

Nej, tycker det inlägget var onödigt, det blev så nerklankande på hela tråden som var rolig att läsa tills man såg detta.

UlrikaD
0

Också ett sätt att döda en rolig tråd på.Rynkar på näsan

Faxlin
0

#24, 26,27,28: Ledsen om det togs som trist. Men det är en liten pik till alla som anser att det är så bra med farmare och att de har det bra där i sina burar. Man får inte skriva hur negativt det är rätt ut så då gjorde jag det så här.
Det är underbart med alla som aktiverar sina illrar. Men det finns så otroligt många som har sina i burar. Så otroligt många som inte får aktivitet. Det är dessa illrar jag tänker och dessa ägare jag tänker på. Sedan använde jag själv ironin bara för att ingen ska känna att jag pekar ut någon.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Det var verkligen inte meningen att ni skulle bli upprörda. Bara liksom mig tänka på de små som inte har turen att ha er som mattar eller hussar. Och att de som känner igen sig i det jag skrev kanske läsa med öppnare ögon.
Jag är ledsen, ville inte förstöra er tråd. Var verkligen INTE meningen.
Förlåt

Audiatur et altera pars

Madde
0

Hmm ja du aktivering.

Mina illrar har sina leksaker och de aktiverar varandra bäst själva. De är ju trots allt 6st.

Jag finns här och myser med de när de har lust.

Känner mig inte som en sämre matte för det. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
0

#31 Det måste ju vara lätt att känna sig överflödig och ivägen när man har 6 pälsar som regerar i ens hem ;) Tycker ibland de känns så med mina två.

Lena_Bollstanas
0

glömde plastpåselek: några minuter då och då och matte är alltid med och kollar så ingen äter upp den eller att någon fastnar och kvävs (hemska tanke). Helst ska det vara genomskinlig påse som prasslar. En hoppar in och prasslar och de andra hoppar på henne. Mörk påse funkar oxå som matte släpar omkring med och skakar. De hoppar in och ur som galna.

Sara
0

Norpan är med på allt matte gör. Idag stod det högst upp på hennes lista att hon skulle ta sig upp i knät och på bordet där matte sitter och pärlar.

Envisa djur!!! Har klomärken på benen (Norp tänkte att under byxorna var en genväg) och när hon blev nersatt x antal gånger (mattes klätterapa) så bet hon mig i benet.

Sara

Gustav-o-Linda
0

Samma här…

Jag brukar vilja mysa, då drar dom direkt ! Bitas e skit kul i varje fall.

Sen kolla allt man gör o hänga efter precis överallt :)