Hundgodisrecept!
Jag har recept på godis som jag brukar baka åt min hund och jag tänkte att om ingredienserna passar till en iller kan jag baka åt Tingeling i lagomt små bitar åt henne…
Så jag tänkte om ni som kan, kanske kan kolla igenom lista och skriva vad ni tror.. det som hon inte kan äta byter jag bara ut mot något som hon kan äta.. Sen är det ju som belöning så det är ju inget hon ska äta varje dag!
Här kommer listan:
vetemjöl
majsmjöl
solroskärnor
majsolja
kycklingbuljong
ägg
mjölk(laktosfritt)
ost(laktosfritt)
ärter o morötter(kokta)
margarin(laktosfritt)
rågmjöl
rivna morötter
vetegroddar
vetekli
kokt lever
Är det något av detta som är direkt farligt eller som man ska vara försiktig med?
Tacksam för svar så jag kan sätta fart på ugnen!!=)

alla typer av mjöl ska du vara försiktig med… grönskaer detsamma…
Direkt farligt vet jag inte men alla grönsaker och sädeskorn/mjöl är inget en iller ska äta. De är inte byggda för sådant och kan inte bryta ner det ordentligt.
Skulle nog inte satsat på sånt där godis till illrarna.
Sara

Skulle nog inte ge solroskarnorna heller..
Kanske skulle man kunna byta ut mjolet mot torkad kyckling som pulveriserats? (har kopt torkad kyckling nagra ganger och da ar det alltid som mjol i botten av pasen.)
Och byta ut gronsakerna mot mer kott?
Fibrerna bor du nog ocksa vara forsiktig med..
Vill du anvanda ugnen sa skulle jag rekomendera att torka kott och lever :)
// Amanda

Hmmm… synd! Har inte hittat nå godis än som hon verkligen gillar.. Tack för svaren iaf får kolla vidare

#3 jo jag torkade kyckling lever igår men det va inte heller nån höjdare tyckte hon.. varken rå, kokt eller torkad..
Det finns ju lite olika godissorter på tex amhs-illertorg, testa lite där vettja =) Mina har inte gillat de de fått testa hittills, men däremot drar de i en oöppnad vitalinpåse ;)
Furotonen är ju annars en favorit som många gillar, den går hem här, samt vitatone (eller vad den hette) en mycket geggigare pastaliknande sak, den är väldigt mumsig den med.
Paulina

#5: Tror damen driver med dig. Här käkade hon rå kyckling med god aptit :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Har du provat, äggula, vetegroddsolja, laxolja, gurka laktosfri grädde, viacutanolja, små bitar av te.x kycklinghjärta, kokt ägg…. små bitar rå fisk..
Vad är viacutanolja?
Sara

#6 Jag har beställt en massa därifrån men det har inte kommit än..
#7 Ha ha.. ja kanske.. Men kyckling vingen åt hon men levern bara slickade hon på!! Selen kom idag!! Hon älskade att gassa i solen och smyga på katterna… Sen påbörjade hon sin genväg till Kina oxå, får se när hon är framme!!

#9 en olja som veterinärer brukar sälja… kommer inte ihåg exakt vad det är i.. men bara olja iaf.. mina får nån droppe då och då
ok, tack!
Det här med kycklingvingar är lite intressant.. Jag och Bus hade dragkamp om en halvkycklingvinge i morses. Bus vann och kutade in under min säng och började smaska.
Det äckliga med hela grejen är att kycklingvingen var/är minst 2 dygn gammal och min hand luktade skämt kött. Bus har inte fått någon puss idag..
Sara
Är där inte lite för många igredienser som illrar INTE ska ha? Där är ju både ärtor och morötter och 3 sorters mjöl + andra grejer jag inte skulle ge mina. Så dessa kakor är nog inte alltför bra för iller, inte hellre för hundar då där är för mycket "skräp" i .

#8 Jag har provat äggula, laktosfrigrädde,gurka, koktägg, kyckling lever, vetegroddolja av dessa tyckte hon om vetegroddsolja! Sen har jag begränsade tillgångar på tex hjärta mm men jag ska kolla efter sånt i morrn när vi ska till stan!(Gävle)

Viacutan olja ger fin päls och hud, tror det är samma nästa som vetegroddsolja! Men väldigt dyrt bara!!

#15 det fina med iller, den räcker i en evighet eftersom doseringen är typ en droppe någon gång ibland=)

MMM… jo jag börjar förstå det.. Vovven väger 60 panner så en flaska viacutan räckte inte länge då inte men nu får han vetegroddsolja isället och han har jätte fin päls nu..