Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 731 ggr
LinLin
0

Lös i magen

Är det vanligt att illrar är lösa i magen utan någon märkbar orsak?

Ozzy var väldigt lös i magen, vet inte hur det är nu. Han har inte ätit nåt konstigt (vad jag vet, han har ju varit i köket idag på dan som alla andra dagar när jag inte är hemma), inte träffat någon ny iller och han verkar inte trött eller sjuk. Han äter och dricker normalt. Han har inte heller ont någonstans som han reagerar på när man känner på hans mage. Och just nu hoppar han runt i sängen och leker med Liten.

-eM-
0

Hm, det var Malolo med efter att vi träfats, men kommer det ''normalt '' igen..

Faxlin
0

Hur är det med magen? Är grabben bättre?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

min Nanooq var lös i magen ett par dagar, och bajsen var orangebrun. Men det var den bara tills jaag kom på vad det var, han hade kommit deras godis från Zoosajten som består av små orangebruna kak liknande saker som är gjorda på kyckling. Dessa hade han kommit åt och ätet minst 5-10 st, inte konstigt att han var lös i magen. Men visst, jag blev lite skrajsen innan jag kom på honom, han och ett par andra av mina illrar gillar dessa godiskakor. Men dom får bara små bitar av dom då dom även innehåller lite spannmålspodukter, och det är ju inte precis så bra för en liten illermage.

JossanH
0

Vad ska jag tro om dexters mage?? Han är pigg och precis som vanligt! Han är den som springer runt och busar mest (av pegasus och honom, Triton som är valp räknas inte) plus att han älskar att gå ut och gå lååånga svängar. Jag har stora problem med att få in honom när han aldrig är nöjd med sina långa promenader! Så han är inte hängig på något vis! nästan att han vaknat upp lite mer nu när värmen har lagt sig!

Men… Han har en ganska svart/brun avföring.. Inte jämt, för när jag stänger in honom för att kolla hur det ser ut så är det någon som kanske är lite svart i ena änden sen ser det bra ut- jag släpper ut honom (han blir väldigt sur när han är instängd..) men sen ser jag att det är svart igen. Ibland lite korningt också.. tycker mig ha sett endel hår i det svarta som är som seg gelé.. men sen blir det bra! Någon som vet vad det kan vara eller måste jag pallra mig till veterinären????

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag skulle pallrat mig till veterinären. När avföringen innehåller färger som är svart är det dags att reagera. Svart är ingen bra färg. det kan innebära så mycket olika saker att jag inte ens vill sitta och sia om det. Men det kan också vara ofarligt, men jag skulle åka in med honom.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

JossanH
1

tack! Men ska jag ta med mig avföringsprover då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Prata med veterinären hur de vill ha det. Men jag hade nog tagit med mig lite för säkerhets skull. Bättre att ha och kunna visa upp liksom.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Tack, tack!! Ska ta o ringa vet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Har pratat med Paula och veterinär nu. Först ringde jag vet. som tyckte att jag skulle prata med en mera illerkunnig vet så jag ringde kära paula istället! Hon brukar ha bra koll på illerns sjukdomar. Och efter det vi kom fram till så är det troligen en liten hårboll som ligger kvar och irriterar i magsäcken. Jag har nämligen hittat hår i avföringen när den var svart och geléig.. Jag ska ge Dexter paraffinolja och hoppas på att det kommer ut, funkar det inte så ska jag åka in och kontraströntga honom.. Hittar man inget då så är det väl antagligen magsår och då måste han få medicin!

Som tur är så är dexter väldigt pigg och kry!!! Får se hur det här slutar!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag hade nog valt att ringa Torkel Falk jag. ;-) Han är en iller kunnig veterinär.
Vet att Paula är kunnig.

Men jag vet också att det hänt att kunnigt folk (inte Paula nu då) gett råd som lett till att illern dött. Så jag är fruktansvärt försiktig med råd, hellre ett veterinärbesök extra liksom. Eller så ringer jag och terrar så jag får råd från Torkel håll. ;-)

Hoppas det bara är päls och att allt löser sig.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

JossanH
0

men min veterinär tyckte också att jag skulle göra så! hon hade precis beställt en bok från USA om illern och andra ovanligare husdjur som hon skulle få nu snart. Hon tyckte att eftersom han var så pigg och inte blek så skulle jag prova med paraffin olja.. Ska nog ringa en vet som min veterinär rekomenderade också!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nettan
0

Testa du med paraffinoljan. Du ser ju snabbt om det kommer ut något där. Det är ju inte så att du måste vänta flera dagar på att få effekt. Effekten är ju nästan omedelbar ;-)

Kommer det ut en hårboll så kan du ju avvakta och se hur han mår. Kommer det inte ut något alls så bör du nog kontakta veterinär igen.

Sarah
0

En av mina hade en hårboll tidigare… hon blev jättesjuk, men som tur var gav jag henne laxativ och det slutade me att den kom ut den naturliga vägen

Faxlin
0

Tyvärr kommer inte allt ut med parafinolja jämt. Vilket kan inge en falsk tro att ens iller är frisk. Om illern verkar pigg, inget kommer ut. Ja då är den frisk. Hmm, inte säkert jämt. Jag vill inte alls vara pessimist, vill bara inte att någon fler förlorar sin päls i år.

Hoppas ni verkligen tar detta på rätt sätt, för det är inte menat på något elakt vis.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Nej jag vet, men mycket kommer ut med hjälp av paraffinolja och så länge han är pigg och inte blek eller något så kommer jag prova det ett tag.. Hans avföring har varit normalfärgat nu ikväll.. Men ganska så oljig =)… Kommer ju hålla extra koll på Dexter då jag vet att han kan bli akut dålig om det är så att något sittter och irriterar i magsäcken eller i tarmen!

Händer det inget och jag fortfarande ser dessa mörka skitar så blir det kontraströntgen- ser man inget där så blir det magmedicin som gäller!

Sajtvärd på Iller.ifokus