Iller iFokus

Iller

Etiketter: fotonfilmer
Läst 4353 ggr
Norrskenets
0

Börjat spåna på cykelkorgen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt cykelkorgar så nu gäller det bara att få det att funka perfekt att öppna och låsa så inte illrarna tar sig ut.

Skulle va tacksam för tips och råd hur man skulle kunna göra så den blir så bra som möjligt=)

Framifrån

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9613e0c3-0d69-4bf3-aaed-65928ec9b9bd&Filename=cykelgorg till illrarna.jpg)

Norrskenets
0

Från sidan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9a6bb14f-b85a-4320-b78f-49b90feacda4&Filename=cykelgorg till illrarna (1).jpg)

Aviendha
0

Vad kul att ta med illrarna på cykelfärd!

Själv har jag aldrig gjort det så jag är väl inte till mcyket hjälp, men på det där sättet så behövs ingen sele och fastspänning.. 

Kan tänka mig att många kommer vrida huvudena efter dig för att se vad du har med dig ;)

Satmaran
0

Strålande Emma!!

Sen bara låser du dem med öppningsbara buntband från claes ohlsson. 2 innåt cykelstyret som du aldrig behöver röra och sen bara ett fram som låser konstruktionen medans de ska vara där.

Alternativt använda en hake, modell koppelhake att låsa med framtill!!! =)  Perfekt!!!!

Norrskenets
0

#2 Ja det tycker ja också, så slipper man ta bilen varje gång *bensinen är såå dyr nu*

Precis som jag vill ha det, fast dom ska få ha selarna på sig ändå..för säkerhets skull. Men det är så skönt att slippa ha koppel på dem så dom ska riskera att trassla in sig.=)   Haha ja det kommer dom garanterat, först att dom reagerar på att det är en ovanligt stor och konstig cykelkorg och sen ser dom att det rör sig hehe.

#3 Tackar=) Okej, men står det öppningsbara buntband? annars får jag höra med dom hehe.  Koppelhake… som haken på ett koppel?=P hur ska man få fast den isåfall *trög* =)

Sara
0

Två cykelkorgar med gångjärn skulle ju vara perfekt.

Sara

Satmaran
0

#4 Du kan se att det finns en liten hake eller anordning som man kan trycka på för att lossa buntbandet, då är det återanvändningsbart.

Jag tänkte mest att en koppelhake skulle vara väldigt enkel att låsa ihop gallret med, bara att trä haken igenom de 2 ramarna som möts, om du förstår? Vet inte hur jag ska förklara bättre, men på mitten då ;)

FerretCrow
0

vart har du hitta dessa fina korgar?

Satmaran
0

#7 De finns säkert också hos claes ohlsson eller hos vilken cykelhandlare som helst :)

FerretCrow
0

#8 okej ja jag får skaffa det nästa år blir ingen cykling nu då pojken är så liten

Norrskenets
0

#5 Hur ska jag få fast gångjärn?!=)

#6 Jaha okej.  hmm…men är det inte för trångt? gallrets storlek är väldigt litet

#7 "Botten" köpte ja på po´s cykel och fiske i sundsvall, kostade 149:- men eftersom ante känner dom fick ja den för 99:- sen har ja fått den andra då den har fått en liten törn i ena hörnet.

Musiken
0

gangjarn skulle du nog kunna fa fast med sana dar band som man inte kan oppna genom halen i ganjarnen och sa fasta i gallret.

Fruttisen
0

Ååå, jag vill också ha en sån…fast jag funtar mer på att omvandla en cykelkorg-korg…i trä, att man sätter nät på halvauppe…så att dom har botten täckt.

Norrskenets
0

#11 Ja det skulle va nått, man vill att det ska va stadigt så dom inte kan vicka locket så lill töserna klämmer sig ut.

#12 Okej, finns sånna färdiga på djuraffärer men vågar inte ha en sån om du menar en sån där flätad korg. Kan efter ett tag med beslutsamhet och envishet bita och kraffsa sönder ett hål. Vill kunna känna mig helt säker att dom inte kommer ut. Jag kommer att ha nån mysfilt i botten så det blir en mysig och mjuk botten och som dom även kan krypa in i. Sen funderar jag på om man får tag i regntåligt tyg så man kan sy till som en överdrag som tak om det skulle regna=)

Får se om jag börjar införskaffa buntband och allt i helgen=) Hoppas nu att den blir bra. Ni får gärna fortsätta att komma med ideér =)

Fruttisen
0

#13 Känns som man kanske märker ifall illern börjar komma ut? Vet inte vilka gigantiska avstånd du brukar cykla, men mina smårundor som blir av ibland hinns det nog inte med att bita hål på en flätad korg :)

Norrskenets
0

#14 MJo, men jag skulle bara oroa mig;) ifall dom börjat förstöra också har man långt hem så skulle det bli väldigt oroligt, när ja cyklar så blir det en bit. hehe okej=)

Norrskenets
0

Inga fler tips?=) Det är just låsningen fram som jag är mest orolig för nu.

Musiken
0

Ang lasningen fram sa skulle du ju kunna ta och fixa ett band med oglor som du sedan satter koppelhake/hanglas pa om du ar radd att den inte far plats mellan gallren. Ritat en sketch som (forhoppningsvis) visar hur jag tanker.

Norrskenets
0

#17 Ja det skulle kunna funka men man skulle haft nått annat en ett band, "lill" grabben är riktigt smart och låter sig inte va inlåst om det går att bita upp. Det 'r som två och två hål på övre korgen och nedre som man kan fästa den iaf=)

Satmaran
0

Som regnskydd kan du använda ett duschdraperi i lämplig kul färg eller mönster ;) Det kan du nog hitta billigt på Jysk!

Bara att klippa till och sy som du vill.

Nu tänker jag på polyestervarianten inte plastskräpet ;)

Norrskenets
0

#19 Vilken toppen idé=D

HannaM
0

Eller vaxduk om du hittar snyggare=) Som regnskydd alltså=)Svårare att sy i men du behöver inte köpa lite mycket eftersom man oftast köper det per meter

Norrskenets
0

#21 Också väldigt smart=) tack för tipset

Just nu är ja lite fundersam hur ja ska göra låsningen, är orolig att det inte ska bli tillräckligt bra..

HannaM
0

tror på koppelhakar som du sätter på utsidan. Sånna brukar gå att köpa i syaffärer

Norrskenets
0

#23 Funderar på det också men just vad man ska använda att fästa ovan och under med? en koppelhake går inte egenom dom små hålen..=(

LiindaLarsson
0

jag ska köpa denna cykelkorg nästa vecka om det blir som planerat :) sen sätter jag hönsnät på den så hålen blir mindre om dom skulle vara för stora

-------------------------------------------------------------------

ha den på frammsidan av cykeln

-------------------------------------------------------------------

ha den på packhållaren (en annan modell)

LiindaLarsson
0

Cykelkorg för SaraE

kanske det finns den  större modell ^_^

Norrskenets
0

Nu är cykelkorgen snart klar. Jag köpte buntband*stripes* och använde som gångjärn på baksidan sen tog jag även en på övre framsida i hålen och en i nedre. Köpte karbinhakar men vart så krångligt så ja ska förbi biltema efter jobbet och köpa ett spännband istället för att spänna åt. Trär bandet igenom buntbandsöglorna och spänner åt, då kommer locket att sitta som berg=) så nu håller man även på att funderar på vilken färg som skulle passa bäst som regnskyddstak till den och även en filt som man kan ha inne i så det blir mysigt=). Får se om ja får till mitt uppfödarnamn på regnskyddstaket också;) men kan nog bli svårt..man får se hur det blir.

Kommer iaf bilder sen när den är klar=)

Satmaran
0

Jag väntar full av spänning på hur den blir =))

Norrskenets
0

#28 hihi bra de;) tänkte så fler kan få ideér och kan ta en cykeltur med sina tussar=)

Nu är det mest frågetecken på regnskyddet hur ja ska få det sytt, måste va snyggt juh hihi ;D blir nog ett i stil med blågrönt regnskyddstyg om det finns vill säga, ska se ut som norrsken;) annars får ja kanske ta nått svart eller nått annat passande i värsta fall..

LiindaLarsson
0

få se hur den blev :)

Norrskenets
0

Inte klar än, du får ge dig till tåls;)

Norrskenets
0

Kommit lite längre med cykelkorgen=) Nu har det blivit finare med lite inredning, två hängmattor(den översta är som en sovsäck) också en filt nedtill. Jag tog två buntband"stripes" och gjorde två ringar framtill och ett spännband för att lätt kunna öpna och stänga och ett plus att kunna spänna åt så det blir mer rymmnings säkert.

Här kommer lite bilder:

Norrskenets
0

från sidan:

Norrskenets
0

Sen håller jag på att göra ett regnskydd som det ska bara va att dra på. Skyddar både mot regn, blåst och även om det skulle bli tok varmt ute.

Den är inte helt klar, ska klippas lite mer framtill och eventuellt lite på sidan.

HannaM
0

#34 vaxduk som skydd mot värme är nog ingen bra ide.. den stänger inne värmen och det kommer bli fuktigt och svettigt för stackarna.

Norrskenets
0

#35 Okej, men den skyddar iaf om det skulle bli hellregn och blåsoväder om man är ute.

Sista bilden: Bakifrån